tai johonkin muuhun kovaan. Perämoottorin alaevä katkesi noin puolesta välistä ja potkuriin tuli pienen pieni kolo. Evä katkesi kuin rälläkällä leikattu, siististi ja suoraan. Aattelin hitsauttaa evän ja korjauttaa potkurin talven aikana, vaan kannattaako ? Mikä ton evän tehtävä oikeesti on? Paatti tuntuu kulkevan ja käyttäytyvän ihan OK kolauksen jälkeen tynkäevälläkin... saa kommentoida.
Kiveen se
14
14266
Vastaukset
- *kiveen''
"ottaa vastaan"sen iskun kiveen tai muuhun kovaan,seuraavalla kerralla on potkurissa muutakin kuin pieni kolo.Evän hitsauttaminen ei ainakaan minusta ollut kallis.Muista ottaa perästä kaikki stefat ja öljyt pois ennen kuin viet sen sepälle.Potkurille ei liene kannata tehdä mitään jos kerta toimii.
- gsxf
Oman myllyn korjaus maksoi 40€, eikä perää tarvinnut purkaa. Öljyt pitää muistaa poistaa, muuten stefat pullahtaa.JIM tv:ssä amerikan pojat korjasivat sen siten, että perä täytettiin vedellä (Tulppa varmaan auki) ja hitsattiin TIG:llä varovasti.Niillä oli joku tarvike-evä ja se asennettiin siten, että leikkaus/sauma meni sik-sakkia, jotta siitä tuli vahvempi.
- Korjattu on
Harkitkaas kannattaako se perä purkaa.olen korjannut lukuisia eviä.Jätä ne öljyt perään ,mutta avaa ylempi öljyproppu.Öljy lämpenee ja laajenee,pääsee paine pois. Öljy "imee" osan lämpöä pois.Tehkää valmis pala alumiinista ,"seevatkaa" sopivaksi. Alumiinin pitää olla "vedettyä" merialumiinia.Hitsataan TIG:llä noin 3-4 cm kerrallaan.Jäähdytetään välillä vaikka paineilmalla.Alumiinilla on paha tapa vääntyillä lämmetessään.Jos puratte perästä sisuskalut pois,voi tulla vaikeuksia saada ne takaisin.Perä josta on purettu kaikki ulos lämpeenee paljon ememmän kuin purkamaton.Sama määrä lämpöä sitoutuu pienempään massaan,eikä ole öljyä sitomassa lämpöä ja siirtamässä sitä tasaisemmin koko massaan.Kestäväthän ne stefat ja tiivisteet lämpöä kaikissa moottoreissakin,ei se stefa ole yhtään huonompi perämoottorissakaan.Muistatte vain hitsata vähän kerrallaan. Lopuksi vaihdetaan uudet öljyt.Missäpäin Suomea muuten olet?
- kittiä jiiriin....
Korjattu on kirjoitti:
Harkitkaas kannattaako se perä purkaa.olen korjannut lukuisia eviä.Jätä ne öljyt perään ,mutta avaa ylempi öljyproppu.Öljy lämpenee ja laajenee,pääsee paine pois. Öljy "imee" osan lämpöä pois.Tehkää valmis pala alumiinista ,"seevatkaa" sopivaksi. Alumiinin pitää olla "vedettyä" merialumiinia.Hitsataan TIG:llä noin 3-4 cm kerrallaan.Jäähdytetään välillä vaikka paineilmalla.Alumiinilla on paha tapa vääntyillä lämmetessään.Jos puratte perästä sisuskalut pois,voi tulla vaikeuksia saada ne takaisin.Perä josta on purettu kaikki ulos lämpeenee paljon ememmän kuin purkamaton.Sama määrä lämpöä sitoutuu pienempään massaan,eikä ole öljyä sitomassa lämpöä ja siirtamässä sitä tasaisemmin koko massaan.Kestäväthän ne stefat ja tiivisteet lämpöä kaikissa moottoreissakin,ei se stefa ole yhtään huonompi perämoottorissakaan.Muistatte vain hitsata vähän kerrallaan. Lopuksi vaihdetaan uudet öljyt.Missäpäin Suomea muuten olet?
itekki vetäsin just 50hp yamahan kiveen ja siit repes koko alaosa paskaks, öljytki oksens pihalle, ei mee eteen eikä taakse...
- Kunnon.
kittiä jiiriin.... kirjoitti:
itekki vetäsin just 50hp yamahan kiveen ja siit repes koko alaosa paskaks, öljytki oksens pihalle, ei mee eteen eikä taakse...
Plotteri, ja siihen merikartat, niin ei tarvi kivikoissa ajella.
- Vanha veneilijä
Kunnon. kirjoitti:
Plotteri, ja siihen merikartat, niin ei tarvi kivikoissa ajella.
Plotteri on hyvä väline,jos liikkuu paikoissa mistä löytyy kunnon kartat.Kaikista vesistöistä ei niitä ole.Kivilleajot sattuvatkin liikuttaessa reittien ulkopuolella.Lisäksi kiusana on veden korkeuden vaihtelu,useissa järvissä metrin vaihtelu on tavallinen.Vesillä liikutaan muutenkin kuin huviajossa reittejä pitkin.Kalastettaessa on usein pakko ja suotavaakin pysyä pois väylillä liikkuvien tieltä. Plottereista ja muusta hienosta tekniikasta kiinnostuneille löytyy tietoa esim. vetouistelu. com palstalta.Tuolla ylempänä oli kirjoituksia alumiinin hitsauksesta.Tunnen muutaman hitsarin jotka purkavat kaikki osat pois perästä.Irroitetun perän sisään laitetaan tiukka "lesti", se estää vääntyilemisen. Varmasti hyvä menetelmä isommissa hitsauksissa.Uusi peräkotelon alaosa maksaa 50 hv. perämoottoriin 1000 euron luokkaa,hyvä jos sillä saa.Korjaus hitsaamalla purkamiset ja kasaamiset n.300 euroa.Kesällä hyvillä hitsareilla on kiireiset ajat,jos mahdollista kannattaa korjaus jättää myöhempään syksyyn.
- Semmosia ne
kittiä jiiriin.... kirjoitti:
itekki vetäsin just 50hp yamahan kiveen ja siit repes koko alaosa paskaks, öljytki oksens pihalle, ei mee eteen eikä taakse...
Jamahat on.-tsih, Minä jysäytin Evarilla n.30 solmua kiveen, huiput oli 37 solmua 25 hp moottorilla..
Pudotin nopeutta hiukan, kun niemenkärki näytti olevan kovassa sivutuulessa, ja vesisateessa liian lähellä, ja silloin pamahti. Moottorin koppa lensi minun selkään, ja vene pysähtyi.
Se kävi tyhjäkäyntiä aivan rauhallisesti, ja kuuntelin sitä hetken, eikä rominoitu kuulunu, vaikka epäilin koko perän puuttuvan, kun jysäyksen kaiku kuului vesisateesta huolimatta vaarojen rinteiltä.
Kun moottori kävi kuitenkin aivan hyvin- todella siististi, niin menin perään ja haparoin koettelemaan perää ja potkuria veden sisään , kaikki tuntui ehjältä, ja sitten löysin perämurikan alta-evän juuresta peukalonpään kokoisen ruhjeen, joka tuntui vähän liukkaalta.Nostin moottorin ylös, ja hämmästys oli melkoinen, veneestä katottuna ei mitään vikaa.
Pukkasin sitten vaihteen pesään, ja kone toimi aivan hyvin. Lisäsin kaasua, eikä mitää ongelmaa. Pysäytin ja laitoin kopan paikalleen, ja ajelin pintaliukua lähes kahdeksan kilometriä kotisatamaan, jossa pystyin asiaa paremmin tutkimaan. Moottori oli osunu kiveen just alaevän juuresta, joka oli murtanu sen verran, että just öljy tihkui läpi, mutta perä ja potkuri oli muuten täysin ehjiä.
Moottori pajalle, ja naputtelin öljyä tihkuvat pienet halkeamat tampin ja vasaran kanssa humpeen, ja jyrsin kivewn iskemän kuopan puhtaaksi, ja liimasin plastic paddingilla kolon siistiksi, ja Evarin sinimaalia pintaan, niin on kuin uusi, eikä pienintäkään ongelmaa sen jälkeen. Ja se kone ja vene kulkee. Se ON tosi.
50 Jamaha kevyellä veneellä ei pystyny jättämään sitä, ja nopeus oli mitattu Jamahan mittarilla. Täysillä 37 solmua-17 tuuman potkurilla, ja n.7000 krpm.
Olipa ILO ajella, mutta olihan aallokossa meleko hurja paketti, kun oli enimmäkseen ilmassa, mutta käsissä se vaan pysyi :)
Harmittaa vieläkin, kun jouduin sen myymään.
- Lukuisia hitsannut
Ei ntarvi purkaa yhtään mitään jos tynkää on yli 20 mm jäljellä.
Kyllä hitsauksessa syntyvä lämpö johtuu kuoreen ja öljyyn.
Kymmeniä olen hitsannut ei mitään ongelmaa, silloin jos öljyt tulee reijästä läpi eli joutuu hitsaamaan itse vaihteiston koteloa tietysti puretaan. - Tiltti-jousto
Oon ihmetelly, että miksei noissa nykyajan koneissa ole joustoa.? vanhassa 65hv johnsonissa (vm-72) oli aikoinaan käsikippi, ja sen sai lukituksesta pois, jolloin kone antoi periksi jos sen ajoi kiveen tai tukkiin. ja säilyi evät ehjinä..
- terhi 520
ite ajoin eilen luultavasti kiveen evästä lähti 2kpl 2-3 sentin palasin mutta koko potkuri akseleineen lensi huitin h..vettii... ja ja potkuriakselin kammio halkesi että kokonaan uusperä hommattavissa. vauhtia noin 25 solmua
- huoli
Hommallahan on vaan työllistävä vaikutus,pahempi juttu olisi ollut jos olisit
päässyt hengestäsi,olisi menetetty kulutuksestasi kertyviä vero ym tuloja,
siis tarkkana edelleen
- Kivikon kulkija
Ostin veneen 3 vuotta sitten. Lähdin kokeilemaan veneistä ymmärtävän kaverini kanssa. Olin katsonut Maanmittauslaitoksen "Oma kartta"-palvelun kartasta, että vettä piti olla noin 5 metriä.
Pian lähdön jälkeen kone "aivasti" mutta meno ei muuttunut. Takaisin tullessa todettiin, että evästä pala pois ja ropelista kahdesta siivestä sentin siivut veks. Kaveri oli varma, että kiiveen on sattunut. Paikallinen heppu kuitenkin väitti, että siinä kohdassa eikä 200 metriä kummallakaan puolella ole kiviä. Sen sijaan hän oli varma että kyseessä oli uppotukki, koska ko paikan läpi on vuosikymmenien ajan uitettu tukkeja. V...tus oli infernaalinen.
Venekorjaamon kaveri totesi puolestaan, että mulla oli tuuria. Moottori oli muutoin vahingoittumaton. SEKÄ evä ETTÄ potkuri hitsattiin. Lasku oli 60€ evä ja 60€ ropeli. Vekotti on toiminut 3 vuotta moitteettomasti. - epäonnekas
ketäköhän eviä hitsailee ja fiksaa turussa päin
- sele
http://www.sele.fi/index.php/erikoishitsaus
Suoritamme kevytmetalliseosten korjaushitsauksia kilpailukykyiseen hintaan esim. öljypohjat, perämoottorin, moottorisahan, auton ja koneiden osat ym. alumiiniseokset ja valut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa732015- 1021883
- 1421773
- 971421
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo351389MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil3171265- 601229
Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1301112Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa2761066Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta
Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa446963