Basalioma

- - -

Basalioma eli tyvisolusyöpä, joka on yleisin pahanlaatuisista ihokasvaimista. Esiintyy yleensä valoalueilla, kasvoissa, kaulalla ja yläkehossa.

Se on kuitenkin yleensä pahanlaatuisuudestaan huolimatta harmiton rajatulla alueella oleva pieni kasvain, joka poistamisen jälkeen ei kummittele.

Voiko ihotautilääkäri sen poistaa halutessaan?

Toisaalta, pitäisikö se antaa plastiikkakirurgin tehtäväksi jolloin lienee jälkikin olisi siistimpi.

Kokemuksia?

6

10327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistui

Riippuu vähän missä kohtaa basaliooma on, minulla oli ohimolla hiusrajassa. Leikkauksen teki kirurgi. Saman homman olisi kyllä yhtä hyvällä tuloksella ehkä tehnyt työterveyslääkärikin. Älä jää miettimään vaan mene lääkäriin ja poista luomi. Minulla ei basaliooma ole uusinut kun lääkäri otti hyvät marginaalit. Aurinkoa en sittemmin ole ottanut ja paisteessa pidän aurinkolaseja sekä -lippaa, myös suojavoiteita. Olin 45 v. kun luomi leikattiin ja nuorena olin matkustellut paljon etelän auringossa.

• - - -

Koepala tuosta kaulan sivulla sijaitsevasta luomesta / kasvaimesta otettiin viimeviikolla. Tänään tapaamisessa tiedän tuloksen.

Ulkoisesti ja lukemani perusteella se vastaa melko tarkoin basaliomaa. Katsotaan.

Hyvin nuori ihotautilääkäri (tuuraaja) sanoi, että mikäli kyseessä on harmiton tapaus, niin se voidaan poistaa kylmäkäsittelyllä. Jättäneekö siistin jäljen?

Muuan tarina ->

Kauan sitten muuan tunnettu mikrokirurgi poisti luomen erityisen helposta paikasta jossa kudosta riittää, käsivarrestani. Jälki oli yllätyksekseni erityisen ruma.

Olin erityisen yllättynyt varsinkin kun olin nähnyt erään hänen töistään ja erityisen hienosta ja siististä tuloksesta. Kyseessä oli nuorimies (hän oli silloin naapuripotilas) joka oli menettänyt mm. toisen käden ranteesta eteenpäin. Kirurgi oli ottanut hänen jalastaan ukkovarpaan viereisen varpaan ja istuttanut sen toimivaksi peukaloksi ranteen syrjään hermoratasiirrännäisineen.

Jalkaterä oli ommeltu erityisen siististi umpeen ja arpea tuskin edes näki. Jollei laskenut varpaiden lukumäärää, niin yhden varpaan puuttumista ei edes laittanut merkille. Paranuttuaan myöskin hänen kävely onnistui moitteettomasti, joka ei ollut lainkaan itsestään selvä asia.

Taisi olla silloin ensimmäinen (?) laatuaan, aikakin Pohjoismaissa. Hänen Eurooppalaiset kollegansa tulivat katsomaan potilasta ja kuulemaan infoa ko. työstä ja sen suoritustavasta.

Tällainen hieman yllättävä tausta, jonka vuoksi en mielelläni antaisi kenen tahansa poistaa luomea / kasvainta näkyvältä alueelta.

• onnistui myös

minulle tehtiin myös kulmakarvojen yläpuolelle jäädytys, ihotautitlääkäri totesi siinä olevan keratosis solaris, josta voi kehittyä ihosyöpa. Basaliooman leikkauksesta sen verran säikähdin, että kulmakarvojen yläpuolelle tullut "karhentuma" ajoi minut ihotautilääkärin vastaanotolle, ja hän saman tien teki jäädytyksen, tosi kertoi, että siitä tulee vesirakkula ja sen jälkeen rupi. Paraneminen vei muutaman päivän. Kävin töissä normaalisti (en ole asiakaspalvelussa) mutta työkaverini kysyi mitä sulla on otsalla. Kannatta hoitaa pois. Eräs ihotautilääkäri totesi olleensa lomalla etelän auringossa ja nähneensä rannalla vanhemmanpuoleisen runsasluomisen saksalaisnaisen - ammattisilmä näki, että varmasti on ihosyöpää....mutta eihän niistä voi mennä mitään sanomaan. Tsemppiä - toivon, että ihosi tulee kuntoon ja saat unohtaa koko asian!

• - - -

Koepalan tuloksena oli Verrue Vulgaire eli simppeli syylä, vaikka kyseinen tapaus basaliomaa muistuttikin.

Tällä kertaa paikalla oli itse ihotautilääkäri, joka haki "liekinheittimen" avuksi, eli poltti kylmäkäsittelyn sijaan. Tosin polttaa se kylmäkin. En sitten tiedä onko jompi kumpi mahdollisesti hieman siistimpi vaihtoehto. Varsin komea vesikello siitä seurasi, paranee hiljalleen.

Aurinko on hyväksi terveydelle, joskin kohtuudella annosteltuna ;-)

• Laalaaa
        - - - kirjoitti:

Koepalan tuloksena oli Verrue Vulgaire eli simppeli syylä, vaikka kyseinen tapaus basaliomaa muistuttikin.

Tällä kertaa paikalla oli itse ihotautilääkäri, joka haki "liekinheittimen" avuksi, eli poltti kylmäkäsittelyn sijaan. Tosin polttaa se kylmäkin. En sitten tiedä onko jompi kumpi mahdollisesti hieman siistimpi vaihtoehto. Varsin komea vesikello siitä seurasi, paranee hiljalleen.

Aurinko on hyväksi terveydelle, joskin kohtuudella annosteltuna ;-)

Multa jäädytettiin hyvälaatuinen tyvisolukasvain viikko sitten. Lääkäri sanoi että "luomen" pitäisi tippua parissa päivässä pois. Viikon ajan se vuotikin vähän ja rupeutui. Nyt luomi lakannut vuotamasta ja on yhä tallella! :(

• Toinen kerta toden..

Cryo- Käsittely
      -nesteytettyä typpeä
      -2x45sek

Simppeli juttu! Varoittelivat silmän ymp naaman mustumisesta,mutta vain pientä tummennusta.
      7v sitten jäädytett 1. kerran nyt uusi. Saa nähdä miten mummolle käy. Plaantuuko lopulta naama ja aivot, mutta sellaista elämä on!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      144
      4672
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      87
      3439
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      106
      1668
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      90
      1519
    5. Työeläkeloisille ottaa koville heidän rikosten julki tuominen

Niin koville, että yrittävät estää kansalaiskeskustelun, jolla turvattaisiin perustuslain takaama omaisuudensuoja palkan
      Maailman menoa
      7
      1492
    6. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      105
      1019
    7. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      26
      943
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      46
      870
    9. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      74
      854
    10. Jos oot täällä,laita tunniste.

Muuten en lue!
      Ikävä
      47
      753
    Aihe