Testeistä?

Vissiin keliakiaa??

Oireina mulla seuraavaa: kämmenissä kutisevaa pienirakkulaista ihottumaa, erityisesti sormissa ja kämmenpohjissa. Erilaisia vatsaoireita: turvotusta, ummetusta, alavatsakipua erityisesti vasemmalla puolella. Oireina myöskin alaselkäkipu joka johtaa vasempaan jalkaan. Lääkärissä ravasin aikani, otettiin verikoe, joka kuitenkin oli negatiivinen, eli ei keliakiaa?? Sitten törmäsin tähän nykypäivän "muotidieettiin" eli vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, eli ei viljatuotteita ensinkään. Aluksi en sitä sen kummemmin ajatellutkaan, mutta jossain vaiheessa huomasin että ed. mainittuja oireita ei enää ollutkaan. Sitten mulle kävi se tyypillinen laihduttajan vaiva eli aloin taas lipsua ja syödä esim. viljatuotteita, ja olo taas ihan hirvee.
Osaako kukaan sanoa miks testissä ei näkynyt mitään viittausta keliakiaan vaikka oireet kuitenkin hävisivät kun jätin viljatuotteet pois?

2

574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VatsaVammainen

Ihan yleistä on ettei testeissä näy mitään vaikka oireita on. Joillakin diagnosoiduilla keliakiapotilailla on mennyt vuosia oireiden alkamisesta siihen, kun vasta-aineet on ensimmäisen kerran verikokeissa olleet koholla.
      Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös muita viljaan liittyviä vatsavaivoja on kuin keliakia. Voit kokeilla sitä, että jätät gluteenipitoiset viljat pois mutta käytät gluteenittomia hiilarilähteitä (riisi, maissi, tattari jne) ja katsot onko olossa sillä dieetillä eroa. Joskus vatsaoireet voivat johtua hillihydraattien käymisestä tms mikä ei liity gluteeniin mutta aiheuttaa samantyyppisiä oireita. Toki jos suvussasi on keliakiaa niin sitten on syytäkin epäillä että kyse voisi olla siitä.

• voi olla

myös vilja-allergia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi kuollut ulosajossa lauantai-iltana Loimaalla

On tainnut olla melkoinen ylinopeus kun on tuollaista jälkeä tullut. Onneksi ei kuitenkaan sivullisia menehtynyt https://viranomaisuutiset.fi/ulosajo-
      Loimaa
      193
      9747
    2. 587
      2481
    3. Haittaako se, että olen sua nuorempi?

Mulle ikäerolla ei ole mitään väliä, mutta voiko naista se haitata, jos on vanhempi miestä?
      Ikävä
      129
      1601
    4. Hoosiannaa samban tahdissa

Tallensin tänä aamuna klo 10 Helsingin Paavalin kirkosta (Hermannissa) tulleen Adventti-jumalanpalveluksen. Aloitus, eli kirkkoherra Kari Kanalan ja
      Luterilaisuus
      85
      1034
    5. Kysymys haavemaihin

Hei haaveileva mukava nainen, miten meni viikonloppu?
      Ikävä
      226
      938
    6. Kaikkea hyvää

Emme enää tapaa.
      Ikävä
      79
      899
    7. Sanna Marin: Suomessa romahtaa nyt kaikki!

- Pisatutkimus kertoo koulutuksen tason romahduksesta. - Olkiluoto 3 kertoo suomalaisen teollisuusosaamisen tason. - Vanhusten hoito retuperällä. - So
      Maailman menoa
      245
      735
    8. Näin sinuakin kytätään - näyttöihin upotetut kamerat

On tultu uuteen vaiheeseen , jota monet eivät vieläkään ymmärrä. Uusimpiin puhelimiin sekä tietokoneisiin on ilmeisesti häivytetty/piilotettu kamerat
      Maailman menoa
      203
      695
    9. Haittaako mies

Että mulla on seksuaalisia haluja sua kohtaan? Onko se sun mielestä outoa? Oot vaan niin kuuma mies. 🤤
      Ikävä
      35
      691
    10. Miten menee mummokalsari

Mitä kaunokainen? Olisitko ollut kiinnostunut olemaan vaimoni jopa?
      Ikävä
      45
      610
    Aihe