Autokakku

pojan äiti

Heissan,

täältä löytyy varmaan paljon äitejä, jotka ovat tehneet autokakun. Netistäkin löytyi paljon vinkkejä, mutta vielä olisi yksi pulma. Olen jo päätynyt siihen, että teen isolla pellillä pohjia, joista sitten leikkaan ja kokoan autonmuotoisen kakun. Täytteet ja maut on jo selvillä. Ajattelin päällystää koko komeuden suklaalla, jolloin tulisi ruskea auto. Kaipaisin vinkkejänne koristeluun. Dominokekseistä saa varmasti renkaat ja englannin lakuista ajovalot, mutta miten tuulilasit ja ovet? Jollain valkoisella voisi ehkä pursottaa (tomusokeri-vesi-seoksella)...
En ole erityisen hyvä näissä koristelujutuissa, joten vinkkien pitäisi olla aika helposti toteutettavissa. Marsipaanilla en halua lähteä pelleilemään, koska epäilen, että jälki ei olisi minun tekemänä kovin hyvää. Ainoa, mikä tuli mieleen, että pysyisikö suklaan päällä vielä marsipaani, jos tuulilasit tekisi värillisellä marsipaanilla? miltäköhän näyttäisi? Pysyykö tuo tomusokeri suklaan pinnalla niin, ettei valu? Muita ideoita?

9

910

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin jossain

näin jonkun tehneen tuulilasien yms ääriviivat, oli ihan mukavan näköinen.

• jokusen sataa kakkua tehnyt

Tekisin itsekin ison pellillisen pohjaa ja kasaisin siitä. Päälle en silti ehkä laittaisi suklaakuorrutetta sitä menee kuitenkin tosi paljon siihen ja on tosi valuvaa. Sitä on hankala saada pysymään sivuilla jos on kovin korkeat reunat ja sen koristelu on haasteellista. Tomusokeri ja samaten sokerikuorrute esim. imeytyy suklaaseen heti ja värjäytyy ruskeaksi. Toisaalta jos kakku on melko pieni; saa sen suklaalla vuorattua kuten normaalin täytekakunkin. Mutta pitää sitten olla tarkkana millä koristelee. Tomusokeri on huonoin eikä marsipaanikaan kauaa kestä värjäytymättä. Joskus on laitettu suklaakakun päälle punaista "Snöre"lakunauhaa sitten kun kakku on kylmässä jäähtynyt ja suklaa melko kovettunutta. Sitten se siinä päällä pysyy.

Koristelu näkyisi parhaiten jos tekisi ihan perus kermavaahtopäällisen (tai vaniljakastikepäällisen kermakammoisille) siinä iloiset väri tulee parhaiten esiin. Mutta makunsa kullakin..

Meillä aikanaan tehtiin "Mini"-autokakku jossa katto oli valkoista marsipaanilevyä ja sivuilla ohut kerros vihreäksi värjättyä kermavaahtoa jonka kakarat sai itse karkeilla ja kekseillä koristella. Ovet ja ikkunat voisi vetää snörenilläkin tietysti ohueen päälliseen. tai halvan lakumatoista saisi ehkä hieman paksumpia nauhoja koristeluun.

Tapoja on tietysti monia. Toiset ei halua kermakakkua, toiset ei suklaata..

Lasten kutsuilla kakku onneksi aina hupenee hetkessä joten juuri ennen tarjoilua koristeltu kakku riittää mainiosti. Ei ehdi värjäytyä ja valumatkaan ei kauheasti haittaa..

• ap.

Kiitos vinkeistä! Mitenkään ehdottomasti kukan ei tarvitse olla suklaalla kuorrutettu, voisin tehdä kermakakunkin, jos koristelu onnistuisi paremmin. Jätskikakkuun olen tehnyt ääriviivoja lakunauhalla ja se voisi tietysti olla yksi vaihtoehto. Ajattelin, että musta laku ei ehkä erotu suklaakakusta, mutta nuo punaiset lakunauhat voisivat olla yksi ratkaisu. Tai sitten kermakakku. Mutta mistä kermakakkuun tuulilasit? Onnistuisiko lakunauhalla niin, että nauhat eivtä "uppoa" vaahdon sekaan? Millainen tulisi, jos ensin laittaisi kermavaahdon ja siihen päälle tuulilasit marsipaanista?

• ap.
        ap. kirjoitti:

Kiitos vinkeistä! Mitenkään ehdottomasti kukan ei tarvitse olla suklaalla kuorrutettu, voisin tehdä kermakakunkin, jos koristelu onnistuisi paremmin. Jätskikakkuun olen tehnyt ääriviivoja lakunauhalla ja se voisi tietysti olla yksi vaihtoehto. Ajattelin, että musta laku ei ehkä erotu suklaakakusta, mutta nuo punaiset lakunauhat voisivat olla yksi ratkaisu. Tai sitten kermakakku. Mutta mistä kermakakkuun tuulilasit? Onnistuisiko lakunauhalla niin, että nauhat eivtä "uppoa" vaahdon sekaan? Millainen tulisi, jos ensin laittaisi kermavaahdon ja siihen päälle tuulilasit marsipaanista?

Siis KAKUN ei tarvitse olla suklaalla kuorrutettu...

• Paakari
        ap. kirjoitti:

Jos ite tekisin, niin ostaisin kaupasta elintarvikeväriä (nestemäistä), ja värjäisin osan kermasta vaikka siniseksi, tai minkävärisen auton nyt sankari haluaa. Tuulilaseihin käyttäisin sitten valkoista kermaa. Rajauksiahan voi vaikka pursottaa sillä pienellä sileällä tyllalla.

Irtokarkkilaareista löytyy myös hyviä koristeita, esim. renkaiksi ne lakukiepit vois olla hyvät.

Ja ihan vinkkinä, käytä sitä creme vispiä jossa on 20% rasvaa tai vispikermaa, on huomattavasti parempi vaahto kuin tavis kuohukermassa.

Hauskoja juhlia :)

• ja koristelusta
        ap. kirjoitti:

Oikeassa kermassa kestää koristeet vähän napakammin kun missään muussa. Eli vispikerma ja meillä hyväksi todettu vaahtoutuvalla vaniljakastikkeella jatkettu kermavaahto on löysempiä joten reunat voi olla haasteellisempia. Mut tulos on oikeaa kermaa nätimpi jos sillä kermalla on merkitystä.. kuten esim. pursotuksessa.

Marsipaanilevyistä, kävi itselläkin mielessä että tehdä lasit mutta siinä ongelmaksi muodostuu tosiaan se että ne uppoaa ja valuu kermassa. Eihän sitä kermaa tietysti tarvii olla kuin juuri että peittää kakun. Silloin ei nauhat ja marsipaanilevyt välttämättä niin uppoa että katoavat näkyvistä..

Yritin tuossa vähän selailla vanhoja reseptejä, muistan joskus jatkaneeni suklaakuorrutetta jollain, jolloin suklaapäällysteestäkään ei tullut niin tuhti ja paksu. en tähän hätään löytänyt enkä yhtään muista oliko se jatke jotain ranskankermaa vai mitä..

jostain kaupasta sain aikanaan sellaista melko ohutta vohvelilevyä. voisko ne ikkunat tehdä sellaisesta. tai neliön muotoisista kekseistä. esim. carneval tms. ei uppoa kermaan niin helposti. tai after eight suklaapaloja..

hyviä ideoita tulee aina karkki ja keksihyllyissä vastaan. käy silmäilemässä.. ja minä aina kyselen pikkuisiltakin mitä ne silmissään näkee. Niille ei aina tarvii olla ees niin pilkulleen viilattua.

värjäyksestä vielä. värit on minun mielestä hankalia. ne pahimmillaan tekee kermasta vähän juoksettuvaa ja selkeitä värejä niillä en oo koskaan saanu aikaiseksi. mutta ehkä joku muu on siinä lajissa taitavampi kun minä..

Meillä tehdään seuraavaksi purjevenekakku.. 8v. poika pääsi ukin mukaan purjehtimaan tänä kesänä ja haluaisi venekakun :) Siihen purjeet tulee varmaankin marsipaanilevystä heti jos keksin millä ne saa pysymään mastossa.

• Vinkkejä jo antanutkin

Mitenhän toimisi lasten kakussa tuorejuustosta ja vaahtoutuvasta vaniljakastikkeesta sekoitettu kuorrute? Se ei niin helposti värjäänny ja on aika tahmaista joten pysyisi marsipaanit karkit nauhat paremmin.. lakukastiketta aikanaan laitettiin sellaisen päälle ja oli tahmaista puuhaa. lakukastikekoristelua vaan en suosittele kenellekkään se vaan venyy ja venyy ja on niin hidasta että siistiä viivaa ei meinaa saada millään. eikä se katkee siitä tuubista nätisti koskaan..

• ap.

Kiitos kaikille vinkeistä! Ehkäpä tuo keksi ja karkkihyllyllä vierailu olisi helpoin tapa toteuttaa kakku. After Eight tai karvevaali keksit tai jotkut sopivat vohvelit saanevat kelvata tuulilaseiksi. Noi lakukiepit renkaiksi on hyvä idea, jos vaan löydän jostain sellaisia. Täytyy alkaa pitää kaupoissa silmät auki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33