Angelig hormoonihoito

kuuma kalle

Käytin kuusivuotta estrogeeliä ja mulla oli homoonikierukka joka määrättiin runsaisiin kuukautisiin. minulla oli myös yöhikoilua. Nyt olen ollut ilman mitään hoitoja kohta vuoden ja yö hiokoilu on palannut.Nukun yössä noin parituntia kerralla ja herään kun olen yltä päältä hiessä.Sitten on suu ihan kuiva ja täytyy juoda sen jälkeen taas pissalle.Tälläisiä ovat mun yäni ja päivällä väsyttää. Lääkäri määräsi mulle Angelig nimisiä hormooni lääkkeitä mutta en ole uskaltanut viellä niitä aloittaa kun niissä on niin paljon kaikellaisia haittavaikutuksia.Onko kellään näistä lääkkeistä kokemuksia.

9

3865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unta tarvitaan

Muiden kokemukset ova henkilökohtaisia, kuten vaihtarioireetkin.

Täytyy punnita haitat ja hyödyt. Onko parempi nyt, kun heräät jatkuvasti öisin ja olet varmaan kuoleman väsynyt aamulla? Siinä on haittavaikutusta kerrakseen, vaikuttaa koko elämänlaatuun, jaksamiseen, työssä pärjäämiseen, mielialaan yms.

En sano juuta enkä jaata, mutta et kauaa jaksa nukkumatta. Yhdenkin yön valvominen tai huonosti nukkuminen vastaa jotain promillen humalaa, vai miten se oli..?

Ja lohduksi: samojen asioiden kanssa painimme me muutkin. Itselläni on Estradot-laastari (pelkkää estrogeeniä), johon olen tyytyväinen.

• hormonihoidon aloittanut

Mulla hikoilu jäi noin viikossa hormonikorvaushoidon aloittamisesta. Ihana nukkua kunnolla ja tuntee itsensä 'naiseksi' jälleen, kun ei tarvitse hävetä hikoilupuuskia muiden läsnäollessa ja yleisillä paikoilla :)
        Lääke Activelle.

• 50 v. "untuvikko"

Mitä oireita sinulla oli? Minulla oireet vasta alussa ja hikoilu ym. ei haittaa vielä. Mutta tuo unettomuus ja mieliala - lähinnä itkut ja tunne että sekoan, ja hirvee väsymys ja voimattomuus ym. ovat erittäin voimakkaita. Olen yrittänyt perehtyä hormoneihin, mutta en vielä oikein ole "päässyt perille". Mieltäni vaivaa, että mitä sivuvaikutuksia on pelkällä estrogeenilla ja hoidolla missä on keltarauhashormonia? Minä kun olen käsittänyt, että se keltarauhashormoni voi lisätä esim. masentuneisuutta. Olenko väärässä? Kertokaa viisaammat :)

Minulta poistetaan kohtu piakkoin eli sen jälkeen en tarvitse kuin estrogeenia. Olisin kiinnostunut sen sivuvaikutuksista ja tietysti hyvistä puolista. Söin yhden kuukauden Trisekvens tabuja. Ei auttanut ainakaan heti, tuli vaan rinnat kipeeksi ja sain elämäni ensimmäisen 2 päivää kestävän migreenin, hirveetä. Jätin lääkkeen ottamisen siihen ja yritän sinnitellä leikkaukseen asti. Reilu viikko sitten oli menkat ja jo nyt niveliä särkee, itkettää ja tuntuu että maailma kaatuu päälle. Voi kun saisi edes nukuttua. Normaaliannos unilääkettäkään ei auta. Lääkäri puuttui jo siihenkin, että syön niitä liikaa. Kertokaa kokemuksianne, sillä täältä sen parhaan tiedon saa. Vaikka jokaisellehan lääke vaikuttaa eri tavalla.

• hulluksi tulossa
        50 v. "untuvikko" kirjoitti:

Mitä oireita sinulla oli? Minulla oireet vasta alussa ja hikoilu ym. ei haittaa vielä. Mutta tuo unettomuus ja mieliala - lähinnä itkut ja tunne että sekoan, ja hirvee väsymys ja voimattomuus ym. ovat erittäin voimakkaita. Olen yrittänyt perehtyä hormoneihin, mutta en vielä oikein ole "päässyt perille". Mieltäni vaivaa, että mitä sivuvaikutuksia on pelkällä estrogeenilla ja hoidolla missä on keltarauhashormonia? Minä kun olen käsittänyt, että se keltarauhashormoni voi lisätä esim. masentuneisuutta. Olenko väärässä? Kertokaa viisaammat :)

Minulta poistetaan kohtu piakkoin eli sen jälkeen en tarvitse kuin estrogeenia. Olisin kiinnostunut sen sivuvaikutuksista ja tietysti hyvistä puolista. Söin yhden kuukauden Trisekvens tabuja. Ei auttanut ainakaan heti, tuli vaan rinnat kipeeksi ja sain elämäni ensimmäisen 2 päivää kestävän migreenin, hirveetä. Jätin lääkkeen ottamisen siihen ja yritän sinnitellä leikkaukseen asti. Reilu viikko sitten oli menkat ja jo nyt niveliä särkee, itkettää ja tuntuu että maailma kaatuu päälle. Voi kun saisi edes nukuttua. Normaaliannos unilääkettäkään ei auta. Lääkäri puuttui jo siihenkin, että syön niitä liikaa. Kertokaa kokemuksianne, sillä täältä sen parhaan tiedon saa. Vaikka jokaisellehan lääke vaikuttaa eri tavalla.

Olen 49v ja tämä kesä on tuonut tullessaan oireet, ihan vastaavanlaisia. Väsymystä ahdistuneisuutta, hulluksi tulemisen tunnetta. Tunnen etten ole ollenkaan oma itseni.
        Kävin gynekologilla ja hormonikierukka vaihdettin uuteen ja aloitin Estrogel-geelin kokeilun. Vielä ei apua ole hirveästi ollut. mutta sitä odottelen.
        Miten nopeasti te muut olette saaneet avun hormonihoidoista?

• kuuma kalle
        hulluksi tulossa kirjoitti:

Olen 49v ja tämä kesä on tuonut tullessaan oireet, ihan vastaavanlaisia. Väsymystä ahdistuneisuutta, hulluksi tulemisen tunnetta. Tunnen etten ole ollenkaan oma itseni.
        Kävin gynekologilla ja hormonikierukka vaihdettin uuteen ja aloitin Estrogel-geelin kokeilun. Vielä ei apua ole hirveästi ollut. mutta sitä odottelen.
        Miten nopeasti te muut olette saaneet avun hormonihoidoista?

Minulla oli geeli käytössä kuusivutta hormoonikierukan kanssa ja se auttoi.Sit se otettiin pois ja sain Angelig tapletit tilalle. Olen nyt syönyt niitä neljä päivää ja odotan kuumeisesti koska ne rupee auttaan. Viellä herään monta kertaa yössä kun oon yltä päältä hiessä.

• kohtu tallella...

..kun otat pelkkää estrogeeniä? Niinkuin tässä ketjussa kirjotin, minulla ei ole oikein nämä hormoniasiat vielä hallussa :) Nytkin olen valvonut ja itkua tuhrustanut ties monennenko yön ja arvatkaa sitä päivän olotilaa sitten. Unilääkkeitä olen popsinut, mutta eiväthän ne auta. Vielä 2 vk kohdun poistoon, yritän sinnitellä sinne asti sekoamatta.

Siitä halusin sinulta kysyä, kun mainitsit, että käytät Estradot-laastaria, että mitä vaikutuksia sillä on? Eräs tuttavani suositteli myös sitä ja aion ehdottaa sitä lääkärille (jos ei ota hänen ammattitaidolleen, kun itse ehdotan:) Hävisikö unettomuus ja korjaantuko "korvien väli"? Minä en kohta jaksa tätä olotilaani, tuntuu joskus jopa siltä, että kuolisi pois. Mutta - en luovuta! Vaan sinnittelen ja toivottavasti löytyy oikea hoito pian ja minusta tulee uusi parempi ihminen. Lapsetkin vielä 23, 20 ja iltähti 12 v. josta pitää huoli pitää.

Niinkuin kirjoitit, kokemukset ja oireet ovat henkilökohtaisia ja niin myös lääkeiden vaikutus. Mutta haluaisin tietää tarkemmin tuosta Estradot-laastarista. Minähän en kohdun poiston jälkeen tarvitse muuta kuin estrogeeniä. Pääasia, että joku lääke auttaisi unettomuuteen ja mielialaan.

Terv. kohta 50 v.

• Mariakaarina
        kohtu tallella... kirjoitti:

..kun otat pelkkää estrogeeniä? Niinkuin tässä ketjussa kirjotin, minulla ei ole oikein nämä hormoniasiat vielä hallussa :) Nytkin olen valvonut ja itkua tuhrustanut ties monennenko yön ja arvatkaa sitä päivän olotilaa sitten. Unilääkkeitä olen popsinut, mutta eiväthän ne auta. Vielä 2 vk kohdun poistoon, yritän sinnitellä sinne asti sekoamatta.

Siitä halusin sinulta kysyä, kun mainitsit, että käytät Estradot-laastaria, että mitä vaikutuksia sillä on? Eräs tuttavani suositteli myös sitä ja aion ehdottaa sitä lääkärille (jos ei ota hänen ammattitaidolleen, kun itse ehdotan:) Hävisikö unettomuus ja korjaantuko "korvien väli"? Minä en kohta jaksa tätä olotilaani, tuntuu joskus jopa siltä, että kuolisi pois. Mutta - en luovuta! Vaan sinnittelen ja toivottavasti löytyy oikea hoito pian ja minusta tulee uusi parempi ihminen. Lapsetkin vielä 23, 20 ja iltähti 12 v. josta pitää huoli pitää.

Niinkuin kirjoitit, kokemukset ja oireet ovat henkilökohtaisia ja niin myös lääkeiden vaikutus. Mutta haluaisin tietää tarkemmin tuosta Estradot-laastarista. Minähän en kohdun poiston jälkeen tarvitse muuta kuin estrogeeniä. Pääasia, että joku lääke auttaisi unettomuuteen ja mielialaan.

Terv. kohta 50 v.

Mulle gynekologi sanoi, että geeliä on helpompi "titrata" eli hakea oikeata annostusta. Laastarissa on aina se sama määrä hormonia ( tosin niitäkin on eri voimakkuuksia)
        Nyt olen kokeillut geeliä vähän pienemmällä annoksella joten katsotaan auttaako?

• kuuma kalle

nyt olen syönyt kolmisen viikkoa angelig hormooni tapletteja ja nyt ne on ruvenneet tehoon. Ei oo kuumia aaltoja enää ollut, ihan joskus satunaisesti pukkaa hikee pintaan.Yöllä ei oikeastaan enää ollenkaa.Eikä ole mitään muitakaan sivuoireita ainakaan viellä tullut.

• loppuun palanut

olen kärsinyt monet vuodet näistä hiki puuskista ja nyt mulle määrättiin toi angelig en vielä hakenut apteekista ,mutta haen kyllä mulla lentää hiki kuin suihkusta kauppaan ei voi lähtee eikä muuallekkaan .sosiaalinen elämä on kodin ja siwan välissä muualle ei voi eikä kehtaa mennä. toivon että tuosta lääkkeestä olisi mulle apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe