Yrityksen ostohinta

Tuleva yrittäjä

Jos ostan yrityksen liiketoiminnan,niin mistä siitä maksan? Maksanko yrityksen varaston hinnan ja loppu liiketoiminta tulee "kaupanpäälle",vai miten antaa rahallinen arvo yrityksen toiminnalle?

Yritys on vähittäiskauppa,jolla ei ole kiinteää omaisuutta.Varaston arvo on ehkä suurin osa tästä kauppasummasta.Mutta osaa varastossa olevista tavaroista en edes haluaisi ostaa,mutta kaikki myydään könttänä.

Yrityksellä on valmis ja toimiva asiakaskunta,ja kaikki muutkin suhteet siirtyisi helposti minulle. Samanlaisen yrityksen perustaminen on helppoa,mutta joutuisi aloittamaan kaikki itse alusta.Liike-idealle ei voida antaa rahallista arvoa,koska siinä ei ole mitään erikoista.
Yritys tuottaa sen verran että siitä kohtuullisen palkan saa,mutta ei siis rikastumaan pääse.

Kysymys siis kuulluu: Mitä tälläisestä yrityksestä sinä maksaisit/mitä minun kannattaisi maksaa?
-Varaston arvon verran
-Vain osa varastosta
-Varaston lisäksi myös liiketoimminnan siirtymisestä minulle??

16

9035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksipiippuinen juttu

Ostotilanteessa ostajalla on usein synergiaetuja ts ostamalla tuon liiketoiminnan ostaja saa liiketoiminnasta jollain ilveellä puristettua suuremman tuoton kuin myyjä. Mieti mitä sinulla on annettavaa yritykselle sen menestymiseksi, ahkeruutta, tieto,i taitoa, liikesuhteita, hankintakanavia ym?

Yrityskaupan syntymisen edellytys on se, että sekä ostaja että myyjä hyötyvät enemmän kun että kauppa jäisi toteutumatta.

Kauppaneuvotteluissa on kaksi rajahintaa. Yläraja on se jonka yläpuolella ostajan tuottovaatimus sijoitukselle ei enää toteudu ja alaraja on se jonka alapuolelle myyjä ei voi mennä koska hänen kannattaa enenen pitää kaupan kohde itsellään. Ylärajahinnan ja alarajahinnan väliä kutsutaan neuvotteluvaraksi. Taitava neuvottelija vie hinnan mahdollisimman lähelle vastapuolen rajahintaa.

Mikä on sitten se raja minkä yli sinun ei kannata maksaa? Sinulla on ehkä vaihtoehtoinen sijoitus esim. sijoitusrahasto. Parhaimmillaan sijoitusrahastot tuottavat verollisena yli 50 %/v sijoitetulle pääomalle, riskistä en osaa sanoa. Oletetaan että haluat korkoa sijoitukselle 25% vuosi. Sinun kannattaa silloin maksaa korkeintaan VOITTO/25% * 100 % = KAUPPAHINTA lisäksi ostat varaston -epäkurantit -könttäostoalennus.

• odfklsf

Hinnan määrittäminen on todella vaikea juttu, koska siihen vaikuttaa niin moni asia. Esim. goodwill arvoa ei pysty oikein edes määrittelemään, vaikka se on todella tärkeä osa kauppahintaa. Itse ostin aikoinaan kioskin maksoin siittä 300 000 mk varasto, vaikka käytännössa maksoin ko. summan pelkästä Online -ja toto koneesta. Mutta yrityksen goodwill arvo oli mielestäni erinomainen ja asiakaskunta valmiina. Nykyään olen kehittänyt pienestä vaatimattomasta kompleksista ison toimivan bisneksen. Valmiin yrityksen ostaminen on hyvä ratkaisu vähittäiskaupassa, sinulla täytyy vaan olla joku näkemys ja idea yrityksen kehittämiseksi. Itse laadin 2002 vuonna neljän kohdan suunnitelman, niistä olen tähän päivään mennessä täyttänyt kolme kohtaa ja viimeistään vuonna 2009 suunnitelman kaikki kohdat pitäisi olla OK. Tässä muutama näkemys

• kjflafuaouf

mitä se tarkoittaa?

• sfdsfdsfsdfsd
        kjflafuaouf kirjoitti:

mitä se tarkoittaa?

Liikearvo. Goodwill-arvolla tarkoitetaan yrityksen aineetonta arvoa ts. mainearvoa tai liikearvoa, esimerkiksi yrityksen organisaatio tai tunnettu toiminimi. Goodwill-arvo voi lisätä yrityksestä maksettavaa hintaa. Yrityksen tuotto- ja substanssiarvon positiivisen erotuksen perusteella on pyritty arvioimaan goodwill-arvoa.

• Tilinpäätös

Vinkiksi voit katsoa myytävän yrityksen viimeksi toimitetusta tilinpäätöksestä kohtaa katetuotto ja paljonko se on ???
      Se on summa joka jää yrittäjälle, kun kulut on vähennetty. Siitä summasta näet minkälaista kauppaa on tehty, eli jääkö siitä palkkaa itsellekin ??
      On myös asetettu jonkinlainen pohja yrityksen myyntihinnalle tätä summaa tukena pitäen, usein se yrityksen hintaa määriteltäessä kerrotaan 2-3:lla ja päästään näin helposti yrityksen myyntihintaan.
      Oletan, että yrityksen myyntihinta liikkuu juuri tällä välillä, katetuotto on se nettohinta eli minimihinta ja pyyntihintahan voi olla mitä vaan jos siihen lasketaan kaikenlaisia goodvill arvoja joita ei voi mitata mitenkään saati sitten arvottaa jollain, joten ottaisin kiinnekohtaksi tuon katetuoton tarjousta tehdessäsi.

• tuleva yrittäjä

Yritys on tuttu koska olen ollut kauan töissä siellä,ja itse yrittäjä jää eläkkeelle.
        En oikein ymmärrä näitä laskenta tapoja....? Jos yrityksen minimi hinta katetuotto,niin missä varaston arvo on?
        Mikä on "pohjahinta"X 2-3?Mistä se määritellään? Tarkoittaako se tuota katetuottoa?

Muihin tulleisiin vastauksiin sen verran.En ajattele että voisin sijoittaa saman rahastoihin jossa olisi tosi korkeat voittomahdollisuudet,koska isot riskitkin sitten niissä on.

Tämän yrityksen osto ei ole mielestäni iso riski koska: Yritys on tuttu minulle,saan tarvittaessa entiseltä yrittäjältä apua alkuun,yritys on vanha ja vakaalla pohjalla, yritys tuottaa tasaisesti sen verran että siitä saa elannon.

Yrityksen osto merkitsee minulle itseni työllistämistä alalla josta tykkään,ja pystyn itse kehittämään yritystä ja täten vaikuttamaan yrityksen voittoihin. Joten en voi mitenkään verrata tätä yrityksen ostoa muihin salkkusijoituksiin. Joudun joka tapauksessa ottamaan lainaa ostoa varten.

• vastaavassa tilanteessa
        tuleva yrittäjä kirjoitti:

Yritys on tuttu koska olen ollut kauan töissä siellä,ja itse yrittäjä jää eläkkeelle.
        En oikein ymmärrä näitä laskenta tapoja....? Jos yrityksen minimi hinta katetuotto,niin missä varaston arvo on?
        Mikä on "pohjahinta"X 2-3?Mistä se määritellään? Tarkoittaako se tuota katetuottoa?

Muihin tulleisiin vastauksiin sen verran.En ajattele että voisin sijoittaa saman rahastoihin jossa olisi tosi korkeat voittomahdollisuudet,koska isot riskitkin sitten niissä on.

Tämän yrityksen osto ei ole mielestäni iso riski koska: Yritys on tuttu minulle,saan tarvittaessa entiseltä yrittäjältä apua alkuun,yritys on vanha ja vakaalla pohjalla, yritys tuottaa tasaisesti sen verran että siitä saa elannon.

Yrityksen osto merkitsee minulle itseni työllistämistä alalla josta tykkään,ja pystyn itse kehittämään yritystä ja täten vaikuttamaan yrityksen voittoihin. Joten en voi mitenkään verrata tätä yrityksen ostoa muihin salkkusijoituksiin. Joudun joka tapauksessa ottamaan lainaa ostoa varten.

miettisin esin mitä etua saan ostamalla ns. valmiin liiketoiminnan verrattuna siihen että perustaisin uuden firman ja hyödyntäisin oman tietotaitoni alasta sekä mahdollisesti kontaktit?

Pystytkö itse tulkitsemaan tunnuslukuja saadaksesi käsityksen liiketoiminnan tuloksellisuudesta? Jos et niin ota joku joka osaa, jollei muuta niin yritysvälitystä työkseen tekevä ainakin osaa auttaa. Myyjä on aina myyjä vaikka kuinka olisi tuttava, hänellä on eri intressit kun sinulla. Mahdollisissa neuvotteluissa jos pöydän toisella puolella myyjän kanssa ammattilainen, kuka sinua neuvoo?

Tunnuslukujen lisäksi hintaan vaikuttaa jo aiemmin mainitut arvostamisen kannalta hankalat seikat, kuten maine, valmiit asiakassuhteet, hankintasopimukset, yrityksen nimi yms. Mieti mitä etua näistä on verrattuna siihen jos lähdet tyhjältä pöydältä liikkeelle.

Tärkeintä on realismi, kylmän rauhallisesti lasket tai lasketutat asiat jotta voit olla varma päätöksesi kannattavuudesta. Tunteilla ei voi pelata.

• Anonyymi
        vastaavassa tilanteessa kirjoitti:

miettisin esin mitä etua saan ostamalla ns. valmiin liiketoiminnan verrattuna siihen että perustaisin uuden firman ja hyödyntäisin oman tietotaitoni alasta sekä mahdollisesti kontaktit?

Pystytkö itse tulkitsemaan tunnuslukuja saadaksesi käsityksen liiketoiminnan tuloksellisuudesta? Jos et niin ota joku joka osaa, jollei muuta niin yritysvälitystä työkseen tekevä ainakin osaa auttaa. Myyjä on aina myyjä vaikka kuinka olisi tuttava, hänellä on eri intressit kun sinulla. Mahdollisissa neuvotteluissa jos pöydän toisella puolella myyjän kanssa ammattilainen, kuka sinua neuvoo?

Tunnuslukujen lisäksi hintaan vaikuttaa jo aiemmin mainitut arvostamisen kannalta hankalat seikat, kuten maine, valmiit asiakassuhteet, hankintasopimukset, yrityksen nimi yms. Mieti mitä etua näistä on verrattuna siihen jos lähdet tyhjältä pöydältä liikkeelle.

Tärkeintä on realismi, kylmän rauhallisesti lasket tai lasketutat asiat jotta voit olla varma päätöksesi kannattavuudesta. Tunteilla ei voi pelata.

Yhden miehen yrityksessä tunnusluvuille ja sopimuksille ei voi antaa täysipainotteista arvoa. Asiakkaat ja toimittajan ovat kuitenkin olleet tämän yrityttäjän kanssa tekemisissä. Henkilökohtaiset suhteet ei siirry kaupoissa.

Osa asiakkaista on varmasti ollut tämän yrittäjän asiakkaita henkilökohtaisten suhteiden takia eikä yrityksen nimen tai ammattitaidon takia. Lisäksi eläkkeelle jäävän yrittäjän vakiasiakkaista suurin osa on samassa tilanteessa eli max muutama vuosi ja eläkkeelle. Myös tukkuripuolella voi olla sama tilanne. Tuttu myyjä on antanut suurasiakasalennukset pienelle asiakkaalle ja yrittäjän vaihtuessa tipahtaakin ostojen mukaiseen alennusryhmään.

Eli ne asiakas/toimittajasuhteet on käytännössä muutamia puhelinnumeroita, joihin voit soittaa, että kiinnostaako jatkaa sinun kanssa ja millä ehdoilla. Osalle asiakkaita on varmasti myös tehty paljon ns laskutettavaa työtä ilmaiseksi ja ehkä sitten isketty iskun paikkaan. Sinähän et näitä juttuja tiedä, joten kuin vanhana toimijana jatkaminen voi olla aikamoinen riippakivi.

Varastostahan on nopeasti kiertävät/menekkituotteet loppu/vähissä ja jäljellä on ne sälät mitä on 100-vuoden varasto. Eli varaston ostaminen päivän tukkuhinnalla ei ole mitenkään relevantti vaan alennusta pitää saada todella reilusti, jotta kannattaa ottaa koko varasto.

Työkalut ovat yleensä kuluneita ja aikansa eläneitä, vaikkakin sinäänsä toimivia, mutta ei kukaan uusi yrittäjä enää sellaisia hankkisi/käyttäisi. Tai ainakaan maksaisi niistä juuri mitään. Myös kiinteistöä/kalustoa saattaa olla, mutta onko ne relevantteja uudelle yrittäjälle ja kannattaako niihin ylipäätään sitoa pääomaa vai voisiko yritys käyttää summan tehokkaammin?

Tuollaisen yhden henkilön yrityksen exitplan pitäisi olla suunnilleen seuraava:
        Myydään yrityksen omaisuus pois, jos ei sitä tarvita/haluta pitää, nostetaan kassa tyhjäksi, sammutetaan valot ja käsketään jatkossa soittaa ”jykälle”, jos haluaa tukea jotain toista yrittäjää tai sitten kertoo lopettaneensa tai vaihtaa puhelinnumeron.

• Anonyymi

Pieni yritys maksaa omasta mielestäni aina liikaa. Siinä maksetaan tunnearvosta, varastosta jälleenmyyntihinnan mukaan, toivosta, että myynti kasvaa jne. Todella usein vanhat jäärät pyytävät yrityksestään 3-5 kertaa suurempaa summaa, kuin siitä ostajan kannattaa maksaa. Parempi olisi sanoa, että painuu vittuun ja sopia vuokranantajan kanssa uusi vuokrasopimus ja ostaa konkurssipesältä varasto.

• Anonyymi

Eikö tullit kauppoja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö tullit kauppoja?

*tullut

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

*tullut

En edes koittanut. Ei yrittäjävetoisessa firmassa ole mitään ostamista.

• Anonyymi

Moni yrittäjä maksaa koko yritysuransa ajan alimittaista YEL-maksua. Sitä perustellaan itselle niin, että kasvatetaan tässä nyt vaan tätä omaa yritystä. Sitten eläkkeelle siirryttäessä firman myynnistä saa mukavan pesämunan eläkepäiville.

Kun myyntihetki tulee, firma onkin nollan arvoinen. Kukaan ei maksa mitään materiaalivarastossa olevasta vanhentuneesta krääsästä ja yrittäjän hallussa olevasta vuosikymmeniä kerätystä Asiakasrekisteristä.

• Anonyymi

Näinhän se on ja turha luulla mitään. Yhden yritys on yhden yritys. Isommassa firmassa on jo muutakin. Esim. ne 5 työntekijää

• Anonyymi

Mulla oli yritys joka työllisti 3 työntekijää ja liikevaihto siinä 600 000€ korvilla.
      Ehdotin kauppaa siten että myyn 2/3 yrityksestä pilkkahinnalla (1€) ja loppu 1/3 3v päästä ulkopuolisen tekemän arvion mukaisesti.
      Ei kevannut.
      No tein sitten 3v aikana 150 000€ tulosta (oman palkkani lisäksi) ja ajoin toiminnan alas.
      Kaveri jolle kappasin oli entinen työntekijäni joka päätyi sitten pistämään oman firman pystyyn ja loisi minun siivellä.
      Tosin juuri ja juuri pystyssä, nyt aika huonossa hapessa yritystoiminta.

• Anonyymi

No hänen vetämänä lopputulos sillä valmiilla firmalla olisi ollut sama hänen kannaltaan. 3v kuluttua yrityksen arvo olisi ollut aika pieni / konkurssissa verovelkojen takia.

Kaikista ei ole yrittäjäksi ja he ei ymmärrä siitä pyörittämisestä mitään vaikka itse työ johdettuna sujuisikin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7515
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4153
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3655
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3160
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2426
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2368
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40