Sairastan vaikea-asteista astmaa, mikä nyt koko raskauden ajan ollut hyvin hankalasti hoidettava. Raskausviikkoja on 31 ja tuleva synnytys hirvittää. Synnytystapa on vielä auki, aikaisemmat lapset olen pukertanut maailmaan onnistuneesti alakautta. Sektion mahdollisuus pelottaa perussairauteni takia jopa enemmän, koska olen kuullut että yskiminenkin sektion jälkeen on todella hankalaa. Itselleni taas liman jääminen keuhkoputkiin tarkoittaa heti ärhäkän tulehduksen vaaraa. Normaalissa alatiesynnytyksessä sitten vaarana on oman/vauvan hapen puute tai jopa astmakohtaus. Onko kenelläkään astmaatikolla omakohtaista kokemusta näistä asioista, olisi kiva kuulla?
Vaikea astma ja synnytys
2
1018
Vastaukset
- gyne
Astma useimmiten rauhoittuu viimeisen raskauskuukauden aikana niilläkin, joilla se raskausaikana on pahentunut. Syyt ovat sekä hormonaalisia että mekaanisia (sikiö asettuu yläaukeamaan ja kohdunpohja laskee). Synnytyksen aikana 10-20 % astmaatikoista (vaikeaa astmaa sairastavista 40 %) saa oireita, mutta yleensä ne ovat lieviä ja helposti avaavalla lääkkeellä hallittavissa. Tämä johtuu synnytys"stressin" aihauttamasta kortisoli- ja adrenaliinierityksen lisääntymisestä (molemmat sisäsyntyisiä "astmalääkkeitä"). Keisarileikkauksessa taas astmakohtauksen riski on 18-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen. Näin ollen astmaatikon synnytystapa määräytyy yleensä ottaen "synnytysopillisin syin", astman takia tehtävä keisarileikkaus on vain harvoin tarpeellinen (lähinnä liittyisi äidin laukeamattomaan astmakohtaukseen ennen varsinaista synnytystä).
Synnytyksen käynnistäminen kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla on turvallista astmaatikolla. Ns. käynnistystablettien (Cytotec) käytössä on vaikean astman kanssa hiukan rajoituksia, vaikkakin synnytyksen käynnistyksessä annokset ovat murto-osa esim. lääkkeelliseen keskeytykseen/keskenmenon hoitoon verrattuna.- Mietityttää
sinulle faktatiedoista, vähän semmoinen uumoilu minullakin on ollut, ettei esim. anestesia ole ihan mutkaton astmaatikolla. Toivon tosiaan tilanteen rauhoittuvan siinä määrin, että alatiesynnytys onnistuu turvallisesti sekä minun että vauvan kannalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 371792
- 50818
- 69776
- 108740
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7651Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t33629Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27580Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15559Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta
Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.141471- 51453