hyvä alku

palstailija

Onpa hyvä, että tällainenkin keskustelualue on hoksattu laittaa. Olen välillä tuntenut itseni näissä puutarhakeskusteluissa oudoksi linnuksi, kun kuoputettavana on vain pari aaria vuokrapalstaa. Onneksi tosin monivuotisena, niin voi kasvattaa perennoita ja marjapensaitakin. Jo talvella on mukava käydä iltalenkillä kurkistelemassa, kuinka jouluruusu kukkii...
Vaikka asun isossa kunnassa (noin 25 000 asukasta), ei täällä ole kuin yksi vuokrapalsta-alue ja yksi ryhmäpuutarha (siis mökkejä varten) ja palstoillakin viljelijöiden määrä on aika vähäinen. Vieressä olevilla urheilu- ja koirakentillä kunta hoitaa hyvin alueita, palstojen ympäriltä ei juuri muisteta pujoja niitellä - osoittaako se jotakin arvostuksesta?

5

933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • talkoo hommiin

sen niittely?

• onkin

Ehkä usean aarin niittely on kohtuuton vaatimus, kun ympärillä on hehtaarin verran viljelemätöntä aluetta pujoa kasvamassa. Onneksi viljelyssä olevat palstat ovat aika lähekkäin, mutta silti olen yrittänyt pitää omien kahden aarin lähellä olevia viljelemättömiä alueita (noin neljää aaria ja käytäviä lisäksi) pujoista ja koivunvesoista vapaina. On siinä hennolla naisella kuntoilemista, kun se viljeltävä aluekin pitäisi hoitaa... Moni viljelijöistä on jo aika iäkkäitäkin.

• Kaste

Niitä pujoja kai pitäisi palstalaisten itsensä nypiskellä, kun ovat ahkeria puutarhaihmisiä?? Kai se niin noteerataan. Pujo sinänsä allergisoi pahasti, et oman etunne nimis, repikää ja hukatkaa.

• uusi puutarhuri

Minulla on vähän sattuman kauppaa melkoinen plantaasi, yli 2000 neliötä, suurin osa tosin ihan pelkkää nurmi- ja metsäaluetta, muutama kukkapenkki.. Todella kauniita "isoäidin" semmoisia, jotka on aikanaan tehty huolella ja joiden hoitaminen on melko helppoa. Nyt kiinnostaa hyötykasvit, ryytimaa, perunat jne., joten kaikki palstalta saatu tieto on kullan arvoista.

Ongelmana, kuten tuolla todettiin, on ne kelmit, jotka käyvät pihistämässä marjoja ja juureksia.

• ja se onkin hommaa

koska ovat niin syvässä. Balsami on pirullistä leviämään. Naapuri sitä istutti ihan tarkoituksella ja nyt valtaa kaikki paikat. Kiskon sitä aina juurineen. Vattupuskat ovat myös pienellä palstalla hankala "paimennettava". Juurivesoja nousee mistä sattuu.
        Mustaherukkaan iski äkämä. Pitäis kiskoo ylös koko pensas, mutta se on sitten ongelmajäte. Meillä polttaminen on kiellettyä. Ei kai muuta kuin pieniksi palasiksi jätesäkkiin ja kannat omaan roskikseesi? Mohöjuuri kulkeutuu alueelta toiselle saappaissa ja multaisissa työkaluissa.
        Kultapalloista,malvasta ja kultapiiskuista tuli ihana kimppu maljakkoon.Tilliä tulee,laitan juuri tillilihaa siiklin kanssa.Nam nam!
        Jos on murhetta ja vaivaa niin on sitten mielihyvääkin meidän vähän yli aarin palstasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1418
    2. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      225
      1377
    3. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      166
      1128
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      31
      1001
    5. Kaipaan mies sun katsetta

Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      50
      886
    6. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      183
      821
    7. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      8
      815
    8. Joo joo kumpikin on rakastuneita

Mitäs nyt tehdään vai ollaanko vaan niin kuin ei oltaiskaan
      Ikävä
      64
      806
    9. Kristinuskon arvot käyttöön

Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      248
      766
    10. Millainen nainen kaipaa minua ?

Millainen nainen kaipaa minua ? Kerro nainen sinä se.
      Ikävä
      45
      750
    Aihe