Moikka!
Aloitan merkonomiopinnot syksyllä, ja kyselenkin, että kuinka hyvin meille merkonomeille riittää töitä? Opintojen ohella luultavasti (ainakin jossain vaiheessa) teen jotain kassatöitä tms., mutta OIKEANA AMMATTINA haluaisin jotain johtajatyyppistä hommaa tms. Tuolla aikaisemmin oli keskusteluissa "tradenomigallup", jossa vastailtiin kysymyksiin. Tradenomit saattavat näköjään tienata aika hyvinkin (monella brutto yli 4000/kk)! Miten merkonomina?
Merkonomiopintojen jälkeen luutavasti tulen jatkamaan kauppakorkeeseen, tai yliopistoon. Opinto-ohjaajani sanoi, että tradenomiksi ei kannattaisi lukea, koska niitä on nykyään aivan liikaa. Miksikä muuksi voi lukea, "merkonomin päälle"? Tuossa aikaisemmin mainitsemassani gallupissa oli joku mies (toimitusjohtaja), jolla kuukausiansiot 5500€/kk! mielestäni todella makea määrä rahnaa!! Hän tosin oli ilmeisesti tradenomi, mutta kaipa merkonominakin ihan hyvin tienaa?! Ja tähän vielä sanon, että TÄLLÄ HETKELLÄ olisi suunnitelmissa jatkaa opintoja... Kiitos, jos jaksoitte lukea, ja vastata :)
palkat, merkonomi, tradenomi ym. ym.
11
4884
Vastaukset
- mdnightoil
Voithan lukea vaikka tohtoriksi asti mutta koulusta saatu titteli ei kerro sitä mitä saat palkkaa vaan se sinun työtehtäväsi. Hyvin hoidetut hommat voivat johtaa 10 vuoden päästä siihen että oletkin firman toimitusjohtaja ja nostat palkkaakin 5000 euroa kuussa(tuskin tulee muuten missään kiinteänä, vaan tulokseen perustuvana) mutta huonosti hoidettu työhistoria pistää sinut kaupan kassalle 9 euron tuntipalkalle.
Kestää vuosia päästä "uraputkeen", opintojen päätteeksi sitä on turha odottaa. Loppuen lopuksi sanon että oikea ala löytyy työn kautta, ei koulunpenkiltä. Opiskele hyvin, mutta tee töitä monilla aloilla. Sitä kautta näät mitä se todellisuudessa on. - väliä todellakaan
joo.. Ei todellakaan ole väliä koulutuksella kun on kunnollinen työhistoria. muutenkin merkonomi, trade, ekonomi koulutkset ovat erilaisia eivätkä käsittele edes samoja asioita.Johtavaan asemaankin on kohtuullisen helppo päästä kun on näyttöjä tuloksellisesta työstä. Monet firmat kouluttavat työntekijöitään kun huomaavat heidän mahdolliset kyvyt erilaisilla erikoisammattitutkinnoilla jonne ei pääse ennen kuin on riittävä määrä työkokemusta esim. Esimiestehtävistä alla.
- yo-merkonomi
Olet ilmeisesti nuori jahaaveilet hyvistä palkoista.Hyvä,niin minäkin tein yli 20 vuotta sitten.Mainitsemasi koulutukset eivät takaa mitään palkkatasoa,kaikki on itsestäsi kiinni. Kyseiset koulutukset (merkonomi,tradenomi ja ekonomi) ovat aikalailla yleiskoulutuksia jotka antavat mahdollisuuden edetä uralla ja sitä myöten hyviin palkkoihin.Se vaati tietyn alan erikoistumista ja vuosia sekä todella paljon aktiivisutta ja omaksumista ja erittäin paljon omatoimisuutta. Itse yo-merkonomina tein aikoinaan pienellä palkalla vuosia töitä kunnes sattumalla 12 vuotta sitten jouduin vahingossa terveydenhuoltoalalle myyntihommiin.Vuosien myötä omaksuin kuntien ja sairaaloiden toiminnat ja pystyin siten kilpailuttamaan työn antajia kun olin saannut nimeä markkinoilla. Viime vuosina palkkatasoni 0n ollut 75-80,000 vuodessa jolloin olen tehnyt kansainvälistä myyntityötä.Tähän ainoastaan yksi viidestä ekonomikaveristani on päässyt mutta hänkin erikoistui metsäteollisuuteen.Muut ovat ns. yleishommissa ja palkka 40 kymppisinä noin 3,5-4000 eur/kk. Eli unohda noi palkka ajatukset koulutuksiin vedoten.
- uratarinoita
http://www.kitkatta.net/java/startservlet
Tuolta pääset selailemaan tradenomien uratarinoita. Kaikilla ammattikorkeillahan on samanlaisia sivuja, joissa pääset katsomaan miten ovat valmistuneet tyypit työllistyneet. Tai tarkemmin siis ne jotka ovat vastanneet kyselyyn.
Kukaan ei pääse heti minnekään johtohommiin, vaan kokemuksen kautta mennään. Itse olen tradenomi ja valmistunut -05. Palkka on 3000e/kk ja asun pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Pitäisin tilannettani parempana kuin suurimmalla osalla tradeista. Väittäisin, että parin vuoden työkokemuksella saadaan yleensä selaista ( /- jotain) 2000e/kk.
Tradenomin koulutus on siitä hyvä/huono, että se ei anna sinulle mitään, mutta mahdollistaa melkein kaiken.- Oscar Wilde
Nuo sivut ovat todellakin siitä huonoja, että sinne ( jostain kumman syystä! ) valikoituvat juuri niiden ex-opiskelijoiden uratarinat, joilla homma on mennyt putkeen opintojen päätyttyä ( n. 20-25% valmistuneista ), myös ripaus onnea ja epäilemättä monella myös suhteet ovat vaikuttaneet urakehitykseen.
Harvoinpa tuolta saa lukea niistä ( n. 25 % valmistuneista), jotka Tradenomeina työskentelevät mm. kaupan kassalla, siivoojina, tarjoilijoina, puhelinmyynnissä tai vaikkapa jossain contact-centerissä alipalkattuna asiakkaiden sylkykuppina.
Se on siis todella tärkeää tiedostaa, että valmistuessasi Tradenomiksi et käytännössä ole todellakaan valmis esim. johto/asiantuntijatehtäviin, vaan niihin kasvetaan vuosien työkokemuksen myötä..jos silloinkaan, kaikki kun eivät voi olla näitä edellä mainittuja erikoisosaajia ja harvalta löytyy näihin työtehtäviin vaadittuja ominaisuuksia/osaamista.
Veikkaisin, että keskiverto tradenomi ( sanotaanko n. 50 % valmistuneista ) työskentelee perus toimistotehtävissä, erilaisissa melko haastavissa asiakaspalvelutehtävissä ( jopa esimiesasemassa ) tai myyntitehtävissä ( kyvykkäimmät esimiesasemassa ) ja palkka huitelee näillä keskiverto-tradeilla jossain välillä 1900-2400 eur/kk. - Merkonoomi
Oscar Wilde kirjoitti:
Nuo sivut ovat todellakin siitä huonoja, että sinne ( jostain kumman syystä! ) valikoituvat juuri niiden ex-opiskelijoiden uratarinat, joilla homma on mennyt putkeen opintojen päätyttyä ( n. 20-25% valmistuneista ), myös ripaus onnea ja epäilemättä monella myös suhteet ovat vaikuttaneet urakehitykseen.
Harvoinpa tuolta saa lukea niistä ( n. 25 % valmistuneista), jotka Tradenomeina työskentelevät mm. kaupan kassalla, siivoojina, tarjoilijoina, puhelinmyynnissä tai vaikkapa jossain contact-centerissä alipalkattuna asiakkaiden sylkykuppina.
Se on siis todella tärkeää tiedostaa, että valmistuessasi Tradenomiksi et käytännössä ole todellakaan valmis esim. johto/asiantuntijatehtäviin, vaan niihin kasvetaan vuosien työkokemuksen myötä..jos silloinkaan, kaikki kun eivät voi olla näitä edellä mainittuja erikoisosaajia ja harvalta löytyy näihin työtehtäviin vaadittuja ominaisuuksia/osaamista.
Veikkaisin, että keskiverto tradenomi ( sanotaanko n. 50 % valmistuneista ) työskentelee perus toimistotehtävissä, erilaisissa melko haastavissa asiakaspalvelutehtävissä ( jopa esimiesasemassa ) tai myyntitehtävissä ( kyvykkäimmät esimiesasemassa ) ja palkka huitelee näillä keskiverto-tradeilla jossain välillä 1900-2400 eur/kk.kun asenne työtä kohtaan on kunnossa. Toki on tärkeää että jokin ammattinimike on, se taas kertoo siitä että olet jotakin saanut peruskoulun jälkeen aikaa ja halua todella olla työelämässä.
Koulutuksista, yksi esimerkki Harri Koponen (Soneran ex-tj, Teliasoneran ent. vara-tj ja nykyinen Telecomin tj) on koulutukseltaan merkonomi. Ja ihan hyvin pärjännyt tekemällä lujasti töitä. Ääriesimerkki mutta kuvaavaa siitä että kun on näyttöjä tuloksellisesta työstä, ei tartte koulupapereilla ylpeillä. Ne kun eivät kerro osaamisestasi kuitenkaan paljoa.
Itse olen aloittanut myyntineuvottelijana, nykyisin toimin myyntipäällikkönä ja keskiansio tänä vuonna n. 5000 € / kk. Suurin osa palkasta muodostuu luonnollisesti tulospalkkauksesta. Koulutus merkonomi (ei edes yo)
Kun toimin myyntineuvottelijana moni luuli minun varmaankin olevan paskaduunissa kun tein töitä puhelimessa ja varmaan luulivat minunkin ajattelevan työstäni niin. Pieleen, pieleen, pieleen. Tosiasiassa tienasin paremmin kuin moni muu joka oli "hienomassa" työpaikassa. Tai korkeammin koulutettu.
Harmittavaa että usein tradenomit (ja myös merkonomit) luulevat että koulutuksella valmistutaan johonkin ammattiin osaajaksi. Kyllä se työ opitaan tekemällä ja itseään kehittämällä jatkuvasti.
Tällä esimerkillä halusin vain tuoda esiin että merkonominkaan koulutusta ei kannata aliarvostaa, varsinkaan korkeammin koulutettujen. Uskallan väittää olevani halutumpi työmarkkinoilla kuin monikaan tradenomi juuri siitä syystä että olen tarttunut myös epäkiitollisiin töihin. Se kun ei olisi työtä jos se olisi aina vain kivoja juttuja. Työstään voi silti nauttia kun ottaa oppimisen kannalta. Suomalaiset ovat muuten tutkitusti euroopan kovimpien joukossa laskemassa töitään. Tämä meidän työteliäs ja ahkera kansa =) - trade
Merkonoomi kirjoitti:
kun asenne työtä kohtaan on kunnossa. Toki on tärkeää että jokin ammattinimike on, se taas kertoo siitä että olet jotakin saanut peruskoulun jälkeen aikaa ja halua todella olla työelämässä.
Koulutuksista, yksi esimerkki Harri Koponen (Soneran ex-tj, Teliasoneran ent. vara-tj ja nykyinen Telecomin tj) on koulutukseltaan merkonomi. Ja ihan hyvin pärjännyt tekemällä lujasti töitä. Ääriesimerkki mutta kuvaavaa siitä että kun on näyttöjä tuloksellisesta työstä, ei tartte koulupapereilla ylpeillä. Ne kun eivät kerro osaamisestasi kuitenkaan paljoa.
Itse olen aloittanut myyntineuvottelijana, nykyisin toimin myyntipäällikkönä ja keskiansio tänä vuonna n. 5000 € / kk. Suurin osa palkasta muodostuu luonnollisesti tulospalkkauksesta. Koulutus merkonomi (ei edes yo)
Kun toimin myyntineuvottelijana moni luuli minun varmaankin olevan paskaduunissa kun tein töitä puhelimessa ja varmaan luulivat minunkin ajattelevan työstäni niin. Pieleen, pieleen, pieleen. Tosiasiassa tienasin paremmin kuin moni muu joka oli "hienomassa" työpaikassa. Tai korkeammin koulutettu.
Harmittavaa että usein tradenomit (ja myös merkonomit) luulevat että koulutuksella valmistutaan johonkin ammattiin osaajaksi. Kyllä se työ opitaan tekemällä ja itseään kehittämällä jatkuvasti.
Tällä esimerkillä halusin vain tuoda esiin että merkonominkaan koulutusta ei kannata aliarvostaa, varsinkaan korkeammin koulutettujen. Uskallan väittää olevani halutumpi työmarkkinoilla kuin monikaan tradenomi juuri siitä syystä että olen tarttunut myös epäkiitollisiin töihin. Se kun ei olisi työtä jos se olisi aina vain kivoja juttuja. Työstään voi silti nauttia kun ottaa oppimisen kannalta. Suomalaiset ovat muuten tutkitusti euroopan kovimpien joukossa laskemassa töitään. Tämä meidän työteliäs ja ahkera kansa =)Myyntipuolella olen töissä minäkin. Ihan puhelinmyyjästä olen lähtenyt etenemään jo opiskelujen aikana, sitten edustajaksi toimistotarvikkeisiin provikalla. Eli kaksi unelmaduunia heti kärkeen.. :) Molemmat hommat ovat kuitenkin CV:ssä kultaa, sillä jos on pystynyt elättämään itsensä esim. toimistotarvikeprovikoilla muutaman vuoden, niin osaa todellakin myydä. Hyvä tyyppi, jolla on korkeakoulututkinto ja kovaa näyttöä myynnistä on haluttua riistaa.
- dfasfasdffw34
trade kirjoitti:
Myyntipuolella olen töissä minäkin. Ihan puhelinmyyjästä olen lähtenyt etenemään jo opiskelujen aikana, sitten edustajaksi toimistotarvikkeisiin provikalla. Eli kaksi unelmaduunia heti kärkeen.. :) Molemmat hommat ovat kuitenkin CV:ssä kultaa, sillä jos on pystynyt elättämään itsensä esim. toimistotarvikeprovikoilla muutaman vuoden, niin osaa todellakin myydä. Hyvä tyyppi, jolla on korkeakoulututkinto ja kovaa näyttöä myynnistä on haluttua riistaa.
ehkä kuitenkin yllättävintä näillä sivuilla on se, että vähän väliä putkahtaa yksilöitä, joiden palkka on esim. tuo puhelinmyyjän 5000e. Jos viitsit laittaa nimesi tänne esille, niin voimme tarkistaa verotiedot. En jaksa uskoa, että näillä sivuilla yksikään hyvin palkattu kirjoittelee.,
- meikäläinen vain
myyntialalla koulutuksella ei välttämättä ole niin paljoa merkitystä. Muu asiat ratkaiseen
Ja onhan esim pankinjohtajina merkonomeista ekonoomeihin asti.
Toisaalta ei pidä väheksyä koulutusta ja tietyillä aloilla se on perusedelletys.
Eräs tuttavani opiskeli pitkään ja oli lopulta
tohtori, alana elektroniikka. Sitten hän pääsi
erääseen pörssiyhtiöön töihin ja alkupalkaksi
tuli yli 8000e/kk. Ikää hänellä oli silloin
34v. - yo-merkonomi, tradenomi
Nykyään monet merkonomit ovat joissakin myyntitöissä esim. kaupassa joko kassalla tai myymälävastaavana. Merkonominpaperit eivät sinällään kovin pitkälle vie, mutta suhteillahan taas pääsee. Itse olen suoraan kauppaoppilaitoksesta mennyt ammattikorkeaan eli lukenut vielä tradenomiksi ja nyt töissä. Alkupalkka on vain 2000 euroa mutt siitä on hyvä aloittaa. Töihin pääsin suhteilla mutta jos olisin pelkkä merkonomi, en olisi paikkaa saanut.
- jeah3
olen juuri valmistunut tradenomi ja sain heti ammatittia vastaavaan työn itselleni. aloitus palkkani on kyseisessä paikassa 3407€/kk ja siitä sitten ajan kanssa ylös päin. syy suureen aaloitus palkkaan oma erikois osaamiseni kansainvälisen kaupan tietojen käsittelyn erikois osaajana ja kielitaidot(ruotsi,englanti.kreikka,venäjä.esnpanja).. joten palkkaus on aina omasta itsestään kiinni ja siitä miten paljon oikeasti haluaa menestyä..olen muuten vasta 23vuotias niin ei ollenkaan paskempi palkka ikään nähden:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265