Tuhlaanpä tässä tovin aikaanne ja omaani ja kirjoitan fiilingit uuden Volvo XC70 3.2 AWD:n vm. 2008 koeajolta tältä päivältä Oulussa.
En lähde ruotimaan syvempiä tarinoita moottorien, korin, auton ja tjsp. evoluutiosta vs. edellinen sukupolvi (koska en tiijä niistä mittään, ajan volkkarilla nääs) vaan raportoin ihan pintapuolisesti fiiliksistä.
Täytyy sanoa, että kun autoon istahdin ja oven kiinni läimäytin, niin muutama tovi meni hiljaisuudessa, ja hiljaa katseella skannatessa uuden hehkeää ja lähes neitseellistä pirssiä. Uusi nahka tuoksui ja pinnat kiilsivät. Mieleen hiipi piru, että tämän isi haluaa (vaimo tykkää - not) vaikka en ollut edes autoa käynnistänyt. Häkellyttävä ensitapaaminen. Karskista ulkonäöstä on jopa alkanut tykätä.
Auto käyntiin ja menoksi. Pieni murina kuului ohjaamoon kun luovin kohti isompaa tietä. Sitten raskaampi tatsi kaasupolkimeen ja Volvon tomaatti tervehti velton arvokkaasti. Saksalaiseen, agressiiviseen ja täsmälliseen "suorakytkentä-automaattiin" tottuneena em. lienee vain tottumiskysymys. Tosin, tovin kaarreltuani tuumailin, että ihme pitää tapahtua, että ottaisin tämän kulkineen kyseisellä voimanlähteellä, kovin väsyneeltä ja flegmaattiselta se tuntui, kaasupoljinta piti polkea reippasti että mitään tapahtui (Huom. Eikä mitään kaahailua, pidän ripeistä liikkeille lähdöistä ;) Tosin autolla on massaakin ihan kiitettävästi. No joo, ei vaan vakuuttanut väännöllään turboriisseliin tottunutta.
Kyseisessä koeajoautossa oli hilavitkuttimia ihan kiitettävästi, en vaan niitä innostuneisuudeltani tohennut kaikkia käyttää, vaan keskityin olennaiseen; olen nimittäin kohtuullisen fakkiutunut auton matkustusmukavuuden tarkkailuun, jossa meikäläiselle tärkeintä on... meluttomuus ja hiljaisuus. Mikään ei ole niin rasittavaa ja raskasta kuin puskea menemään satoja kilometrejä humisevassa ja jyrisevässä kammiossa, hulluksi tulee liikenteestäkin huolimatta. Uusi XC70 (ja kai myös V70) on kyllä todella hiljainen kosla jopa Oulun karheaakin karheammalla Pohjantiellä (Oulun ohitustie). Tosin, nastat punnitaan vasta kun syssy tulee.
Kun lopulta maltoin kurvata auton takaisin Wetterin pihaan, hymyilin issekseni. Kaiken kaikkiaan, yllättyneitä ollaan - positiivisesti. Moottorina D5 lieneisi meikäläisen moottorivalinta, jos hallitusneuvottelut sujuvat ja kirstussa on kolikoita... Kaipa se uusi V70 pitää vielä istahtaa, D5 tomaatti nelisuti olisi jopa hieman edukkaampi.
Tässä lyhyesti yhteenvetona plussat ja miinukset:
sisätilojen viimeistely (tuntui luksukselta VW:hen tottuneena), kaikki tuntui olevan niin vimosen päälle, toki auto oli uudenkarhea, muutama kilsa alla
skandinaavinen tyyli (ok, kasipätkän jälkeinen V70 ollut talossa, tykkään stylestä :)
hiljainen jopa nastarengas-karhennetulla motarilla ja kovissa nopeuksissa (ok, riippuu rengastuksesta)
uusien nahkapenkkien suloinen tuoksu...
wow-efekti kun istahti pirssiin´ensimmäistä kertaa
hilavitkuttimet
upea ilmestys (me likes)
- täytyy kyllä sanoa, että kyseinen bensamoottori tuntui hieman ponnettomalta tuon kokoiseksi, vaikka miten sitä yritti polkea... vai oliko se vain että vauhti ei tuntunut miltään?
- tavaratila pienehkö (näkösuojan alla)
- karski ulkonäkö
- lisää varusteita perustyylipaketteihin(!)
- lisävarustenälkä kasvaa lukiessa
Uusi XC70 3.2 AWD (vm. 2008) koeajettu
2
5899
Vastaukset
- 2 or 4
Kävin myös eilen koeajamassa samaisen auton. Nykyinen autoni on XC70, mutta vanhempi malli 2.4T-koneella. Totta on, että tuo uusi kutoskone tuntuu vaativan kierroksia enemmän kuin esim. 2.4T. Toisaalta käynti on hienon värinätön ja siinä mielessä paljon hienostuneempi kuin D5 ja myös hieman 2.4T:tä parempi. 3.2 (äänettömys,kiihtyvyys) vai D5 ("voima", taloudellisuus) on mieltymyskysymys. Volvon dieselhän ei liene kyllä mikään ilman pilaaja, sillä hiukkassuodatin on vakiona.
Koeajoauto oli tosiaan yllättävän äänetön, vaikka siinä oli 235/50x18 kumit.
Adaptiivinen vakionopeussäätö on aika mahtava toiminto: kokeilin sitä ajamalla reippaasti nopeammin kuin edellä ajava, jolloin XC ensin löysäsi kaasua ja sitten jarrutti aika rajusti sopivasti estäen peräänajon. Ehkä en silti uskaltaisi tätä toimintoa hankkia - siihen voi alkaa vähitellen luottaa liikaa.
Ohjaamon laatuvaikutelma on suurinpiirtein sama kuin edellisesä mallissa - paitsi istumet, joiden ompeleet ovat nyt edustustasoa. - Kaksi3.2omistaneena
3.2 ideana ei ole olla sporttimoottori. Itse näen koneen hyvänä siitä syystä, että se on suorakuutosena todella hienostunut ja hiljainen, kuin sähköautoa ajelisi. Lisäksi ketju ja Turbottomuus on ehdoton plussa koska moottori on idioottivarma peli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281498- 371411
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818