Suunnittelijaksi??

minä vaan.....

tämä olisi niitä suurimpia haaveitani... nyt opiskelen ihan rakennuspiirtäjäksi,joten onhan siinä vissiinki ihan hyvät pohjat..
Missä koulussa koulutetaan rakennussuunnittelijaksi?? Mä en oo löytänyt mistään mitään,vaan kaikkee lvi-juttuja yms. Ja toinen juttu on arkkitehti,tarvitaanko arkkitehdiltä vieläkin käsinpiirto-taitoa? Vai riittääkö nämä tekniikan ihmeet,eli Cad-piirustus? mitä kaikkee tarttis olla hyvin todistuksessa että voisin edes haaveilla suunnittelijasta tai arkkitehtistä? Mä en oo perhana edes lukiota käynyt,et ammattikoulun kakkosel mä olen rakennupiirutuspuolella..
auttakaa joku ja sanokaa suoraa,olisko mul mitää mahollisuuksia päästä johonki tommoseen kouluun???

5

482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva amis-inssi

Arkkitehdiksi asti ei pääse ilman lukiopohjaa. Sen sijaan voit opiskella ammattikorkeakoulussa rakennusinsinööriksi ja suuntautua rakennesuunnitteluun, jos kerran suunnittelutyö kiinnostaa sinua. AMK,n aloituspaikoista on noin 70% lukiolaisille, ja 30% ammattikoulupohjalle.
      Rakennuspiirtäjän pohjakoulutus on ihan hyvä pohja, itsellä on kirvesmiehen pohjakoulutus. Koko tutkinto kestää 4 vuotta, ensimmäiset kaksi vuotta ovat erilaiset: ammattikoululaiset kahlaavat matematiikkaa ym enemmälti, lukiolaisilla on enemmän ammatti(koululaisten) aineita ja he ovat toisen vuoden kevään kokonaan työharjoittelussa. Kolmannen vuoden alussa ammattikoulu- ja lukiopohjaiset katsotaan olevan samalla tasolla, ja valitaan suuntautuminen kenestä tulee työmaamesu, kenestä rakennesuunnittelija ja kenestä mitäkin.

AMK,ssa käydään käsinpiirtokin läpi, mutta kyllä enemmän piirretään autocad;illa. Matemaattisten aineiden tarve on ehkä juuri rakennusinsinööri koulutuksessa suurin. Matematiikka, fysiikka ja rakenteiden mekaniikka ovat raskaita aineita ammattikoulupohjalta tuleville, lukiolaisillahan on jo hyvä pohja näihin lukiosta. 1/3 porukasta keskeyttää opinnot juuri matematiikka vaikeuksiensa takia.

No kyllähän mahdollisuuksia on päästä amk,hon opiskelemaan. Mutta jos ammattikoulusta kakkosen vain sait matematiikasta, niin luultavasti olisit todella lujilla insinööriopintojen kanssa. Yhteishakuaika taisi loppua jo tämän kevään osalta, mutta hakuaikoja tulee vielä. Jos aiot pyrkiä opiskelemaan ja pärjätä, niin kantsii varmaan harrastaa matematiikkaa jo etukäteen. Luja tahto vie vaikka läpi harmaan kiven, onnistut kyllä, jos tosissasi haluat.

• minä vaan...

joo mul nyt kolmonen matikka,mut et vaikeeta on. joo eli siis joskus vuoden päästä mä menisin hakeen tommoseen kouluun. kauheet ongelmat kertyy, mut olis niin kiva päästä opiskelemaan jotain tuollaista..
        tiedätkö vielä,missä kouluissa tuommonen ala on? en oo hirveesti ainakaan netistä löytänyt. Olis kiva jos sellaisen löytäisi turusta tai helsingistä.
        Kiitos sulle todella paljon,sen näkee sitten haenko ja pääsenkö mihinkään,puhumatta siitä et valmistuisinko vielä joku kaunis päivä!

• tuleva amis-inssi
        minä vaan... kirjoitti:

joo mul nyt kolmonen matikka,mut et vaikeeta on. joo eli siis joskus vuoden päästä mä menisin hakeen tommoseen kouluun. kauheet ongelmat kertyy, mut olis niin kiva päästä opiskelemaan jotain tuollaista..
        tiedätkö vielä,missä kouluissa tuommonen ala on? en oo hirveesti ainakaan netistä löytänyt. Olis kiva jos sellaisen löytäisi turusta tai helsingistä.
        Kiitos sulle todella paljon,sen näkee sitten haenko ja pääsenkö mihinkään,puhumatta siitä et valmistuisinko vielä joku kaunis päivä!

Turusta löytyy ammattikorkeakoulu:
        http://www.turkuamk.fi/
        Ja Helsingistäkin löytyy:
        http://www.stadia.fi/
        ja ainakin Helsingin ammattikorkeakoulun sivuilta löytyy rakennusinsinööri-infoa. Tutkiskele sieltä lisää.

Ei muuta kuin asia hautumaan, ja seuraavassa haussa paperit vetämään, siitä se lähtee..

• Jeternal

Mistäs nappasit tuon 70%/30%? Kyllä meidän luokalla ollaan ainakin aika "vihti-vihti".

• tuleva amis-inssi
        Jeternal kirjoitti:

Mistäs nappasit tuon 70%/30%? Kyllä meidän luokalla ollaan ainakin aika "vihti-vihti".

Omassa koulussani on tuo 70/30. Eihän se tietenkään sitä tarkoita, että jokapaikassa olisi sama homma.
        Haeskelin huvikseni googlella hakusanaa rakennusinsinöörikoulutus, löysin tuollaisia juttuja:

http://www.heria.fi/hesaria_ri.html

>>Ammattikorkeakouluun otetaan rakennusalaa opiskelemaan noin 100 uutta opiskelijaa vuosittain, joista 30% on ammattikoulupohjaisia ja 70% yo- pohjaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2508
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1909
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1650
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1405
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1397
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1358
    Aihe