Mitä rokotuksia tarvitaan etelä-Amerikkaan matkaavalle?
Onko jossakin sivu, jossa niistä olisi kerrottu?
En ole menossa paketti matkalle vaan omatoimi reissulle ja pidempään viivyn.
rokotukset
6
1065
Vastaukset
- sivuille
Matkailijan terveysopas (täällä kaikki):
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ktl.mat
Rokoteopas:
http://www.rokote.fi/rokoteopas.html
Itse olen viettänyt aikaa ympäri Etelä-Amerikkaa n. 1,5 vuotta. Minulla on keltakuume-rokotus (pakollinen joskus siirryttäessä siellä maasta toiseen) ynnä voimassa nämä normaalit mitkä on hyvä olla missä vaan, eli hepatiitti A B (ota A B, älä pihistele), jäykkäkouristus, polio. Ei sen kummempia. Hommaa rokotukset hyvissä ajoin, niitä tarvitaan useampa annoksia.
Malarian estolääkitys voi olla hyvä viidakossa, erityisesti jos nimenomaan teet viidakkoretkiä joilla yövyt luonnossa. Kaupungeissa malariaa ei paljonkaan esiinny. Etelä-Amerikassa tehoaa lariam, malarone ja doksisykliini. malarone on ehkä paras (vähiten sivuoireita) mutta kallista, doksisykliini paljon halvempaa, lariamilla raportoidaan eniten haittavaikutuksia.- malariasta
olen oleskellut periaatteessa malaria-alueella Perussa useita kuukausia, kuitenkin suurimman osan ajasta kaupungeissa. Tein joitain retkiä viidakkoon myös. En käyttänyt estolääkitystä vaikka mukana oli malaronea parin viikon satsi ja doksisykliiniä ostin paikanpäällä 3 kuukauden satsin kun se oli siellä melkein ilmaista. Malaronea ei Etelä-Amerikasta saa.
Brasilian Pantanalin selvitin myös ilman lääkitystä ja ilman malariaa, vaikka ei se taida varsinaista malaria-aluetta ollakaan. - paljon!
Kiitos linkeistä ja infosta!
- se malaria
malariasta kirjoitti:
olen oleskellut periaatteessa malaria-alueella Perussa useita kuukausia, kuitenkin suurimman osan ajasta kaupungeissa. Tein joitain retkiä viidakkoon myös. En käyttänyt estolääkitystä vaikka mukana oli malaronea parin viikon satsi ja doksisykliiniä ostin paikanpäällä 3 kuukauden satsin kun se oli siellä melkein ilmaista. Malaronea ei Etelä-Amerikasta saa.
Brasilian Pantanalin selvitin myös ilman lääkitystä ja ilman malariaa, vaikka ei se taida varsinaista malaria-aluetta ollakaan.Se malaria voi alkaa oireilla vasta vuodenkin päästä tartunnasta.
- "maksamalaria"
se malaria kirjoitti:
Se malaria voi alkaa oireilla vasta vuodenkin päästä tartunnasta.
Niin no on kai se mahdollista malarian joissain muodoissa. Mutta silloin on tietysti se ja sama käyttikö tartunta-alueella estolääkitystä vai ei, nehän ei siinä tapauksessa auta.
- sivuilta
Tuosta linkistä löytyy Kansanterveyslaitoksen maittainen luettelo tarvittavista rokotuksista yms.
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ktl.mat?p_artikkeli=mat00055
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831569Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721370Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2191332Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311291Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341019Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973- 89950
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123848