Turbon kestävyys

......

kuinka on nyky turbo autojen ns.vauhikkaamman ajon jälkeisen tyhjäkäytön laita...Onko esim.Octavian 1.8 T herkkä hajoon jos ei jälkikäytä?...onko oikeeta tietoo?...ns."asiantuntijoitahan" on nurkat väärällään..

12

7106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valtteri...

      'oikeata tietoa' mutta itse olen käsittänyt niin, että ainoastaan rasittavamman ajon jälkeen on hyvä jälkikäyttää hetki. Tuo perustuu siihen, että jos turbo on kovinkin kuuma sammutettaessa, niin öljy koksaantuu kanaviin ja öljynkierto loppuu/häiriintyy.

      Itse en jälkikäytä koskaan. Vältän tuollaisen ajelemalla viimeisen kilometrin tai pari pintakaasulla. Näinkin ainoastaan silloin kun on painava peräkärry ollut vedossa.

      Kurkkaa pellin alle sen 'vauhikkaamman' ajosi jälkeen. Jos ahdin hehkuu punaisena, niin ei varmaankaan kannata sammuttaa autoa ihan heti...

      Niin, ja rauhallisuutta sinne liikenteeseen... Moottoritienopeutta tuollaisella autolla pidetään ihan pintakaasulla ja se ei tarkoita sentyyppistä vauhdikasta/rasittavaa ajoa joka vaatisi jälkikäyttöä. Varsinkin kun ajoviima sellaisessa nopeudessa jäähdyttää ahdinta melko tehokkaasti. IMO

    • realQmies

      jälkikäyttää. Kaikissa nykyisissa ahtimissa on vesijäähdytetty laakeripesä.

    • -DjS-

      itse kyllä käyttäisin jos olen kaasua antanut sen verran että ahdin herää juuri hetki sitten.

      vaikka kuinka olis mitkä tahansa jäähdytykset sille niin voi vain kuvitella miten mukavalta tuntuu kun ahtimessa kierroksia yli 10000 ja siltä loppuu voitelu heti kun kone sammuu..

      mutta keskittyisin enemmän siihen etten antaisi leipää kamalasti viimeisillä kilometreillä kun olen määrän päässäni.

    • lenkki

      Turbo eli pakokaasuahdin on kestävyydeltään heikoin kaikista eri ahdinmalleista.

      • kaikkein viisain

        ratkaisu.


      • BoostJunkie

        Kyllä se on niin että varmasti suurin osa turboista hajoaa ennen aikojaan lähinnä harrastajan omien mokien takia..


      • realQmies

        Kaikki on niin suhteellista. Mekaaniset ahtimet vaativat pääosin jossain vaiheessa huoltoa, turbo ei. Jos ei muuta, niin mekaaninen ahdin tuskin pyörii koko ikäänsä saman hihnan vetämänä.

        Turboahdin on ollut osa mm. raskaan kaluston moottoreita jo 60-luvulta, joten jotain niistä on opittu ja kehitystä on tullut varsinkin materiaalien puolesta. Ahtimen(tbo:n) hajoaminen on vakiomoottorissa nykypäivänä tavattoman harvinaista.

        Amatöörit toki syyttävät kaikista mahdollisista koneessa olevista ongelmista ja vioista turboa, koska onhan se niin "eksoottinen" osa monen mielestä vielä tänäkin päivänä.

        Voiko kuitenkaan yksinkertaisempaa komponenttia olla olemassa kuin turbo? Keskiosan läpäisevä akseli pitää molemmissa päissään siipipyörät, ja siinäpä se, pääosin.

        Ahtimien hinnat tai huoltokustannuksetkin on nykyään sitä luokkaa, että kannattanee olla huolissaan autoa ostaessa aivan muista asioista kuin ahtimen kunnosta. Osien hintoja kun seuraa, toteaa helposti että mm. airbag, katalysaattori, ruiskutuspumppu dieselissä, ecu bensassa, jne.jne. voivat olla paljon kalliimpia yksittäisiä osia.


      • ja helpoin asentaa

        pakosarjan välissä ei kestävin paikka olla

        mutta helpoin autoteollisuudelle ottaa tehoa diesel moottoreista varsinkin,se on kulutus osa ja öljyt kannattaa vaihtaa relusti ennen suositusta turbo autoon,turbolle on vaikea sanoa kuinka kauan ennen huoltoa/vaihtoa pystyy tehtaalta lähtien ajaa


      • näin on
        realQmies kirjoitti:

        Kaikki on niin suhteellista. Mekaaniset ahtimet vaativat pääosin jossain vaiheessa huoltoa, turbo ei. Jos ei muuta, niin mekaaninen ahdin tuskin pyörii koko ikäänsä saman hihnan vetämänä.

        Turboahdin on ollut osa mm. raskaan kaluston moottoreita jo 60-luvulta, joten jotain niistä on opittu ja kehitystä on tullut varsinkin materiaalien puolesta. Ahtimen(tbo:n) hajoaminen on vakiomoottorissa nykypäivänä tavattoman harvinaista.

        Amatöörit toki syyttävät kaikista mahdollisista koneessa olevista ongelmista ja vioista turboa, koska onhan se niin "eksoottinen" osa monen mielestä vielä tänäkin päivänä.

        Voiko kuitenkaan yksinkertaisempaa komponenttia olla olemassa kuin turbo? Keskiosan läpäisevä akseli pitää molemmissa päissään siipipyörät, ja siinäpä se, pääosin.

        Ahtimien hinnat tai huoltokustannuksetkin on nykyään sitä luokkaa, että kannattanee olla huolissaan autoa ostaessa aivan muista asioista kuin ahtimen kunnosta. Osien hintoja kun seuraa, toteaa helposti että mm. airbag, katalysaattori, ruiskutuspumppu dieselissä, ecu bensassa, jne.jne. voivat olla paljon kalliimpia yksittäisiä osia.

        Tietämättömät pitävät ahdinta jonakin UFO-teknologiaa edustavana ja käsittämättömänä laitteena, ja pirun kalliina korjata ja ylläpitää.

        Mutta tosiasiassa asia on juuri kuten kerroit, kotelo, akseli, ja siipipyörät, ei juuri muuta.

        Osaava kaveri (tarkoittaa tässä että osaa edes hehkulampun vaihtaa kysymättä täältä) vaihtaa korjaussarjan laakereineen ja tiivisteineen itsekin perstuntumalta jo ennenkuin ahdin "RÄJÄHTÄÄ", mitä monet tuntuvat pitävän todellisena mahdollisuutena aika yleisestikin, silkkaa tietämättömyyttään.


      • TurbotOn
        näin on kirjoitti:

        Tietämättömät pitävät ahdinta jonakin UFO-teknologiaa edustavana ja käsittämättömänä laitteena, ja pirun kalliina korjata ja ylläpitää.

        Mutta tosiasiassa asia on juuri kuten kerroit, kotelo, akseli, ja siipipyörät, ei juuri muuta.

        Osaava kaveri (tarkoittaa tässä että osaa edes hehkulampun vaihtaa kysymättä täältä) vaihtaa korjaussarjan laakereineen ja tiivisteineen itsekin perstuntumalta jo ennenkuin ahdin "RÄJÄHTÄÄ", mitä monet tuntuvat pitävän todellisena mahdollisuutena aika yleisestikin, silkkaa tietämättömyyttään.

        Tosin hehkulampunvaihtajakaan ei pysty tasapainottamaan turboa nk.kotikonstein.Tasapainotus on toimenpide joka pidentää ahtimen ikää.On siis tärkeää tehdä se!


      • klo:17.55 kirjoittanut
        TurbotOn kirjoitti:

        Tosin hehkulampunvaihtajakaan ei pysty tasapainottamaan turboa nk.kotikonstein.Tasapainotus on toimenpide joka pidentää ahtimen ikää.On siis tärkeää tehdä se!

        tasapainotus on todella tärkeä,sekä monesti tarvii käyttää sorvia kun ahdinta huolletaan,myös pelkkä purku ei välttämättä onnistu ihan jokaiselta kotikonstein kun pakopesää joutuu useasti lämmittämään pillillä että irtoaa


      • halpa makkara
        klo:17.55 kirjoittanut kirjoitti:

        tasapainotus on todella tärkeä,sekä monesti tarvii käyttää sorvia kun ahdinta huolletaan,myös pelkkä purku ei välttämättä onnistu ihan jokaiselta kotikonstein kun pakopesää joutuu useasti lämmittämään pillillä että irtoaa

        Toki näin, mutta pointti oli se, että mitään UFO-teknologiaa nämä puhaltimet eivät ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      292
      6790
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      246
      6328
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      43
      5691
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      161
      5044
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      42
      3858
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      219
      3794
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      136
      3501
    8. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      46
      3177
    9. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      5
      3175
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      362
      2900
    Aihe