Hei!
Kyselin aiemmin millanen hoitaja on hyvä dementiahoitaja sairastuneen ja omaisen näkökulmasta katsottuna. Nyt tarkentaisin kysymystäni: Mitä odotatte hoitajalta tullessanne vierailemaan omaisenne luokse? Kuinka paljon yhteistyötä mielestänne pitäisi tehdä ja kuinka usein esim. omahoitajan tulisi olla teihin yhteydessä ja millä tavoin (esim. puhelimitse). Riittääkö yhteydenpitoon kuka tahansa hoitajista, vai halusisitteko asioida mielummin omahoittajan kanssa? Kuinka paljon olettte mielestänne saaneet vaikuttaa omaistenne hoitoon? Jos liian vähän, olisiko ideoita yhteistyön lisäämiseksi? Yhteistyöstä jo etukäteen kiittäen!
Omaisen toiveita laitoshoidossa
4
1051
Vastaukset
- Se Hankala Omainen
Joku läheisemme osastolla vieraillut oli sattumalta kuullut, kuinka hoitajat olivat keskenään keskustelleen "Uskallatko sinä niille soittaa..." Ehkä minulle.
Yhteydenpidon suhteen toiveeni on yksinkertainen: kuten vaikkapa lapsen päivähoidossa, joka on useimmille hoitajillekin tuttu. Siis päivittäin tavattaessa vaihdetaan pikaisesti kuulumiset - miten on mennyt. Samalla tavalla laitoshoidossa olevasta potilaasta voi aina jotain mainita, vaikka ei olisi mitään erityistä.
Sen lisäksi laitoksen henkilökunnan pitäisi ottaa yhteyttä aina tarvittaessa ainakin siihen henkilöön, joka on merkitty lähiomaiseksi ja mahdollisesti edunvalvojaan, jos he ovat eri henkilö. Heidän vastuulla sitten on tiedottaa muille omaisille. Toki kaikille kuuluu antaa kysyttäessä asiallinen vastaus. Asiallisella tarkoitan sitä, että kerrotaan jotain eikä vaan vedota siihen, että "se on meillä lääkäri/sairaanhoitaja, jonka kanssa tällaisista keskustellaan. Eihän se tarkoita sitä, että hoitaja ei saa puhua mitään.
Pahimmillaan meilläkin on tullut todella terveyden kannalta kriittisestä tilanteesta tullut vain tekstiviesti, jonka perusteella tilanteen vakavuutta ei ymmärretty. Vasta siinä vaiheessa tuli puhelu, kun piti jotain ylimääräistä maksaa.
Tarvittaessa tarkoittaa esimerkiksi sitä, että potilas tarvitsee jotain vaatetta, terveydessä on tapahtunut muutoksia, ehkä on kova ikävä ...- hoitsu 10
Hei "hankala omainen"!
Kiitos vastauksestasi. Olet ilmeisesti,ikävä kyllä joutunut tullessasi omaistasi katsomaan kpohtaamaan tilanteita, joita ei pitäsi tulla. Toivon, että asiat ovat jo paremmalla mallilla ko. hoitopaikassa. Olet oikeassa kun pidät omaisesi puolia, sillä ilmeisesti hän ei itse siihen kykene? Kuka muu hänen oikeuksistaan huolehtisi paremmin kuin sinä? Itse ainakin toivon saavani myös omaiselta palautetta ja kritiikkiä, sillä voi olla että itse ei huomaa tekemäänsä virhettä ja virheistään oppii parhaiten, jos joku niistä huomauttaa. Voimia sinulle ja omaisellesi!
- dementikon omainen
eiköhän jokainen toivoisi hoitajilta AIKAA jutella. Olemme kiinnostuneita mitä on tapahtunut, omaisen voinnista ja niin edespäin.Se hetki jolloin joudumme viemään omaisemme esim. dementia-kotiin on monelle ihmiselle se vaikein paikka,luovuttaa se läheinen jollekin ja johonkin muualle hoitoon.Ja monesti vielä kaihertaa mielessä että jos vielä jotenkin voisi itse hoitaa..Ja kun tietää että sieltä ei enää kotiin tulla..Siksi olisi tärkeää kuulla ne pienetkin asiat, hyvät ja pahat, mitä sille dementoituneelle omaiselle kuuluu.Tässä mietteitä dementikon omaiselta.
- hoitsu 10
Hei vaan sinullekkin!
Kiitos vastauksestasi, joka sekin on vaatinut aikaa! Itse toivoisin myös enemmän aikaa keskustella omaisen kanssa, jos omainen niin haluaa. Kaikkihan eivät haluakkaan keskustella hoitajien kanssa vaan tulevat ainoastaan omaistaan katsomaan. Koska ainakin dementia yksikkö on asukkaan oma koti, voi joskus olla myös hoitajalle epäselvää, haluaako omainen kuulla hoitajien terveisiä vai ei. Hoitajana pyrin kunnioittamaan ómaisen vierailuja ja "häiritsemään" niitä mahdollisimman vähän. Olisi mukavaa, jos omainen niin halutessaan tulisi itsekin keskustelemaan ja kyselemään kuulumisia tai ainakin meidän yksikössämme omainen on erittäin tervetullut vaikkapa yhteiseen kahvipöytään hoitajien ja asukkaiden kanssa. Yhdessä onnistumme parhaiten kehittämään omaistenne kannalta parhaan mahdollisen hoidon ja luomaan mahdollisimman kodinomaisen hoitoympäristön. Yhteistyöterveisin1
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418