Voisiko joku kertoa miten voisi perustella sukulaisille ja puolisolle pienet (ja edulliset) häät? Toiveena minulla olisi pitää pienet häät lähipiirissä. Tietysti pakettiin kuuluisi kirkko ja hääjuhla ruokineen. Mutta miten olla kutsumatta koko sukua paikalle? Vieraita olisi siten ainakin 120-150 ja hinta nousisi arvioiden mukaan 10 tonniin, jos tarjoaa ruuat ja kahvit eli ihan vain perussettii ei mitään ökyä... Itse haluaisin pitää lähimmille kavereille ja lähiomaisille (joita näkee muulloinkin kuin sukujuhlissa) juhlan. Mutta niin fiksulta kuin tämä suunnitelma kuulostaa, niin puolisoni tyrmää tämän ajatuksen ja sanoo, että sukulaiset ei anna ikinä anteeksi, jos niitä ei kutsuta häihin. Mutta se hinta? Kuka maksaa tässä kohtaa isot häät? Kysymykseen ei tule missään nimessä maistraatti vaihtoehto vaan molemmat haluaa oikeat häät. Pienet häät = pieni hinta! Miten tähän yhtälöön päästään yhteensä yli sadan sukulaisen ja kaverin kanssa. Pelkät kahvitkaan ei riitä koska nekin voi juoda vaikka joka päivä...
Eikä vastauksissa sitten mitään lässytystä, että morsian haluaa olla päivän prinsessana, eikä ota sulhasta huomioon ja että, teidän pitää tehdä kompromissi häistä? Ongelma on siis sukulaiset.
Miten perustella pienet häät
16
2260
Vastaukset
- perustella?
Häät on hääparin oma juhla johon HE kutsuvat vieraat, juhla on hääparin ITSENSÄ näköinen ja he viime kädessä päättävät juhlan järjestelyyn liittyvistä asioista.
Hääjuhla ei ole vanhapiikasiskojen tai eronneiden vanhempien "tällaiset minä olisin halunnut" juhlat, he voivat auttaa järjestelyissä jos hääpari sitä haluaa. Toisaalta kenelläkään ei ole velvollisuutta järjestelyihin osallistua.
Jos/kun joskus tilaisuus osuu omalla kohdalle on selvää että tilaisuus on pieni ja intiimi ja ennenkaikkea tyylikäs. Ei mikään amerikkalainen unelma, sukujuhla tai ryyppyjuhla. Emme välttämättä mene edes Suomessa naimisiin. On todennäköistä myöskin ettei sukulaiset järjestelyistä ilman riitoja selviäisi joten hääsuunnittelijalle on töitä tarjolla.
Typerin kommentti tähän mennessä on ollut että olemme itsekkäitä, itsekkäitä ketä kohtaan? Ei sukulaisilla tai kavereilla mitään erityisoikeutta ole saada kutsua. - järjestele
ruokailut lähisukulaisille ja sitten pienempi kahvitilaisuus muille. Homma toimii ihan hyvin niinkin. Kustannukset pienenee murto-osaan. Perusteluita ei juuri tarvita muutakuin, että "näin se menee".
- on enemmänkin
teidän kahden, koska tehän sen yhdessä päätätte, minkälaiset häät vietätte ja te olette asiasta keskenänne eri mieltä.. eihän sukulaisilla ole hääjärjestelyihin mitään sanottavaa (hääparin vanhemmilla ehkä olisi, jos he esim. osallistuisivat kustannuksiin). perusteluita jos haluaa, niin ette halua ottaa lainaa häitä varten yms.
- kiaiza
Painittiin saman ongelman kanssa, eli vieraiden "rajaamisen" kanssa. Päädyttiin sitten isoihin häihin eli noin 110 henkeä, koska rajaaminen yksinkertaisesti on niin vaikeaa, kun jo ihan lähisuku (=tädit sedät serkut) on niin laaja. Häät ovat siis ensi kesänä. Hääbudjettimme on n. 5000e. Vähemmälläkin varmasti selviää- riippuu ihan siitä mistä on valmis nipistämään. Esim. netin "hääkirppiksiä" kannattaa hyödyntää (www.naimisiin.info, huuto.net). Kaikki minkä tekee itse/talkoovoimin, luultavasti säästää. Meillä tulee luultavasti seisova pöytä, johon tehdään talkoovoimin ruoka. Samoin kahvitusten kanssa. Pitopalvelu tietysti vastaavasti maksaa enemmän.
Se, miten isot häät järjstää, on kyllä minun mielestä ihan hääparin oma asia, mistä heidän pitäisi vaan päästä yhteisymmärrykseen. Mitään "maistraattiin Las Vegasissa"-tyyppistä ratkaisua en kuitenkaan kannata, mutta kukin taplaa tyylillään ;)- kun rajaa vain
lähisukulaisiin ei tarvitse mittailla tätejä, setiä ja serkkuja. Lähisukulaisia erityisesti vanhemmat, sisarukset ja kummit.
- on heti alussa
kun rajaa vain kirjoitti:
lähisukulaisiin ei tarvitse mittailla tätejä, setiä ja serkkuja. Lähisukulaisia erityisesti vanhemmat, sisarukset ja kummit.
tehdä pelisäännöt selviksi ettei kohta olla tilanteessa, josta ei ilman riitaa pääse irti. Pahimmillaan sukulainen jota ei ole edes tarkoitus kutsua ottaa suunnittelijan roolin.
Nähty on juhlia monensadan häävieraan ruokkimisesta muutaman hengen illallisiin, molemmat omalla tavallaan mukavia juhlia. Minusta juhlat joissa hääpari ei edes ehdi kaikkien kanssa jutella ovat liian suuret, tämä on minun mielipide ja asiasta voi olla monta mieltä.
- Rouva O
Jos sulhanen haluaa isot häät suvulle, niin hän lienee myös halukas maksamaan ne?
Kirjoituksesi perusteella ongelma ei ole sukulaiset, vaan, että sinä ja tuleva miehesi olette eri mieltä järjestelyistä. Se on ihan normaalia, kyllä ne järjestelyt muokkautuvat kummallekin sopiviksi kun ryhdytte kunnolla asioita keskenänne miettimään.
On eri asia haluta isot häät mielikuvatasolla, kuin että todellisuudessa haluaisi maksaa itsensä kipeäksi kestittääkseen kaikki mahdolliset kumminkaimat.- Rouva L
Ei häitä voi järjestää tuolla periaatteella että se kuka haluaa myös maksaa niistä! Tuolla periaatteella morsiamet varmaan maksaisivat häistä 90% koska sulhasille tuskin on väliä tulisiko kukkia, muita koristeita tai sävysävyyn olevia servettejä. Todellista logiikka-ajattelua.
Meneekö perheessänne myös niin että kun ostetaan asuntoa niin jos toinen haluaa sen hieman isomman vaikkapa saunalla ja toinen ei halua saunaa niin se joka haluaa saunan myös maksaa erotuksen, tai auton kohdalla se joka haluaa tila-auton kun niitä pentuja on pitänyt ensin saada maailman useampi niin maksaa sen tila-auton?? Tällä logiikalla se toinen joka ei saunasta välitä ei saa käyttää saunaa kuin erillismaksusta! - Mirna
Rouva L kirjoitti:
Ei häitä voi järjestää tuolla periaatteella että se kuka haluaa myös maksaa niistä! Tuolla periaatteella morsiamet varmaan maksaisivat häistä 90% koska sulhasille tuskin on väliä tulisiko kukkia, muita koristeita tai sävysävyyn olevia servettejä. Todellista logiikka-ajattelua.
Meneekö perheessänne myös niin että kun ostetaan asuntoa niin jos toinen haluaa sen hieman isomman vaikkapa saunalla ja toinen ei halua saunaa niin se joka haluaa saunan myös maksaa erotuksen, tai auton kohdalla se joka haluaa tila-auton kun niitä pentuja on pitänyt ensin saada maailman useampi niin maksaa sen tila-auton?? Tällä logiikalla se toinen joka ei saunasta välitä ei saa käyttää saunaa kuin erillismaksusta!Ei meidän perheessä noin tarkkaan erotella sinun ja minun rahoja, mutta kyllä se silti vähän tuohon suuntaan menee: jos toinen haluaa välttämättä käyttää selvästi enemmän rahaa kuin toinen, hän myös maksaa omista tuloistaan, omalta (ei meidän yhteiseltä) tililtä.
Esimerkiksi: minä olisin halunnut autoomme automaattivaihteet, mies ei. Olisin varmasti saanut ne, jos olisin maksanut erotuksen. En kuitenkaan halunnut automaattivaihteita niin paljon, että olisin maksanut.
Ja toisin päin: minä panostin häihimme kaikessa hiljaisuudessa enemmän rahaa, koska halusin enemmän koreutta. Enimmäkseen järjestelyistä sovittiin ja yhteiseltä tililtä maksettiin, mutta sen kummempaa numeroa tekemättä otin ekstraa omalta tililtäni - ei tarvinnut selitellä, miksi en valinnut edullisinta vaihtoehtoa.
Mielestäni tämä on reilu meininki ja hyvä tapa välttää riitelyä. - Rouva O
Rouva L kirjoitti:
Meneekö perheessänne myös niin että kun ostetaan asuntoa niin jos toinen haluaa sen hieman isomman vaikkapa saunalla ja toinen ei halua saunaa niin se joka haluaa saunan myös maksaa erotuksen, tai auton kohdalla se joka haluaa tila-auton kun niitä pentuja on pitänyt ensin saada maailman useampi niin maksaa sen tila-auton?? Tällä logiikalla se toinen joka ei saunasta välitä ei saa käyttää saunaa kuin erillismaksusta!Kyllä häiden suunnittelussa saisi mielestäni olla mukana enemmänkin realismia, eikä pelkkiä unelmia. Kaikki kun maksaa ihan oikeaa rahaa, eikä se raha kasva puussa, vaan se on tienattava.
Olisi törkeää olla vaatimassa kalliita häitä, jos kuitenkaan itse ei olisi valmis maksamaan niitä.
Meidän tilanteessa minulle olisi riittänyt pienet häät, mutta sulhanen halusi ehdottomasti isot.
Saimme kumpikin mitä halusimme. Ensin oli pienimuotoinen vihkiminen kotona tarjoiluineen, minä maksoin kustannukset.
Seuraavana päivänä avioliiton siunaus ja hääjuhla noin sadalle vieraalle, joiden kustannukset sulhanen maksoi.
Meidän mielestä järjestelyssä oli paljonkin logiikkaa.
Me pidetään ainakin, sellaiset häät jotka itse haluamme. Niistä tulee meidän näköiset. Totuus on vaan se, että jokaikistä sukulaista ei pysty miellyttämään. Minusta tärkeintä on se, että itse viihdymme. Kutsumme vain meille oikeasti läheiset ihmiset. Vieraita tulee noin 50, lähisuku ja lähimmät ystävät. Kyseessähän on hääparin oma päivä ja juhla ja se on minusta tärkeintä!
- ziila
Meidät vihititin vajaa viikko sitten maistraatissa.
Vieraita olimme kutsuneet 15 hlöä. Osa puolison ja osa minun tuttaviani.
Häävastaanotto oli pieni ja rento, tarjottavat riittivät hyvin ja jäi jopa yli oman tarpeen.
- Pienet häät........
Halusimme pienet häät itse. Perustelimme kaikille että näin me haluamme ja emmeköhän tärkeimpänä päivänämme itse sen saa päättää.Kaikki kunnioitti päätöstämme ja ketään sukulaisia emme pyytäneet, vain vanhemmat ja lähimmät ystävät. 20 vierasta. Turhaa lähteä kestimään ja syöttämään tutun tuttuja jos itse ei halua! Kukin tavallaan eiks je.
Kaikki meni hyvin, ehdimme kaikkien vieraiden kanssa jutella, oli leppoisa ja rento tunnelma. Aivan meidän unelmahäät! - miimi
"Kysymykseen ei tule missään nimessä maistraatti vaihtoehto vaan molemmat haluaa oikeat häät."
En ymmärrä tätä kommenttia....- ...
niinpä, kaikilla ei riitä ymmärrys ihan perusasioihinkaan, joten ei kannata päätään vaivata vaikeilla asioilla.
- .........
en myöskään ymmärrä, häät ovat aina häät, kun ne viralliseksi tehdään, joko maistraatissa tai kirkossa.
En myöskään ymmärrä kommentoijan kommenttia ihmettelystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723