puhuminen

Nimetön

Poika 3v.5kk aloittaa ensimäinen päivä tarhan kolmekertaa viikossa puolipäivää ja eikä puhu 2sanaa.Olen kuulut ku menee tarhaa siellä oppivat puhumaan.Onko kenelekään kokemusta kuinka nopeasti oppivat puhumaan tarhassa?

5

1345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Morningsunlight

Ottaa yhteyttä neuvolaan ja pyytää aikaa lääkärille joka laittaisi tarkempiin tutkimuksiin sillä kyse saattaisi olla dysfasiastakin. Itselläni noin neljä vuotias tyttö eikä myöskään puhu kovin selvästi ja hänellä tutkitaan onko kyse nimenomaan dysfasiasta tai jostain muusta, mutta selvää kannattaa toki asiasta ottaa, voit vaikka googlettaa hakusanalla dysfasia.

• Nimetön

Ei Meijen pojalla oledysfasiatakin.Olemme seuranassa keskusairaalassa ja puheen viivästymä johtuu jostain muusta.Menemme elokuussa puheterapialle.

• miten kehittyy
        Nimetön kirjoitti:

Ei Meijen pojalla oledysfasiatakin.Olemme seuranassa keskusairaalassa ja puheen viivästymä johtuu jostain muusta.Menemme elokuussa puheterapialle.

Jos teille on suositeltu päiväkotihoitoa puheen kehityksen tueksi, niin silloin se päiväkotihoito tukee puheen kehitystä. VIE LAPSESI SIINÄ TAPAUKSESSA PÄIVÄHOITOON, VAIKKA ITSE OLISIT KOTONA.Mutta todennäköisesti puhe ei tule yhdessä yössä eikä kahdessa kuukaudessakaan kehittymään nopeasti. Jos on ongelmia puheen tuotossa, voi varautua siihen, että puheen normalisoituminen tulee kestämään.
        Sanoit, että olette keskussairaalassa jo tutkimuksissa olleet. Miksi puheterapia käynnistyy vasta nyt? Hain omalle lapselleni puheterapiaa 2½vuoden iässä, enkä ole hetkeäkään katunut sitä. Mitä aikaisemmin päästään kuntouttamaan sen parempi, olipa syy mikä tahansa.
        Miten keskussairaala voi sulkea 3½-vuotiaalta dysfasian pois? Dysfasia diagnosoidaan yleensä vasta 4-5-vuotiaalta. Jos mitään muuta syytä ei ole olemassa, diagnoosi kallistuu kyllä dysfasiaan. Ei meilläkään ollut 3vuotiaana dysfasia-diagnoosia, puheterapiaa saatiin, polilla käytiin ja jopa osastojaksolla audiofoniatrisella, mutta dysfasia-diagnoosi saatiin vasta 4-vuotiaana.
        Joka tapauksessa ota kuntoutus vakavasti ja pidä huoli, että lapsesi saa kuntoutusta. Unohda kummien kaimojen ja sukulaisten jahrustelut "kyllä ne kaikki lapset oppii puhumaan, toiset vaan vähän hitaammin" tms. sonta.

• Morningsunlight
        Nimetön kirjoitti:

Mietin myös tässä että onko pojaltanne tutkittu sitä että voisiko hänellä olla mahdollisesti kielijänne liian lyhyt sekin voi vaikuttaa paljon puheenkehitykseen. Myös se kannattaa ottaa selville.

• jepuli13

minun tyttö on 1.v eikä puhu ei syytä huoleen kyllä ne sit varmaaan aikanaan oppivat!!!eikä tyttö edes kavele!!!! eikä suostu oikeen syömään:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1157
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      44
      595
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      548
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      513
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      50
      504
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      492
    Aihe