Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tuijien leikkaus

XXXL

Moro! Mites onko liian myöhäista leikata Tuijia ja miten homma käytännössä tapahtuu kun haluaisin niihin lisää tuuheutta. Jos olen oikein ymmärtänyt ne kestää aikaa rankkaakin leikkaamista. Nyt asiantuntijan näppäilemään ja kertomaan miten homma hoidetaan!!

Kiitos jo etukäteen!

2

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keitsi

      Kelpaako harrastelijan viesti, joka on ajan myötä asian oppinut:
      - leikkaa alkukeväästä ennen kasvukauden alkua
      -kaunis tapa leikata on niin, että oksa kerrallaan ja-(apua, en osaa asiaa kirjoittaa, mutta käytännössä kyllä näyttää) sillä tavoin, että kun koko oksa on kädessäsi ja oksan rungosta haarautuvat sitten ne pikkuruiset vihreälehtiset oksat, niin leikkaa aina vain niitä pikkuruisia oksia eli älä leikkaa muotoon puutarhasaksilla puun ympäriltä vaan leikkaat sekatööreillä pikku nipsaus kerrallaan => tulos on luonnollisempi ja kauniimpi kuin oksasaksilla tiukan tasaiseen muotoiltu

      Ja sitten vielä, että minä leikkasin omia tuijiani nyt toukokuun alussa huoleti vaikka kasvukausi onkin jo alkanut. Kyllä tuijat mukana porskuttaa.

      Voit myös ohuella rautalangalla muotoilla havupuitasi. Jos esim. jokin oksa harottaa, niin ota rautalankaa, kiedo sopivasti havupuun ympäri ja anna sen olla kesän yli. Kasvukauden aikana havupuusi muokkaantuu haluamaasi muotoon ja voit silläkin tavoin välttää turhaa leikkaamista.Talvella sama temppu taas auttaa siinä, ettei raskas lumi vahingoita havupuun oksia.Minä käytän kukkien sidontaan tarkoitettua vihreätä, ohutta rautalankaa. Voit ostaa sitä ihan mistä tahansa kukkakaupasta tai puutarhaliikkeistä, jos et halua tavallista rautalankaa käyttää.

      Tuuheutta saat lannoituksella (havupuille tarkoitettu) ja tietysti mitä muuta ympärillä kasvaa. Kuuset ja koivuthan vievät muiden kasvien voimia, mutta periaatteessa tuija on vaatimattoman kasvualustan kasvi. Tottahan sekin tykkää, jos saa valoa ja kasvualusta on sopivan hapan.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2474
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1555
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1508
    8. 54
      1370
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe