Silja Europan sisaralus?

Ripa risteilijä

Aloin miettimään että onko Viking Gabriella Silja Europan sisaralus? Rakennettu suunnilleen samoihin aikoihin ja aika samannäköisiäkin taitaa olla.

29

3501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ä.ä

      sivut sisältävät kaikkien laivayhtiöiden laivojen historiikin sekä maininnat sisaraluksista.

    • T.epi

      Ei totta tosiaan ole. Europalla ei ole mitään kivoja hyttejä!

      • kvak kvak kwaaks

        kun vastauksesi ovat mitä ovat...


    • Aimo Nivaska

      Ainoa laiva mikä periaatteessa on europan sisaralus on viking cinderella. Europa rakennettiin cindyn suunnitelmien perusteella.

    • rakennettiin

      samoilla pohjaratkaisuilla kuin Kalypso ja Athena jotka liikennöivät STO-ABO/MHQ reiteillä aikoinaan.
      Elikkä isompi versio noista sisaruksista.

    • Splitin sisaruksista,

      joista muut ovat Crown of scandinavia,
      Amorella sekä Isabella.

    • näin menee

      sillä Europa on paljon suurempi...

    • mutta piti ens mennä viikka...

      Viikinki oli kuitenkin rahapulassa ja siksi alus menikin Siljalle, oli pieni pettymys kun Serenaden ja Symphonyn jälkeen seuraava uusi laiva olikin pienempi, silloin ne aina suureni ja suureni vuosi vuodelta.

      • vai korjataanko heti

        vääristellyt tietosi?

        ...no saksalaisten toimet nostivat tuon aluksen hintaa 15-20% loppuvaiheessa.
        Ja tuota ennen wärtsilän konkurssi oli aiheuttanut sliten tilaaman kalypson hinnan tuplaantumisen.
        Tuo konkurssi toi myös siljalle ongelmia kahden aluksen liikenteeseen saannin kanssa (sere&symp),
        jonka johdosta silja siirtyi jenkki omistukseen tuolloin.
        (Näin suunnilleen pikasesti kerrottuna meni)


      • oli aika
        vai korjataanko heti kirjoitti:

        vääristellyt tietosi?

        ...no saksalaisten toimet nostivat tuon aluksen hintaa 15-20% loppuvaiheessa.
        Ja tuota ennen wärtsilän konkurssi oli aiheuttanut sliten tilaaman kalypson hinnan tuplaantumisen.
        Tuo konkurssi toi myös siljalle ongelmia kahden aluksen liikenteeseen saannin kanssa (sere&symp),
        jonka johdosta silja siirtyi jenkki omistukseen tuolloin.
        (Näin suunnilleen pikasesti kerrottuna meni)

        suurpiirteisesti turistu.


      • Ja niin.

        Niin, Europahan on suurempi, kuin Sere tai Symp.


      • montaa mieltä
        Ja niin. kirjoitti:

        Niin, Europahan on suurempi, kuin Sere tai Symp.

        Niin siis, Silja Europa on sen puoli metriä leveämpi kuin Serenade tai Symphony, muista mitoista se onkin sitten pienempi. Vai millä sinä sitten määrittelet laivan koon, muuten kuin fyysisillä mitoilla? Hyttien lukumäärälläkö? Pienempi se Europa on.


      • inan suurempi,
        montaa mieltä kirjoitti:

        Niin siis, Silja Europa on sen puoli metriä leveämpi kuin Serenade tai Symphony, muista mitoista se onkin sitten pienempi. Vai millä sinä sitten määrittelet laivan koon, muuten kuin fyysisillä mitoilla? Hyttien lukumäärälläkö? Pienempi se Europa on.

        sere tai symppi (58... brt), kun taas europa (59...)
        Tarkistin just FOF:n sivuilta!


      • europa on pienempi
        inan suurempi, kirjoitti:

        sere tai symppi (58... brt), kun taas europa (59...)
        Tarkistin just FOF:n sivuilta!

        Ja miten se määrittelee laivan koon?


      • alusten koko,
        europa on pienempi kirjoitti:

        Ja miten se määrittelee laivan koon?

        kysy vaikka iskältäsi jos hän selittäisi tuon yksinkertaisen asian sinulle?

        Jos vastaisuudessa haluat verrata alusten kokoja, käy se helposti tuolla FOF:n sivuilla!


      • Ja niin.
        montaa mieltä kirjoitti:

        Niin siis, Silja Europa on sen puoli metriä leveämpi kuin Serenade tai Symphony, muista mitoista se onkin sitten pienempi. Vai millä sinä sitten määrittelet laivan koon, muuten kuin fyysisillä mitoilla? Hyttien lukumäärälläkö? Pienempi se Europa on.

        Voisitko tuoda esiin ne muut mitat? Pituus taitaa olla puolitoista metriä lyhyempi? Entä ne muut mitat?

        Naapurin Kaisa on 168cm ja painaa 50kg. Vastapäätä asuva Elli on 166cm ja painaa 82kg. Onko Kaisa isompi?


      • ja niin..
        Ja niin. kirjoitti:

        Voisitko tuoda esiin ne muut mitat? Pituus taitaa olla puolitoista metriä lyhyempi? Entä ne muut mitat?

        Naapurin Kaisa on 168cm ja painaa 50kg. Vastapäätä asuva Elli on 166cm ja painaa 82kg. Onko Kaisa isompi?

        Niin, tosiaan. Europa on isompi BRT:n mukaan.

        Olisi kyllä mielenkiintoista tietää tosiaan, millä perusteella sinä saat siitä pienemmän. Älä anna komentosillan korkeuden hämätä.

        Europa on muuten tuulipinta-alaltaankin suurempi, kuin siskokset. Siitä vaan senttejä mittailemaan.


      • sos
        europa on pienempi kirjoitti:

        Ja miten se määrittelee laivan koon?

        Brt määrittelee aluksen rungon tilavuuden. Yksi Brt on 2,83 kuutiota. Eli aluksien kokoja verrataan aina brt:llä, eli Europa on suurempi Serenade /Symphony, mutta näin Viking-fanina on kuitenkin myönnettävä, että Siljan Helsingin laivat on paljon tyylikkäämpiä.


      • pikku visa
        Ja niin. kirjoitti:

        Voisitko tuoda esiin ne muut mitat? Pituus taitaa olla puolitoista metriä lyhyempi? Entä ne muut mitat?

        Naapurin Kaisa on 168cm ja painaa 50kg. Vastapäätä asuva Elli on 166cm ja painaa 82kg. Onko Kaisa isompi?

        Naapurin Kaisalla on kaksi palloa: A ja B. A:n halkaisija on 10 senttimetriä, ja massa 40 kiloa. B:n halkaisija on 50 senttimetriä, ja massa 10 kiloa. Onko A suurempi pallo?

        Ja ne muut mitat:

        Silja Europa:
        Pituus: 202 m
        Leveys: 32 m
        Syväys: 6,8 m
        Nopeus: 21,5 solmua

        Silja Serenade:
        Pituus: 203 m
        Leveys: 31,5 m
        Syväys: 7,1 m
        Nopeus: 21 solmua


      • asiasta europan
        pikku visa kirjoitti:

        Naapurin Kaisalla on kaksi palloa: A ja B. A:n halkaisija on 10 senttimetriä, ja massa 40 kiloa. B:n halkaisija on 50 senttimetriä, ja massa 10 kiloa. Onko A suurempi pallo?

        Ja ne muut mitat:

        Silja Europa:
        Pituus: 202 m
        Leveys: 32 m
        Syväys: 6,8 m
        Nopeus: 21,5 solmua

        Silja Serenade:
        Pituus: 203 m
        Leveys: 31,5 m
        Syväys: 7,1 m
        Nopeus: 21 solmua

        olevan suurempi, europan BRT on edelleen suurempi.


      • Jep Jep

        Eli juttuhan meni niin, että Vikingissä oli tuohon aikaan kaksi osakasvarustamoa: SF-Line Ab (nykyinen Viking Line Ab) ja Rederi Ab Slite. Europa oli valmistumassa juuri Rederi Ab Slitelle, mutta valuuttakurssien heilahtelun vuoksi laivalle tuli lisähintaa satoja miljoonia kruunuja, jonka takia Rederi Ab Slite joutui taloudellisiin vaikeuksiin, ja joutui myymään jo Viking Linen väreihin valmiiksi maalatun Europan Siljalle. Slitellä oli ja ennestäänkin taloudellisia vaikeuksia johtuen Wärtsilän konkurssista, mikä nosti rajusti joku vuosi aiemmin toimitetun Kalypson hintaa. Slite ajatui lopulta konkurssiin keväällä 1993, ja SF-Line Ab jäi ainoaksi Viking Linen osakasvarustamoksi. On väärin sanoa, että Viking myi aluksen rahapulassa pois. On kyllä totta, että molempien osakasvarustamoiden talous oli tuolloin 1990-luvun alkupuolella heikoilla kantimilla, mutta Europan myynti johtui juuri Rederi Ab Sliten konkurssista.


      • mutta kun
        asiasta europan kirjoitti:

        olevan suurempi, europan BRT on edelleen suurempi.

        en tiennyt tuommoisesta brt:stä ennen.


      • Telakka myi
        Jep Jep kirjoitti:

        Eli juttuhan meni niin, että Vikingissä oli tuohon aikaan kaksi osakasvarustamoa: SF-Line Ab (nykyinen Viking Line Ab) ja Rederi Ab Slite. Europa oli valmistumassa juuri Rederi Ab Slitelle, mutta valuuttakurssien heilahtelun vuoksi laivalle tuli lisähintaa satoja miljoonia kruunuja, jonka takia Rederi Ab Slite joutui taloudellisiin vaikeuksiin, ja joutui myymään jo Viking Linen väreihin valmiiksi maalatun Europan Siljalle. Slitellä oli ja ennestäänkin taloudellisia vaikeuksia johtuen Wärtsilän konkurssista, mikä nosti rajusti joku vuosi aiemmin toimitetun Kalypson hintaa. Slite ajatui lopulta konkurssiin keväällä 1993, ja SF-Line Ab jäi ainoaksi Viking Linen osakasvarustamoksi. On väärin sanoa, että Viking myi aluksen rahapulassa pois. On kyllä totta, että molempien osakasvarustamoiden talous oli tuolloin 1990-luvun alkupuolella heikoilla kantimilla, mutta Europan myynti johtui juuri Rederi Ab Sliten konkurssista.

        europan suoraan ,ei siis rederi ab slite!


      • Jep Jep
        Telakka myi kirjoitti:

        europan suoraan ,ei siis rederi ab slite!

        Tosiaan sinne livahti virhe. Lisättäköön tähän vielä, että telakka ainoastaan vuokrasi Europan Siljalle. Tosin Silja osti myöhemmin osake-enemmistön Europan omistajayhtiöstä.


    • Törvella

      Kyllä olet oikeassa.
      Silja Europa on kuin onkin Gabriellan sisaralus.
      Ovatpa aivan samannäköisiäkin.

      • Jumperi

        Voi hyvänen aika, katsokaa vaikka osoitteesta www.faktaomfartyg.se ja siitä till rederier josta painetaan aakkosta S josta painetaan Silja Line. Siinä on laivalista josta vertailee Silja Scandinavian (nyk. Gabriella) ja Silja Europan kuvia. Alusten tietojen kohdaltakin huomaa, ettei Europalla ole sisaralusta (systerfartyg) eikä se myöskään ole Gabriellan sisaralusten listassa.


    • Masa1968

      Silja Europalla ei ole Sisaralusta. Viking line Gabriella on ent. M/S Frans Suell (1992–1994) M/S Silja Scandinavia (1994–1997). Sisaralukset M/S Amorella M/S Crown Seaways M/S Isabelle (ent. Viking Isabella).

      • Tosi-nopeet-hoksottimet

        Kesti sulla niinku kymmenisen vuotta havaita tuo.
        Oot melkonen älyniekka.


    • SiljaEuropaonmustalammas

      Silja Europalla EI TODELLAKAAN OLE sisaraluksia! Lähimpänä Europan designia ja suunnitellua olivat M/S Athena ja M/S Kalypso jotka olivat prototyypejä tulevaa Europaa ajatellen, mutta europasta piti tulla se viikarien kaikkien aikojen lippulaiva, näin ei kummiskaan käynyt vaan iski kelluva kruunu joka nosti aluksen hintaa 400 miljoona kruunua ja rederi ab slitellä ei löytynyt rahoja, joten meyer werft irtisanoi sopimuksen välittömästi ja tarjosi ensisijaisesti laivaa Viking Linelle (Sf-line) joka tarjosi 1,2 miljardia kruunua joka oli puolet vähemmän alkuperäisestä hinnasta (2,4mrd kruunua oli meyerin hintapyyntö), meyer werft oli pulassa ja olisi ajautunut konkurssiin ellei Silja Line olisi tullut kuvioihin mukaan, Silja sanoi: Täysi hinta- sliten maksama käsiraha vuokrasopimus ja meyer werft suostui tähän VIIMEISENÄ KÄYTETTÄVISSÄ OLEVANA VAIHTOEHTONA (meyer werft halusi laivan viikkarille) , laivan hinta oli 380 miljoonaa D-markkaa ja laivan muuttaminen SILJA EUROPAKSI maksoi n, 50 miljoona D-markkaa. Meyer perusti tytäryhtiön ja saksalaiset pankit maksoivat kauppasumman tilille, Vuokraussopimus oli niin kutsuttu Bareboat Charter missä oli lisäksi Pool agreement, meyerin vaatimuksesta Silja Europan piti liikennöidä vähintään 2 vuotta Silja Symphonyn parina, symphonyn ja europan nettotulot piti käyttää vuokranmaksuun. Tämän lisäksi Silja Europan piti toimia Silja Linen lippulaivana.

      (Meyer werft yritti kaikki kikka kolmosilla ja epätoivoisilla yrityksillä saada europan viking linen liikenteeseen mutta SF-line oli pihi eikä tarjonnut tarpeeksi rahaa kun taas silja oli avokätisempi.)

      - Näin lopuksi on huvittavaa todeta että kun Silja Europa oli uusi se haukuttiin maan tasalle suomalaisten ja ruotsalaisten toimesta ja ylistettiin taas kansainvälisen lehdistön puolesta kun laiva esiteltiin Hampurissa 06.03.1993 :D mutta yksi päivä muutti kaiken ja sen jälkeen ei ole tullut pahaa sanaa europasta (samalla tavalla) ja virolaiset haluavat nyt kostaa sen, mutta nyt laivaa kehutaan ja pidetään lähes parhaana siljan laivana ainakin turussa kun se nyt lähti sieltä pois että sinänsä ihan huvittavaa kun mielipiteet laivasta muuttuvat vuosien varrella :D


      Summa summarium: Silja Europa on Silja Linen musta lammas, Serenade& Symphony saavat kokoajan huomiota kun taas Europaa haukutaan pystyyn minkä ehditään vaikka laiva on käynyt australiassa saakka, silloinkaan silja europa ei pettänyt vaikka S24 asiantuntijoiden mukaan sen piti levitä matkan varrelle, laivalla on 100 kertaa värikkäämpi historia kun serenade& symphonylla yhteensä, vaan sen takia että sere&symp laivoissa on se vi**n promenade (olkoonkin että serenade oli maailman eka alus jossa oli tuo promenade) ei se tee siitä parasta laivaa vaan se on monet pienet yksityiskohdat ja iloinen ja ammattitaitoinen miehistö joka tekee matkasta onnistuneen, ainakin omasta mielestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3204
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1802
    7. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe