Rippijuhla menu

eeeetana

Olis siis rippijuhlat tulossa ja menun kanssa ongelmia. ajattelin seuraavaa:

- karjalanpiirakat munavoi
- lohipiirakka
- kinkkurullat (myös kasvisversio)
- sekaleipäpatonki levite
- kinkku- ja kalavoileipäkakut

- korvapuustit
- perus pullapitko
- mansikkarahkatassut
- keksejä
- kuivakakku
- täytekakku

- kahvi
- tee
- mehu/limppari
- jäävesi
- ja tietysti alkumalja kuohuviini (alkoholiton versio)

Miltäs kuulostaa? moni ilmeisesti tarjoaa lämpimän ruuan juhlissa mutta onko se typerää jos ei tarjoa?

Antakaapas palautetta ja kenties lisää ideoita?

22

14501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmi44

      Sama meillä, juhlat tulossa. mä kyllä ajattelin pärjätä ihan simppeleillä eväillä, kun en ehdi niin kauhiasti hääräilemään. Eli Kuhafileitä kermahauteessa katkarapukastikkeella ja tilliä, rosepippuria. Perunat. ja sitten kala-allergigoille vaikka kinkkukiusaus. Parit tuoresalaatit ym. lisukkeita.

      Täytekakku, kuivakakku, pikuleivät ja kahvit.

      Alkumalja ei kuulu listalle.

    • tarja 2

      että tuossa on jopa liikaa.Pullapuoli jäänee syömättä,samoten tavalliset voileivät kun on piirakoita ja voileipäkakkua.Näin ainakin meillä kaikissa juhlissa ollut,(ja joka kerta ne silti laitan jos kuitenkin...)

      • 3n teinin äiti

        hyvät tarjottavat sulla liikaakin on eri laatuja jotain voi tuosta jättää pois tuosta suolaspuolesta...ja pullaakin ehkä liikaa tai muuta ne korvapuustit ihan pieniksi puusteiksi...ja karkkia voisi olla jossakin kipossa kun ne ovat vielä nuorten juhlat ne maistuvat


    • Täti

      Olen edellisten kanssa samaa mieltä siitä,
      että saattapi jäädä sekaleipäpatonki levite syömättä,
      mutta toisaalta ainakin lapsivieraat saattavat hyvinkin ottaa mieluummin sitä kuin esim. voileipäkakkua.

      Minusta on turhaa laittaa sekä korvapuusteja, että pullapitkoa samaan kahvipöytään.

      Onnittelumaljoja en ole koskaan kohottanut kenenkään rippijuhlissa,
      en omien lasteni, enkä muiden.
      En edes alkoholittomia!
      Eikä niitä ole ollut siis tarjollakaan!

      Onnittelumaljat kuuluvat muihin kuin kirkollisiin juhliin;
      synttäri- ja valmistujaisjuhliin esimerkiksi.

      • tarja 2

        meilläkään ei ole ollut tapana mitään maljoja kallistella rippijuhlissa enkä myöskään ole ollut vieraana sellaisissa rippijuhlissa missä näin tehtäisiin.(Eikä olla "uskovaisia" yhtään.)


    • 3.n teinin äiti

      alku maljat voi jättää pois ei ne minusta sovi rippi juhliin, en muista enää oliko ekalla lapsellani ,,mutta muilla ei ole ainakaan ollut...

      • viiden äiti

        Rippijuhliin ei kuulu onnittelumaljat.
        Meillä on viidet rippijuhlat pidetty,
        eikä ole tullut mieleeni tarjota kuohujuomia.

        En ole myöskään koskaan ollut sellaisissa rippijuhlissa,
        missä olisi tarjottu onnittelumaljoja,
        vaikka sukulaisten ja kuuden kummilapsen rippijuhlissa olen ollut.

        Säästä maljat valmistujaisjuhliin,
        kihlajaisiin ja sen semmoisiin :)

        P.S. Eikä olla uskovaisia mekään,
        jos joku (esim. lapsiluvusta) niin päättelee ;)


    • eeeetana

      eli kiitos paljon kommenteista! ei muuta kuin rippijuhlia valmistelemaan!

      • H39H

        Hei.Meillä oli juuri pojan rippijuhlat.Tarjolla oli:
        liha- ja kalavoileipäkakku
        tuulihattuja (suolaisia)
        fetasalaatti,patonkia,levitettä
        mansikkakakku
        kuivakakku ja paria eri sortin piparia
        Hyvin maistuivat ja kaikki tykkäsivät ja söivät mahansa täyteen...Alkumaljoja ei ollut ja minunkaan mielestä ne eivät rippijuhlaan kuulu.


    • mirjami!

      Hei!

      Juhlia paljon järjestäneenä sanoisin että menusi on liikaa "pullapohjainen" ja raskas sekä turhan laaja. Lähes kaikki tarjottavat ovat jauhopohjaisia leivonnaisia. Kevennä tarjottavia. Saat myös helpommin ne mahtumaan kylmäsäilytystiloihin kun teet vähemmän laatuja eikä valmisteluihin mene montaa päivää.

      Korvapuustit ja pullapitko, kuivakakut, keksit ja tassut ovat kaikki samaa vehnäjauhomösssöä, anteeksi sanamuotoni.

      Täytekakun lisäksi riittää yksi tai kaksi makeaa muuta leivonnaista. Lisäksi voit tarjota esim. marjoja ja kauden hedelmiä paloiteltuna ja tarjoiltuna sellaisenaan. Myös esim. suklaamakeiset ovat helppo ja nopea lisä pöytään.

      Panosta suolaiseen puoleen, mikäli juhlat ovat sellaiseen aikaan etteivät vieraat ole ehtineet nauttia lounasta.
      Voileipäkakusta valitsisin vain esim. kinkkuversion ja sen lisäksi tarjoisin kalavaihtoehtona lohipiirakan. Samasta pohjasta on helppo tehdä myös kasvispiirakkaa siten että sitäkin riittää koko porukalle. Kun lisäät pöytään vielä esim. coctailkarjalanpiirakat ja raejuustolla kevennetyn munavoin, pitäisi ruoan olla monipuolista, riittävää ja täyttävää. Erilaiset kasvikset paloiteltuna ja dippikastikkeineen tuovat halpaa keveyttä ja runsautta pöytään.

      • ---Sisko

        Heissan.
        Itsekin olen järjestämässä muutamaa vuotta nuoremmille veljilleni rippijuhlia. Menu on seuraava:

        Pikkupurtavat
        - tuulihatut
        - omatekemiä suklaakonvehteja, melkein piirakkamaisiakin (poikien lemppareita)
        - bruchettas, kinkku, kasvis ja hedelmävaihtoehdot

        Suolaiset
        - kasvis-sienipiirakka
        - jauhelihapekonipiirakka, poikien lemppari
        - kreikkalainen salaatti

        Makeat
        - vadelmakermakakku
        - kuivakakku

        Juomisiksi peruskahvit ja teet sekä sitrusvadelmavettä. Limpparia en tarjoa, paitsi alkumaljan muodossa. Alkumaljaan on ollut monenlaista kantaa ihmisillä, mutta meilläpäin ne on juotu. Koen myös, että juhla ei ole pelkästään kirkollinen, vaan kyseessä on aikuistumisriittikin. Mielestäni vanhoja kaavoja on myös hyvä päivittää, koska ripille pääsy ei vaan ole enää sama asia kuin ennen, ja pojat on hyvä totuttaa jo valmistumiskaavaan. Alkoholia en aio tarjota.


    • neiti valkosuklaa

      Ehdotus yhdeksi kakuksi... Nimittäin kirjasta "365 makuelämystä" löytyy ohje valkosuklaa-mousse kakkuun joka on toiminut minulla täydellisesti rippijuhlissa. Kannattaa kokeilla ;)

      • lapsi ripille

        Minä myös olen tehnyt tuota valkosukla kakkua. Aivan täydellisen makuista -ja helppo tehdä :D


    • mmimmi

      hei! tosi monipuolinen menu
      itse jättäisin pois korvapuustit, rahkatassut ja keksien tilalle laittaisin jotain itse tehtyjä pikkuleipiä. Ja ehkä patonginkin jättäisin pois...Minusta lämmin ruoka ei ole rippijuhlissa tarpeellinen... meillä ainakin ystävät ja suku odottaa nimenomaan voileipäkakkuja ja täytekakkua sillä ne ovat melko harvinaisia herkkuja kun ei juhlia niin usein ole...

      • plussaa

        Olin viikonvaihteessa rippijuhlissa ja siellä oli lämmin ruoka. Vieraita oli vajaa 30 ja ainakin minä mieluummin syön lämpimän ruoan kun juhlat alkoivat iltapäivän puolella kuin voileipäkakkuja tai rasvaisia piirakoita. Taitaa tulla halvemmaksikin ja on huomattavasti helpompi toteuttaa.

        meille tarjottiin noutopöydästä:

        - savulohi (lämmin)
        - kylmä perunasalaatti uusista perunoista (tilliä, maustekurkkua, tuorekurkkua, kaprista..)
        - vihreä salaatti (salaattia, melonia, viinirypäleitä)
        - mozzarellaa tomaattiviipaleita
        - fetaa ja oliiveja erikseen kipossa
        - naudan paistia viipaleina (kylmä)
        - kastike paistille
        - leipää, levitettä juomat

        Jäliruokana kahvit mansikkakakku, tuorejuusto/sitruunakakku ja pikkuleipiä.


      • kunhan vaan tiedoksi

        Kannattais katsoa milloin viestiketju aloitettu


      • tätä
        kunhan vaan tiedoksi kirjoitti:

        Kannattais katsoa milloin viestiketju aloitettu

        viestiketjua mitenkään kommentoinut aiemmin, mutta kirjoitampa nyt kommentiksi että uusia juhlia tulee (uusille ja vanhoille) ihmisille - ja on mukavaa saada tietoa mitä jollain on ollut tarjottavana ;)


      • kiakiakia
        tätä kirjoitti:

        viestiketjua mitenkään kommentoinut aiemmin, mutta kirjoitampa nyt kommentiksi että uusia juhlia tulee (uusille ja vanhoille) ihmisille - ja on mukavaa saada tietoa mitä jollain on ollut tarjottavana ;)

        Kyllä näistä viesteistä on apua, vaikka viestiketju olisi aloitettu ajat sitten. Minäki etsin tarjottavaa rippijuhliin, ja näistä vanhemmistakin viesteistä on hyötyä...


      • 3
        kunhan vaan tiedoksi kirjoitti:

        Kannattais katsoa milloin viestiketju aloitettu

        kyllä me äidit osataan päivämäärät lukea. Aihe on aina ajankohtainen ja monet rippijuhlia järjestävät lukevat myös tätä palstaa josko jotain uutta vinkkiä saisi.


      • Panhandle
        3 kirjoitti:

        kyllä me äidit osataan päivämäärät lukea. Aihe on aina ajankohtainen ja monet rippijuhlia järjestävät lukevat myös tätä palstaa josko jotain uutta vinkkiä saisi.

        Juhlamenuissa vilahtelee voileipäkakku tämän tästä. Myös touko-kesäkuun naistenlehdet ovat väärällään voileipäkakkuohjeita perhejuhliin.

        Valistakaa minua tietämätöntä, miksi voileipäkakku on niin suosittu juhlatarjottava? Minusta se ei ole hyvää, ei kovin helppotekoista (ainakaan jos täytteiden tahnat tekee itse) eikä juhlavaa.

        Kertokaa, miksi
        a) haluatte syödä voileipäkakkua juhlissa (mieluummin kuin muuta suolaista)
        b) laitatte juhliinne voileipäkakkua.


    • Mirabella

      Vastailen tähänkin vähän myöhässä, mutta meillä:
      1) Musta voileipäkakku on kiva ja helppo tehdä, täytteiden tekemisessä ei mee kauaa, eikä ole työläskään. Voileipäkakun kun tekee liha- kala - ja kasvistäytteellä, saa joikainen mielensä mukaisen maun.
      2) Mun tekemät kakut on hyviä, ja ellei juhlissa ole niitä, nousee haloo :)

    • ei mitään hyötyä...

      Turhaa paskaa koko rippikoulu en ole itse käynyt, eíkä lapsenikaan mene.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4783
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1091
    Aihe