kurkkukipua 2kk:tta

nyt menee hermot!

Vieläkös teitä kurkkukipuisia on, vai joko olette parantuneet. Tuo aikasempi kurkkukipu viestiketju katosi jo tuonne edellisille sivuille.

Anyway itselläni tämä sama kurkkukipu rumba jatkuu ja jatkuu vaan. Välillä helpottaa ja taas alkaa alusta. Pientä lämpöä ja huonoa oloa. Viime aikoina tullut lisäksi rinnan ja yläselän kipuilut ja hengitys vaikaudet. Verikokeet otettiin taas ja nieluviljelyt. kaikki niin ok, kuin olla ja voi. käväisin myös yksityisellä joka totesi että minulla on krooninen nielurisatulehdus ja leikkaukseen siitä nyt sitten olen menossa. Kutsu tulee n. puolen vuoden päästä... :) Ihmetteli Kyllä tätä muuta sairasteluani ja totesi että joku viirus on meneillään ja pahentaa vielä tuota kurkun olotilaa.

Oletteko vielä muut taudin kourissa vaiko selvineet tästä koko kesän piinaavasta rääkistä!

9

1349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monon_saanut

Sulla voisi olla mononukleoosi (?).

• ei ole

mahdollista. Eikös tuon mononukleoosin pitäisi näkyä tulehdusarvoissa tai nieluviljelyssä. Ja eikös sen pitäisi olla tarttuvaa? Kukaan lähipiirissäni ei ole saanut tällaista tautia. En edes tiedä, enkä ole kuullut että tällaista olisi liikkeellä täällä päin.
        Kummallista ja raivostuttavaa...

• ......................

Hei! Tehtiinkö sinulle siellä yksityisellä laaja nielun bakteeriviljely?

Mulla noiden samantyyppisten, juhannuksesta saakka vaivanneiden oireiden syyksi selvisi yksityisellä erikoislääkärillä stafylococcus aureus niminen bakteeri. Tänään aloitin antibioottikuurin, joka ehkä tehoaa siihen,ehkä ei. Se on kuulemma todella sitkeä bakteeri.

• ei teettänyt

mitään kokeita. katsoi korviin ja kurkkuun ja antoi lähetteen nielurisaleikkaukseen...? Ihmettelin itsekkin kun ei sen kummemmin tutkinut. Tämän jälkeen kävin vielä terveyskeskuksessa, jossa otettiin sydänfilmi ja lehetteet labrakokeisiin ( tutkittiin siis paremmin ) Nieluviljely otettiin, mutta en tiedä kuinka laaja se oli, kuitenkin siitä ei löytynyt mitään... Onko tuohon bakteeriin ainoa hoito antibiootti kuuri vai voiko parantua itsestään? pitäsikö tämän bakteerin kuitenkin näkyä tulehdusarvoissa, otettiinko sinulta crp?

Tänään taas kurkku ei ole ollut kipea ja eilinen iltakin parempi, mutta huomisesta ei taas tiedä mikäli tämä saman kaavan mukaan jatkaa kulkuaan tämä tauti :(

• ...................
        ei teettänyt kirjoitti:

mitään kokeita. katsoi korviin ja kurkkuun ja antoi lähetteen nielurisaleikkaukseen...? Ihmettelin itsekkin kun ei sen kummemmin tutkinut. Tämän jälkeen kävin vielä terveyskeskuksessa, jossa otettiin sydänfilmi ja lehetteet labrakokeisiin ( tutkittiin siis paremmin ) Nieluviljely otettiin, mutta en tiedä kuinka laaja se oli, kuitenkin siitä ei löytynyt mitään... Onko tuohon bakteeriin ainoa hoito antibiootti kuuri vai voiko parantua itsestään? pitäsikö tämän bakteerin kuitenkin näkyä tulehdusarvoissa, otettiinko sinulta crp?

Tänään taas kurkku ei ole ollut kipea ja eilinen iltakin parempi, mutta huomisesta ei taas tiedä mikäli tämä saman kaavan mukaan jatkaa kulkuaan tämä tauti :(

Kai tuohon stafylokokkibakteeriin tehoaa vain joku tietty antibiootti. Se on semmoinen bakteeri mitä kaikilla ihmisillä on normaalisti, mutta vain jos aiheuttaa oireita ja tulehduksen niin sitten tarvitaan antibiootteja. En nyt sanatarkkaan muista, mutta se lääkäri sanoi, että se on todella sitkeä ja resistentti monille antibiooteille. Yleensä tuo bakteeri kai on iholla ja aiheuttaa jotain ihottumaa ja rakkuloita. Jotenkin olen sen saanut nenääni ja siitä on tullut tulehdus nenänieluun. Ellen nyt vaan kuvittele, niin kurkku tuntuu nyt paremmalta kun vuorokauden olen syönyt tuota klindamysiini-antibioottia.

Aluksi, kun tämä alkoi, otettiin myös verikokeet, ja tulehdusarvot oli hieman koholla, ei mitenkään hurjasti (senkka 46, CRP 11).

Tuolla tavalla minullakin on ollut juhannusviikolta alkaen, että tuntuu kuin olisi paranemassa, voi olla aika hyväkin jo, mutta sitten taas tulee uudestaan. Ainoa oire mikä koko ajan on ollut, on tuo kurkkukipu, ja kaikkein lievimpänä se on ollut sellaista kirvelyä, esim. vettä juodessa. Lisäksi on ollut kaikenlaisia flunssaan viittaavia oireita vaihtelevasti, ja voimattomuutta, ja korkea pulssi.

Voi olla, että siitä sinun nieluviljelystä katsottiin vain erilaiset streptokokit, en tiedä. Ilmeisesti kuitenkin sinulla on todella suuret nielurisat, jos yksityislääkäri kerran sinut leikkausjonoon laittoi? Minulle lääkäri sanoi, että nielurisat on ihan hyvät, vaikka itse luulin että saan leikkaustuomion.

Minä en todellakaan ole mikään lääkäri. Voihan se hyvinkin olla että sinun sairastelusi loppuu siihen leikkaukseen.

• nielurisatulehdus

Mulla on kroonisena, valuu valkosolulimaa jatkuvasti nielurisojen koloista. Sain rajun antibiootin vuosi sitten - ei auttanut. Antibiootit eivät pysty niihin syviin koloihin. Ei ole oikein hoitoa siihen. Leikkausta ei suositella. Välillä on imusolmuke leuan alla kipeänä.

Tämmöisiä näitä on.

• .......................
        nielurisatulehdus kirjoitti:

Mulla on kroonisena, valuu valkosolulimaa jatkuvasti nielurisojen koloista. Sain rajun antibiootin vuosi sitten - ei auttanut. Antibiootit eivät pysty niihin syviin koloihin. Ei ole oikein hoitoa siihen. Leikkausta ei suositella. Välillä on imusolmuke leuan alla kipeänä.

Tämmöisiä näitä on.

Koskiko tämä nyt sitä stafylokokki bakteeria? Mullakin on tosi syvät kolot nielurisoissa, ja niissä on aina jotain valkoista, joko niitä kökköjä, tai sitten jotain vähän nestemäisempää vaaleaa. Ällöä. Erikoislääkäri kuitenkin sanoi, ettei tarvi leikata.

Jos se on kroonisena, niin onko siitä jotain laajempaa haittaa terveydelle? Voiko liikuntaa harrastaa normaalisti ym.?

• kurkkukipuinen
        ....................... kirjoitti:

Koskiko tämä nyt sitä stafylokokki bakteeria? Mullakin on tosi syvät kolot nielurisoissa, ja niissä on aina jotain valkoista, joko niitä kökköjä, tai sitten jotain vähän nestemäisempää vaaleaa. Ällöä. Erikoislääkäri kuitenkin sanoi, ettei tarvi leikata.

Jos se on kroonisena, niin onko siitä jotain laajempaa haittaa terveydelle? Voiko liikuntaa harrastaa normaalisti ym.?

minulle lääkäri sanoi, että risani ovat punoittvat, arpiset ja keräävät proppuja. Ja diagnosoi sen krooniseksi nielurisa tulehdukseksi. Olen usein kurkkukipu kierteissä ja terveenäkin kurkku tuntuu aina hieman omituiselta, on kuulemma tyypillistä jos tulehdus on krooninen. Näin pitkää kierrettä ei ole kuitenkaan koskaan ollut. Lääkäri sanoi että krooniseen tulehdukseen ei liity lämpöä, jos ei sitten ole joku viirus iskenyt vielä lisäksi ja kurkku on silloin entistä kipeämpi. Leikkaus ei ole välttämätön, mutta jos itselle tulee seinä vastaan tämän kurkkukivun suhteen, leikkaus auttaa ja sen jälkeen ei ole kuulemma kurkku enää kipeä. En tiedä sitten auttaako se, mutta leikkaukseen halusin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1410
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1245
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1105
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1051
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe