Omaisen toiveita laitoshoidossa

hoitsu 10

Hei!
Kyselin aiemmin millanen hoitaja on hyvä dementiahoitaja sairastuneen ja omaisen näkökulmasta katsottuna. Nyt tarkentaisin kysymystäni: Mitä odotatte hoitajalta tullessanne vierailemaan omaisenne luokse? Kuinka paljon yhteistyötä mielestänne pitäisi tehdä ja kuinka usein esim. omahoitajan tulisi olla teihin yhteydessä ja millä tavoin (esim. puhelimitse). Riittääkö yhteydenpitoon kuka tahansa hoitajista, vai halusisitteko asioida mielummin omahoittajan kanssa? Kuinka paljon olettte mielestänne saaneet vaikuttaa omaistenne hoitoon? Jos liian vähän, olisiko ideoita yhteistyön lisäämiseksi? Yhteistyöstä jo etukäteen kiittäen!

4

1212

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se Hankala Omainen

Joku läheisemme osastolla vieraillut oli sattumalta kuullut, kuinka hoitajat olivat keskenään keskustelleen "Uskallatko sinä niille soittaa..." Ehkä minulle.

Yhteydenpidon suhteen toiveeni on yksinkertainen: kuten vaikkapa lapsen päivähoidossa, joka on useimmille hoitajillekin tuttu. Siis päivittäin tavattaessa vaihdetaan pikaisesti kuulumiset - miten on mennyt. Samalla tavalla laitoshoidossa olevasta potilaasta voi aina jotain mainita, vaikka ei olisi mitään erityistä.

Sen lisäksi laitoksen henkilökunnan pitäisi ottaa yhteyttä aina tarvittaessa ainakin siihen henkilöön, joka on merkitty lähiomaiseksi ja mahdollisesti edunvalvojaan, jos he ovat eri henkilö. Heidän vastuulla sitten on tiedottaa muille omaisille. Toki kaikille kuuluu antaa kysyttäessä asiallinen vastaus. Asiallisella tarkoitan sitä, että kerrotaan jotain eikä vaan vedota siihen, että "se on meillä lääkäri/sairaanhoitaja, jonka kanssa tällaisista keskustellaan. Eihän se tarkoita sitä, että hoitaja ei saa puhua mitään.

Pahimmillaan meilläkin on tullut todella terveyden kannalta kriittisestä tilanteesta tullut vain tekstiviesti, jonka perusteella tilanteen vakavuutta ei ymmärretty. Vasta siinä vaiheessa tuli puhelu, kun piti jotain ylimääräistä maksaa.

Tarvittaessa tarkoittaa esimerkiksi sitä, että potilas tarvitsee jotain vaatetta, terveydessä on tapahtunut muutoksia, ehkä on kova ikävä ...

• hoitsu 10

Hei "hankala omainen"!
        Kiitos vastauksestasi. Olet ilmeisesti,ikävä kyllä joutunut tullessasi omaistasi katsomaan kpohtaamaan tilanteita, joita ei pitäsi tulla. Toivon, että asiat ovat jo paremmalla mallilla ko. hoitopaikassa. Olet oikeassa kun pidät omaisesi puolia, sillä ilmeisesti hän ei itse siihen kykene? Kuka muu hänen oikeuksistaan huolehtisi paremmin kuin sinä? Itse ainakin toivon saavani myös omaiselta palautetta ja kritiikkiä, sillä voi olla että itse ei huomaa tekemäänsä virhettä ja virheistään oppii parhaiten, jos joku niistä huomauttaa. Voimia sinulle ja omaisellesi!

• dementikon omainen

eiköhän jokainen toivoisi hoitajilta AIKAA jutella. Olemme kiinnostuneita mitä on tapahtunut, omaisen voinnista ja niin edespäin.Se hetki jolloin joudumme viemään omaisemme esim. dementia-kotiin on monelle ihmiselle se vaikein paikka,luovuttaa se läheinen jollekin ja johonkin muualle hoitoon.Ja monesti vielä kaihertaa mielessä että jos vielä jotenkin voisi itse hoitaa..Ja kun tietää että sieltä ei enää kotiin tulla..Siksi olisi tärkeää kuulla ne pienetkin asiat, hyvät ja pahat, mitä sille dementoituneelle omaiselle kuuluu.Tässä mietteitä dementikon omaiselta.

• hoitsu 10

Hei vaan sinullekkin!
        Kiitos vastauksestasi, joka sekin on vaatinut aikaa! Itse toivoisin myös enemmän aikaa keskustella omaisen kanssa, jos omainen niin haluaa. Kaikkihan eivät haluakkaan keskustella hoitajien kanssa vaan tulevat ainoastaan omaistaan katsomaan. Koska ainakin dementia yksikkö on asukkaan oma koti, voi joskus olla myös hoitajalle epäselvää, haluaako omainen kuulla hoitajien terveisiä vai ei. Hoitajana pyrin kunnioittamaan ómaisen vierailuja ja "häiritsemään" niitä mahdollisimman vähän. Olisi mukavaa, jos omainen niin halutessaan tulisi itsekin keskustelemaan ja kyselemään kuulumisia tai ainakin meidän yksikössämme omainen on erittäin tervetullut vaikkapa yhteiseen kahvipöytään hoitajien ja asukkaiden kanssa. Yhdessä onnistumme parhaiten kehittämään omaistenne kannalta parhaan mahdollisen hoidon ja luomaan mahdollisimman kodinomaisen hoitoympäristön. Yhteistyöterveisin1

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      72
      1477
    2. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      94
      1106
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      29
      981
    4. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      164
      977
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      30
      903
    6. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      105
      894
    7. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      55
      829
    8. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      129
      784
    9. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      27
      754
    10. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      182
      736
    11. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      727
    12. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      664
    13. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      48
      648
    14. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      12
      605
    15. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      191
      567
    16. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      85
      558
    17. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      540
    18. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      507
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      507
    20. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      47
      500
    Aihe