Tietääkö kukaan, miten vaarallinen kyseinen perinnöllinen sydänsairaus on? Auttaako lääkkeet? Miten rajoittaa elämää? Onko leikkaus mahdollinen? Älkääkä sanoko että etsi netistä, kun olen etsinyt jo. Kaipaan sairastavien kommentteja...
Hypertrofinen kardiomyopatia
4
5709
Vastaukset
- Martti
Parhaiten saat kontaktin samaa sairautta sairastaviin menemällä osoitteeseen www.synja.net . Se on suomalainen nuorten ja aikuisten synnynnäistä sydänvikaa sairastavien tietoa ja vertaistukea tarjoava yhdistys. Sivujen tietojen avulla voit esimerkiksi kysellä yhteishenkilöiltä muiden samaa tautia sairastavien yhteyistietoja ja saada muutakin tietoa sairaudesta.
Oman käsitykseni mukaan sairauteen ei ole leikkaushoitoa, mutta sydänlihaksen paksuuntumaa voidaan merkittävästi hidastaa erilaisin lääkkein. Hoidollisista asioista ja ennusteista kannattaa kysyä suoraan ja kiertelemättä hoitavalta lääkäriltä. - Paras linkki
Kardiomyopatiapotilailla on oma yhdistys. Sen sivut ovat osoitteessa www.karpatiat.net. Sitä kautta saat tosi hyvää tietoa ja yhteyden muihin potilaisiin.
- N52
Minulla on kyseinen sairaus. Hoidettuna käsittääkseni se ole vaarallinen sairaus.
Lääkkeet lisää jaksamista jokapäiväisessä elämässä.
Kun se sairaus on aina ollut ja se joitain asioita rajoittaa,, niin toisaalta ei kai niitä sellaisia tekemisiä voi kaivatakaan, kun ei ikinä ole tullut tehtyä, esim.jokin jumppa tai lenkillä käynti. Tekee mikä tuntuu hyvältä.
Leikkaus ei kai ole kovin yleinen hoitokeino, luultavammin vain oikein suurissa paksunnoksissa.
Hankalin vaiva sairaudesta minulla on ollut muutama vuosi sitten alkaneet hankalat rytmihäiriöt. Niihin ei auttanut mikään lääke, ei ei edes Cordarone, joka on kai se viimeisin kokeiltava lääke. Minulla on myös alhainen verenpaine joten suurta osaa lääkkeista ei voitu edes kokeilla. Pysyvän hoidon rytmihäiriöihin olen saanut tahdistimesta, se hoitaa kammion tahdistuksen. - Happy
Kyseinen sairaus voi olla pahimmassa tapauksessa hyvinkin vaarallinen.Voi johtaa kammiovärinä nimiseen rytmihäiriöön joka aiheuttaa sydänpysähdyksen.Normaali rytmi ei yleensä palaa kun sähköllä (defibrillaattori). Mutta tauti on
kovin tapauskohtainen riippuen kammion väliseinän paksuudesta ja mahdollisesta läppävuodosta. Itse elelen suhteellisen normaalia elämää,kilpaurheilu ja raskaat työt kielletty. Liikuntaa harrastan ihan oman tuntemuksen mukaan, pyörällä ja
jalan jaksan liikkua mielestäni suhteellisen normaalisti. Rasitus ekg kertoi, että suoritus kyky on noin 15-20 prosenttia heikompi kun keskiarvo normaalista minun ikäisestä. Mutta tämä ei ole koko totuus koska lääkkeet laskee sykettä.
Itse nappailen kolmea eri lääkettä Cordarone, Cozaar ja propral. Cordarone on yksi markkinoiden tehokkain lääke estämään vaarallisten rytmihäiriöiden syntyä.
Ainoa haitta tässä lääkkeessä on se, että se on hyvin vahva lääke jolla voi olla haitallisia sivuvaikutuksia.
Jo pelkän lääkkeen takia joutuu
juoksemaan erilaisissa testeissä. Mutta kyllä se kannattaa. Leikkaus hoito on tapauskohtaista. Minun kohdalla se auttoi ja oli välttämätön mutta ei se siis tautia paranna kokonaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2304136Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1122614Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit382345Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811416Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1121382- 481159
- 771065
- 59933
- 45926
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58911