Milloin on oikea aika leikata ruusupensas?
Uskaltaako kuivuneet oksat leikata jo pois?
Ruusupensaan
5
3415
Vastaukset
- ellit
Mikähän ruusupensas sinulla on ?
Kuivat oksat voi leikata koska vaan,nehän ovat kuolleet,eivätkä enään kasva.
Jos sinulla on juhannusruusu,sitä voi leikata heti kukinnan jälkeen,koska se kukkii edellisvuoden versoilla.
Jos sitä leikkaat keväällä, silloin menetät kukinnan siltä kesältä. Jos se on kovin iso ja ränsistynyt ja haluat sen pienemmäksi, voit ottaa harventamalla vanhoja oksia pois.
Mutta mikään pakkohan niitä ei ole leikata,pitää tietää miksi leikkaa ??!! - ruusuamatööri
Leikkaan aina rumat kuivat oksat pois.
Aion leikata ylirehevän vanhan ruusupensaan hyvinkin roimasti lähipäivinä, kun kukkimisaika on ohi.
Eteläseinällä kasvaa alati kukkiva bonica, jonka myös leikkaan lähipäivinä, koska on kasvanut ja kukkinut koko kesä niin anteliaasti. Leikkaan noin puolet varsien pituudesta ja saan sitten kunnon syksykukinnan.
En enää leikkele liikoja elokuussa, koska luulen, että ruusut selviävät parhaiten talvesta pitkine varsineen.
Sitten onkin keväällä aika tarkistaa, miten ruusut ovat selvinneet ja leikkaan kun koivunsilmut alkaa vihertää.
Ehkä jokainen leikkelee ruusujaan vähän oman pään/kokemuksen mukaan.- leikkaustavat
Ruusuja leikataan eri lailla,ryhmäruusut keväällä,sinun bonitasi taitaa olla maanpeiteruusu,sitä ei tarvi leikata lainkaan muuta kuin kuolleet oksat pois ja kukkineet kukat,silloin se tekee jatkuvasti uusia kukkia kesän aikana.
Erilaisia ruusupensaïta leikataan joskus keväällä,joskus kukkimisen jälkeen,koska kukinta on erilaista.Toiset kukkii edellisvuoden versoilla ja toiset samanvuoden versoilla,se pitää tietää. - eevamarita
Tästä viestiketjusta tuli mieleen kysyä, pitäisikö Valamon ruusustakin nyppiä pois kukkineet kukat?
- nyppiä
eevamarita kirjoitti:
Tästä viestiketjusta tuli mieleen kysyä, pitäisikö Valamon ruusustakin nyppiä pois kukkineet kukat?
Hyvä ruusulinkki :
http://www.yhteishyva.fi/puutarhamaailma/tietotori/koristekasvit/puuvartiset/ruusut/fi_FI/Pensas-_ja_puistoruusut/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882