skootterin kulut

lootus

Tuntuu jotenkin tyhmältä kysästä tämmöstä, mutta kun ei osaa etsiä netistä tietoa oikeista paikoista. Eli...
Olis tarkotus hommata skootteri. Kuinka usein se tarvitsee katsastaa? Paljonko vakuutus maksaa? Mitä muita kuluja skootterista tulee yleisten käyttö- ja huoltokustannuksien lisäksi?
Vain asiallisia vastauksia, kiitos!! =)

8

4192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ==============

Uuden skootterin joudut ensirekisteröidä, se maksaa 17€. Skoottereita ei tarvitse sen kummemmin katsastaa. Jos oikeen muistan niin vuonna 2011 tulee uusi laki jolloin skooteritkin pitää katsastaa joka vuosi. Uusi skootteri joudutaan kaäyttää huollossa ensimmäisen 300 km jälkeen jotta takuu korvaa jos ilmenee vikoja. Ensimmäinen takuuhuolto on noin 100€ (riippuu tietenkin paikasta, jotkut veloittaa enemmän ja toiset vähemmän). Sen jälkeen tulee kaikki muut määrätyt huollot tiettyjen ajettujen km jälkeen. Takuu vuosihuollot on noin 100-150€.
      Liikennevakuutuksetkin vaihtelee. Pohjola veloittaa 144€ vuodessa. Kilpailuttamalla saattaa päästä noin 100€ vuodessa.
      Skootterin pito ensimmäisenä vuotena maksaa noin ehkä 400€.

• lootus

Kiitoksia avusta! Entäs, jos ostaa käytetyn skootterin?

• SoliferFemale
        lootus kirjoitti:

Jos ostat käytetyn missä ei enää ole takuu voimassa, maksat luonnollisesti kaikki ilmenevät viat ja osat itse huollossa huoltoveloituksen. Jos osaat korjata itse, maksat vain osat. Muuten vakuutusmaksut ovat samat on uusi tai vanha skootteri. Suosittelen uuden ostamista jos ei osaa itse korjata skootteria.

• SoliferFemale
        SoliferFemale kirjoitti:

Jos ostat käytetyn missä ei enää ole takuu voimassa, maksat luonnollisesti kaikki ilmenevät viat ja osat itse huollossa huoltoveloituksen. Jos osaat korjata itse, maksat vain osat. Muuten vakuutusmaksut ovat samat on uusi tai vanha skootteri. Suosittelen uuden ostamista jos ei osaa itse korjata skootteria.

Niin ja tietysti on vielä bensakulut. 4-tahtiset kuluttavat vähemmän bensaa kuin 2-tahdit. 4-t kuluttaa noin 2l/100km riippuen vähän skotterista ja ajotyylistä sekä omasta painosta.

• moposi
        SoliferFemale kirjoitti:

Niin ja tietysti on vielä bensakulut. 4-tahtiset kuluttavat vähemmän bensaa kuin 2-tahdit. 4-t kuluttaa noin 2l/100km riippuen vähän skotterista ja ajotyylistä sekä omasta painosta.

Yleistäen voi sanoa 4T kuluttavan n.2,5l/100km. Tuo 2l/100km on kyllä mainospuhetta.

Näin minä ainakin väitän Kymco Agilityn 7000km ajokokemuksella.

• nyt paljoa merkitystä.
        moposi kirjoitti:

Yleistäen voi sanoa 4T kuluttavan n.2,5l/100km. Tuo 2l/100km on kyllä mainospuhetta.

Näin minä ainakin väitän Kymco Agilityn 7000km ajokokemuksella.

Joo eli bensaa käytännössä palaa satasella 0,5 liraa enemmän kuin mainospuheessa, mikä tekee rahassa n.65 senttiä. Tuhannella kilometrillä se tekee 6,5 euroa. Aika nappikauppaa loppujen lopuksi viekö mopo 2 litraa vai 3 litraa sataselle, mutta voihan se olla tietysti nuorelle, jolla ei omia tuloja jo jonkinmoinen summa koko kesässä....

• Zoner V2
        lootus kirjoitti:

Kun tätä palstaa selailee, huomaa etteivät ihmiset ymmärrä skootterin tekniikasta tai huoltamisesta mitään. Moni kyselee ja ihmettelee, kun skootteri ei kulje kunnolla tai käy huonosti. Syynä on armoton kengitys heti uudesta asti ilman sisäänajoa. Kylmää konetta ei taideta pahemmin ymmärtää säästellä, joten koneet ovat väljiä = tehot kateissa ja kuluttavat öljyä. Ja monellako on kone leikannut kiinni, kun ei jakseta/ ymmärretä tarkistaa öljyjä?

Itse en ostaisi käytettyä skootteria.

• minä vain

Noh se vakuutusmaksu tais olla vuodessa jotain vähän yli 100 euroo muistaakseni... ja riippuu ihan että minkälaisen skodun ostat, jos reistailee niin sitte huoltoon mut muuten se ois kai hyvä käyttää n. 2500 km välein siellä huollossa. Katsastaa ei tarvii muuta ku sillo ku se otetaan käyttöön jos se pidetään rekisterissä koko ajan. Eipä siinä muita kuluja sitte pitäs olla bensan ja öljyn lisäks, jos ei varaosia tarvii... en oo varma näistä mut näin mä ainaki luulisin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3164
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2097
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2092
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1859
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1651
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1526
    9. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1224
    10. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      44
      1222
    Aihe