Onko rasituskoe nöyryyttävä?

vasta 45

Sain tk-lääkäriltä lähetteen sairaalaan rasituskokeeseen. Pitääkö siinä polkea kuntopyörää rinnat paljaana? Kuinka suuren tiimin keskellä? Tarkkaileeko esim. lääkäri koko ajan sitä polkemista vieressä?

17

13060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljastella...

      Itselläni oli ainakin shortsit ja bikinien yläosa asusteina polkemisen aikana.

      Paikalla oli yksi lääkäri ja yksi hoitaja.

      Ja kyllä se lääkäri tarkkaili ainakin minua koko ajan. Se on hänen tehtävänsäkin, koska se on myös osa "turvatakuuta". eli koe voidaan lopettaa milloin vain, kun lääkäri näkee tutkittavassa sellaisia oireita...

      Ja ei ainakaan mulla mitenkään vieressä tarkkaillut, vaan istui huoneen seinustalla eli muutaman metrin päässä.

      Mutta tavat voivat toki olla erilaisia eri paikoissa.

      Mistä muuten moiset ajatukset???

    • -Hipsu-

      Rintahan siinä on täynnä antureita, mutta löysässä paidassa siinä voi polkee. Mukana on aina lääkäri ja sairaanhoitaja. No se lääkärin hommahan siinä on just seurata sitä sykettä ja rasitusta, siinä se istuu monitorin ja (sinun) vieressä kokoajan. Ja mitä "nöyryyttävää" siinä on, eiköhän siinä tutkimuksessa keskitytä ihan muihin asioihin kun niihin rintoihin?

    • vasta 30

      Mietin samaa asiaa ite ennen testiä eikä ajatus innostanut. Paidattomuus selitettiin niin, että normaalissa ekg:ssä mittareita on myös nilkoissa mutta pyöräilyn vuoksi kaikki mittarit on rintakehässä. Niitä oli muistaakseni yli kymmenen rintakehässä, joten rintaliivejä tai paitaa olisi ollut aika vaikea pitää.

      Testin aikana paikalla oli vain sairaan/terveydenhoitaja lääkäri. Kumpikaan ei suoraan tarkkaillut/katsonut minua vaan näyttöä, joka kertoi sydämen lyönneistä yms. Lääkäri mittasi pyöräilyn aikana muutaman kerran verenpaineen.

      Testi meni helpommalla mitä olin kuvitellut, koska keskityin vain siihen polkemiseen. "Vauhti" pitäisi siis pitää samana koko ajan ja se näkyy pyörässä. Kun vastusta tulee lisää, joutuu tekemään enemmän töitä, jotta vauhti pysyisi samalla. Ajatukset keskittyi siis tuohon pyöräilyyn ja vauhdin tarkkailuun.

      En kokenut testiä ollenkaan epämiellytävänä, koska paikalla olleet suhtautuivat asiaan niin normaalisti.

    • Ajattelehan nyt, hyvä ihminen, miksi kyseinen tärkeä testi Sinulle tehdään ja mitä tietoa terveydentilastasi sillä saadaan!

      Henkilökunta on takuulla nähnyt ammattinsa puolesta vaikka minkälaisia ylävartaloita, ellet sitten ole niin seksikäs, että mittaritkin sekoavat ;DDD

      Ota rauhallisesti - voithan tietysti mainita inhon tunteestasi hoitajalle - hermoilulla voi olla jotakin vaikutusta suoritukseesi...

    • Persesilmä

      Oletkohan aivan terveellä harkintakyvyllä varustettu ihminen vai onko sinulla kenties jotain henkisen puolen ongelmia taustalla? En tarkoita tätä haukkuakseni vaan kertoakseni etteivät ajatuksesi ole mitään normaaleja. Jos on saanut lähetteen rasituskokeeseen niin eipä kukaan tuollaisella asialla päätään vaivaisi, tietysti murehtiminenhan ei auta mutta oikeasti moni olisi tuossa tilanteessa huolissaan vain ja ainoastaan sydämensä ja tarkemmin sanottuna sepelvaltimoiden kunnosta...

      Luuletko ettei lääkäri tai sairaanhoitaja ikinä näe paljaita rintoja työssään? Kuvitteletko että he ovat hakeutuneet alalle juuri tämän "bonuksen" takia?? Lääketieteellisissä tutkimuksissa on paljonkin sellaisia jotka muissa olosuhteissa suoritettuina olisivat yhdistelmä kidutusta ja nöyryytystä, kuvittele esimerkiksi paksusuolen tähystys tilanteena!!! Eivät nämä tilanteet joissa ollaan tekemisissä ihmisten eritteiden kanssa ole mitään herkkua terveydenhuollon ammattilaisillekaan...

      PS. Ei siellä todellakaan mikään paikallisen urheiluseuran johtoryhmä ole tuloksia valvomassa ja kirjaamassa vaan ihan aikuisten oikeasti siellä hoidetaan sinun terveyttäsi!!!

      • ymmärrän

        Aikuisena naisena ymmärrän kysyjää oikein hyvin.
        Olen itse lievästi ylipainoinen ja no. vyötärölihava. Ja kun sain sydänsairauden (en sepelvaltimoihin!) ja kun jouduin tutkimuksiin, koin aina jotenkin lääkärin sanattoman moitteen ylipainosta. Mutta kun on sairas, ei voi pudottaa aktiivisesti painoaan ykskaks, eikä sitä saakaan tehdä.

        Nykyisin kun ihminen syyllistetään kaikesta, sairauskin on kuin itsehankittu vika, josta pelkää saavansa arvostelua.

        Enkä kyllä isorintaisena tykkäisi rasituskokeesta, jossa meijerilaitos hölskyy holtittomasti...
        Ei tarvitse sellaiseen suostua! Ei siinä ole kysymys seksuaalisista estoista vaan yleisestä ihmiskunnioituksesta.
        (vs. somalit/romanit)


      • ymmärrän kirjoitti:

        Aikuisena naisena ymmärrän kysyjää oikein hyvin.
        Olen itse lievästi ylipainoinen ja no. vyötärölihava. Ja kun sain sydänsairauden (en sepelvaltimoihin!) ja kun jouduin tutkimuksiin, koin aina jotenkin lääkärin sanattoman moitteen ylipainosta. Mutta kun on sairas, ei voi pudottaa aktiivisesti painoaan ykskaks, eikä sitä saakaan tehdä.

        Nykyisin kun ihminen syyllistetään kaikesta, sairauskin on kuin itsehankittu vika, josta pelkää saavansa arvostelua.

        Enkä kyllä isorintaisena tykkäisi rasituskokeesta, jossa meijerilaitos hölskyy holtittomasti...
        Ei tarvitse sellaiseen suostua! Ei siinä ole kysymys seksuaalisista estoista vaan yleisestä ihmiskunnioituksesta.
        (vs. somalit/romanit)

        Miten gynekologilla käynti onnistuu, jos rasituskoekin on noin ahdistava tilanne?

        Olettaisin, että rasituskokeessa voi käyttää liivejä, mikäli rinnat ovat isot ja vyötärölle riippuvat - en nyt siis esitä oletuksia sinun tai aloittajan rinnoista - yleisesti vain...

        Itsekin olen jo "terhakkuuteni" menettänyt, mutta pienin se on murheistani ;D


      • joopa joo

        Tässä keskustelussa ovat eri kirjoittajat mieltäneet sanan 'nöyryytys' eri tavoin.

        Meillä ihmisillä voi tulla kamalia oloja ihan mistä tahansa lääkärillä käynnistä. Tai siis jo pelkästään sellaisten ajattelemisesta. Kaikki omaan kehoon puuttuminen on normaalia kokea stressaavana. Mukaan lukien ihan hammaslääkärin suuonteloon meneminen.

        Esimerkiksi gynekologinen tutkimus EI ole nöyryyttävä sellaisenaan, jos lääkäri on asiallinen ja positiivinen. Nöyryyttäväksi tällaisen tekee esim. se, että lääkäri on jättänyt ikkunaverhot sulkematta tai tutkimushuoneeseen saapuu yllättäen ulkopuolinen henkilö tai peräti oppilasryhmä.

        Kuntopyörän polkeminen tai mikä tahansa "temppu" ventovieraiden ihmisten keskiössä puolialastomana on sinänsä hermostuttavaa. Ei siinä hermostuksessa ole kyse psyyken ongelmista, kuten täällä yksi valopää säälittävän alatyylisellä nimimerkillä väittää.

        Potilas on varmasti valtavan huolissaan jo viikkoja etukäteen jonottaessaan kuntopyöräkokeeseen. Jos tämä näinkin vakavaan asiaan (sydämen kuntoon) liittyvä tutkimus VOIDAAN tehdä ILMAN paljauden haittaa, miksi ei näin tehdä joka paikassa? Eikö se olisi eduksi myös itse lääketieteellisen kokeen luotettavuuden kannalta?

        Ilkeät viestit ovat miehiltä. Vai? Uskomatonta tulla kertomaan keski-ikäiselle, että tämä muka luulisi, ettei lääkärit ole koskaan nähneet paljaita rintoja!

        Tutkimukset voivat olla ok tai nöyryyttäviä ja traumatisoivia. Miehen on varmaan vaikeaa kuvitella rinnat paljaana makaamisen varjopuolia. Itse olen ollut sydänfilmissä, jonka aikana huoneen läpi käveli kaksi tuntematonta henkilöä, ovi oli auki käytävään (tk) ja viereisessä huoneessa makasi toisen avoimen oven takana kuoleva vanhus.

        Oliko stressi, pulssi ja sydänfilmin tulos samat kuin rauhallisessa suljetussa privaatissa tilassa?


      • mie vaan 83
        joopa joo kirjoitti:

        Tässä keskustelussa ovat eri kirjoittajat mieltäneet sanan 'nöyryytys' eri tavoin.

        Meillä ihmisillä voi tulla kamalia oloja ihan mistä tahansa lääkärillä käynnistä. Tai siis jo pelkästään sellaisten ajattelemisesta. Kaikki omaan kehoon puuttuminen on normaalia kokea stressaavana. Mukaan lukien ihan hammaslääkärin suuonteloon meneminen.

        Esimerkiksi gynekologinen tutkimus EI ole nöyryyttävä sellaisenaan, jos lääkäri on asiallinen ja positiivinen. Nöyryyttäväksi tällaisen tekee esim. se, että lääkäri on jättänyt ikkunaverhot sulkematta tai tutkimushuoneeseen saapuu yllättäen ulkopuolinen henkilö tai peräti oppilasryhmä.

        Kuntopyörän polkeminen tai mikä tahansa "temppu" ventovieraiden ihmisten keskiössä puolialastomana on sinänsä hermostuttavaa. Ei siinä hermostuksessa ole kyse psyyken ongelmista, kuten täällä yksi valopää säälittävän alatyylisellä nimimerkillä väittää.

        Potilas on varmasti valtavan huolissaan jo viikkoja etukäteen jonottaessaan kuntopyöräkokeeseen. Jos tämä näinkin vakavaan asiaan (sydämen kuntoon) liittyvä tutkimus VOIDAAN tehdä ILMAN paljauden haittaa, miksi ei näin tehdä joka paikassa? Eikö se olisi eduksi myös itse lääketieteellisen kokeen luotettavuuden kannalta?

        Ilkeät viestit ovat miehiltä. Vai? Uskomatonta tulla kertomaan keski-ikäiselle, että tämä muka luulisi, ettei lääkärit ole koskaan nähneet paljaita rintoja!

        Tutkimukset voivat olla ok tai nöyryyttäviä ja traumatisoivia. Miehen on varmaan vaikeaa kuvitella rinnat paljaana makaamisen varjopuolia. Itse olen ollut sydänfilmissä, jonka aikana huoneen läpi käveli kaksi tuntematonta henkilöä, ovi oli auki käytävään (tk) ja viereisessä huoneessa makasi toisen avoimen oven takana kuoleva vanhus.

        Oliko stressi, pulssi ja sydänfilmin tulos samat kuin rauhallisessa suljetussa privaatissa tilassa?

        näin minäkin juuri ajattelen.. ei se tarkoita että olis vikkaa päässää.. jos pitää esim juuri rasitus koetta nöyryyttävänä.. sillä joku voi kokea sen silleen.. itse pelkään lääkärii menoa.. ja paniikki kohtaus tulee aina ku joudun menee.. tuntematon lääkäri ku tulee lähelle.. panikoin heti.. tutulle ja mukavalle lääkärille on iha eri mennä.. ja kun se on jo kaikki nähny.. ei se tunnu enää miltää =) mutta sit ku pitäis mennä iha vento vieraalle ja paljastaa joku kohta itsestää.. niin kyllä se muhunki vaikuttaa... itse ku olin gynegologis tutkimukses.. sinne pamahti kaks hoitsuu juttelee.. olen siinä si haarat levällää .. onhan se nöyryyttävää.. vaikka kuin oliski nähnyt ennenki ja vaikka millaisia.. niin mä en pidä sitä luonnollisena millää tavalla e kaikki sitä tulee kattelee.. ja luulen että ei mulla mitää psyykkisiä oireita ole =) toiset ei ota sitä minää.. mutta toiset vaan ovat ujompia..ja kokevat tollasen nöyryyttävältä.. ei siihen ole kenellekää mitä sanomista mun mielestä.. jokainen on eri lainen.. se että on rupsahtanu tai vanha.. ei vaikuita asiaan.. itse olen vielä nuori.. ja iha suht okei.. mutta en silti haluan esitellä itseäni kenellekään =)


      • Anonyymi
        ymmärrän kirjoitti:

        Aikuisena naisena ymmärrän kysyjää oikein hyvin.
        Olen itse lievästi ylipainoinen ja no. vyötärölihava. Ja kun sain sydänsairauden (en sepelvaltimoihin!) ja kun jouduin tutkimuksiin, koin aina jotenkin lääkärin sanattoman moitteen ylipainosta. Mutta kun on sairas, ei voi pudottaa aktiivisesti painoaan ykskaks, eikä sitä saakaan tehdä.

        Nykyisin kun ihminen syyllistetään kaikesta, sairauskin on kuin itsehankittu vika, josta pelkää saavansa arvostelua.

        Enkä kyllä isorintaisena tykkäisi rasituskokeesta, jossa meijerilaitos hölskyy holtittomasti...
        Ei tarvitse sellaiseen suostua! Ei siinä ole kysymys seksuaalisista estoista vaan yleisestä ihmiskunnioituksesta.
        (vs. somalit/romanit)

        Olen mies, jolla ei rinnat hölskyneet rasituskokeessa. Olen ollut sellaisessa kolme kertaa, viimeisen 10 vuoden aikana. Tiedä, mitä te naiset ajattelette. Jos mielessä on ajatus, miltä näytän tissit paljaana, kun poljen pyörällä rasitustestissä, ette todellakaan ole sairaita. Jos ja kun sydämmessä on vikaa tai edes epäilee että siellä on vika, siinä ei oman kehon ulkoinen olemus paina vaakakupissa mitään. Sitä haluaa vain saada selville, onko kaikki kunnossa vai ei.


    • kohtelun,

      kuin musliminaiset Suomessa lääkärissä käydessään:mieslääkäri ei tule kuuloonkaan, paitsi jos potilaan pää on kainalossa (omassaan) lääkäriin mennessä.

    • Anonyymi

      Kyllä on tissit paljaana. Ei vois vähempää kiinnostaa paljaana vai ei. Niin luonnollistahan se on. Olen ollut rasituskokeessa jo alle nelikymppisenä ja monta kertaa sen jälkeen. Nyt olen 69v rouva.
      Eipä ole koskaan tullut mieleen,että jokin tutkimus olisi nöyryyttävää.

      • Anonyymi

        mehiläisessä saa ainakin pitää kevyen vaatetuksen päällä.oleko ollut julkisella puolella tissit paljaana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mehiläisessä saa ainakin pitää kevyen vaatetuksen päällä.oleko ollut julkisella puolella tissit paljaana?

        kannattaa olla varovainen kaiken paljastelun suhteen, oli se sitten vaikka vain käsi tai jalka. itse miehenä hajamielisesti paljastin molemmat jalkani kerran, kun ajattelin, ettei tarvii ujostella terveysasemalla ja paljastaa vain puolet jaloista, joka vaatii enemmän työtä.
        olin väärässä, tilantessa kun oli vain terveydenjoitaja ja minä, ja hiffasin sitten, miten siihen voi suhtautua. olen harrastusteni puolesta vähissä vaatteissa harva se päivä, enkä ajatellut asiassa senkään puolen olevan mitään erikoista. mutta joo, ei tarvii ujostella, mutta vaatetusta pois vain käskyjen mukaan ja minimimäärä.

        tein myöhemmin tosin toisenkin virheen, jossa lääkäri kuunteli sydäntäni ja nostin paitaa tarpeettoman ylös, siis sydämen kohdalle (viime kerralla paita pois), mutta onneksi sillä kertaa ei tullut manintaa potilastietoihin, että käyttäytynyt omituisesti tai poliisiasiaa seksuaalisesta häirinnästä.
        Tarkka täytyy alastomuuden ja kaiken muunkin kohdalla olla, ettei saa mielenterveysdiagnoosia, ja ei ole ainoa kerta, vaan väsyneestä naamastani tuli ahdistusdiagnoosi verenpaineen mittauksen yhteydessä terkkarilta Kantaan, ja sitä epänormaalia käytöstä käytti hoitovirheen tehnyt kiskolääkäri mustamaalaamisen, ja käytännössä psykoottinen harhaluuloisuushäiriö hammikselta, kun ei löytänyt kivun lähdettä (löysin sitten itse, kuten koko hoidon).


    • Anonyymi

      Itse olin tissit paljaina ja kun ne yleensä tämän ikäisellä roikkuu niin kyllähän ne siinä aika lailla heilui ja vatkasi

    • Anonyymi

      Olen ollut kerran rasituskokeessa muutama vuosi sitten. En edes muista, olinko rinta paljaana vai paita päällä. Sillä ei ollut minulle eikä muille mitään merkitystä. Lääkäri tuijotti koko ajan monitoriaan.

      Uskon kyllä, että joku voi kokea koko tilanteen nöyryyttävänä. Meitä on moneksi. Itse katson olleeni melkein etuoikeutettu, kun pääsin sellaiseen tutkimukseen. Sydämen sen hetkinen tila kävi selville. Mistään muusta ei kukaan tietääkseni ollut kiinnostunut.

    • Anonyymi

      Voi taivahan vallat-miten joku voi kokea alastomuuden jotenkin nöyryyttävänä. Ihmisvartalo on Jumalan luoma kaunis luomus. Me synnymme alastomina ja niin myös olemme kuoleman jälkeen. Mitä ihmeen väliä ,jos rinnat on paljaana. Olen ollut muutamia kertoja rasituskokeessa. Eipä siinä moinen tullut edes mieleen.
      Niin ja housutkin oli pois , kun olen synnyttänyt kolme kerta, puhumattakaan ,kun pantiin
      alulle näitä ihmistaimia😀
      Ihminen on kaunis Jumala luomus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe