Mitenkäs se on... Tilanne on tämä: Mies opiskelee ja emme halua vielä mun äitiysloman päätyttyä laittaa lasta päivähoitoon, joten hän jää hoitamaan lasta kotiin ja opiskelee siinä samalla vasemmalla kädellä. (Saa nähdä mitä siitä tulee.) :) Mulla loppuu tuossa reilun kuukauden kuluttua äitiysloma ja olen jäänyt äitiysloman aikana työttömäksi. Nyt kovasti työn haku päällä, mutta jos en saakkaan töitä... Voiko mieheni jäädä silti kotiin hoitamaan lasta, vaikuttaako se miten tukiin? Koska hänhän hakee tässä tapauksessa kotihoidon tukea ja minä työttömyystukea(varmaankin ansiosidonnaista päivärahaa)...eikö niin?
Kotihoidon tuki ja työttömyystuki...mahdollistako?
7
1877
Vastaukset
- Milla.M
miehesi saa kotihoidontukea ja sinä työttömyyspäivärahaa. Se nyt jäi epäselväksi, nihin tukiin noitten pitäisi oikein vaikuttaa? Siinä tapauksessa, että miehesi on päätoimisesti opiskelija ja oikeutettu opintotukeen, hän ei voi yhtä aikaa saada toista sosiaalietuutta= kotihoidontukea. Sinun työttömyyspäivärahasi taas ei vaikuta miehesi kotihoidontukeen, eikä päinvastoin.
- tukiainen
Taitaa käydä huonosti. Ihan sama vaikka itse hakisit omalla nimelläsi sekä työttömyyspäivärahaa että kotihoidontukea.
Homma menee nimittäin niin, että työttömyysturvasta vähennetään samaan aikaan saatava kotihoidontuki, jos kotihoidontuensaaja ei itse ole se hoitaja.
Ja sullahan mies opiskelisi ja sinä käytännössä hoidat lasta.
Yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa siitä, että ollaan kotona lapsen takia ja samaan aikaan
ollaan hetivalmiita menemään töihin.
Eli laskelnta menis näin:
Työttömyysturva olis kuussa vaikkapa 800 egee
kotihoidontuki 200
saat tassuun erotuksen 600- mapee
siis kotihoidon tuki vähennetään aina ja poikkeuksetta työttömyyskorvauksista ellei toinen ole todella kotona hoitamassa lasta jolloin hän ei hae töitä eikä opiskele tms. Kela vaatii todella hyvän selvityksen ja esim töistä kotiin jäänti riittää siihen.. Sama jos on pois opiskelupaikan kirjoilta todella eikä suorita mitään vaan pitää välivuotta jne.
- mapee
siis kotihoidon tuki vähennetään aina ja poikkeuksetta työttömyyskorvauksista ellei toinen ole todella kotona hoitamassa lasta jolloin hän ei hae töitä eikä opiskele tms. Kela vaatii todella hyvän selvityksen ja esim töistä kotiin jäänti riittää siihen.. Sama jos on pois opiskelupaikan kirjoilta todella eikä suorita mitään vaan pitää välivuotta jne.
Toki kun kotihoidontuki on haettu ja saat töitä niin olette plussalla heti eikä tarvits eodottaa sitä eka atiliä samalal tavalla. Lisäksi kotihoidontuki tulee heti kun liitosta on vielä karenssi.
- etelä-suometar
Miehesi voi saada yhtäaikaa kotihoidontukea ja opintotukea, mutta sinun saamasta liiton päivärahasta vähennetään miehesi saama kotihoidontuen perus ja lisäosa, muttei mahdollista kuntalisää, sillä kotihoidontuki on perhekohtainen etuus jolloin toisen puolison saama työttömyyskorvaus vaikuttaa siihen.
Teidän tapauksessanne on siis periaatteessa aivan sama kumpi teistä kotihoidontukea hakee.
Meillä mies on töissä ja minä liiton päivärahalla sekä kotihoidontuella kotona.
Liitosta saan nettona 450€/kk:ssa (summasta vähennetty kelalta saatu kotihoidontuki, muttei kuntalisää) ja Kelalta nettona 540€/kk:ssa.- Milla.M
siis jos mies saa kotihoidontukea ja nainen työttömyyspäivärahaa, niin ei naisen tp-rahasta vähennetä mitään. Ainoastaan kotihoidontuen lisäosa on tulosidonnainen, eli siihen vaikuttaa perheen yhteiset tulot.
- mapee
Milla.M kirjoitti:
siis jos mies saa kotihoidontukea ja nainen työttömyyspäivärahaa, niin ei naisen tp-rahasta vähennetä mitään. Ainoastaan kotihoidontuen lisäosa on tulosidonnainen, eli siihen vaikuttaa perheen yhteiset tulot.
Näin sanoo kelan nettisivut:
Työttömyyspäivärahasta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa. Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työttömyyspäivärahasta, joka saa lasten kotihoidon tukea.
Tärkein on sana "hoitaa itse" jos siis opiskelee ja hoitaa niin vähenee..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291