lohkominen ilman toisten lupaa

outoa lakia

Omistamme sisaruksina yhteisalueen,se ei ole peritty alue,vaan olemme sen porukalle ostaneet.
Nyt yksi sisaruksista haluaa lohkaista siitä oman osan itselleen,että saisi myydä vieraalle.Olimimme kirjallisesti sopinneet kaupantekohetkellä,että alue pysyy meidän oman suvun hallussa.
Voiko joku tehdä näin vaan, pyytää mittarin lohkaisemaan alueen itselleen,ilman että toiset voi siihen mitenkään vaikuttaa.Haluaa vielä kaiketi lohkaista itselleen alueen kauneimman paikan.

6

935

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riidoillako?

Ei onnistu. Mutta miten aiot estää, koko juttu menee tappeluksi. Myykää koko paska.

• pyynnöstä ja ilman.

Vaikka millaisia valoja vannotte tai papereita allekirjoitatte, niin yhteisomistuksen voi purkaa.

Omistamaanne maapalaa voi ajatella olevan "osakeyhtiö" jossa kukin omistaa tietyn määrän "osakkeita" Jos joku haluaa realisoida ne, niin hän toki voi sen tehdä.

Ainoana miten pystytte ao. maapalan pitämään "suvussa" on lyödä riihikuivaa siskon eteen ja tehdä kaupat.

Toki jos resurssit eivät riitä ostamaan sisareltanne, niin kannattaa ehdottomasti mennä lohkomistilaisuuteen, jo oman edun vuoksi/takia.

• tietoa saa

Noilla pelimerkeillä ei kuullosta että onnistuisi lohkominen siten että saa siitä oman osansa pois ilman teidän yhteisomistajien jakosopimusta. Suosittelen kääntymään maanmittaustoimiston puoleen ja selvittämään asiaa siltä puolelta.

• vaikka maanmittaustoimistosta

Noilla tiedoilla jos yhteisomistus ja lainhuudot teillä kaikilla - lohkominen ei onnistu ilman jakosopimusta tai alueen lohkomista teidän kaikkien omistajien nimiin (eli edelleen yhteisomistus) Eri asia on sitten jos yhteisomistuksen purkua haetaan halkomistoimituksena. Ja mikäli teillä on tietty sopimus ja ehtoja - sopimusrikkomustahan voi käsitellä lakituvassa. Ehkä tietoa lohkomis tai halkomisasiasta voisi etsiä / kysyä maanmittaustoimistosta....

• lohkoa

tai halkoa yhteisomistuksessa olevan tontin jos vain yksi sitä haluaa?
        Kuka päättää mihin rajat tulevat - maanmittaustoimistoko ? Mitä sitten jos tontilla on yhteisiä rakennuksia ? Kuka päättää kenelle kuuluu maa jossa rakennukset ovat? Silloinko myös maanmittaustoimisto - kuulostaa aika pelottavalta. Olemme juuri ostaneet yhteisomistukseen ja vuorokäyttöön yhteisen kesäpaikan.

• Maanmittari
        lohkoa kirjoitti:

tai halkoa yhteisomistuksessa olevan tontin jos vain yksi sitä haluaa?
        Kuka päättää mihin rajat tulevat - maanmittaustoimistoko ? Mitä sitten jos tontilla on yhteisiä rakennuksia ? Kuka päättää kenelle kuuluu maa jossa rakennukset ovat? Silloinko myös maanmittaustoimisto - kuulostaa aika pelottavalta. Olemme juuri ostaneet yhteisomistukseen ja vuorokäyttöön yhteisen kesäpaikan.

Laki lähtee siitä että yhteisomistajalla on oikeus purkaa yhteisomistus jos niin haluaa ilman muiden yhteisomistajien suostumusta. Kun kyseessä on kiinteistö ensijainen yhteisomistuksne purkamistapa on halkominen jossa maanmittausinisnööri arvio kiinteistön ja jakaa maat sekä rakennukset ja vastaavat muut kiinteistön osat (kasvillisuus yms..) omistusosuuksien mukaan ja tarvittaessa määrää tilikorvaukset jos jako ei mennyt ihan tarkalleen tasan.

Jos kiinteistöä ei voi jostain syystä halkoa (lähinnä kyseeseen tulee kaavalliset syyt sekä yksi rakennus pienellä tontilla tapaukset) voi osaomistaja vaatia käräjäoikeutta määräämään uskotun miehen myymään kiinteistön kokonaisena ja jakamaan myyntirahat yhteisomistajien kesken omistusosuuksien suhteessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4190
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe