Turbon kestävyys

......

kuinka on nyky turbo autojen ns.vauhikkaamman ajon jälkeisen tyhjäkäytön laita...Onko esim.Octavian 1.8 T herkkä hajoon jos ei jälkikäytä?...onko oikeeta tietoo?...ns."asiantuntijoitahan" on nurkat väärällään..

12

6985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valtteri...

      'oikeata tietoa' mutta itse olen käsittänyt niin, että ainoastaan rasittavamman ajon jälkeen on hyvä jälkikäyttää hetki. Tuo perustuu siihen, että jos turbo on kovinkin kuuma sammutettaessa, niin öljy koksaantuu kanaviin ja öljynkierto loppuu/häiriintyy.

      Itse en jälkikäytä koskaan. Vältän tuollaisen ajelemalla viimeisen kilometrin tai pari pintakaasulla. Näinkin ainoastaan silloin kun on painava peräkärry ollut vedossa.

      Kurkkaa pellin alle sen 'vauhikkaamman' ajosi jälkeen. Jos ahdin hehkuu punaisena, niin ei varmaankaan kannata sammuttaa autoa ihan heti...

      Niin, ja rauhallisuutta sinne liikenteeseen... Moottoritienopeutta tuollaisella autolla pidetään ihan pintakaasulla ja se ei tarkoita sentyyppistä vauhdikasta/rasittavaa ajoa joka vaatisi jälkikäyttöä. Varsinkin kun ajoviima sellaisessa nopeudessa jäähdyttää ahdinta melko tehokkaasti. IMO

    • realQmies

      jälkikäyttää. Kaikissa nykyisissa ahtimissa on vesijäähdytetty laakeripesä.

    • -DjS-

      itse kyllä käyttäisin jos olen kaasua antanut sen verran että ahdin herää juuri hetki sitten.

      vaikka kuinka olis mitkä tahansa jäähdytykset sille niin voi vain kuvitella miten mukavalta tuntuu kun ahtimessa kierroksia yli 10000 ja siltä loppuu voitelu heti kun kone sammuu..

      mutta keskittyisin enemmän siihen etten antaisi leipää kamalasti viimeisillä kilometreillä kun olen määrän päässäni.

    • lenkki

      Turbo eli pakokaasuahdin on kestävyydeltään heikoin kaikista eri ahdinmalleista.

      • kaikkein viisain

        ratkaisu.


      • BoostJunkie

        Kyllä se on niin että varmasti suurin osa turboista hajoaa ennen aikojaan lähinnä harrastajan omien mokien takia..


      • realQmies

        Kaikki on niin suhteellista. Mekaaniset ahtimet vaativat pääosin jossain vaiheessa huoltoa, turbo ei. Jos ei muuta, niin mekaaninen ahdin tuskin pyörii koko ikäänsä saman hihnan vetämänä.

        Turboahdin on ollut osa mm. raskaan kaluston moottoreita jo 60-luvulta, joten jotain niistä on opittu ja kehitystä on tullut varsinkin materiaalien puolesta. Ahtimen(tbo:n) hajoaminen on vakiomoottorissa nykypäivänä tavattoman harvinaista.

        Amatöörit toki syyttävät kaikista mahdollisista koneessa olevista ongelmista ja vioista turboa, koska onhan se niin "eksoottinen" osa monen mielestä vielä tänäkin päivänä.

        Voiko kuitenkaan yksinkertaisempaa komponenttia olla olemassa kuin turbo? Keskiosan läpäisevä akseli pitää molemmissa päissään siipipyörät, ja siinäpä se, pääosin.

        Ahtimien hinnat tai huoltokustannuksetkin on nykyään sitä luokkaa, että kannattanee olla huolissaan autoa ostaessa aivan muista asioista kuin ahtimen kunnosta. Osien hintoja kun seuraa, toteaa helposti että mm. airbag, katalysaattori, ruiskutuspumppu dieselissä, ecu bensassa, jne.jne. voivat olla paljon kalliimpia yksittäisiä osia.


      • ja helpoin asentaa

        pakosarjan välissä ei kestävin paikka olla

        mutta helpoin autoteollisuudelle ottaa tehoa diesel moottoreista varsinkin,se on kulutus osa ja öljyt kannattaa vaihtaa relusti ennen suositusta turbo autoon,turbolle on vaikea sanoa kuinka kauan ennen huoltoa/vaihtoa pystyy tehtaalta lähtien ajaa


      • näin on
        realQmies kirjoitti:

        Kaikki on niin suhteellista. Mekaaniset ahtimet vaativat pääosin jossain vaiheessa huoltoa, turbo ei. Jos ei muuta, niin mekaaninen ahdin tuskin pyörii koko ikäänsä saman hihnan vetämänä.

        Turboahdin on ollut osa mm. raskaan kaluston moottoreita jo 60-luvulta, joten jotain niistä on opittu ja kehitystä on tullut varsinkin materiaalien puolesta. Ahtimen(tbo:n) hajoaminen on vakiomoottorissa nykypäivänä tavattoman harvinaista.

        Amatöörit toki syyttävät kaikista mahdollisista koneessa olevista ongelmista ja vioista turboa, koska onhan se niin "eksoottinen" osa monen mielestä vielä tänäkin päivänä.

        Voiko kuitenkaan yksinkertaisempaa komponenttia olla olemassa kuin turbo? Keskiosan läpäisevä akseli pitää molemmissa päissään siipipyörät, ja siinäpä se, pääosin.

        Ahtimien hinnat tai huoltokustannuksetkin on nykyään sitä luokkaa, että kannattanee olla huolissaan autoa ostaessa aivan muista asioista kuin ahtimen kunnosta. Osien hintoja kun seuraa, toteaa helposti että mm. airbag, katalysaattori, ruiskutuspumppu dieselissä, ecu bensassa, jne.jne. voivat olla paljon kalliimpia yksittäisiä osia.

        Tietämättömät pitävät ahdinta jonakin UFO-teknologiaa edustavana ja käsittämättömänä laitteena, ja pirun kalliina korjata ja ylläpitää.

        Mutta tosiasiassa asia on juuri kuten kerroit, kotelo, akseli, ja siipipyörät, ei juuri muuta.

        Osaava kaveri (tarkoittaa tässä että osaa edes hehkulampun vaihtaa kysymättä täältä) vaihtaa korjaussarjan laakereineen ja tiivisteineen itsekin perstuntumalta jo ennenkuin ahdin "RÄJÄHTÄÄ", mitä monet tuntuvat pitävän todellisena mahdollisuutena aika yleisestikin, silkkaa tietämättömyyttään.


      • TurbotOn
        näin on kirjoitti:

        Tietämättömät pitävät ahdinta jonakin UFO-teknologiaa edustavana ja käsittämättömänä laitteena, ja pirun kalliina korjata ja ylläpitää.

        Mutta tosiasiassa asia on juuri kuten kerroit, kotelo, akseli, ja siipipyörät, ei juuri muuta.

        Osaava kaveri (tarkoittaa tässä että osaa edes hehkulampun vaihtaa kysymättä täältä) vaihtaa korjaussarjan laakereineen ja tiivisteineen itsekin perstuntumalta jo ennenkuin ahdin "RÄJÄHTÄÄ", mitä monet tuntuvat pitävän todellisena mahdollisuutena aika yleisestikin, silkkaa tietämättömyyttään.

        Tosin hehkulampunvaihtajakaan ei pysty tasapainottamaan turboa nk.kotikonstein.Tasapainotus on toimenpide joka pidentää ahtimen ikää.On siis tärkeää tehdä se!


      • klo:17.55 kirjoittanut
        TurbotOn kirjoitti:

        Tosin hehkulampunvaihtajakaan ei pysty tasapainottamaan turboa nk.kotikonstein.Tasapainotus on toimenpide joka pidentää ahtimen ikää.On siis tärkeää tehdä se!

        tasapainotus on todella tärkeä,sekä monesti tarvii käyttää sorvia kun ahdinta huolletaan,myös pelkkä purku ei välttämättä onnistu ihan jokaiselta kotikonstein kun pakopesää joutuu useasti lämmittämään pillillä että irtoaa


      • halpa makkara
        klo:17.55 kirjoittanut kirjoitti:

        tasapainotus on todella tärkeä,sekä monesti tarvii käyttää sorvia kun ahdinta huolletaan,myös pelkkä purku ei välttämättä onnistu ihan jokaiselta kotikonstein kun pakopesää joutuu useasti lämmittämään pillillä että irtoaa

        Toki näin, mutta pointti oli se, että mitään UFO-teknologiaa nämä puhaltimet eivät ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe