Köyhä vai rikas?

marjapensas

Miten määrittelette ihmisen köyhyyden, tai rikkauden, koostuuko se materiasta, vaiko, henkisistä arvoista ja miten?
Luokittele köyhyys ja rikkaus?

44

3445

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikhaildenisov

1 milj. SEK koossa,en oo rutiköyhä mutta en rikaskaan!!

• Tomeksi.

ei ehkä yhtälailla kuin siulla,mutta ei rahat hupene täätil olles.

• kaipuu!

Halpaan Thaimaahan!

• mökinmuori.

Täällä päin aikakin rikkaus näkyy päältäpäin.
      Pohjoispohjanmaalla ainakin kaikki ulkoinen "huutaa" rikkauden kuten myös vastakohdan.
      Rikkaus on kyllä omalta osaltani viimeinkin saaduissa lastenlapsissani. Tiedän näin heidän jäävän mun jälkeen jatkamaan sukuamme. Olisin tosi köyhä ellei heitä olisi. Kaikki tarpeellinen kyllä on mutten voi sanoa olevani rikas materiaallisesti.
      Köyhä olin varhaisessa lapsuudessani ja onneksi sellaista elämää ei nykyisin ole,kun on tämä yhteiskunta muuttunut paremmaksi. Nyky köyhät ovat sitä omasta tahdostaan. Peruskoulu auttoi myös pois köyhyydestä,kun kaikilla on samat lähtäkuopat.

• Henkilökohtaista

Köyhä voi turtua köyhyyteensä, raha ratkaisee kaiken tekemisen ja ruokavalinnat,raha on aina mielessä. Varakas on riippumattomana onnellisempi, kun ei tarvitse kinata siivouksesta, voi palkata siivoojan ja on mukava tulla puhtaaseen kotiin. Lomamatkoista ei tule kiistaa, kun voi tehdä useamman matkan talouden kärsimättä.

• sitroen

ei ole se jolla on eniten vaan se, jolta puuttuu vähiten.

• sitroen kirjoitti:

Tuon Ciceron ( ? ) mietelmän sisältöä sietäisi itse kunkin miettiä!

Varsinkin kanssaihmisiään aineellisten asioiden kadehtijoiden.

• marjapensas
        sitroen kirjoitti:

Voi kääntää myös näin, ”en ole koskaan ollut köyhä, vaikka olen ollut rahaton.”

• lavi
        marjapensas kirjoitti:

Voi kääntää myös näin, ”en ole koskaan ollut köyhä, vaikka olen ollut rahaton.”

Tunnen olevani rikas,koska minulla on kuusi lasta ja kolmetoista lastenlasta.Olen aika terve.Rahaa on sen verran,kuin tarvitsen välttämättömään.Lapseni ja lastenlapseni ovat terveitä ja saan iloita heistä,koska asuvat kaikki aika lähellä minua.Nautin elämän pienistä ilon hetkistä.Kesästä,uimisesta,lukemisesta ym.Erityisesti nautin kiireettömyydestä ja,ettäolen sinut itseni kanssa.

• terveys?

,,,

• terveys'

on suurta rikkautta, kenellä se vielä on hyväkin.
        Kuitenkin vähemmälläkin on tultava toimeen, senkin ikä opettaa.

• marjapensas
        terveys' kirjoitti:

on suurta rikkautta, kenellä se vielä on hyväkin.
        Kuitenkin vähemmälläkin on tultava toimeen, senkin ikä opettaa.

terveys ON rikkautta, jossain määrin se on rahalla ostettavissa, mutta valitettavasti
        ei vakavampaan sairauteen miljoonatkaan auta, senkin olen vierestä seurannut,
        kun eräs perhetuttava menehtyi kahdessa kuukaudessa syöpään.

• on helppo

sanoa, että raha ei ratkaise.
      Jos sitä puuttuu täysin, on elämä hyvin epämukavaa.
      Tarpeeksi varakkuutta, mutta sen lisäksi mahdollisimman paljon henkistä rikkautta, on minun kuvitelmani rikkaasta ja rakkaasta elämästä.
      Rahalla ei voi ostaa onnea, mutta kyllä se siinä auttaa paljonkin. Jopa terveyden ylläpitäminen on rahalla helpompaa. Ja se, jos mikä, on tärkeää elämän rikastuttajaa.

• En ole koskaan tottunut mihinkään aineellisesti rikkaaseen elämään, joten rahaa ja omaisuutta en osaa kaivata.

Mielestäni hyvinkin rikkaat voivat elää köyhää elämää kaiken maallisen mammonansa keskellä, ei raha yksinään tuo onnea.

Eikö paras rikkaus elämässä ole, kun saa elää suhteellisen terveenä ja onnellisena!

• materian rikkaus

...voisi olla eräs määritelmä, mutta vielä sitäkin hurjempi ja tavallisempi on sekä hengen että materian riittämättömyys. Tämä oli vitsi. Kaipa tässä nykymaailmassa yleinen märitelmä rikkaudelle on materian runsaus/vähyys, koska hengen rikkauden/köyhyyden voi todeta vasta tunnettuaan yksilön. Materian avulla on helpompaa määrittää tuntematta henkilökohtaisesti,onko henkilö yleisten mittapuiden mukaan rikas. Ja rikkauden mittana taitaa olla kautta aikojen ollut enempi omaisuuden määrä oli se perittyä tai omalla toiminnalla hankittua.

Kyllä meidän arvomme yleisesti perustuvat materiaan. Vaikka yksityisajattelijana olen silti sitä mieltä, että henki päihittää materian. Vaurauden, omaisuuden, näkyvän ja todetun ns. rikkauden perusteella en arvosta ketään, jos muuta syytä ei ole.

• OliviaKoo

Sekä köyhyyttä että rikkautta on kahdenlaista. Henkinen rikkaus tai köyhyys on abstraktia, materiaan pohjautuva rikkaus tai köyhyys puolestaan konkreettista.

Aiemmin jossain ketjussa pohdittiin onnellisuutta. Henkinen rikkaus tai köyhyys on samalla tavoin tunteisiin perustuvaa, kuten onnellisuus, tyytyväisyys, henkinen tasapaino.
      Ei niitä voi millään mitata, ei sellaista mittaria ole. Ne perustuvat pelkästään omiin tunteisiin.

Rikkaus tai köyhyys rahassa mitattuna on sekin kuitenkin suhteellista.
      Johonkin toiseen verrattuna olen hyvinkin rikas, varakas, hyvin toimeentuleva.
      Johonkin toiseen verrattuna olen taas äärimmäisen köyhä.

Mikä on kenenkin mielestä rikkautta ja mikä köyhyyttä, on hyvin subjektiivinen asia, enkä usko, että siihen on edes olemassa absoluuttista totuutta.

Rikkauden ja köyhyyden, niin henkisen kuin materiaalisenkin, totuus on vain jokaisen itsensä tiedossa.
      Toivoa sopii, että nämä molemmat ovat meillä itsekullakin tarpeidemme ja toiveidemme mukaiset.

• Ihailijasi 2

Olin jo laittamassa oman kommenttini tähän ketjuun, mutta jäin sanattomaksi kun olin viestiäsi lukenut. Jo kaiken sanoit. Ensiksi on kerrottava kuinka suuresti sinua ihailen. Kun joskus aikaisemmin keskenämme väittelimme jo olisin tahtonut sinut nähdä. Tahtoisin vieläkin ja ehkä joskus näin käykin.
        Kun rikkaudesta nyt puhutaan, tuon minäkin kapulakielelläni ajatukseni esiin. Rikas on hän, jolla on paljon rahaa ja omaisuutta. Raja lienee jossakin miljoonan euron kohdalla. Köyhiä maassamme ei olekaan perustuslaimme ansiosta.
        Onnellinen on hän, joka on perinnyt, rikkaudensa ja myös pystynyt sitä ylläpitää ja jopa lisätäkin. Onneton on kaikkea tuhlannut. Tunsin hyvin erään miehen, jo mullan alla olevan vuorineuvoksen. Sisäisesti erittäin rikas mies, äärettömän sympaattinen ja karismaattinen. Kun hän rauhallisesti puhui, me kaikki kuuntelimme, vaikkei hän hiljaisuutta pyytänyt. Hän naimakaupan kautta tuli vesijohtotukkuliikkeen johtajaksi ja talousnerona nosti elämänsä aikana yrityksen kansainväliseksi suuryhtiöksi. Tosi rikkaat ovat nyt hänen leskensä ja hänen tyttärensä, mutta en heitä kadehdi, sillä ovat omaisuutensa rehellisesti hankkineet. En myöskään kadehdi muiden suuryhtiöiden johtajiston palkkoja ja palkkioita, kun liiketoiminta on toiminut moraalisesti oikein. Sen sijaan paheksun peruspalveluja tuottavien entisten valtionyhtiöiden johtajilleen maksamat ylisuuret optiot.
        Itse olen koko ikäni ollut yrittäjä ja olen vieläkin, vaikka jo vanhus olen. Yrittäjäksi aivan liian rehellinen minulle joskus sanottiin.
        Vähän vakavamielinen saatan joskus olla, vähän uskovainenkin, vaikka muuten renttu olen. Pyrin ottamaan rikkailta ja antamaan köyhille. Sanoin pyrin siksi ettei käytännössa tämä toimi. Rikas ei haluaisi maksaa mitään, kun köyhä aina haluaa maksaa enemmän kuin pyydän. Onko niin, että köyhä on onnellisempi ja tasapainoisempi kuin rikas?

• köyhiä ole
        Ihailijasi 2 kirjoitti:

Olin jo laittamassa oman kommenttini tähän ketjuun, mutta jäin sanattomaksi kun olin viestiäsi lukenut. Jo kaiken sanoit. Ensiksi on kerrottava kuinka suuresti sinua ihailen. Kun joskus aikaisemmin keskenämme väittelimme jo olisin tahtonut sinut nähdä. Tahtoisin vieläkin ja ehkä joskus näin käykin.
        Kun rikkaudesta nyt puhutaan, tuon minäkin kapulakielelläni ajatukseni esiin. Rikas on hän, jolla on paljon rahaa ja omaisuutta. Raja lienee jossakin miljoonan euron kohdalla. Köyhiä maassamme ei olekaan perustuslaimme ansiosta.
        Onnellinen on hän, joka on perinnyt, rikkaudensa ja myös pystynyt sitä ylläpitää ja jopa lisätäkin. Onneton on kaikkea tuhlannut. Tunsin hyvin erään miehen, jo mullan alla olevan vuorineuvoksen. Sisäisesti erittäin rikas mies, äärettömän sympaattinen ja karismaattinen. Kun hän rauhallisesti puhui, me kaikki kuuntelimme, vaikkei hän hiljaisuutta pyytänyt. Hän naimakaupan kautta tuli vesijohtotukkuliikkeen johtajaksi ja talousnerona nosti elämänsä aikana yrityksen kansainväliseksi suuryhtiöksi. Tosi rikkaat ovat nyt hänen leskensä ja hänen tyttärensä, mutta en heitä kadehdi, sillä ovat omaisuutensa rehellisesti hankkineet. En myöskään kadehdi muiden suuryhtiöiden johtajiston palkkoja ja palkkioita, kun liiketoiminta on toiminut moraalisesti oikein. Sen sijaan paheksun peruspalveluja tuottavien entisten valtionyhtiöiden johtajilleen maksamat ylisuuret optiot.
        Itse olen koko ikäni ollut yrittäjä ja olen vieläkin, vaikka jo vanhus olen. Yrittäjäksi aivan liian rehellinen minulle joskus sanottiin.
        Vähän vakavamielinen saatan joskus olla, vähän uskovainenkin, vaikka muuten renttu olen. Pyrin ottamaan rikkailta ja antamaan köyhille. Sanoin pyrin siksi ettei käytännössa tämä toimi. Rikas ei haluaisi maksaa mitään, kun köyhä aina haluaa maksaa enemmän kuin pyydän. Onko niin, että köyhä on onnellisempi ja tasapainoisempi kuin rikas?

lainaan sanasi
        "Köyhiä maassamme ei olekaan perustuslaimme ansiosta." kato tätä

http://hirvasnoro.blogspot.com/2006/08/kyhyyspaketti-paikkaa-huonoa.html

• marjapensas

Tiedän monia tosi varakkaita joiden elämässä on riitaa ja avioeroja, vaikka on luxusta ympärillä,
      niin henkinen hyvinvointi jää taka alalle.

Mielestäni rikkaus on se henkinen rikkaus, jonka elämänsä varrella on saanut.
      Ei mikään maallinen mammona voi korvata lapsia ja lastenlapsia, ilman heitä olisi elämäni tosi köyhä.
      Eikä rahalla voi ostaa tosi ystäviä, eikä hyviä ihmissuhteita, jotka myöskin rikastuttavat elämää.

Mitä enemmän ikää on karttunut, sitä vähemmän raha merkitsee, kunhan tulee toimeen.
      Tapaan sanoa että ”ei siinä viimeisessä puvussa taskua ole”.
      Elikkä tunnen olevani rikas.

• OliviaKoo

miten köyhää tai rikasta elämäsi olisi ilman lapsia tai lastenlapsia? Ethän sinä ole elänyt sitä elämää.
        Minä tunnen ihmisiä, joilla ei ole lapsia ja silti he elävät täyttä elämää, koska eivät tietenkään muusta tiedä.

Minä kerran vastasin eräälle kysyjälle, kun hän uteli, mitä hyötyä minulle on ollut koko ikäni käyttää kasvovoiteita, että en tietenkään voi sitä tietää.
        Minua pitäisi olla kaksinkappalein, toinen käyttäisi voiteita ja toinen ei ja sitten voisi verrata ja päätellä, onko ollut hyötyä vai haittaa.

Mielestäni on ihan sama asia, kun mietimme elämäämme.
        Meillä pitäisi olla kaksi tai useampi oma elämä nähtävissä, kaikki toimisivat toisistaan poikkeavasti ja näin näkisimme, mikä tapa on eniten rikastuttanut elämäämme.

Ihmisillä kun on tapana korvata puutteet elämässään jollain toisella.

• marjapensas
        OliviaKoo kirjoitti:

miten köyhää tai rikasta elämäsi olisi ilman lapsia tai lastenlapsia? Ethän sinä ole elänyt sitä elämää.
        Minä tunnen ihmisiä, joilla ei ole lapsia ja silti he elävät täyttä elämää, koska eivät tietenkään muusta tiedä.

Minä kerran vastasin eräälle kysyjälle, kun hän uteli, mitä hyötyä minulle on ollut koko ikäni käyttää kasvovoiteita, että en tietenkään voi sitä tietää.
        Minua pitäisi olla kaksinkappalein, toinen käyttäisi voiteita ja toinen ei ja sitten voisi verrata ja päätellä, onko ollut hyötyä vai haittaa.

Meillä pitäisi olla kaksi tai useampi oma elämä nähtävissä, kaikki toimisivat toisistaan poikkeavasti ja näin näkisimme, mikä tapa on eniten rikastuttanut elämäämme.

meitä on vain yksi, ja kukin puhukoon omista mielipeteistään, minä tiedän omat tunteeni
        ja sinä omasi, ja kaikkien mielipiteet luen mielenkiinnolla, sitähän tämä keskustelu on?

• OliviaKoo
        marjapensas kirjoitti:

meitä on vain yksi, ja kukin puhukoon omista mielipeteistään, minä tiedän omat tunteeni
        ja sinä omasi, ja kaikkien mielipiteet luen mielenkiinnolla, sitähän tämä keskustelu on?

en kai loukannut sinua? Se ei ollut tarkoitukseni.
        Minä vain satun välillä pohdiskelemaan asioita tältäkin kannalta ja ajattelin, että pelkkä mielipiteiden vaihto ei ehkä aiheuta niinkään paljon keskustelua kuin vähäinen väittely.

Tietysti sinulla on omat mielipiteesi ja niin pitää ollakin, niin minullakin. Minä olen vain joskus hanakka esittämään myös ajatuksiani.
        Poukkoilevat välillä...

• marjapensas
        OliviaKoo kirjoitti:

en kai loukannut sinua? Se ei ollut tarkoitukseni.
        Minä vain satun välillä pohdiskelemaan asioita tältäkin kannalta ja ajattelin, että pelkkä mielipiteiden vaihto ei ehkä aiheuta niinkään paljon keskustelua kuin vähäinen väittely.

Tietysti sinulla on omat mielipiteesi ja niin pitää ollakin, niin minullakin. Minä olen vain joskus hanakka esittämään myös ajatuksiani.
        Poukkoilevat välillä...

En todellakaan, olen samaa mieltä kanssasi,että jokaisella on oikeus tuoda julki oma mielipiteensä,
        siksihän minä kysymyksen esitin, koska haluan tietää, mitä mieltä muut ovat,
        koska pystyn tuomaan julki vain oman mielipiteeni.
        Täällä on tullut esiin monia mielipiteitä, joita kannattaa punnita,
        miten ikäryhmämme ihmiset kokevat, elämässä köyhyyden tai rikkauden,
        mikä on tärkeää tai vähemmän tärkeää?

• Paljon nähnyt

Eikkailla on oikein rakkaita lapsia ja lapsenlapsia ja oikein hyviä ystäviä. Vanhuudessa yvätuloista ilahduttaa erinomainen terveydenhoito, kun jonottamatta pääsee heti hyvään hoitoon, ku köyhempiä ei tahdota huolia edes jonoon. Vielä raihnaisessa vanhuudessakin saa elää mukavaa turvattua elämää eikä lasten tarvitse kärsä ja pelätä, että kuolevatko vanhukset yksin kaaduttuaan vai kuolevatko janoon tai ruoan puutteeseen märissä vaipoissaan.

• Miten vanhaksi elääkin
        OliviaKoo kirjoitti:

Jos äiti sattuu elämään vanhaksi niin voi joutua hautaamaan useitakin lapsiaan ja kärsimään heidän kohtalonsa. Toisen suurperheen äidin tunsin, mutta en kuullut koskaan kenenkään käyneen katsomassa häntä. Asunto kyllä putsattiin hyvissä ajoin, kun vähävaraiset odottivat mmmon kuolemaa. Se siitä lapsien ihanuudesta ja onnesta.

• marjapensas
        Paljon nähnyt kirjoitti:

Eikkailla on oikein rakkaita lapsia ja lapsenlapsia ja oikein hyviä ystäviä. Vanhuudessa yvätuloista ilahduttaa erinomainen terveydenhoito, kun jonottamatta pääsee heti hyvään hoitoon, ku köyhempiä ei tahdota huolia edes jonoon. Vielä raihnaisessa vanhuudessakin saa elää mukavaa turvattua elämää eikä lasten tarvitse kärsä ja pelätä, että kuolevatko vanhukset yksin kaaduttuaan vai kuolevatko janoon tai ruoan puutteeseen märissä vaipoissaan.

Kyllä se hoito vanhainkodissa on sama kaikille, oli sitä kukkaro kunnossa, tai ei.
        Sen jo kirjoitin edellä, että rahalla voi ostaa jonkin verran terveyttä, mutta kuolemattomuutta ei rahalla saa.

• marjapensas
        Miten vanhaksi elääkin kirjoitti:

Jos äiti sattuu elämään vanhaksi niin voi joutua hautaamaan useitakin lapsiaan ja kärsimään heidän kohtalonsa. Toisen suurperheen äidin tunsin, mutta en kuullut koskaan kenenkään käyneen katsomassa häntä. Asunto kyllä putsattiin hyvissä ajoin, kun vähävaraiset odottivat mmmon kuolemaa. Se siitä lapsien ihanuudesta ja onnesta.

Missä vika jos lapset odottelivat vain perintöä, käymättä katsomassa äitiään?
        Toiko se raha äidille onnea?

• enempi köyhälle kuin rikkaalle

Olen iloinen,kun olen pystyn auttamaan RAHALLA ja nämä
        autetut ovat totisesti onnellisia siitä.
        Elämässä on enemmän valintoja, kun on rahaa -
        sitä on turha kieltää.

Äveriäs maallisen mammonan omistaja voi olla myös henkisesti rikas. Eivät ne sulje pois toisiaan.

Olen nähnyt onnettomia köyhiä paljon, joten ei köyhyydessä ole mitään ihailtavaa.

• Eevane
        marjapensas kirjoitti:

Missä vika jos lapset odottelivat vain perintöä, käymättä katsomassa äitiään?
        Toiko se raha äidille onnea?

äly hoi älä jätä.

• marjapensas
        Eevane kirjoitti:

äly hoi älä jätä.

jättikö?

• varoissa!
        Paljon nähnyt kirjoitti:

Kyllä pienikin taloudellinen liikkumavara antaa mahdollisuuden terveydenhuollon kannalta mukavampiin ratkaisuihin.

Esimerkiksi kaihileikkaukseni.
        Yhteiskunnallisella puolella olisin hoitotakuun puitteissa päässyt näyttämään silmini noin 5:n kk:n jälkeen.
        Molemmat oli yksityisklinikalla leikattu kolmessa viikossa ensimmäisen lääkärikäynnin jälkeen.
        Kokonaiskustannukset KELAN kompensation jälkeen 2800E.

Olkapääni. Terveyskeskuksen lääkärin hoito-ohje: Käy useammin kaupassa niin kassi on kevyempi.
        Yksityislääkäri, 74E, lähete kuvauksiin.
        KELAN jälkeen omat kustannukset hieman yli 200E.
        Jatkosta en vielä tiedä.

Nämä ovat pikkuasioita mutta pienikin pelivara antaa tähän mahdollisuuden tarvitsematta laskea vaihtoehtoja.

Olemme tosin varautuneet kalliiseen ja pitkäaikaiseen hoitoonkin.

Kyllä rahalla on merkitystä vaikka ei olisi rikaskaan!

• Anu.1
        OliviaKoo kirjoitti:

Kun on lapsia, niin kyllä tietää miten
        rikasta se elämä on.
        Kun yhden menettää tuntuu siltä, että
        maailma kaatuu, eikä jäljelle jää
        mitään.Siitä on vaikea selviytyä.

Ei kukaan voi toisesta sanoa että elää
        täyttä elämää, vain he itse sen jokainen
        tietävät, minä olen ollut ilman lapsia,
        niinkuin varmaan jokainen joskus,
        ei lapset ole syntymästämme asti luonemme olleet.

Niinkuin ei kasvovoidettakaan koko elämäänsä ole
        käyttänyt, sitten vasta kun alkaa tuntua että nyt
        tarvitsee sitäkin. Eikä se ole kyllä oikea
        vertauskuva rikkauteen, minun mielipiteeni tämä
        vain on jonka voi jättää omaan arvoonsa.

Tavallaan meillä on kaksi ja ehkä useampikin
        elämä, on lapsuus,nuoruus,keski-ikä ja vanhuus,
        kyllä siinä ehtii ajatella mikä om kunkin elämässä ollut rikkaus.

Moni korvaa puutteensa jollain toisella
        elämässään, esimerkiksi moni ottaa jonkun
        lemmikkieläimen lasten paikalle, ja se toimii heillä,
        koska lapsia ei ole. Joku jää suremaan lapsettomuuttaan,
        joku taas adoptoi lapsen muualta.

Ja tämä minun mielestäni on elämän rikkautta,
        että voimme tehdä oman mielemma mukaan asioita,
        mistä elämässämme pidämme.

Kauneusleikkauksiinkin mennään, se ehkä on
        rikkautta heidän elämässään, taas kun on ollut onnettomuudessa,
        ja sen vuoksi joutuu
        kyseessäolevaan leikkaukseen,niin voi miten
        suuri rikkaus se onkaan,että on sellainenkin
        operaatio keksitty.

• pikkuserkku

Mene kysymään köyhältä, rahattomalta tarvitseeko hän rahaa, niin saat yhden vastauksen.
      Rahalla saa paljon hyvää aikaan.

On näkeviä, jotka eivät kuitenkaan näe - on kuulevia, jotka eivät kuitenkaan kuule.

Henkisiä arvoja ei voi laittaa vaakakuppiin, koska nekin ovat erilaisia eri ihmisillä.

Jotkut ovat saaneet synnynnäisiä lahjoja enemmän kuin toiset, jotkut ovat kehittäneet itseään enemmän kuin toiset - onko se rikkautta jää
      jokaisen mietittäväksi.

• marjapensas

Sitähän kysymykseni koski, mitä kukin arvostaa elämässään, koska ne ovat erilaisia eri ihmisillä.
        Jos kaikilla ihmisillä olisi sama arvomaailma, kysymykset olisivat turhia.

• Luulenpa, että itse olen rikas. En taloudellisesti, mutta muuten. Jälkikasvu rakasta, oma koti, kohtalainen terveys, elämänhalua ja uteliaisuutta tarvittava annos miltei jokaiselle päivälle, mielekkäitä harrastuksia, jokapäiväinen leipä riittävä. Joitain toiveita silti voi olla, mutta niiden täyttyminen ehkä olisi jo ylenpalttista rikkautta.
      Rikkaus voi toiselle merkitä tietenkin vähän toisenlaisia asioita, jokainen määrittelee sen itse. Henkiset arvot ovat itselleni tosi tärkeitä, mutta riittävän materian puute kyllä tekisi elämästä karumpaa.

• Roope63

mulla markkoja taskussa, mut viis mä siitä vältän. Kun laulan ma vaan ja rauhan mä saan ja tieni mun käypi onnelaan.
        Polkuni pien vie rakkani luo siit onnellinen olen.

• Roope63 kirjoitti:

mulla markkoja taskussa, mut viis mä siitä vältän. Kun laulan ma vaan ja rauhan mä saan ja tieni mun käypi onnelaan.
        Polkuni pien vie rakkani luo siit onnellinen olen.

Vaan voi se rikkaudentunnekin nopeasti kaikota näkyvistä, jos terveys pettää vakavasti tai tapahtuu läheisille onnettomuutta tai sattuu muuta turvallisuudentunnetta syövää. Tässä iässä jo tietää, että elämä voi olla yllättävän hauras. Pitäisi siis osata repiä kaikki hyvä tästä päivästä ja tästä ainutkertaisesta hetkestä.

• marjapensas
        tinat kirjoitti:

Vaan voi se rikkaudentunnekin nopeasti kaikota näkyvistä, jos terveys pettää vakavasti tai tapahtuu läheisille onnettomuutta tai sattuu muuta turvallisuudentunnetta syövää. Tässä iässä jo tietää, että elämä voi olla yllättävän hauras. Pitäisi siis osata repiä kaikki hyvä tästä päivästä ja tästä ainutkertaisesta hetkestä.

Viimeistään silloin , kun sairastuu vakavammin, tai joutuu onnettomuuteen ja käy lähellä tuonpuoleista,
        varmasti muuttuu arvomaailma vähemmän materiaalliseksi.

• pikkuserkku
        marjapensas kirjoitti:

Viimeistään silloin , kun sairastuu vakavammin, tai joutuu onnettomuuteen ja käy lähellä tuonpuoleista,
        varmasti muuttuu arvomaailma vähemmän materiaalliseksi.

Materiaalisuus ei välttämättä liity rikkauteen.
        Köyhäkin voi olla materialisti ja rikkaan arvomaailma saattaa painottua henkisiin arvoihin.

• pikkuserkku kirjoitti:

Materiaalisuus ei välttämättä liity rikkauteen.
        Köyhäkin voi olla materialisti ja rikkaan arvomaailma saattaa painottua henkisiin arvoihin.

Tuokin on totta, materian yliarvostukseen voi kuka tahansa langeta. Saattaapa olla, että juuri alkujaan köyhällä on tuo materiaalin yliarvostuksen vaara ja pätemisen tarve sillä tavoin, varakas ehkä ja rahahuolista vapaana voikin keskittyä helpommin niihin henkisiin arvoihin. Ja kaikkea siltä väliltä, meitä on joka lähtöön.

• Anu.1
        tinat kirjoitti:

Tuokin on totta, materian yliarvostukseen voi kuka tahansa langeta. Saattaapa olla, että juuri alkujaan köyhällä on tuo materiaalin yliarvostuksen vaara ja pätemisen tarve sillä tavoin, varakas ehkä ja rahahuolista vapaana voikin keskittyä helpommin niihin henkisiin arvoihin. Ja kaikkea siltä väliltä, meitä on joka lähtöön.

Uskon että raharikkaalla ei ole aikaa
        keskittyä henkiseen puoleen,
        vaan hänellä kuluu aika rahan
        keruuseen, sitä kun pitää ainavain
        saada lisää,se on jo sitä ahneutta.

Onko eläkeläinen rikas, 500 euron kuukausitulolla?
        Moni kauhistuu,että ei varmaan,
        minun mielestäni on. Sillä en todellakaan
        laske rikkautta euroissa, olen auttanut
        monta sellaista jolla on tuon
        suuruinen eläke.

He kokevat sen rikkautena, että joku auttaa,
        ei tunne itseään unohdetuksi.
        Ja minä tunnen itseni vastaavasti
        rikkaaksi kun voin jotenkin auttaa toisia.

• Anu.1 kirjoitti:

suuruinen eläke.

Sellaisia ovat ehkä ns. äkkirikkaat, nousukkaat, mutta jo syntymässään rikkaissa on kyllä toisenlaistakin arvoasetelmaa. Yleistys ei aina ole totuus.

• totta tosiaan
        Anu.1 kirjoitti:

suuruinen eläke.

"ken paljon antaa,
        hän paljon saa"

• marjapensas
        Anu.1 kirjoitti:

suuruinen eläke.

auttamisesta puheenollen.
        Aamupaivällä kun olin leipomispuuhissa soi puhelin, ”voisitko tulla jo tänään auttamaan?”
        Olin luvannut mennä huomispäiväksi erääseen tapahtumaan, mihin on tulossa viitisen sataa henkilöä,
        nauttimaan päivästä, lounaalle, jälkiruokineen ja kahveineen.
        Totta kai olin valmis auttamaan.
        Huomenna taas joku tunti lisää ja hyvä olo, kun on ollut hyödyksi, sekin rikastuttaa elämää,
        kun tuntee olevansa hyödyksi ja auttaa seuraa jatkamaan toimintaansa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe