Kirje Väinö Linnalta

Laivat

Sadepäivien ratoksi aloin lukea ammoin kirpparilta ostamaani tutkielmaa Väinö Linnasta (N.-B. Storbom, WSOY 1963). Kirjan takakannen välistä löysin kirjeen Väinö Linnalta. Sille oli tehty samanlainen tasku kuin käsityölehdissä on kaavoja varten. Ensin ajattelin, että sellainen kirjetasku on koko painoksessa ja että se on kopio. Mutta kyllä se sittenkin taitaa olla aito. Ei kopiokoneella onnistu sellainen. Se on kirjoitettu oikealla mustekynällä:

"Tampere 3.3.47. Arvoisa kustantaja. Kiitän teitä lähettämästänne 25 000 mk. ennakkopalkkiosta ja lähetän kuitin allekirjoitettuna Teille...." Linna valittelee,ettei hänellä ole lähettää vielä valokuvaa itsestään mutta kertoo siihenastisesta elämästään 4 sivun verran siistillä käsialalla. Allekirjoituksena on "Kunnioittavasti Väinö Linna".

Tuli kyllä tosi juhlallinen olo, ihan kuin kirje olisi osoitettu suoraan minulle.

Tietääkö joku kertoa kirjeen tarinan? Etulehdellä on Markku Mäensivun Ex Libris, jossa on aapiskukon kuva. Odotan innolla vastauksia!

9

1073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytö tuo

      En varmaan osaa sen kummemmin kirjeen tarinaa kertoa, mutta täytyy tähän kuitenkin sen verran naputella että todella hieno ja arvokas löytö!

      Tuntuu että kirjan omistaja jonka Ex Libris oli myöskin kirjassa, on jostain saanut haltuunsa tuon kirjeen ja liittänyt sen kirjaan.

      Itse olen innokas Kalle Päätalon lukija, ja hän oli tuohon aikaan aloitteleva kirjailija ja Iijoki-sarjan loppukirjoissa ilmenee että vastaavanlainen kirjeenvaihto kustantajan kanssa oli vastaavanlaista. Tuossa löytämässäsi kirjeessä on ilmeisesti kyse Linnan esikoisesta Päämäärä, josta kustantaja on maksanut ennakkopalkkion. Lisäksi kustantaja on pyytänyt Linnalta kuvaa ja esittelyä itsestään ilmestyvän kirjan mainostamista ja markkinointia varten.

      Ei tämä nyt sinulle asiaa varmasti sen kummemmin valaise, mutta kirje on varmasti kirjojen ystävälle varsinainen aarre!

      • Laivat

        Todellakin kyse oli kustantajan pyytämistä lisätiedoista esikoiskirjan julkistamista varten. Hyvin olet perehtynyt asioihin!

        Kirje on aivan liikuttava. Linna kertoo siihenastisesta elämästään mm: "Päästyäni armeijasta palasin tehtaaseen ja solmin avioliiton sekä vannoin Herran nimeen paistavani kerran kirjakauppojen ikkunoilta!" Tuo lause on kai aika tunnettu, koska olen lukenut sen aikaisemminkin jostakin.

        Arvokas löytö todellakin, olen aivan innoissani...hieman alkoi kyllä arveluttaa oliko väärin laittaa entisen omistajan nimi esille tänne. Mutta en löytänyt hänestä guuglettamalla tietoja ja ajattelin, että sen avulla ehkä selviäisi kirjeen reitti minun luokseni. Vaikka sillähän on kai merkitystä vain minulle. Ehkä joku toimistotyttö on kätkenyt sen aarteekseen. Vaikka eihän silloin vielä ollut tiedossa, miten merkittäväksi kirjailijaksi kirjeen kirjoittaja kasvaisi.

        Kiva kun vastasit!


      • Laivat

        Soitinpa vanhalle ystävälle, jolla on paljon kirjoja. Ja kuinka ollakaan: hänellä oli sama kirja hyllyssä. Ja senkin kirjan takana oli kirje. Sama kirje! Eli alkuperäinen ajatukseni oli sittenkin oikea. Mutta ei se mitään, en ole ihme kyllä lainkaan pettynyt. Löytämisen iloa ei minulta voida viedä. Innostukseni avulla pääsin hyvinkin syvälle Linnan tunnelmiin.

        Kiintoisia lukukokemuksia vaan kaikille kirjojen ystäville:D


    • lavi

      Uskon,että olet todella löytänyt aidon kirjeen Linnalta.Mahtava kirjailija,joka on aidosti kuvannut Suomen historiaa. Pidän myöskin Päätalosta.Kirjoitin hänelle ja sain häneltä nuoruuden kuvan ja omakätisen allekirjoituksen.Ylpeänä esittelen kuvaa leikekirjastani. Monet moittivat hänen kirjoitustyyliään pitkäveteiseksi,vaan minä pidän,vaikka olen nainen.

      • Laivat

        ei ollut aito mutta aito kopio kumminkin. Tosi hienoa painotyötä, katselin sitä valoakin vasten ja näytti kyllä ihan aidolta. Sinänsä olin kyllä ihan helpottunut siitä että se oli kopio. Aidon tarinaan olisi sisältynyt vähintäänkin väärinkäytöksiä, jollei peräti rikosta. Ei olisi tuntunut mukavalta alkaa pöyhiä jonkun ihmisen muinaisia tekoja.

        Meinasin jo poistaa koko viestin kun hieman hävetti tuo innostukseni. Mutta erehtyväisiähän tässä ollaan itse kukin. Ja se löytämisen ilo oli kyllä suuri ja ihan aito.

        Päätalo ja Linna ovat tehneet kulttuuriteon kun ovat tallentaneet historiaamme kirjoihinsa. Se elämänmuoto unohtuisi ilman näitä kirjailijoita.


    • WSOY:ltä

      Hei,

      Osuin sattumalta tänne ja luin viestisi. Kirjeellä voi olla suurta arvoa tutkimusmielessä. Ehdotan, että otat yhteyttä joko Linnan ystävään Jaakko Syrjään, joka on kirjoittanut kirjan Linnasta 2004 ja tekee ymmärtääkseni toista, ja/tai Yrjö Varpioon, jonka kirjoittama elämäkerta ilmestyi viime syksynä.

      Uskon että WSOY:n kirjallinen johtaja Touko Siltala olisi kirjeestä myös erittäin kiinnostunut. Hän on justiinsa palannut kesälomalta.

      • WSOY:ltä edelleen...

        ...kannattaisi minunkin lukea koko viestipolku ennen, mutta kun en ole täällä ennen käynyt... :-)


      • Laivat
        WSOY:ltä edelleen... kirjoitti:

        ...kannattaisi minunkin lukea koko viestipolku ennen, mutta kun en ole täällä ennen käynyt... :-)

        Niin se innostus tarttuu! Kiitos vaan ohjeesta, olisi voinut olla hyvään tarpeeseen.Vaan kun sitten ei...


    • Päivi

      Hei!
      Siivosin tätini jäämistöä ja löysin saman kirja välistä samanlaisen kirjeen , käsin kirjoitetun, ei kopio. Samalle päivämäärälle kirjoitetun, neljä sivua pitkä.
      Ei niitä ole voitu kirjottaa joka kirjan väliin 1900000 kappaletta.

      Päivi Kiviniemi
      Viljakkala Ylöjärvi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe