Areiolaisuus ja islam

areiolaisuus oli 300-luvun harhaoppeja, missä kiellettiin Jeesuksen jumaluus. Se on nimetty perustajansa mukaan.
Tässä vähän tietoa asiasta:
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/ortodoksisen_kirkon_historia/areiolaisuus.htm
Kun kristologian (=oppi Jeesuksesta jne) osalta areiolaisuus ei vaikuta eroavan islamista (maallikon mielipide), herää tietenkin ajatus, että voisiko niillä olla myös historiallista yhteyttä.

Se, että areiolaisuus katoaa "historian sivuilta" satoja vuosia ennen Muhammedia ei vielä oikeastaan takaa mitään. Vast'ikään Irakissa uutisoitiin manikealaisten vainoista, vaikka manikealaisuuskin vaikutti hävinneeltä uskonnolta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Manikealaisuus

Siis noina vuosisatoina, jotka erottavat Muhammedin ja Areioksen, tuskin kirjattiin ylös "sivistysmaailman" ulkopuolisia uskonnollisia virtauksia.

Se, ettei areiolaisuutta mainita Muhammedin elämäkerroissa (tietääkseni) voisi tietenkin viitata siihen, ettei areiolaisuus ole häneen vaikuttanut. Mutta vaikenemiseen voisi olla muitakin syitä.

Eli tämän hetken tietämykseni valossa voin vain todeta, että opillista yhtenevyyttä on, mutta onko kyse myös tietollisesta (ts. tiedon välittymisestä Areiokselta Muhammedille jollakin tavalla) yhteydestä, jää tukea vaille. Ellei sitten joku ole perehtynyt aiheeseen ja valaisi meitä muita. Henkivaltoihin perustuvat yhteydet ovat taas havaintomaailmamme ulkopuolella, joten pyrkisin ne jättämään myös keskustelun ulkopuolelle (vaikkakaan en tarkoita kiistää niiden mahdollisuutta).

16

650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietiskelevä opiskelija

      Missä uutisissa kerrottiin tästä?

      • Ilmeisestikin kyse on minun mokasta. Kaksi samalla tavalla meneisyyteen kuvittelemistani uskonnoista toinen, gnostilaisuus, mandealaisuus (tai Johanneksen opetuslapset?) on se edelleen Irakissa. Manikealaisuus taitaa olla aidosti hävinnyt uskonto (toisin siis kuin aiemmin esitin).
        Jos ketään kiinnostaa, virheeni eräänä syynä lienee ma-alkuisuus noissa uskontojen nimissä, minkä sitten sekoitin.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Mandaeanism

        Mutta viestini pääasiaan tällä virheelläni ei ole suurta merkitystä: joku uskonto voi olla elossa, vaikka siitä ei näy merkkejä vuosisatoihin Euroopassa tai kirjoissa. Areolaisuuskin on voinut jatkua pitempään kuin mille Euroopasta käsin näyttää.


    • kiinnostavaa on

      samarialaisuuden vaikutus

    • Dhimmi

      On tunnettu tosiasia, että juuri Arabian niemimaalla Muhammadin aikana eläneet kristityt edustivat ns. harhaoppisia suuntauksia. Yksi näistä suurista ryhmistä oli tosiaan "areiolaisuutta" edustava. Tosin tässä historian vaiheessa puhutaan yleensä monofysitismistä (areioilaisesta sellaisesta). Gnostilaisuus myös opetti Jeesuksen olleen vain ihminen tai joku puolijumala, ja on todennäköisempää, että Muhammad olisi tavannut Jeesusta ihmisenä pitäneitä gnostilaisia kuin areiolaista kantaa edustavia monofysiittejä.

      Kirjallisuudesta voi löytää spekulaatioita koskien sitä, miten nämä ryhmät ovat/olisivat vaikuttaneet Muhammadiin. Enemmän olen kyllä tosin lukenut siitä, että miten se näkyisi joissain Koraanin kohdissa, kuin että miten se olisi vaikuttanut Muhammadin koko opetukseen ja hänen luomaansa uskontoon.

      Nimittäin juutalaisia oli Muhammadin ajan Arabiassa paljon enemmän kuin kristittyjä, ja hän oli heidän kanssaan paljon enemmän tekemisissä. Eri kirjailijoiden piirissä tuskin vallitsee erimielisyyttä siitä, että Muhammad peri oppinsa Jeesuksen ihmisyydestä juuri juutalaisuudesta - niin kuin valtaosan opistaan, jota hän vain muokkasi omaan suuntaansa. Joten hypoteesi areiolaisuuden vaikuttamisesta ei kyllä taakseen paljon tukea saa.

      Suomeksi ei ikävä kyllä ole olemassa mitään kunnon kirjallisuutta koskien Muhammadin elämää. On vain J. Hämeen-Anttilan lyhyitä sepustuksia, jotka ovat lähinnä puoli-muslimin kertomia pyhimystarinoita.

      Pitää lukea englanniksi, jos haluaa tietoa saada.

      P.S. Tosin Robert Spencerin loistavasta teoksesta "The Truth about Muhammad. The Founder of the Most Intolerant Religion in the World." (on muuten N.Y. Timesin Best Seller) on tietojeni mukaan olemassa suomennos. Mutta koska siinä tarkastellaan Muhamadin elämää "kriittisesti" (lue: ei höpötetä koko ajan rauhan uskonnosta, vaan kerrotaan ikäviä faktoja kyseisestä herrasta), niin eihän sitä täällä Suomessa julkaista. Pelko rauhanuskonnon edustajia kohtaan on liian suuri.

    • zxxczxczxc

      Koraani on sekava kokoelma kehnompaa babylonialaista tarinakirjallisuutta. Sen kansien sisältä löytyy osia Jonathan ben Uzziahin Targumista, Rabbi Eleazarin kirjasta, Jerusalemin Targumista, Mishna Sanhedrin 4:5. Koraanin versio Aabraham-tarinasta on sekin peräisin Raamatun ulkopuolisesta lähteestä, tarkemmin Midrash Rabbah-nimisestä juutalaisesta kansansadusta, kts. Suura 21:51-71. Salomonista kertova pätkä, koraanin 27:17-44, on melko suora lainaus juutalaisesta Esterin II targumista.

      Koraanin kertomukset Jeesuksen elämästä on otettu satukirjasta, jonka nimenä on "Jeesuksen Kristuksen lapsuuden evankeliumi Tuomaan mukaan". Koraani kertoo myös, että Jeesus osasi puhua jo kätkyessä. Tämä satu on kulkeutunut Arabiaan Egyptistä, jossa sitä levitettiin nimellä "Jeesuksen Kristuksen lapsuuden ensimmäinen evankeliumi".

      Helvetin kuvauksessa Koraanin kirjoittaja on uskonut syyrialaisen kirkon opettajan, Efraim Syyrialaisen asiantuntemukseen, mutta muslimien paratiisi on persialaista mallia.

      Satu kertoo, että Googin ja Maagogin maan vastaisella rajalla on rautaportti pidättelemässä tuomiopäivän enkeleitä. Tämä satu on Aleksanteri "Suuren" sotaretken tulosta, ja kiertää maailmaa monessa eri muodossa. Aleksanteri "Suuri" esiintyy koraanissa nimellä Zul Qarnain - kaksisarvinen.

      Koraanin kertomukset ovat vain lainaa aiemmista saduista, joita niin juutalaiset kuin kirkollisetkin levittivät. Arabiaksi kirjoitetussa koraanissa käytetty uskonnollinen sanasto - juutalaisten patriarkkojen nimet yms, ovat useimmiten syyrialaisessa muodossaan tai harvemmin geezissä, eräässä Etiopian kielessä käytetyssä muodossa.

      Kertomuksien lisäksi koraani sisältää Allahin vastauksina pidettyjä ratkaisuista yksittäiskysymyksiin. Perimätieto "hadith" tavallisesti kertoo sen, mihin kysymykseen kyseinen vastaus saatiin. Tyypillinen tapaus oli se, kun Muhammed halusi ottopoikansa kauniin vaimon itselleen. Ja miten ollakaan "Allah" antoi Muhammedille luvan.

    • Tässä vaiheessa voinee laittaa pienen yhteenvedon toistaiseksi käydystä keskustelusta:

      1) Viestit ovat olleet pääosin asiallisia, kiitos siitä. Vieraskieliset viestit kuitenkin katson asiattomiksi sisällöstä riippumatta. Olen aloittanut ketjun suomeksi ja sillä on hyvä jatkaakin.

      2) Varsinkin "Dhimmin" viestistä käy ilmi, ettei areolaisuuden ja islamin välillä ole (tiedossa) merkittävää yhteyttä. Tämän kanssa täytyy nyt sitten elää. Kaikkea ei voi ymmärtää (-;

      • Esko

        elää vieläkin jossain mystikkojen keskuudessa. Aerolaisuus lienee aika lähellä kristinuskoa, mutta ei ollenkaan lähellä islamia. Mystikot saattaa uskoa, että ihminen kehittyy ja kasvaa aina lähemmäksi Jumalaa. Sen mukaan Jeesuskin oli tällainen pitkälle kehittynyt ihminen. Kristityt ei taas mitään kehitysideoita kannata, vaan oli Jumala jo syntyessään.


    • Anonyymi

      Perjantai 2.2.2024
      Minä rakastan sinua, Herra, sinä olet minun voimani.

      Ps. 18:2

      • Anonyymi

        Elämä on muuttuva kokonaisuus, kohti valoa kulkemista ja tätä kulkua riittää ikuisesti

        KAIKKEUDEN KAARI - RIITTÄÄ MONINAISUUTTA JA MIELTÄ TOIVOA JA USKOA

        YKSI VAIN TÄMÄN TAITAA PITÄÄ YLLÄ , JOLLA POIKA ON


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämä on muuttuva kokonaisuus, kohti valoa kulkemista ja tätä kulkua riittää ikuisesti

        KAIKKEUDEN KAARI - RIITTÄÄ MONINAISUUTTA JA MIELTÄ TOIVOA JA USKOA

        YKSI VAIN TÄMÄN TAITAA PITÄÄ YLLÄ , JOLLA POIKA ON

        ( JOLLA POIKA ON )

        Tämä on minun poikani ikuisesti

        tässä on ikuisuus sanottuna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ( JOLLA POIKA ON )

        Tämä on minun poikani ikuisesti

        tässä on ikuisuus sanottuna

        Matteus 17

        1Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen. 2Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo. 3Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa. 4Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden". 5Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä". 6Kun opetuslapset sen kuulivat, lankesivat he kasvoilleen ja peljästyivät kovin. 7Niin Jeesus tuli heidän tykönsä, koski heihin ja sanoi: "Nouskaa, älkääkä peljätkö". 8Ja kun he nostivat silmänsä, eivät he nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksinään.
        (V. 17:9-13; vert. Mark. 9:9-13)
        9Ja heidän kulkiessaan alas vuorelta Jeesus varoitti heitä sanoen: "Älkää kenellekään kertoko tätä näkyä, ennenkuin Ihmisen Poika on noussut kuolleista". 10Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Miksi sitten kirjanoppineet sanovat, että Eliaan pitää tulla ensin?" 11Jeesus vastasi ja sanoi: "Elias tosin tulee ja asettaa kaikki kohdalleen. 12Mutta minä sanon teille, että Elias on jo tullut. Mutta he eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle, mitä tahtoivat. Samoin myös Ihmisen Poika saa kärsiä heiltä." 13Silloin opetuslapset ymmärsivät hänen puhuneen heille Johannes Kastajasta.

        IHMINEN ELÄÄ TÄTÄ TUNNETTA SISINMÄSSÄÄN, MIKÄ NÄIN ON KUVATTUNA HENKILÖIN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matteus 17

        1Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen. 2Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo. 3Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa. 4Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden". 5Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä". 6Kun opetuslapset sen kuulivat, lankesivat he kasvoilleen ja peljästyivät kovin. 7Niin Jeesus tuli heidän tykönsä, koski heihin ja sanoi: "Nouskaa, älkääkä peljätkö". 8Ja kun he nostivat silmänsä, eivät he nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksinään.
        (V. 17:9-13; vert. Mark. 9:9-13)
        9Ja heidän kulkiessaan alas vuorelta Jeesus varoitti heitä sanoen: "Älkää kenellekään kertoko tätä näkyä, ennenkuin Ihmisen Poika on noussut kuolleista". 10Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Miksi sitten kirjanoppineet sanovat, että Eliaan pitää tulla ensin?" 11Jeesus vastasi ja sanoi: "Elias tosin tulee ja asettaa kaikki kohdalleen. 12Mutta minä sanon teille, että Elias on jo tullut. Mutta he eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle, mitä tahtoivat. Samoin myös Ihmisen Poika saa kärsiä heiltä." 13Silloin opetuslapset ymmärsivät hänen puhuneen heille Johannes Kastajasta.

        IHMINEN ELÄÄ TÄTÄ TUNNETTA SISINMÄSSÄÄN, MIKÄ NÄIN ON KUVATTUNA HENKILÖIN

        ELÄMÄN HENKI ON AIVAN MUUTA MITÄ LIHA ANTAISI, ON SIIS HENGESSÄÄN ELETTÄVÄ USKONSA AVUIN


    • Anonyymi

      MUTTA NÄIN : - POIS KIVEN VAIVA MAANPÄÄLTÄ

    • Anonyymi

      = >> viimeiseen korttiin topi sorsakoski

      Rakkautta etsin, kuin koira koditon
      Se kulkijalle vain hetken huuma on
      Kun valot vilkkuu, soitto soi
      Mä riemut maistaa sain…

      = >> Topi Sorsakoski - Viimeiseen korttiin + sanat

      LUPAUKSET EIVÄT KOSKAAN VIIMEISTÄ KORTTIA KOE

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      ISLAMIN HYÖKKÄYS ON MONIRINTAMAISTA PEITTÄEN KOKO EUROOPAN TUHOAMISILLAAN KIVENKIERTÄMISIN KUMARTAMISIN VALHEINEEN

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      420
      2916
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      98
      2237
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      336
      1874
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1873
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1707
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1197
    7. 157
      1196
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1032
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      917
    Aihe