jännitysniskan hoito

homer43

Onko kukaan saanut jännitysniskaansa apua akupunktiosta? Itse olen kokeillut puolentoista vuoden aikana fysioterapiaa, naprapatiaa, vyöhyketerapiaa ja perinteistä hierontaa enkä ainakaan vielä ole kokenut parantuneeni, mikäli se yleensä on mahdollista. Harrastan itse kävelyä,tennistä sekä keppijumppaa ja kuntonyrkkeilyä. Oireita on silti päivittäin ainakin jotain näistä: pahoinvointi, lievä huimaus, silmien tarkennusvaikeudet, päänsärky, niskasärky, väsymys, keskittymisvaikeudet.Lisäksi toisin ajoin niska- ja hartiaseudun lihakset ovat aivan jumissa ja tunnin päästä täysin rennot.Syytä tuohon rentoutumiseen en ole vielä löytänyt. Viime vuonna tutkittin paljon (aivojen magneettikuvaus 2krt, silmät perinpohjin 2krt, korvat ja tasapainoelimet, selkäydinnestenäyte, niskojen röngtenkuvaus) ja tulos oli "ei elimellistä sairautta". Kertokaa ihmeessä, jos olette saanut apua akupunktiosta.

23

16401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla.M

pyytäisit lähetteen vaikkapa kilpirauhaskokeisiin? Itselläni samoja vaivoja vuosikausia, ja ainakin osa oireista liittyi niska-hartiajumin lisäksi kilpirauhasen vajaatoimintaan, joka aiheuttaa myös erilaisia lihasvaivoja.

• .........

Moro,
      Akupunktiossa en ole käynyt mutta kokeile ihmeessä. Itse olen aika herkkä nestetasapainon muutoksille eli jos kroppa kuivuu tulee lihasjännitysta, kramppeja=suonenvetoja, elohiiriä, naköhäiriöitä ja migreeni kohtauksia. Huomasin tämän yhteyden viitisen vuotta sitten ja jälkeenpäin katsottuna ihmettelen kuinka saatoin esim. urheilla juomatta (3-4 kertaa viikossa).
      Nämä oireet ovat menneen talven lumia, migreeniäkään ei ole ollut kertaakaan. Kroppaahan voi kuivuttaa myös diureeteilla ja oma heikkouteni on kahvi ja joskus jo toisen kahvikupin jälkeen voi niska/kallonpohja ruveta kiristämään.

Yhteenveto.
      Normaali oloissa juodaan "normaalisti".
      Kuumalla kelillä haihdutetaan enemmän, juomista pitää lisätä.
      Urheillessa/liikkuessa hikoillaan, juomista pitää lisätä.
      Kahvi/alkoholi mm. ovat diureetteja ja niitä juodessa pitää muistaa juoda esim. vettä.
      PS. Krapulatkin ovat miedompia kun muistaa tuopin lomassa välillä ottaa tuopin vettä.

Kaikki tämän lukijat voivat miettiä onko sillä omalla lihaskireydellä yhteyttä huonoon nesteytykseen vai ei.

• Minulla liittyy toistuvaan niska-hartiaseudun jumiin vasemman olkapään kipuoireilu.
      Tinnitys lie eri juttu, mut se on ainainen seuralainen.

Alkuun varovaiset pitkät venytykset kovalla alustalla maaten tuovat tuntoa kihelmöivään, turtaan
      vasempaan käteen. Sen tunto häippäsee venytysten ajaksi, mut palaa kun liike palautuu.

Venytysliike sattuu aluksi, mutta kipeät kudokset pian mukautuvat ja kipu lievenee.
      Näin olen itsehoitanut sekunda tukirangastani heijastuvia kipuiluja kymmeniä vuosia.

• hei, jos käsi on turta, kannattaa kyllä selvittää taustalla olevat mahdollisesti vakavat syyt

• vierestä kuultua...

Akupunktio (ja sähkökipuhoito) pelittää vähän vaiva- ja kroppakohtaisesti. ELi samaan vaivaan samalla henkilölläkin voi joskus toimia ja joskus ei. Tietääkseni kenelläkään ei ole pahemmin vointia pahentanut. Kokeile ihmeessä, mutta valitse joko lääkäri tai fysioterapeutti, joka on saanut koulutuksen akupunktioon. Akupunkio on neulojen pistelemistä, mutta kaikki neulojen pistely ei ole akupunktiota :) Itse olen hieroja ja muutamat asiakkaat ovat saaneet hyviä hoitotuloksia. Ovat olleet ensin liian kireitä ja kipuisia hierontaan, mutta akupunkiohoitojen jälkeen on päästy "junttatyöhön"

• sähköhoidoista on hyvä muistaa myös TNS tai TENS joka tietty on ihan sama asia. Lihasrentoutukseen aikaansaaminen tns lla on kustannustehokasta.

• tarkennus vaikeuksia?

Itselläni on myös niska seudun ongelmia ja nyt rupesi kiinnostamaan nuo tarkennus vaikeudet näössä, mitä sillä tarkoitat?

• homer43

Toisinaan esimerkiksi autoa ajaessa kun lasken katseeni mittaristoon ja siitä nostan sen taas takaisin tiehen, niin ennenkuin näkö tarkentuu jää siihen väliin epämiellyttävä huimaava tunne eikä näe tarkkaan mitään. Myös kävellessä saattaa olla samoja ongelmia, lisäksi voi tulla keinuttava olo. Autolla-ajo ei muutenkaan ole miellyttävää, varsinkaan varttia pidempien matkojen. Jos jollakulla on jotain neuvoja tai ohjeita näihin vaivoihin, ottaisin niitä mielelläni vastaan. Haluaisin vielä korostaa, että nämä riesat alkoivat helmiuussa 2006, jota ennen oireita ei ollut lainkaan. Siitä lähtien kyllä ja ihan joka päivä.

• homer43 kirjoitti:

Toisinaan esimerkiksi autoa ajaessa kun lasken katseeni mittaristoon ja siitä nostan sen taas takaisin tiehen, niin ennenkuin näkö tarkentuu jää siihen väliin epämiellyttävä huimaava tunne eikä näe tarkkaan mitään. Myös kävellessä saattaa olla samoja ongelmia, lisäksi voi tulla keinuttava olo. Autolla-ajo ei muutenkaan ole miellyttävää, varsinkaan varttia pidempien matkojen. Jos jollakulla on jotain neuvoja tai ohjeita näihin vaivoihin, ottaisin niitä mielelläni vastaan. Haluaisin vielä korostaa, että nämä riesat alkoivat helmiuussa 2006, jota ennen oireita ei ollut lainkaan. Siitä lähtien kyllä ja ihan joka päivä.

uskoisin että jännitysniskan hoito voi onnistua niin että pääset näistä oireista eroon

• dfgf

sulla varmaan kyseessä migreeni. onko valoherkkyyttä myös? monet lääkärit aajttalee, että niskajäykkyys aiheuttaa migreenin (toki migreenille muitakin syitä ja laukaisijoita) mutta nykyään ajatellaan myös, että voisi olla tosinpäin, eli siis migreeni voi aiheuttaa niskajäykkyyttä. Itselläni samanlaisia oireita kun sulla ollut vuosikausia, mutta vasta nyt kun olen aloittanut säännöllisen kuntosaliharjoittelun mutta myös löytänyt itslleni sopivan päänsärkylääkkeen (miranax) aolkaa elämä helpottaa. mainitsemasi oireet ovAT NIMITTÄIN IHAN PERUS NISKAJÄYKKYYTEEN LIITTYVIÄ MUTTA TOISAALTA MYÖS MIGREENIN OIREITA. Migreenisärky ei parane pelkällä liikunnalla ja yleensä liikunta jopa pahentaa sitä. Ja kun sulla ei ilmeisesti mitään sairautta ole ja liikut tarpeeksi niin oot varmaan migreeni-lihasjännitys kierteessä. Lääkärit ei vaan tajuu ehdottaa migreenii, kun sul on niskat jumissa. Ole siis oma-aloitteisempi kun meet hyvälle neurologille. Etenkin just noi huimaus ja kuvailemasi näköhäiriöt sekä ehdottomasti pahoinvointi on oireita, joitaa mulla on etenkin sillon, kun on migreenikohtaus. ohho, tulipas pitkä.

• lihasjännitys aiheuttaa ilman muuta myös migreeniä

• hierojasetä

Hoito riippuu vähän siitä onko sinulla oikeasti jännitysniska oirteyhtymä vai onko niskalihakset jännittyneet. Jos on oireyhtymä niin hoidon olisi oltava varsin kokonaisvaltaista. Ehkä hierontaa, akupuntiota, rentoutumistekniikoita ja elämäntilanteen kartoitusta. Stressi olisi saatava jotenkin hallintaan tai ainakin keinoja selvitä en kanssa. No itse tiedät parhaiten miten elämäsi voisi olla jotenkin parempaa.

Hyvää kesän loppua.

• totta on että elämäntapa aiheuttaa jännitysniskaa ja ylläpitää sitä

• elikkäs..

Kävin osteopaatilla, joka hieroin kallonpohjan triggerit auki, silloin vasta ymmärsin niiden merkityksen.
      Nyt osaan itse sitä tehdä, ja olenpa opettanut mieheni sitä minulle tekemään. Ja sitten kun jumittaa hartioita, teen tennispallo hierontaa, eli seinää vasten ja lapojen päällä ja sivuilla ne paikat jotka kun avaa niin hartiat lysähtävät löysinä alas.
      Teen myös hoitoja! Ja opastan:) Ihan vain maalaisjärjellä opittuja asioita.

• epätoivoinen (mahd.) yliopp...

Olen kärsinyt niskakivuista koko lukioaikani ja kivut ovat vain lisääntyneet kirjoitusten lähentyessä. Kivut häiritsevät lukemistani niin pahasti, että pelkään jääväni lakitta.. Olisit enkeli jos neuvoisit muutamia kotona tehtäviä liikkeitä, sillä opiskelijana minulla ei ole varaa maksullisiin hoitoihin. Kivut tuntuvat pahimmillaan aamulla ja lieventyvät (hieman) iltaa kohden. Kivut keskittyvät takaraivoon ja hartiaseudulle ja jos kyykistyn tai teen jotain äkkinäistä, tuntuu että ohimo räjähtää. Tämä kaikki häiritsee lukemistani todella paljon, ylioppilastodistuksen saaminen on hiuskarvan varassa. Joten jos joku kultainen voisi minua auttaa, pyydän että auttaisitte.

• tarsis

Minulla on myös jännitysniska ja eipä ole mitkään sinunkin mainitsemista hoidoista tuoneet apua minullekaan. Monesti hoitojen jälkeen kipu vaan lisääntyy. Suositeltu myös purennan tarkistuttamista. Nyt mulle tehtiin kisko ylähampaisiin ja ainakin vähän kipu on hellittänyt niskassa varsinkin yöaikaan.

• jännitysniskan linkki purentaan on olemassa, mutta se on mielestäni varsin heikko linkki.
        Suurimmalla osalla jännitysniskaongelmaisista ei ole purennassa vikaa.
        Suurimmalla osalla purentavikaisista ei ole jännitysniskaa.

• Jännitysniskasta!

on jännitysniska, jonka aiheuttamat oireet muistuttavat täysin kuvailemiasi. Jumpasta on ollut jonkin verran apua, kokeile esim. rauhallisia jooga- tai pilatesliikkeitä. Stressi pahentaa oireyhtymää, samoin väsymys. Lihaskunnon vahvistaminen yleensä on hyväksi. Itse harrastan melko paljon urheilua, tennistä, sulkista, seniori-jalkapalloa, luistelua ja olenkin huomannut, että kaikkein pahinta on jäädä paikalleen makaamaan. Oli muuten helpottavaa lukea näitä kuvauksia, tietää ainakin ettei ole vaivansa kanssa yksin.

• -millamagia-

Helpottavaa saada lukea, etten ole ainut maailmassa, jolla on outoja oireita.

Lisäisin siihen vielä omalta kohdaltani leukakivun, en tiedä voiko sekin johtua jännitysniskasta.

• ranka.kuntoon

nää ohjeet on kaikki hyviä - ovat vastapainoa esim päätetyöskentelylle.
        tarvitaan kuitenkin usein varsinaisesti jännitysniskaan tehoava hoito, muuten ongelmasta ei pääse eroon

• ...

moro.
      osaatko kuvailla tarkemmin mainitsemaasi lievää huimausta? itselläni on myös jonkinlaista huimausta ja luulen sen johtuvan niskan lihaksista.

• akupunktiolla voidaan saavuttaa hoidettavan alueen lihasrentoutus ja se sitten auttaa jännitysniskaan

• jännitysniskan toteaminen on nopea toimenpide lääkärin vastaanotolla, sitten vaan fysioterapeutin juttusille ohjausta saamaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe