Niin että paljonko lapsenne saa viikkorahaa? 16 vuotias saa 15e, 12v saa 10e ja 8v saa 5e...
Kuinka paljon lapsenne saa viikkorahaa?
31
5172
Vastaukset
- teillä saadaan
viikkorahaa kun miettii että 15 v saa lähes sata euroa ja 12v lähes 50euroa kuussa, mihin sen ikäiset tarvitsevat niin paljon rahaa, mitä 8-vuotiaan tarvitsee ostaa itse?? :O
Tietenkin jos vanhemmat ei enää osta ja maksa lastensa vaatteita tuon ikäisenä niin asia erikseen sitten, mutta ihmettelen kyllä mihin lastesi rahat tosiaankin menevät oikein tai mitä heidän pitää ostaa..
Itse olen 15 tai 16-vuotiaasta lähtien saanut kuukausirahaa 30e, kieltämättä se kyllä olisi voinut 40e ollut, mutta tuollakin olen vallan mainiosti pärjännyt, ja sitten on kesällä oltu kesätöissä niin ne rahat ovat hyvin kestäneet seuraavaan kesään ja seuraaviin rahoihin ainakin toistaiseksi.
Vanhemmat ovat maksaneet harrastukseni ja välillä joitain vaatteitani, mutta suurin osa vaatteista menee omasta rahasta, enkä tosiaan tarvitse uusia vaatteita joka viikko tai edes kuukausi.
18v.- .......
....niin paljon kun kotihommia pyytämättä tekeevät! Eli aika vähän! Välillä ei yhtään ja välillä 4 euroo
- ,,,,,,
....... kirjoitti:
....niin paljon kun kotihommia pyytämättä tekeevät! Eli aika vähän! Välillä ei yhtään ja välillä 4 euroo
16v kuukausiraha 80e ja siihen päälle 50e vaatteisiin ja 17e matkakorttiin
15v ja 80e ja siihen päälle 50e vaatteisiin ja 17e matkakorttiin
12v 10e/vk
10v 5e/vk
8v 5e/vk - suuria summia
,,,,,, kirjoitti:
16v kuukausiraha 80e ja siihen päälle 50e vaatteisiin ja 17e matkakorttiin
15v ja 80e ja siihen päälle 50e vaatteisiin ja 17e matkakorttiin
12v 10e/vk
10v 5e/vk
8v 5e/vkminun mielestäni,mihin ne rahat menevät?
kaljaan,tupakkaan,peleihin?
tarviiko niitä tienata mitenkään?
ei meillä tulisi kuuloonkaan tuollaiset rahat,vaikka varaa siihen kyllä olisikin.
lapset 12 ja 13 -vee saavat tarpeen mukaan,yleensä kotihommia vastaan.
harrastukset,vaatteet,ynms, kulut tietenkin vanhempien vastuulla.
kyllä meillä ainankin tarvitsee tehdä jonkun näköinen selvitys,mihin ne rahat menevät,saattaa siitä olla hyötyä myöhemminkin!
- Hyvin menee
Meillä 13v ja 10v pojat. Kumpikaan ei saa pennin jeesusta. Eivätpä ole peräänkuuluttaneet vaikka kaverit saa. Meillä onkin sellanen idea, että sillonkun heput pyytää rahaa niin sitä annetaan eli ne tietää, että jos tarvista on niin pyytää, oli se sitten 1€ tai 50€ no broblem. Kun pojat tietää, että ne saa rahaa jos tarvittsevat niin niilläpä ei ole paineita/kilpailua kavereiden kanssa "kuka saa eniten". Eikä ne ole paljoa pyydelly. Loista systeemi jos sen äkkää aloittaa tarpeeksi pienenä.
- Viiden äiti
Meillä ollaan samoilla linjoilla.
Kotona asuvat lapset ovat 15-, 16- ja 18-vuotiaita,
20- ja 22-vuotias ovat jo muuttaneet pois kotoa.
Tämä "rahaa tarvittaessa" systeemi on toiminut meillä jo vanhempien lasten asuessa kotona.
Aika harvoin loppujen lopuksi meillä ovat rahaa mihinkään tarvinneet.
Elokuviin, hampurilaisiin ja muihin menoihin on rahaa saanut, kun on ollut järkevä selitys, mihin sitä on tarvittu.
Mopon bensaan ovat joskus myös saaneet rahaa, mutta koska itse jakavat silloin tällöin mainoksia, he saavat siitä bensarahansa.
Vaatteet ja harrastukset toki menee vanhempien kukkarosta, ja esim. lomamatkoilla on jokaiselle annettu joku summa, millä voi tehdä omia ostoksiaan.
Nyt, kun nämä kolme ovat kaikki kesätöissä, lapset pyytävät rahaa meiltä vielä harvemmin.
Totta on, että kun tarpeeksi pienenä aloittaa tämänlaisen systeemin, ja perustelee sen hyvin,
niin lapset oppivat käyttämään rahaa.
Vähän sama juttu on kännykkälakuissa. Meillä ei ole koskaan ollut kenelläkään lapsella saldorajaa,
ja silti laskut pysysvät 5-10 euron kieppeillä.
Myös kahdella vanhemmalla, vaikka he maksavat jo laskunsa itse.
Ovat näemmä oppineet, että soitetaan silloin, kun on asiaa, koska jokainen puhelu maksaa! - viiden äiti
Viiden äiti kirjoitti:
Meillä ollaan samoilla linjoilla.
Kotona asuvat lapset ovat 15-, 16- ja 18-vuotiaita,
20- ja 22-vuotias ovat jo muuttaneet pois kotoa.
Tämä "rahaa tarvittaessa" systeemi on toiminut meillä jo vanhempien lasten asuessa kotona.
Aika harvoin loppujen lopuksi meillä ovat rahaa mihinkään tarvinneet.
Elokuviin, hampurilaisiin ja muihin menoihin on rahaa saanut, kun on ollut järkevä selitys, mihin sitä on tarvittu.
Mopon bensaan ovat joskus myös saaneet rahaa, mutta koska itse jakavat silloin tällöin mainoksia, he saavat siitä bensarahansa.
Vaatteet ja harrastukset toki menee vanhempien kukkarosta, ja esim. lomamatkoilla on jokaiselle annettu joku summa, millä voi tehdä omia ostoksiaan.
Nyt, kun nämä kolme ovat kaikki kesätöissä, lapset pyytävät rahaa meiltä vielä harvemmin.
Totta on, että kun tarpeeksi pienenä aloittaa tämänlaisen systeemin, ja perustelee sen hyvin,
niin lapset oppivat käyttämään rahaa.
Vähän sama juttu on kännykkälakuissa. Meillä ei ole koskaan ollut kenelläkään lapsella saldorajaa,
ja silti laskut pysysvät 5-10 euron kieppeillä.
Myös kahdella vanhemmalla, vaikka he maksavat jo laskunsa itse.
Ovat näemmä oppineet, että soitetaan silloin, kun on asiaa, koska jokainen puhelu maksaa!Olemme mieheni kanssa molemmat työssä,
joten emme niin tiukoilla ole,
ettemme pystyisi maksamaan viikkorahaa.
Kyse on pikemminkin periaatteesta;
siitä, että lapset oppisivat ymmärtämään,
ettei raha kasva puussa.
Pienet kotiaskareet (roskien vienti, tiskikoneen tyhj. täyttö, oman huoneen imurointi) kuuluu automaattisesti suoritettaviin juttuihin,
eikä niistä erikseen makseta.
Koko huushollin imuroimisesta, mattojen tamppaamisesta ja sen sellaisesta maksamme kyllä
mielellämme.
Aika harvoin tällaista - varsinkaan vapaaehtoisesti - tapahtuu :(
- kuukaudessa
25 euroa kuukaudessa, 14 ja 15v. Meillä hyväksi havaittu, selvästi järkevöittää rahan käyttöä. Isommalla oli tänä kesänä ns. "tonnilaispaikka", mutta saa rahan siltäkin kuukaudelta.
- vielä:
siis olen tämä edellnen 25 euroa kuussa. Se vaatii sen, että tiettyjä kotihommia tehdään viikonloppuisin ja lomilla, oman huoneen siivous on itsestäänselvyys.
Meillä on tämä lisännyt paremmin rahan arvon ymmärtämistä kuin tarpeen mukaan antaminen. Eli sanomme, että meillä on vara antaa tämän verran ja piste. Noista sitten ostavat karkit, cd-levyt yms. Mutta enimmäkseen säästävät isompiin ostoksiin. Laskevat, että kauanko tarvitsee vielä säästää, että jotain saa. Eli kukin tyylillään, meillä oman rahan hallinta on opettanut paremmin, että kaikkea mitä haluaa ei voi ostaa. Mm. karkkien ostaminen on jäänyt vähemmälle, kun haluavat säästää tärkeämpiin.
- turhake
ei ole varaa kovin kummosia summia maksella.Saivat kersat(8- ja 11-v) valita haluavatko 2e viikkorahaa vai 10e kuukausirahaa ja valitsivat kympin kuukausirahaa.Tosin sekin ollut nyt jonkin aikaa katkolla kun kelan hommat aina kestää ja muut "tulot" menee aika tarkkaan elämiseen...
- äitili
Meillä 11-v, 9-v ja 8-v saavat jokainen 10€/kk ja senkin rahan eteen pitää tehdä jotain pientä kotitöitä. Omaan huoneen siivous kuuluu jo ilman maksua jokaisen itsensä tehtäväksi. Käyttäytymisestä vähennetään kk-rahaa esim.kirosanoista :-)
- laija61
on harrastettu kuukausirahaa,sain sitä itse ja olen jatkanut samoilla linjoilla.Nuorimmat kotonaolevat saavat saman mitä vanhemmat aikoinaan.Kuukausiraha on 50 e kuussa(puolet menee vapaaehtoiseen säästöön ensi kesän lomamatkaa varten),vaateraha on 80 e kolme kertaa vuodessa(en osta vaatteita,huolehtivat sen itse näistä rahoista,jalkineet kuuluvat myös tähän).Jos puhelinlasku ylittää sovitun,nuori maksaa omistaan loppusumman.Päädyin tähän kuukausirahajärjestelyyn myös siksi,koska yksinhuoltajaksi jäätyäni halusin,että voin ennakoida kulut mahd,hyvin ja ei välttämättä olisi ollut varaa antaa rahaa ennakoimatta.
- eräs äiti
tuo kuulostaa hyvältä rahasysteemiltä!
Minkä ikäisiä lapsia sinulla on? Ja minkä ikäisestä lähtien olet heillä tuota vaaterahaa ja kuukausirahaa antanut?
Mulla on tytöt, 11v ja 8v.
- en oo koskaa saanu noi paljo
kasvais jo sunki lapses isoks viikko raha vieläkin ?
multa lähti viikkoraha ku täytin 12 ja saan rahaa jos teen töitä himassa voin tienata vaikka 50e viikos jos hommia löytyy tarpeeks.
vaihan aina kaikkiin autoihin talvi/kesärenkaat nii saan siita 10e ja jos vaihan jarrupalat tai jarru vaijerit nii 15e, öljyn vaihosta saan 5e, ruohon leikkaaminen 2e ja imuroinnista 50snt ja en jaksa luetella kaikkia mutta niitä on nii paljo ku vaan jaksan tehä.
oon 16v. - teini itse
En saa viikko- tai kuukausirahaa, pyydän aina kun tarvitsen. Kuussa menee noin 150-250€, yleensä siihen 200€ se jää. Tuohon sisältyy osa vaatteista, leffaliput yms. En tajua miksi porukka ihmettelee tuota 15€ viikkorahaa ja pitää sitä suurena, tuo raha menee helposti parissa tunnissa kun hengailee kaupungissa (käy syömässä etc). Rahaa menee toki enemmän jos takseja pitää käyttää tai viinaa ja tupakkaa ostaa. Olen siis 15-vuotias, ja minun ei tarvitse tehdä rahojen eteen yhtään mitään, meidän perheessä lapsilla ei ole koskaan ollut kotitöitä.
- Äityliini111
Olen samaa mieltä koska minun mielestäni 15e on aika pieni summa 16 vuotiaalle olen ajatellut että suurentaisin sitä ja antaisin kuukausirahaa 50-100e sillä ehdolla että sen pitää riittää koko kuukaudeksi.
- !!!!!!!!!!!!
HuhUhuh. ja tuossa taas näitä tulevaisuuden toivoja. Voivoi. jos 15v menee kuussa tuollainen summa rahaa ja vanhemmat vielä sen antavat, niin täytynee vain ihmetellä minkälainen perhe on kyseessä. vaatteita ei tarvi joka kuukausi ostaa. Käyt siis useinkin syömässä kaupungilla kavereiden kanssa?? Etkö kotona saa ruokaa? Viina ja tupakka kuviota en edes viitti kommentoida.
Harmi ettet saa tarpeeksi läsnäoloa ja huomiota/rakkautta kotonasi. Toivottavasti kuitenkin joskus oppisit rahan arvon ja oppisit sen että rahan eteen täytyy tehdä töitä. Kuinka ihmeessä tulet ikinä pärjäämään kun joskus muutat omaan kotiisi...no onneksi se ei ole minun murheeni... - teini itse
"HuhUhuh. ja tuossa taas näitä tulevaisuuden toivoja. Voivoi. jos 15v menee kuussa tuollainen summa rahaa ja vanhemmat vielä sen antavat, niin täytynee vain ihmetellä minkälainen perhe on kyseessä. vaatteita ei tarvi joka kuukausi ostaa. Käyt siis useinkin syömässä kaupungilla kavereiden kanssa?? Etkö kotona saa ruokaa? Viina ja tupakka kuviota en edes viitti kommentoida.
Harmi ettet saa tarpeeksi läsnäoloa ja huomiota/rakkautta kotonasi. Toivottavasti kuitenkin joskus oppisit rahan arvon ja oppisit sen että rahan eteen täytyy tehdä töitä. Kuinka ihmeessä tulet ikinä pärjäämään kun joskus muutat omaan kotiisi...no onneksi se ei ole minun murheeni..."
No, enää sinun ei tarvitse ihmetellä perhettäni, kerron millainen se on. Äitini ei tienaa kovin hyvin, isäni tienaa melko paljon. Vanhempani haluavat antaa minulle rahaa todennäköisesti ihan muuten vain, että saisin tehdä sitä mitä nuoret yleensä tekevät. Hengaavat ja ostelevat tavaraa. Shoppailu on tietääkseni ihan normaalia :D Kyllä, meillä valmistetaan kotona yksi lämmin ruoka päivässä, jos satun olemaan kaupungilla, niin toki siellä sitten syön. Syön kaupungilla kuukaudesta riippuen 0-4 kertaa viikossa. Poltan tupakkaa ja juon alkoholia niin kuin moni muukin teini, tosin juon vain kerran kuussa jos sitäkään, riippuen ihan kuusta. Poltan melko harvoin, riippuu tupakan saatavuudesta. Ja ostan vaatteita joka kuukausi, niin kuin kaikki ystävänikin. Ei minun tarvitsisi, mutta jos minä jotain kivaa löydän, toki minä sen ostan. Kotona saan tarpeeksi rakkautta ja huolenpitoa, kiitos vain. Isäni tekee pitkää duunipäivää, hänen kanssaan juttelen viikonloppuisin enemmän, mutsin kanssa teemme paljonkin yhdessä. Tiedän rahan arvon, tokihan minä kesätöissä olen ollut. Pärjään hyvinkin pienellä rahamäärällä jos on tarvis, onneksi ei ole. Opiskelija-aikoja en jaksa miettiä, aion nauttia niin kauan kuin voin (eli siihen saakka kunnes muutan omaan asuntooni). Opiskelija-aikana uskon pärjääväni hyvin. Ja koulukin menee kivasti, lopetin peruskoulun 8,5 keskiarvolla.
Olen hyvin pahoillani, että murskasin kuvitelmasi huonosti kasvatetusta huligaanityttärestä. - .........
teini itse kirjoitti:
"HuhUhuh. ja tuossa taas näitä tulevaisuuden toivoja. Voivoi. jos 15v menee kuussa tuollainen summa rahaa ja vanhemmat vielä sen antavat, niin täytynee vain ihmetellä minkälainen perhe on kyseessä. vaatteita ei tarvi joka kuukausi ostaa. Käyt siis useinkin syömässä kaupungilla kavereiden kanssa?? Etkö kotona saa ruokaa? Viina ja tupakka kuviota en edes viitti kommentoida.
Harmi ettet saa tarpeeksi läsnäoloa ja huomiota/rakkautta kotonasi. Toivottavasti kuitenkin joskus oppisit rahan arvon ja oppisit sen että rahan eteen täytyy tehdä töitä. Kuinka ihmeessä tulet ikinä pärjäämään kun joskus muutat omaan kotiisi...no onneksi se ei ole minun murheeni..."
No, enää sinun ei tarvitse ihmetellä perhettäni, kerron millainen se on. Äitini ei tienaa kovin hyvin, isäni tienaa melko paljon. Vanhempani haluavat antaa minulle rahaa todennäköisesti ihan muuten vain, että saisin tehdä sitä mitä nuoret yleensä tekevät. Hengaavat ja ostelevat tavaraa. Shoppailu on tietääkseni ihan normaalia :D Kyllä, meillä valmistetaan kotona yksi lämmin ruoka päivässä, jos satun olemaan kaupungilla, niin toki siellä sitten syön. Syön kaupungilla kuukaudesta riippuen 0-4 kertaa viikossa. Poltan tupakkaa ja juon alkoholia niin kuin moni muukin teini, tosin juon vain kerran kuussa jos sitäkään, riippuen ihan kuusta. Poltan melko harvoin, riippuu tupakan saatavuudesta. Ja ostan vaatteita joka kuukausi, niin kuin kaikki ystävänikin. Ei minun tarvitsisi, mutta jos minä jotain kivaa löydän, toki minä sen ostan. Kotona saan tarpeeksi rakkautta ja huolenpitoa, kiitos vain. Isäni tekee pitkää duunipäivää, hänen kanssaan juttelen viikonloppuisin enemmän, mutsin kanssa teemme paljonkin yhdessä. Tiedän rahan arvon, tokihan minä kesätöissä olen ollut. Pärjään hyvinkin pienellä rahamäärällä jos on tarvis, onneksi ei ole. Opiskelija-aikoja en jaksa miettiä, aion nauttia niin kauan kuin voin (eli siihen saakka kunnes muutan omaan asuntooni). Opiskelija-aikana uskon pärjääväni hyvin. Ja koulukin menee kivasti, lopetin peruskoulun 8,5 keskiarvolla.
Olen hyvin pahoillani, että murskasin kuvitelmasi huonosti kasvatetusta huligaanityttärestä.et suinkaan. En ajatellut, että olisit alkotaustaisesta tai narkkiperheestä, vaan juuri raharikkaasta "kylmästä" kulissiperheestä. Ja kirjoituksesi perusteella voisin hyvin asian niin todeta olevankin.
Ei sun vanhempasi anna rahaa "muuten vain",. se on vaan helppo tapa "ostaa" lapsen hyväksyntä...Tulet sitten joskus vanhempana asian huomaamaan.
Ja on ajat muuttuneet, jos nuoret vain "hengaavat ja ostelevat tavaraa", aika henkisesti köyhää elämää. Ja jotain kertoo jo se että vanhempasi hyväksyvät alkon ja tupakan käyttösi, vai teetkö sen salassa.
Shoppailu on normaalia, jos se pysyy hanskassa. Katsos sitä ostelemalla voi täyttää sitä henkistä tyhjyyttä mikä sisällä voi kalvaa...
Eikä sun tarvitse mulle todistaa rakasta perhettäsi, uskon jos sanot asioiden olevan ok... - 14vuotiastyty
......... kirjoitti:
et suinkaan. En ajatellut, että olisit alkotaustaisesta tai narkkiperheestä, vaan juuri raharikkaasta "kylmästä" kulissiperheestä. Ja kirjoituksesi perusteella voisin hyvin asian niin todeta olevankin.
Ei sun vanhempasi anna rahaa "muuten vain",. se on vaan helppo tapa "ostaa" lapsen hyväksyntä...Tulet sitten joskus vanhempana asian huomaamaan.
Ja on ajat muuttuneet, jos nuoret vain "hengaavat ja ostelevat tavaraa", aika henkisesti köyhää elämää. Ja jotain kertoo jo se että vanhempasi hyväksyvät alkon ja tupakan käyttösi, vai teetkö sen salassa.
Shoppailu on normaalia, jos se pysyy hanskassa. Katsos sitä ostelemalla voi täyttää sitä henkistä tyhjyyttä mikä sisällä voi kalvaa...
Eikä sun tarvitse mulle todistaa rakasta perhettäsi, uskon jos sanot asioiden olevan ok...5 euroa viikossa jos huoneeni on siisti 7 pv! Nyt sain 70euroa vaatteisiin koska äitini myi isoisäni purjeveneen. Mutta en saa edes 5 euroa läheskään joka viikko! Enkä tarvitse noin isoa raha summaa! Jos pyydän saatan saada 15 euroa vaatteisiin, jos teen jotain kotitöitä.
- satu40
En maksa lapsilleni korvausta olemassaolosta
- eivätkä he minulle.
En myöskään maksa lapsilleni yhteisessä kodissa tehtävistä töistä
- eivätkä he minulle.
Yhteisistä tuloista, jotka koostuvat palkastani, lapsilisästä ja lasten orvoneläkkeistä maksetaan elämiskulut, vaatteet ja huvitukset - kaikille.- Täti
Hyvät perustelut sinulla.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä,
että koska koti on kaikkien yhteinen,
myös kotityöt kuuluvat kaikille.
Meilläkään muuten ei makseta viikkorahaa,
vaan rahaa saa tarpeen mukaan.
Vaatteet ja harrastukset maksamme me vanhemmat.
Lapsia (=nuoria) on viisi.
- saavat
15 v saa 5 euroa, silloin kun muistan maksaa. Ei ole kysellyt lisää. 17 ( kohta 18) saa kuukausi rahaa 100 euroa, mutta maksaa siitä puhelinlaskunsa, bussikorttinsa ja muut bussimatkat yms. Ei ollut kesätöissä
- Tofta
Ei sitä viikkorahaa paljon tarvita, mutta vähän pitää olla rahaa jo lapsella käytössä. Ellei lapsi saa ollenkaan rahaa, hän ei myöskään opi suunnitelmallista rahankäyttöä. Esim. hintavertailuja ja isompaan kohteeseen säästämistä ei opi ellei ole rahaa millä opetella. Mielestäni alle 10-vuotiaalle n.2 euroa on riittävä viikkoraha. Hän kyllä oppii hyvin pian huomaamaan, että jos en käytä rahaa joka viikko karkkiin saan esim.kolmessa viikossa säästettyä Aku Ankan taskukirjaan.
Kirjoitin tämän, koska olen huomannut, että rahankäytössä pätee vanha sanonta: Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. - asioista
Ala-asteella sain viikkorahaa 10 mk eli alle 2 euroa. Sitten olisikohan tuo ollut 12-vuotiaana kun se muuttui kuukausirahaksi 50 mk, joka kasvoi iän myötä 16-vuotiaana jo 80 euroa. MUTTA tuohon kuukausirahaan kuului jo osa vaatehankinnoista, leffaliput yms. harrasteet, uimahallimaksut ja mikä tärkeintä 13-vuotiaasta lähtien puhelinlasku. Niin ja 15-vuotiaasta lähtien mm. e-pillerit.
Nyt pikkusiskoni 13v. saa 2e/vko, mutta vanhemmat ostavatkin kaiken mitä neiti keksii pyytää :D Olisi nuorimmankin aika kohta alkaa opetella säästämistä ja säännöstelyä, tyttö hupuloi kolikoitaan kun niiden menetys ei tunnu missään.
Eli siis noiden summien osuvuus riippuu siitä, mitä tuohon kuuluu. 15 euroa pelkäksi karkki- ja krääsärahaksi viikossa on paljon. - puolestani
saankin 70e/kk, mutta olenkin jo 18v. Vahemmat maksaa puhelinlaskun, mutta yleensä ostan muut itse. No, en paljon ostele mitään joten suurin osa jää säästöön kasvamaan korkoa.
- 17-v.
Meillä on siirrytty oikeastaan huomaamatta 20 euron kuukausirahasta tuohon rahaa saa kun tarvitsee -systeemiin. Meitä on siis 17-, 16- ja 14-vuotiaat lapset, joilla tämä systeemi on käytössä, 9-vuotias saa pari euroa viikossa.
Rahaa minulla menee leffalippuihin ja -vuokriin, bussimatkoihin, ulkona syömiseen ja larppaamiseen ja karkkiin yms herkkuihin välillä. Keräsin juuri itse rahat kielikurssiin, ja kolmen viikon aikana käytin vanhempieni rahoja vain reilut sata puntaa, ostin Englannista kouluvaatteeni ensi vuodelle. Nykyään tienaan tosin itse vähän ekstraa kun toimin siivoojana, joten en enää paljoa pyydä rahaa vanhemmilta. Kännykkälaskut meillä pidetään noin 20 euron paikkeilla kuussa, muuten joutuu itse maksamaan yli menevän osan. - Näin meillä
17-v. kirjoitti:
Meillä on siirrytty oikeastaan huomaamatta 20 euron kuukausirahasta tuohon rahaa saa kun tarvitsee -systeemiin. Meitä on siis 17-, 16- ja 14-vuotiaat lapset, joilla tämä systeemi on käytössä, 9-vuotias saa pari euroa viikossa.
Rahaa minulla menee leffalippuihin ja -vuokriin, bussimatkoihin, ulkona syömiseen ja larppaamiseen ja karkkiin yms herkkuihin välillä. Keräsin juuri itse rahat kielikurssiin, ja kolmen viikon aikana käytin vanhempieni rahoja vain reilut sata puntaa, ostin Englannista kouluvaatteeni ensi vuodelle. Nykyään tienaan tosin itse vähän ekstraa kun toimin siivoojana, joten en enää paljoa pyydä rahaa vanhemmilta. Kännykkälaskut meillä pidetään noin 20 euron paikkeilla kuussa, muuten joutuu itse maksamaan yli menevän osan.15-vuotias poika saa viikkorahaa 5 euroa. Vaatteet, elokuvaliput yms. isommat ostokset maksamme myös.
- 16v
ja saan viikkorahaa 5e
- ____----___---___
Eli olen nyt 15 ja saan kuukausirahaa 20e kuussa joista 10e menee pankkiin ja toisen kympin käytän itse, kotitöistä en saa rahaa, lukuun ottamatta joitain isompia töitä, esim. viikonloppuna asensin laminaattilattian, niin sain 20e
mutta kun käymme isovanhempieni luona, jotka asuvat maalla niin teen siellä töitä ja pappa yleensä antaa minulle vähän rahaa, esim. lomalla olin viikon siellä niin sain rahaa 500e (joista, 400e säästöön) kun ajoin ruohon (10 tuntia kun ajoin koko tilan nurmen), kaadoin, karsin, pilkoin ja pinosin 10 kuutiota polttopuita.
Lisäksi saan rahaa esim. syntymä- ja joululahjaksi mm. kummeiltani
Kesätöissä olin maanrakennusfirmassa, ja koko palkka meni säästöön
Myös matkalle saan rahaa mukaan
Vanhempani siis maksavat vaatteeni ym. "isommat" ostokset
Lisäbisneksenä käytän hyviä suhteitani "nuoriin aikuisiin" eli hankin heiltä normaalihintaan esim. nuuskaa, tupakkaa ja alkoholia (huom. en huumeita) ja myyn ne kalliimmalla nuoremmille ja saman ikäisillenikin
ja tästä on turha tulla moralisoimaan minua ja "bisnekseäni".
Tiedoksi että itse en käytä mitään päihteitä lukuunottamatta jokusia paukkuja sillointällöin
Ja koska rahatilanteeni on hyvä niin harrastan pienimuotoista pankkitoimintaa, eli lainaan luotettavaksi katsomalleni henkilölle rahaa, yleensä kohtuullisella korolla, ja rahat olen aina saanut perittyä viimeistään "kontaktieni" kautta.
Niin ja rahaa käytän mm.ulkona syömiseen ym. mukavuuksiin ja pelaampa joskus uhkapelejäkin
Joku pitää varmasti (ainakin osaa) toiminnastani epämoraalisena, mutta se ei kiinnosta minua joten en lopeta toimintaani kommenttejenne perusteella, tosin tekstiäni saa toki kommentoida! - Masterplan
Heij.
En saa viikkorahaa, en kuukausirahaa. En ole koskaan halunnutkaan vaikka kaverini saavat. Vanhempani kustantavat vaatteeni ja ruokani. Teen kaikkien puolesta kotityöt mutten vaadi siitä mitään koska en halua, teen sitä omaksi ilokseni. Kerran viikossa saatan ostaa jotain hyvää, ns. hemmotella itseäni. Yleensä se on suklaata.
Meidän perheessä on tapana että lapsi aloittaa kesätyönsä 14-vuotiaana. On hyvä tietää ettei raha kasva puussa eikä tipu taivaasta. 15-vuotiaana aloitin perjantai- ja lauantaityöt äitini siivousalan yrityksessä. Palkastani säästän omiin hankitoihini, esim ostin Honda Rebel125, joka on kevytmoottoripyörä omin hankituin rahoin (: Kaikkea olen hankkinut jo tulevaan kotiini esim, sohvakalusteet, parisängyn, 2lipastoa, kirjahyllyn, kannettavan tietokoneen.. Seuraavaksi säästän rahat kevarikorttia varten.
Olen siis 16-vuotias tyttö.
Elämää on ilman viikkorahaakin!
Hyvää syksyä kanssaihmiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840