Dopaherkkä dystonia

Diagnoosia odottava

Löytyykö täältä ketään, kenellä on dopaherkkä dystonia?

Odottelen vielä diagnoosia, aika neurologille on syyskuussa. Jos tältä palstalta löytyy joku, jolla on em. sairaus tai joka tietää siitä jotain, niin voisin kuvailla oireitani tarkemmin.

19

6074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka tuolta

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Dystonia


      tyypillistä iltaa kohden lisääntyvä spastisuus, varvistelu.. saattaa olla hyvinkin "vammauttava" sairas tai melko lievä, lääkkeillä kontrolloitava sairaus.

      hoitona käytössä mm. dopamiini-lääkitys, fysioterapia, aktiivinen lihastenhuolto, venytykset... henkilökohtaiset pohjalliset tod.näk jne.

      • Diagnoosia odotteleva

        Hienoa, että vastasit näin nopeasti. Ajattelin, että näinköhän saan yhtään vastausta, kun kyse on äärimmäisen harvinaisesta sairaudesta.

        Hyvinkin tuttuja nuo oireet on. On spastisuutta, hammasratasjäykkyyttä käsissä, jaloissa ja niskassa, isovarpaat sojottavat ylöspäin, muut varpaat kouristelevat, jalkaterät vääntävät sisäänpäin ja sormet kouristelevat nyrkkiin. Kävely on etukumaraista köpöttelyä paino päkiöillä. Itselläni alkaa kävelykyky huonontua iltaa kohden, aamuisin ja päiväunien jälkeen oireet helpottuvat hieman.

        Tietoa sairaudesta olen hakenut ulkomaisista neurologian nettijulkaisuista. Nyt olisikin hakusessa juuri toisen potilaan näkökulma asiaan.

        Oletko neurologi vai sairastatko itse dopaherkkää dystoniaa?


      • vastaus..
        Diagnoosia odotteleva kirjoitti:

        Hienoa, että vastasit näin nopeasti. Ajattelin, että näinköhän saan yhtään vastausta, kun kyse on äärimmäisen harvinaisesta sairaudesta.

        Hyvinkin tuttuja nuo oireet on. On spastisuutta, hammasratasjäykkyyttä käsissä, jaloissa ja niskassa, isovarpaat sojottavat ylöspäin, muut varpaat kouristelevat, jalkaterät vääntävät sisäänpäin ja sormet kouristelevat nyrkkiin. Kävely on etukumaraista köpöttelyä paino päkiöillä. Itselläni alkaa kävelykyky huonontua iltaa kohden, aamuisin ja päiväunien jälkeen oireet helpottuvat hieman.

        Tietoa sairaudesta olen hakenut ulkomaisista neurologian nettijulkaisuista. Nyt olisikin hakusessa juuri toisen potilaan näkökulma asiaan.

        Oletko neurologi vai sairastatko itse dopaherkkää dystoniaa?

        Valmistun pian fysioterapeutiksi ja kuntoutin erästä kyseistä sairautta potevaa lasta harjottelujaksollani.

        Kovaa kuntoutusta vaativa sairaushan on kyseessä, mutta kaikkeen vaikuttaa toki se, miten vaikeasta dystoniasta on kyse. Käy dystonian sivuilla, josko siellä olisi vertaistukea sitä sairastavista.

        Jatkoja :)


      • Anonyymi
        Diagnoosia odotteleva kirjoitti:

        Hienoa, että vastasit näin nopeasti. Ajattelin, että näinköhän saan yhtään vastausta, kun kyse on äärimmäisen harvinaisesta sairaudesta.

        Hyvinkin tuttuja nuo oireet on. On spastisuutta, hammasratasjäykkyyttä käsissä, jaloissa ja niskassa, isovarpaat sojottavat ylöspäin, muut varpaat kouristelevat, jalkaterät vääntävät sisäänpäin ja sormet kouristelevat nyrkkiin. Kävely on etukumaraista köpöttelyä paino päkiöillä. Itselläni alkaa kävelykyky huonontua iltaa kohden, aamuisin ja päiväunien jälkeen oireet helpottuvat hieman.

        Tietoa sairaudesta olen hakenut ulkomaisista neurologian nettijulkaisuista. Nyt olisikin hakusessa juuri toisen potilaan näkökulma asiaan.

        Oletko neurologi vai sairastatko itse dopaherkkää dystoniaa?

        Olen maallikko , mutta tunnistan oireet itsessäni.
        Minulla on diagnostosoitu ALS ,mutta epäilen että jokin muukin arvio voi olla mahdollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen maallikko , mutta tunnistan oireet itsessäni.
        Minulla on diagnostosoitu ALS ,mutta epäilen että jokin muukin arvio voi olla mahdollinen.

        Olen ALS-diagnoosin saatuani muuttunut jälleen stoalaiseksi ja hyväksynyt ehdottoman.
        Mutta mahdollinen ( DHD ) antoi minulle pilkahduksen siitä , että voisin taas vaimoni kanssa suunnitella tulevaisuuttamme.

        Haluaisin mennä Barcelonaan ja nähdä Sagrada De Familian

        Ja siellä , ehkä siellä , voisin julistaa ,että olen nähnyt Jumalan. Tai ainakin olen tuntevinani Hänen sormenpäänsä.

        Mahdollinen DHD ei paranna minua , mutta antaa kuitenkin jatkoaikaa , ja mahdollisuuden toteuttaa kauan haaveilemani unelma.

        Viva Antonio Gaudi .


    • Rimppuli

      En tiedä taudista yhtään mitään, mutta katselin MTV3 faktan ohjelman Diagnoosi tuntematon. Siinä miehellä todettiin joku erikoinen dystonia, niin että pää juuttui olkapäähän kiinni. Vihdoin ja viimein mies sai noin 30 botox-piikkiä suoraan lihakseen pariin kertaan ja tuon jälkeen pää alkoi suoristua niin, että nykyään on ihan normaali.

      Ehkä teillä sairastajilla oli tämä jo tiedossa, mutta ellei, niin toivottavasti auttoi jotakuta.

      • Diagnoosia odottava

        ko. ohjelman ja arvasin heti, kun näin miehen, että kyse on servikaalisesta dystoniasta.

        Dopaherkkä dystonia on ainoa dystonian muoto, johon on olemassa suun kautta otettava täsmälääke eli levodopa. Eli botoxia ei tässä sairaudessa tarvita.

        Kiitos vaan vastauksestasi, on hienoa, että useammat ihmiset tietävät enemmän dystoniasta.


      • Anonyymi

        Jos et tiedä taudista mitään ,niin ole hiljaa.
        Jos et’ vieläkään tiedä mitään
        Niin tunnusta tyhmyytesi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et tiedä taudista mitään ,niin ole hiljaa.
        Jos et’ vieläkään tiedä mitään
        Niin tunnusta tyhmyytesi

        Olen tyhmä , ja jos ne jotka jotain tietävät tästä taudista, voisivat valaista minua , ja auttaa minua tässä tietämättömyyden tuskassa , niin olisin kiitollinen !
        Olen myös runoilija , enkä koskaan olle tuottanut noin pitkää virkettä sivulauseineen ja upotuksineen ?

        DOPA-herkkä dystonia ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tyhmä , ja jos ne jotka jotain tietävät tästä taudista, voisivat valaista minua , ja auttaa minua tässä tietämättömyyden tuskassa , niin olisin kiitollinen !
        Olen myös runoilija , enkä koskaan olle tuottanut noin pitkää virkettä sivulauseineen ja upotuksineen ?

        DOPA-herkkä dystonia ?

        Utopia vai dystopia ?

        Kas’ siinä vasta pulma
        Ollako vai eikö olla


    • dopaherkän dystonian diagno...

      Hei sinä joka kysyit doparesponsiivistä, eli dopaherkkää dystoniaa sairastavista ihmisistä.
      Sairastan itse kyseistä sairautta, käytätkö sairauteesi mitään lääkitystä? Itse käytän kardobal lääkitystä, josta on ollut minulle paljon apua sairauden oireitten hallinnassa. Mikälaisia oireita sinulla liittyy tähän sairauteen? Onko sinulla sairauden aiheuttamia esim. liikunnallisia ongelmia?

      • Diagnoosin saanut

        essentielliä vapinaa, poikkeuksellisen hankalaa sellaista. Sain diagnoosin sairaalassa tehtyjen lääketestien perusteella.

        Voimia ja jaksamista sinulle ja toivottavasti levodopa auttaa pitämään oireesi kurissa. Vaikka dopaherkkä dystonia on vaikea sairaus, niin onneksi aivot eivät rappeudu ja levodopan hoitoteho on yleensä hyvä.


      • outotauti

        Hei! Minkä ikäisiä olette eli missä vaiheessa saitte diagnoosinne tästä sairaudesta? Ja mikä sen diagnoosin sitten varmisti? Minulla on jo monia vuosia ollut samankaltaisia oireita ja nyt kun kävely muuttui jäkkyyden vuoksi hankalaksi, kokeiltiin Sinemet-lääkitystä ja olo on huomattavasti parempi!Pahoihin kramppeihin käytettiin botoxia, ja sekin auttoi toddella paljon!Olen jo 52 vuotias ja oireet tulivat vasta aikuisena. Taudistahan sanotaan usein että alkaa lapsuudessa?


      • leijona20v

        minulla on sellainen sairaus ollut pienestä asti ja on myös kardobal lääkitys josta on ollut minulle apua minä opin vasta 4v kävelemään kun sain lääkityksen olen nyt 20v ja enkä pysty kunnolla kirjottamaan käsin koneella kyllä pakkoliikkeet on ajoittain vaivaksi ja käyn kunto salilla ja lenkkeilen ja olen huomannut että se auttaa ja olen ammattillisessa koulutuksessa opiskelen logistiikkaa hyvin menee vaikka vähän hitaasti ja kömpelösti


    • Anonyymi

      Epäilen , että ALS-tautini voikin osoittautua dopaherkäksi dystoniaksi.
      Jos niin on , olet ainut ihminen jonka tiedän potevan tätä tautia.
      Haluaisin kuulla kokemuksia tästä taudista
      Ja , jos niin on,
      haluaisin tutustua Sinuun.
      Tero Pietarinen

    • Anonyymi

      Epäilen kaikkea ja toivoisin sitä diagnoosia jossa sanotaan , että minussa on vika.
      Minä tiedän että minussa on vika.

      Pitäkööt typerykset tyhjän päänsä.

      Sillä niissä on Avaruus.

      • Anonyymi

        Sinä Tuomas.
        Olen varma , että Sinussa on vika.
        Toivon , ettet parannu
        Koska hullut perivät maan.

        Maa olisi kuin kuin litteä harmaa kakku
        Elleivät hullut orastaisi sen pinnasta.

        Kun tanssin sadetanssia
        Minua sanottiin hulluksi
        Mutta sitten maa kastui
        Ja sieltä ne kömpivät esiin.

        Nuo syntymässä Siunatut


      • Anonyymi

        Mitä eroa on mielestäsi sanoissa:
        Solu ja Avaruus

        Minä en löydä eroa.


    • Anonyymi

      Minulla on dopaherkkä dystonia jalkojen lihaksissa . Alkaa aamusta särky ja kouristelee lihaksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1709
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1648
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1122
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1037
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      984
    10. 7
      972
    Aihe