Turbon kestävyys

......

kuinka on nyky turbo autojen ns.vauhikkaamman ajon jälkeisen tyhjäkäytön laita...Onko esim.Octavian 1.8 T herkkä hajoon jos ei jälkikäytä?...onko oikeeta tietoo?...ns."asiantuntijoitahan" on nurkat väärällään..

12

6901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valtteri...

      'oikeata tietoa' mutta itse olen käsittänyt niin, että ainoastaan rasittavamman ajon jälkeen on hyvä jälkikäyttää hetki. Tuo perustuu siihen, että jos turbo on kovinkin kuuma sammutettaessa, niin öljy koksaantuu kanaviin ja öljynkierto loppuu/häiriintyy.

      Itse en jälkikäytä koskaan. Vältän tuollaisen ajelemalla viimeisen kilometrin tai pari pintakaasulla. Näinkin ainoastaan silloin kun on painava peräkärry ollut vedossa.

      Kurkkaa pellin alle sen 'vauhikkaamman' ajosi jälkeen. Jos ahdin hehkuu punaisena, niin ei varmaankaan kannata sammuttaa autoa ihan heti...

      Niin, ja rauhallisuutta sinne liikenteeseen... Moottoritienopeutta tuollaisella autolla pidetään ihan pintakaasulla ja se ei tarkoita sentyyppistä vauhdikasta/rasittavaa ajoa joka vaatisi jälkikäyttöä. Varsinkin kun ajoviima sellaisessa nopeudessa jäähdyttää ahdinta melko tehokkaasti. IMO

    • realQmies

      jälkikäyttää. Kaikissa nykyisissa ahtimissa on vesijäähdytetty laakeripesä.

    • -DjS-

      itse kyllä käyttäisin jos olen kaasua antanut sen verran että ahdin herää juuri hetki sitten.

      vaikka kuinka olis mitkä tahansa jäähdytykset sille niin voi vain kuvitella miten mukavalta tuntuu kun ahtimessa kierroksia yli 10000 ja siltä loppuu voitelu heti kun kone sammuu..

      mutta keskittyisin enemmän siihen etten antaisi leipää kamalasti viimeisillä kilometreillä kun olen määrän päässäni.

    • lenkki

      Turbo eli pakokaasuahdin on kestävyydeltään heikoin kaikista eri ahdinmalleista.

      • kaikkein viisain

        ratkaisu.


      • BoostJunkie

        Kyllä se on niin että varmasti suurin osa turboista hajoaa ennen aikojaan lähinnä harrastajan omien mokien takia..


      • realQmies

        Kaikki on niin suhteellista. Mekaaniset ahtimet vaativat pääosin jossain vaiheessa huoltoa, turbo ei. Jos ei muuta, niin mekaaninen ahdin tuskin pyörii koko ikäänsä saman hihnan vetämänä.

        Turboahdin on ollut osa mm. raskaan kaluston moottoreita jo 60-luvulta, joten jotain niistä on opittu ja kehitystä on tullut varsinkin materiaalien puolesta. Ahtimen(tbo:n) hajoaminen on vakiomoottorissa nykypäivänä tavattoman harvinaista.

        Amatöörit toki syyttävät kaikista mahdollisista koneessa olevista ongelmista ja vioista turboa, koska onhan se niin "eksoottinen" osa monen mielestä vielä tänäkin päivänä.

        Voiko kuitenkaan yksinkertaisempaa komponenttia olla olemassa kuin turbo? Keskiosan läpäisevä akseli pitää molemmissa päissään siipipyörät, ja siinäpä se, pääosin.

        Ahtimien hinnat tai huoltokustannuksetkin on nykyään sitä luokkaa, että kannattanee olla huolissaan autoa ostaessa aivan muista asioista kuin ahtimen kunnosta. Osien hintoja kun seuraa, toteaa helposti että mm. airbag, katalysaattori, ruiskutuspumppu dieselissä, ecu bensassa, jne.jne. voivat olla paljon kalliimpia yksittäisiä osia.


      • ja helpoin asentaa

        pakosarjan välissä ei kestävin paikka olla

        mutta helpoin autoteollisuudelle ottaa tehoa diesel moottoreista varsinkin,se on kulutus osa ja öljyt kannattaa vaihtaa relusti ennen suositusta turbo autoon,turbolle on vaikea sanoa kuinka kauan ennen huoltoa/vaihtoa pystyy tehtaalta lähtien ajaa


      • näin on
        realQmies kirjoitti:

        Kaikki on niin suhteellista. Mekaaniset ahtimet vaativat pääosin jossain vaiheessa huoltoa, turbo ei. Jos ei muuta, niin mekaaninen ahdin tuskin pyörii koko ikäänsä saman hihnan vetämänä.

        Turboahdin on ollut osa mm. raskaan kaluston moottoreita jo 60-luvulta, joten jotain niistä on opittu ja kehitystä on tullut varsinkin materiaalien puolesta. Ahtimen(tbo:n) hajoaminen on vakiomoottorissa nykypäivänä tavattoman harvinaista.

        Amatöörit toki syyttävät kaikista mahdollisista koneessa olevista ongelmista ja vioista turboa, koska onhan se niin "eksoottinen" osa monen mielestä vielä tänäkin päivänä.

        Voiko kuitenkaan yksinkertaisempaa komponenttia olla olemassa kuin turbo? Keskiosan läpäisevä akseli pitää molemmissa päissään siipipyörät, ja siinäpä se, pääosin.

        Ahtimien hinnat tai huoltokustannuksetkin on nykyään sitä luokkaa, että kannattanee olla huolissaan autoa ostaessa aivan muista asioista kuin ahtimen kunnosta. Osien hintoja kun seuraa, toteaa helposti että mm. airbag, katalysaattori, ruiskutuspumppu dieselissä, ecu bensassa, jne.jne. voivat olla paljon kalliimpia yksittäisiä osia.

        Tietämättömät pitävät ahdinta jonakin UFO-teknologiaa edustavana ja käsittämättömänä laitteena, ja pirun kalliina korjata ja ylläpitää.

        Mutta tosiasiassa asia on juuri kuten kerroit, kotelo, akseli, ja siipipyörät, ei juuri muuta.

        Osaava kaveri (tarkoittaa tässä että osaa edes hehkulampun vaihtaa kysymättä täältä) vaihtaa korjaussarjan laakereineen ja tiivisteineen itsekin perstuntumalta jo ennenkuin ahdin "RÄJÄHTÄÄ", mitä monet tuntuvat pitävän todellisena mahdollisuutena aika yleisestikin, silkkaa tietämättömyyttään.


      • TurbotOn
        näin on kirjoitti:

        Tietämättömät pitävät ahdinta jonakin UFO-teknologiaa edustavana ja käsittämättömänä laitteena, ja pirun kalliina korjata ja ylläpitää.

        Mutta tosiasiassa asia on juuri kuten kerroit, kotelo, akseli, ja siipipyörät, ei juuri muuta.

        Osaava kaveri (tarkoittaa tässä että osaa edes hehkulampun vaihtaa kysymättä täältä) vaihtaa korjaussarjan laakereineen ja tiivisteineen itsekin perstuntumalta jo ennenkuin ahdin "RÄJÄHTÄÄ", mitä monet tuntuvat pitävän todellisena mahdollisuutena aika yleisestikin, silkkaa tietämättömyyttään.

        Tosin hehkulampunvaihtajakaan ei pysty tasapainottamaan turboa nk.kotikonstein.Tasapainotus on toimenpide joka pidentää ahtimen ikää.On siis tärkeää tehdä se!


      • klo:17.55 kirjoittanut
        TurbotOn kirjoitti:

        Tosin hehkulampunvaihtajakaan ei pysty tasapainottamaan turboa nk.kotikonstein.Tasapainotus on toimenpide joka pidentää ahtimen ikää.On siis tärkeää tehdä se!

        tasapainotus on todella tärkeä,sekä monesti tarvii käyttää sorvia kun ahdinta huolletaan,myös pelkkä purku ei välttämättä onnistu ihan jokaiselta kotikonstein kun pakopesää joutuu useasti lämmittämään pillillä että irtoaa


      • halpa makkara
        klo:17.55 kirjoittanut kirjoitti:

        tasapainotus on todella tärkeä,sekä monesti tarvii käyttää sorvia kun ahdinta huolletaan,myös pelkkä purku ei välttämättä onnistu ihan jokaiselta kotikonstein kun pakopesää joutuu useasti lämmittämään pillillä että irtoaa

        Toki näin, mutta pointti oli se, että mitään UFO-teknologiaa nämä puhaltimet eivät ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe