Lymfooma

vatsassa

Hei! Kirjoittelin jo aiemmin tänne vatsan alueen suurentuneista imusolmukkeista. Viitsisittekö kertoa kaikki joilla on ollut/on vatsanalueella lymfooma kasvain, mitä oireita teillä oli ennen diagnoosia? Entä tuntuiko kasvain päältäpäin? Missä kohdassa se sijaitsi? Kasvoiko nopeasti?

6

12412

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräsvaan

Olisin myös kiinnostunut. Iselläni sellaista outoa painontunnetta ylävatsassa ja pömpöllänsä. Miten ja missä kohdassa vatsaa ne imusolmukkeet tuntuu jos tuntuu. Olen muuten hoikka mutta vatsani on varsinkin syönnin jälkeen ihan kuin turvoksissa ja ahdistunut olo. Painon tunnetta on ilman syömistäkin.

• pömppämaha

Itse olen kyllä epäillyt munasarjasyöpää ( rintasyöpä sairastettu ja munasarjasyöpäriski suurempi).
        Itselläni on joskus ollut kystia munasarjoissa ja myooma kohdussa ja silloin vatsa oli samalla tavalla "pullea".

niin,niin... lääkäriin..

• eräsvaan
        pömppämaha kirjoitti:

Itse olen kyllä epäillyt munasarjasyöpää ( rintasyöpä sairastettu ja munasarjasyöpäriski suurempi).
        Itselläni on joskus ollut kystia munasarjoissa ja myooma kohdussa ja silloin vatsa oli samalla tavalla "pullea".

niin,niin... lääkäriin..

En ole sairastanut mitään syöpää mutta tulee välillä mieleen kun olen luonteeltani tällainen itseni tarkkailija. Vatsaliikkeitäkään ei jaksa tehdä. Kumma ahdistus mahassa. ei kohta viitsi syödäkään mitään kun pienestäkin määrästä tulee ähky olotila.

• pömppämaha
        eräsvaan kirjoitti:

En ole sairastanut mitään syöpää mutta tulee välillä mieleen kun olen luonteeltani tällainen itseni tarkkailija. Vatsaliikkeitäkään ei jaksa tehdä. Kumma ahdistus mahassa. ei kohta viitsi syödäkään mitään kun pienestäkin määrästä tulee ähky olotila.

lääkärin tutkimuksia. Itse en ainakaan saa rauhaa ennenkuin minut on tutkittu.

• eräsvaan
        pömppämaha kirjoitti:

lääkärin tutkimuksia. Itse en ainakaan saa rauhaa ennenkuin minut on tutkittu.

Pitäisi varata aika lääkäriltä yleiseen terveystarkastukseen. Ja tutkituttaa kaikki paikat sekä ottaa verikokeet ym. Olen viimeksi käynyt papa kokeessakin 8 vuotta sitten kun kolmekymppisenä unohtu ja sit se on syystä tai toisesta jäänyt käymättä. Omaa saamattomuutta. Kiitti vastauksista.

• Janett

Minulla todettiin huhtikuun alussa follikulaarinen hidaskasvuinen lymfooma. Sitä oli vatsan alueella 13- ja 11-senttisinä möhkäleinä. Ruokatorven ympärillä 5 x 2 x 1 cm. Keuhkojen välikarsinassa, soliskuopan yläpuolella kaulan puolelle. Selkäranka kiersi 18 mm lymfooma jatkuen vatsan puolelle aortan viereen eli siis keskelle vatsaa 18 millisenä. Mm. munuaislaskimo oli litistynyt, samoin monet muutkin suonet. Eli kohta olisi alkanut tulla erinvaurioita, jos en sitä ennen olisi tukehtunut tuon ruokatorven ympärillä olevan örkin vuoksi.

Mulla oli viime vuoden alusta asti nielemis- ja hengitysvaikeuksia, mutta luulin niiden olevan psyykkisiä. Heinäkuussa sain gynekologilta (51 v) hikoiluun hormoonilaastareita. Voimakas hikoilu on yksi lymfooman oire, mutta iän takia diagnosoitiin vaihdevuosiksi tuo hikoilu. Sen jälkeen alkoi maha kasvaa, osaksi luulin johtuvan laastareista, osaksi ylensyönnistä. Alkuvuodesta keskellä vatsaa alkoi tuntuva sykkivää tunnetta ja vasemmalla kylkiluiden alla painon tunnetta kun haima alkoi olla litistyksissä. Koko vatsa oli oikeastaan aika kiinteän tuntuinen ja tuntui jopa liikettä. Eli jos olisin ollut parikymmentä vuotta nuorempi, olisin kuvitellut olevani raskaana, koska vatsa kasvoi ja joku siellä potki. Minulla on siis hidaskasvuinen tämä lymfooma, mutta nopeakasvuisessa kivutkin ovat jo niin kovia, että lääkäriin tulee lähdettyä herkemmin. Minulla alkoi maha kasvaa syksyllä ja huhtikuussa olikin jo iso löydös.

Ultraäänessä sitten todettiin tämä tauti ja päivystyksenä keskussairaalaan. Kolmannen hoitokerran jälkeen örkit olivat jo pienentyneet huomattavasti. Ruokatorven ympärilläkin enää 8 mm. Nyt kaikki 6 sytostaattikertaa ovat ohi. Kahden vuoden ajan annetaan vielä 2 kk välen vasta-ainehoitoa, koska tämä tauti on herkkä uusimaan.

En ollut koskaan kuullut, että lymfooma voi olla mahassa, vaikka olen vuosikausia kirjoittanut lääkäreiden saneluja. Jos olisin tiennyt, olisin mennyt lääkäriin aiemmin. Mutta kun oireet olivat niin epämääräisiä enkä uskonut sieltä mitään löytyvän.

Eli jos epäilette jotain tällaista, niin lääkäriin vaan. Nämä ovat nykyisin hyvin hoidettavia, ettei hoitojakaan kannata pelätä. Tässä kaljuna istun hengissä ja nettiin kirjoitteleen. Tukkakin tosin on jo kasvamassa, samoin voimat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3447
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2096
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1121
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      39
      974
    Aihe