Kotakangasta tai valmiiksi ommeltua kotavaatetta jos löytyy. Ihan ohutta nailonia ei varmaan kannata käyttää koska se palaa eikä hengitä.
4 tai 5 metriä halkaisijaltaan olen ajatellut kotani kooksi. Millaista kangasta suosittelette tai olisiko kukaan ostanut viime aikoina valmiiksi ommeltua kotavaatetta. Entäs kepit? Kevyet alumiinikepit olisi varmaan kätevimmät kuljetella, mutta mistä niitä saa ostaa? Kiitos jo edeltäpäin jos joku jaksaa vastata. Painolla ei niin väliä, jos kuljetan niin veneellä tai autolla.
Kotakangasta
5
9247
Vastaukset
- ehkä..
Kotakauppiailta kannattaa varman kysellä mittoihisi leikattua ja ommeltua kotakangasta.
Tuossapa linkkejä...
http://www.google.fi/search?q=kota&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a
Kotasalkojen voitas kuvitella olevan vaikka sähköpanssarina myötävää alumiiniputkea.
tosin se on melko velttoa, että ihan ohkasesta ei tule.
Miten olis suksisauvojen jatkaminen..Kierrätyskeskuksesta löytyy.
Taikkavaikka ihan metsästä puut, jotka kuorit ja kuivaat.
Muovinen 50 - 75 millin viemäriputkikin voisi käydä..? - Itse tein
Osta 6x10 alumiinipäällysteinen pressu.Leikkaa se 6:n metrin säteiseksi puoliympyräksi.Tässä sinulle puiden päälle pyöräytettävä kangas.Jos tukipuut ovat 5 m. jää maahan vielä helmoja n. metrin verran.Ompele yläosaa yhteen n. 3 metrin matkalta.Jätä sinne ylös n 20cm pyöreä reikä, mistä tukikepit tulevat esiin.Alas jää saumaan oviaukko.Laita siihen vetoketju jos katsot sitä tarvittavan. Tukikeppejä ,kuorittua kuivaa haapaa,minulla on 3.Jatkettavia niistä olen tehnyt muoviputkella.Kepit ovat kolmeosaisia.Lisäksi käytän samanlaisia vaarnoja kuin teltoissakin ,niillä viritän kodan 9 kulmaiseksi.Alareunaan vahvike,vaikka niistä kangasta leikatessa jäljelle jääneistä reunoista.Niissä on lenkit valmiina vaarnojen naruja varten.Naiset ovat käteviä noissa ompeluhommissa.Kokeilimme ompelua miesporukalla.Piti nöyrtyä pyytämään apua ,ei sellaista monimutkaista ompelukonetta osaa käyttää,enkä halua opetellakaan.
- retkeltäjätärtär
...minäkin aloin joskus viime vuonna haaveilla ja sitten sen hankinkin.
Erä-Tikki Inarissa tehnee edullisimmat,sillä omani,kastevaatteineen, maksoi jokseenkin 300€.
Laatuteltta Helsingin konalassa tekee myös kotaa,mutta hinta on tuollaiset 600 euroa.
Omani tilasin vaaleana ja totesin tehneeni oikean valinnan,sisällä on hyvä touhuta,kun ei tarvitse taskulamppua joka käänteessä.
Halkaisija oli 5m,joka minulle oli täydellinen koko. Nyt mahtuu vieraitakin.
Minun ruoteeni ovat tällä hetkellä kuusta,mutta ensi kesänä aion hankkia haapaiset,se on kuivuttuaan kevyttä ja kestävää.
Kotani tarvitsee niitä yhteensä 14 kappaletta,joista kahta käytetään kiertämään kotakangas ruoteitten ympärille.Ruoteitten pituus on noin 5 metriä,paitsi nuo,jolla kotavaate kierretään ruoteisiin,ne voivat olla korkeudeltaan sellaiset,etteivät nouse yli sen kohdan,josta ruoteet ovat kiinnitetyt toisiinsa ylhäällä.Näin vaatteen kierto routeille on helpompaa.Kota vaatteen päissä on valmiiksi nauhat,jotta kiinnitys näihin lyhyempiin puihin onnistuu.Ja taitaakin olla paras konsti yksinpystyttäjälle!!
Paketissa on myös kastevaate,joka tulee kodan alaosaan,sisäpuolelle,ruoteisiin kiinni noin metrin korkuisena siten että sen alahelma on lattiassa kiinni. Tarkoituksena on se,että itse kodan helmoja nostetaan,jotta nuotio saa sieltä sitten korvausilman,joka nousee seinää pitkin ikäänkuin kastevaatteen yli,jolloin se ei tunnu istujille vetona alhaalla. Se nostaa näin myös savun ylemmäksi,jolloin puuhastelu kodassa on mukavampaa.
Ja vielä lisänä tuli sellainen lisäosa,jolla yläaukkoa voi pienentää sateen sattuessa.
Toivottavasti selvensi hieman...!! ;)- Siis minä
Tuhannet kiitokset neuvoista molemmille käteville retkeilijöille! Ehkä kokeilen molempia,ekaa pienempään ja tokaa isompaan. Perästä kuuluu.
- kotalaavun
Siis minä kirjoitti:
Tuhannet kiitokset neuvoista molemmille käteville retkeilijöille! Ehkä kokeilen molempia,ekaa pienempään ja tokaa isompaan. Perästä kuuluu.
Aikoinaan ostin palakaupasta maastokuviokangasta, jossa hopeanvärinen sisäpuoli; ohutta, sadeviittakangasta lähinnä.Tuli useistakin eri pakoista hieman erikuvioisia.Jätin oviaukkohalkioksi sivun maasta huippuun asti ja oven kiinnitteeksi tarranauhaa.Siten on helppo säädellä savuaukkoakin. Huippuun pieni tasku johon pystyynnostoruode asetetaan.Olen yöpynyt tunturialueilla muutaman kerran.Ongelmana se, että tunturikoivut lyhkäsiä ruoteiksi ja kangas jää löysälle. Jos vielä käytän,niin pienennän kotaa.Jos tekisin ruoteet kotona, niin käyttäisin sähkömiesten muoviputkisalkoja , kaksi sisikkäin. Uskoisin niistä tulevan tarpeeks jäykät.Ovat kevyitä kuljettaa esim ahkion päällä.Ja sitten vielä riippuva nuotio, niin ei tarvi juuri lunta lapioida.Mutta se onkin jo toinen juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823646Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1061102
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165855- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745