Tulevaisuus kankaiden parissa?

mmart

Olen 15-vuotias peruskoululainen, yhdeksännelle luokalle menevä. Mitä täytyy tehdä, jotta olisi ''varma'' tulevaisuus vaatesuunnitteliana. Työn alla on vielä ostaa ompelukone ja kankaat. Käsityöni numero oli 7 huolimattomuuden takia, mutta nyt kun minulla ei enään ole käsityö-tunteja niin olen alkanut kiinnostua vaatteiden suunnittelemisesta ja ompelemisesta. Mistä kannattaa aloittaa ja miten kannattaa edetä? Koulun ja koulun jälkeen...?

6

1497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen***

Minusta sinun kannattaisi ostaa ompelukone ja kankaat niin pian kuin mahdollista. Opetella kunnolla koneen ohjeet ja ostaa helppoa ommeltavaa materiaalia ensin. Sen jälkeen harjottelet jotakin pientä tilkkutyötä, jotta oppisit olemaan huolellisempi. Niin töistä tulee huolellisesti tehdyt ja nättiä jälkeä. Kannataa hankkia myös kaavoja, sillä ilman niitä on vaikeampi tehdä juuri "sen ja sen" kokoisia vaatteita. Esimerkiksi xs, et tiedä minkä kokoinen se on, ellei sinulla ole kaavoja. Vai onko sinulla omat kaavat jo? Vai aijotko tehdä vaatteitasi näin nuorena vain itsellesi?

• mmart

Tulisko vielä lisää palautetta ja apua?

• Vähän vanhempi tyttö

Ryhdy vaikka lääkäriksi tai putkimieheksi. Ne ovat sata kertaa helpompia teitä.

Kukaan ei voi luvata sulle mitään varmaa tulevaisuutta vaatesuunnittelijana. Et välttämättä ikinä pääse edes HYVÄÄN kouluun, ellet itse ole tarpeeksi hyvä. Tällä alalla kun ei ulkomuistilla pärjää.

Pst. se tulee sisältäpäin.

• mmart

Ainoa ongelma tässä on, että en pidä noista aloista, eikä kyse ole rahasta. Haluun vaan tehdä töitä kankaiden parissa, onko mitään ehdotuksia, mihin kannattaisi hakea peruskoulun jälkeen?

• jrhqaö

Ei voi suoraan sanoa, miten varmistaisit tulevaisuutesi vaatesuunnittelijana, mutta suosittelen hakemaan ammattikouluun vaatetusalan/tekstiilialan artesaaniksi opiskelemaan. Sieltä saat hyvät perustiedot, ja sen jälkeen hakeutuisin sinuna ammattikorkeaan, josta voisit edetä sitten esim. taideteolliseen. Tietysti voit suorittaa amiskan ohessa lukion, jonka jälkeen voit taikkiin hakea, mutta sinne on todella vaikea päästä.
      Itse olen käynyt lukion, jonka jälkeen olen opiskellut ammattikorkeakoulussa vaatetusmuotoilua ja työskentelen nyt vaatesuunnittelijana.
      Todella paljon kannattaa tehdä itse vaatteita yms. ja yrittää päästä erilaisiin projekteihin mukaan, joissa pystyt olemaan kankaiden kanssa tekemisissä, sillä materiaalien tuntemus on iso osa suunnittelua. Kielitaito on myös asia johon kannattaa panostaa!! Alan lehtiä ja kirjallisuutta kannattaa myös lukea paljon ja seurata aikaansa. Avoin asenne ja uteliaisuus on hyödyksi, kaikesta voi oppia. Ysiluokkalaisena sinulla on varmaankin TET-jakso, joka sinun kannattaa suorittaa jossakin vaatetusalan firmassa.

• EevaR

Hei!
      Olet nuori/koulussa ja kankaat innostavat mahdollisesti ammattina..

Jos asut täällä Helsingissä niin Roihuvuoressa on AMMATILLINEN OPPILAITOS, jossa on VAATETUSALA. Puh. 09-310 84748 tai 050-402 6093.

En ole itse käynyt, mutta jonkinlaista käsityöalankoulutusta sieltä löytyy. Siitähän se vaatteiden luominen alkaa.

TIETOA saat: www.hel.fi Helsingin kaupunki Opetusvirasto...
      Ehkä Helsingin käsityö-ja Teollisuusyhdistys ry. 09-665 637.
      www.hkty.fi
      KANSALAISOPISTOT JA TYÖVÄENOPISTOT järjestävät iltaisin kursseja, joihin nuorikin voi mennä. Ne tosin maksavat muutaman kymmenen €:oa. Niissäkin voi opiskella käsitöitä.
      Mahdollisesti kangaspuutkin, jos on esim. poppanoista, kankaankutomisesta, raanuista tai kangaskudoksista, räsymatoista innostunut. Niissä voi käyttää mielikuvitusta värien valinnassa ja tekemisessä.
      Hyvä värisilmä, maku ja taideaineiden numero voi olla etu.

Helsingistä/Malminkartanosta löytyy HORISONTTI Kumppanuustalo, jossa voi tehdä käsitöitä. www.horisontti.net.

Yksi "a ja o idea" on, (jos onnistuu ja kykyä löytyy esim. muotisuunnittelijan ammattiin) käydä "yrittäjäksi" koulutus!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      10
      3379
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1858
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      77
      1169
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      982
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      948
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe