Olisiko jollakulla kokemusta kyseisestä veneestä? Miten vene käyttäytyy aallokossa? Pärjääkö merellä? Riittääkö 90hv kaksitahtimoottori tähän? yms...
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Flipper 620
11
2747
Vastaukset
- venevalinta
Minulla oli kyseinen vene 75hv moottorilla n. 5 vuotta.
Mainitsemasi 90hv moottori on riittävä.
Veneessä on seisomakorkeus ja makuutilat 4:lle aikuiselle.
Vene käyttäytyy hyvin myös aallokossa.
Kävin veneelläni mm. Helsingistä mm. Tallinnassa, Virojoella ja kiersinpä Ahvenanmaankin.
Voin lämpimästi suositella Flipper 620;stä- niin joo
Kannatais varmaan suodattaa hiukan tota juttua. 90 on tosiaan minimi koneteho. Mielellään isompi. On ollut käytössä jopa 140hv nelarillakin.
- olet mieltä
niin joo kirjoitti:
Kannatais varmaan suodattaa hiukan tota juttua. 90 on tosiaan minimi koneteho. Mielellään isompi. On ollut käytössä jopa 140hv nelarillakin.
muuten veneestä. Pärjääkö sillä merellä, miten kulkee aallokossa? Onko hyvä vene retkeilyyn, minkälaiset on säilytystilat ym...Itse kyllä mietin samaa, että mahtaakohan tuo 90 heppaa tosiaan riittää? Vene kuitenkin taitaa painaa lähemmäs 900kg.
- kerran kysyt
olet mieltä kirjoitti:
muuten veneestä. Pärjääkö sillä merellä, miten kulkee aallokossa? Onko hyvä vene retkeilyyn, minkälaiset on säilytystilat ym...Itse kyllä mietin samaa, että mahtaakohan tuo 90 heppaa tosiaan riittää? Vene kuitenkin taitaa painaa lähemmäs 900kg.
niin täysi pärekorihan tuollainen laatikko-pohja Flipper on aallokossa. 90 heppaisellakaan koneella ei pysty täysillä ajamaan (n.30 solmua) metrisessä aalokossa ilman että tuntuu kuin ikkunat tulisivat syliin. Käytännössä 15 solmua on aika lailla maksimi merenkäynnissä. Jos ei siis ole tarkoitus urheilla.
- olisi,
kerran kysyt kirjoitti:
niin täysi pärekorihan tuollainen laatikko-pohja Flipper on aallokossa. 90 heppaisellakaan koneella ei pysty täysillä ajamaan (n.30 solmua) metrisessä aalokossa ilman että tuntuu kuin ikkunat tulisivat syliin. Käytännössä 15 solmua on aika lailla maksimi merenkäynnissä. Jos ei siis ole tarkoitus urheilla.
hyvä aallokossa. Siis tämän koko- ja hintaluokan (n.10000-15000€)veneistä?
- staudi
olisi, kirjoitti:
hyvä aallokossa. Siis tämän koko- ja hintaluokan (n.10000-15000€)veneistä?
Tässä pari. Ei kovinkaan kaksisia, mutta lyövät aina Flipperin laudalta.
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=272644
ja
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=262579
Eipä tuolla hinnalla ihmeitä saa, mutta kohtuullista. Aina on jostakin tingittävä. - Matti33
staudi kirjoitti:
Tässä pari. Ei kovinkaan kaksisia, mutta lyövät aina Flipperin laudalta.
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=272644
ja
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=262579
Eipä tuolla hinnalla ihmeitä saa, mutta kohtuullista. Aina on jostakin tingittävä.Kaikki on tietenkin kompromisseja jostain. Esittämäsi Draco on lähinnä tuulilasivene eikä mielestäni sovellu matkaveneeksi (esim. sadepäivät) lainkaan mutta päiväretkille kyllä. Myös 230 hv:n bensakoneella ajelu tulee kalliiksi jos vähänkin pitemmälle mennään. Marino on varmaan näistä partempi matkavene mutta kovin vanha se on. Lisäksi 170 hv:n bensakoneella kulutus lienee noin 2 l/mpk, joten esim. Hangossa käynti (Helsingistä) tulee maksamaan noin 560 euroa. Flipper ei ole erityisen hyvä kovassa merenkäynnissä mutta kuka nyt haluaisi mennä kovaan keliin veneilemään - perheen yhteinen harrastus voi saada lopun. Sen sijaan Flipper on taloudellinen ja kokoisekseen erittäin asuttava ja lähes kulttimaineessa Ruotsissa. Riippu siis mitä hakee.
- omalla tavallaan
Matti33 kirjoitti:
Kaikki on tietenkin kompromisseja jostain. Esittämäsi Draco on lähinnä tuulilasivene eikä mielestäni sovellu matkaveneeksi (esim. sadepäivät) lainkaan mutta päiväretkille kyllä. Myös 230 hv:n bensakoneella ajelu tulee kalliiksi jos vähänkin pitemmälle mennään. Marino on varmaan näistä partempi matkavene mutta kovin vanha se on. Lisäksi 170 hv:n bensakoneella kulutus lienee noin 2 l/mpk, joten esim. Hangossa käynti (Helsingistä) tulee maksamaan noin 560 euroa. Flipper ei ole erityisen hyvä kovassa merenkäynnissä mutta kuka nyt haluaisi mennä kovaan keliin veneilemään - perheen yhteinen harrastus voi saada lopun. Sen sijaan Flipper on taloudellinen ja kokoisekseen erittäin asuttava ja lähes kulttimaineessa Ruotsissa. Riippu siis mitä hakee.
Hyvä taloudellisuudessa on ottaa huomioon että vanhassa 620 yleensä on kaksitahtikone kun taas sisäperäkoneet ovat 4 tahtisia ja sitä myötä taloudellisempia.
Ja veneen kulutus ei ole koneen koosta kovinkaan paljon kiinni, vaan eniten merkaa veneen paino, toiseksi koneratkaisu, kolmaiseksi pohjamuoto. Puhun nyt siis plaanaavista veneistä.
On muuten hyvä ottaa huomioon että on erittäin moni hieno päivä jolloin kuitenkin on kohtalaisesti tuulta ja aallokkoa. Erittäin nätti päivä kun tuppaa aiheuttamaan merituulta. Mutta jos nyt ainoastaan liikkuu aamuhartaan ja iltamyöhään eikä päivällä niin tilanne on hieman helpomi. - Kaaleppi
olet mieltä kirjoitti:
muuten veneestä. Pärjääkö sillä merellä, miten kulkee aallokossa? Onko hyvä vene retkeilyyn, minkälaiset on säilytystilat ym...Itse kyllä mietin samaa, että mahtaakohan tuo 90 heppaa tosiaan riittää? Vene kuitenkin taitaa painaa lähemmäs 900kg.
Aikaisemmin kysyttiin: "Itse kyllä mietin samaa, että mahtaakohan tuo 90 heppaa tosiaan riittää?"
Tuttavalla oli 620:ssä aiemmin vanha 115 hv kone, jonka vaihtoi muutama vuosi sitten uuteen 90 hv koneeseen (2-tahtiseen). Tuo pienempi kone riittää ihan mainiosti veneeseen. Ollaan noustu sillä liukuun 8 hengenkin kuormalla (joku taisi tosin olla keulahytissä liukuunnousun aikana). - Matti33
omalla tavallaan kirjoitti:
Hyvä taloudellisuudessa on ottaa huomioon että vanhassa 620 yleensä on kaksitahtikone kun taas sisäperäkoneet ovat 4 tahtisia ja sitä myötä taloudellisempia.
Ja veneen kulutus ei ole koneen koosta kovinkaan paljon kiinni, vaan eniten merkaa veneen paino, toiseksi koneratkaisu, kolmaiseksi pohjamuoto. Puhun nyt siis plaanaavista veneistä.
On muuten hyvä ottaa huomioon että on erittäin moni hieno päivä jolloin kuitenkin on kohtalaisesti tuulta ja aallokkoa. Erittäin nätti päivä kun tuppaa aiheuttamaan merituulta. Mutta jos nyt ainoastaan liikkuu aamuhartaan ja iltamyöhään eikä päivällä niin tilanne on hieman helpomi.Veneiden ominaisuudet ovat erilaisia ja ne soveltuvat eri tavalla erilaisiin käyttöihin ja jokaisen tosiaan kannattaa valita vene omien käyttötarpeidensa mukaisesti. Kannattaa myös käydä koeajamassa. Itselle tosin ei ole koskaan tullut vastaan venettä, jolla pitäisi liikkua vain aamulla tai illalla. Isot bensakoneet sopii kyllä matka-ajoon, jos hinta on dieselvenettä halvempi.
- pieni...
Matti33 kirjoitti:
Veneiden ominaisuudet ovat erilaisia ja ne soveltuvat eri tavalla erilaisiin käyttöihin ja jokaisen tosiaan kannattaa valita vene omien käyttötarpeidensa mukaisesti. Kannattaa myös käydä koeajamassa. Itselle tosin ei ole koskaan tullut vastaan venettä, jolla pitäisi liikkua vain aamulla tai illalla. Isot bensakoneet sopii kyllä matka-ajoon, jos hinta on dieselvenettä halvempi.
Hieman isomassa veneessä perhekin viihtyy, pienessä sitten hakkaus on epämiellyttävä.
Mutta totta on tosiaan se että harvemmin joutuu rannalle jäämään oli purkki minkälainen tahansa. Ellei nyt jotain tiettyä aukkoa joudu ylittämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521