Minulla on nuoresta asti ollut paha yskä aina kostealla ja kylmällä säällä, ja tämä menossa oleva kesä on yhtä helvettiä. Olin rasituskokeessa rasitusastmaepäilyllä, mutta diagnoosiin asti ei ihan päästy. Itse epäilen homesieniallergiaa (sellaisen sienen joka näkymättömänä leviää itiöinä metsissä), mutta ei ole varaa tutkimuksiin... Hyvä kun lääkkeisiin.
Olen vuodesta 2003 saanut apua Bricanyl-inhalaattorista, pahimpina aikoina otan sitä 2 suihkausta 2 x päivässä. Mutta nyt se alkaa taas loppua ja mietityttää että olisiko jotain muuta, kun siitä tulee mieletön pumpunnakutus ja käsien tärinä?
Kumppanillani on astma ja hänellä on Buventol-inhalaattori, mutta hän ei muista montako kertaa sitä saa ottaa päivän aikana. Olen kokeeksi ottanut hänen lääkettään kerran päivässä, mutta niin vähä ei auta minua.
Mitä avaavaa lääkettä kannattaisi ajatella ja ehdotella lääkärille? (Tk-lääkärit kun eivät näemmä mistään mitään tiedä, niin että kaikki pitää itse tietää heidän puolestaan.) Buventol mutta suurempi annos kuin kerta päivässä? Joku muu, mikä?
Ns. hoitavia lääkityksiä kuten Pulmicort en halua, koska se ei auttanut mitään kun sitä kuurin vedin. Eikä minulla siis liene "tavallinen" astma vaan allergia. Sitä ei pysty parantamaan pysyvästi millään, mutta auttaa kummasti kun saa röörit pysymään auki!
Paras avaava lääke?
8
9843
Vastaukset
- esukkaa
olen itse astmaatikkona käyttänyt muutamia erejä piippuja ja ylinvoimaisesti paras on Ventoline Diskus.Se on kiekon mallinen..Se avaa mulla ihan kerralla kuntoon hengitystiet ja nopeasti..toisin kun esim. buventol,jolla ei pahemmin ollut vaikutusta..
kannattaa kokeilla jos et ole vielä kokeillut! - diskus
on hyvä avaava lääke! Kannattaa kokeilla. Toimii hyvin ilman sydämentykytyksiä ja on nopeavaikutteinen. Olen käyttänyt jo 8 vuotta ilman tarvetta vaihtaa, siinä missä sisko yhä kokeilee eri avaavia...
- kokemuksestani
että vaikka ventoline on ihan ok, siitä jää jauhoa suuhun. Itse pidän enemmän Airomir autohalerista. Sen jauhe on niin hienoa, ettei jää suuhun, ja se auttaa hyvin. Se ei aiheuta käsien tärinää ja sydämen tykytystä kuin korkeintaan pikkuisen jos oikein paljon (esim. 5 annosta päivässä) täytyy ottaa (ja mahdollisesti ekalla kerralla, jos ei ole pitkiin aikoihin käyttänyt, tosin mulla ei sitäkään). Sen sijaan Brikanylistä olemme astmaatikkoystäväni kanssa samaa mieltä: se on avaavista lääkkeistä inhottavin sivuvaikutuksiltaan - voi sitä käsien tärinää jo ekan saatika tokan annoksen jälkeen! Joten Airomiria suosittelen lämpimästi.
On totta, että homeallergia ei ole sama kuin perinteinen astma, mutta itselläni on tullut astma nimenomaan rakennushomeiden ja -kemikaalipäästöjen seurauksena. Ei kiva. Joten kannattaa jo alusta suhtautua oireisiinsa riittävällä vakavuudella - jos pelkällä päivittäisellä avaavalla elää riittävän pitkään, voi huomaamattaan tulla altistuksista tosi kipeäksi. Joten järki käteen :)
Hyviä avaavakokeiluja! - Dreamworld
kokemuksestani kirjoitti:
että vaikka ventoline on ihan ok, siitä jää jauhoa suuhun. Itse pidän enemmän Airomir autohalerista. Sen jauhe on niin hienoa, ettei jää suuhun, ja se auttaa hyvin. Se ei aiheuta käsien tärinää ja sydämen tykytystä kuin korkeintaan pikkuisen jos oikein paljon (esim. 5 annosta päivässä) täytyy ottaa (ja mahdollisesti ekalla kerralla, jos ei ole pitkiin aikoihin käyttänyt, tosin mulla ei sitäkään). Sen sijaan Brikanylistä olemme astmaatikkoystäväni kanssa samaa mieltä: se on avaavista lääkkeistä inhottavin sivuvaikutuksiltaan - voi sitä käsien tärinää jo ekan saatika tokan annoksen jälkeen! Joten Airomiria suosittelen lämpimästi.
On totta, että homeallergia ei ole sama kuin perinteinen astma, mutta itselläni on tullut astma nimenomaan rakennushomeiden ja -kemikaalipäästöjen seurauksena. Ei kiva. Joten kannattaa jo alusta suhtautua oireisiinsa riittävällä vakavuudella - jos pelkällä päivittäisellä avaavalla elää riittävän pitkään, voi huomaamattaan tulla altistuksista tosi kipeäksi. Joten järki käteen :)
Hyviä avaavakokeiluja!Mun mielestä taas ehdottomasti paras avaava lääke on Oxis mutta saattaa aiheuttaa joillekin sydämen tykytystä.
- tools
Dreamworld kirjoitti:
Mun mielestä taas ehdottomasti paras avaava lääke on Oxis mutta saattaa aiheuttaa joillekin sydämen tykytystä.
Oxis on tehokas, mutta se ei ole varsinainen avaava lääke eikä sitä tule käyttää ilman hoitavaa lääkettä. Oxis on pitkävaikutteinen, säännöllisesti käytettävä lääke jonka rinnalla minulla on avaavana lääkkeenä Buventol. Oxista otan ainoastaan Beclometin yhteydessä.
- Latte
...edes yrittää hakea parasta avaavaa lääkettä. Saatikka mennä lääkärin luo ja kertoa, että kaveri syö sitä ja sitä ja se on parempaa kuin se tai tuo. Minulla on se käsitys, että astmaoireet vaihtelevat suuresti ja kaikkihan me olemme yksilöitä myös sairauksiemme suhteen. Itselläni on todettu astma kaksi vuotta sitten ja aluksi haettiin lääkitystä ja olen siitä lähtien ottanut päivittäin Pulmicortia, se on minulle osoittautunut ihan oikeaksi valinnaksi. Viestiketjun aloittaja kertoo hänellä olevan epäilyksiä astman suhteen. Kyllä käsittääkseni lääkärikunnan taso Suomessa on sitä luokkaa että ei astmadiagnoosin tekeminen liene mikään henkimaailman asia ?. Se on sitten toinen juttu milloin löydetään oikea lääkityksen taso ja oikeat lääkkeet.
- osataan
tehdä, mikäli kysymyksessä on tyypillinen astma, mutta astmankaltaista oireilua on liukuvalla janalla vaikka kuinka paljon ja eri syistä. Siksi minutkin on diagnosoitu astmaatikoksi, vaikka olen niin epätyypillinen tapaus, että siviilielämässä kohtaamani keuhkosairaanhoitaja kommentoi sairaskertomustani ja lääke yms arvojani, että " no kylläpä sinulla on vaikeahoitoinen ja erikoinen astma!" Niin että ei varmasti ihme, jos joskus mennään metsään.. ei lääketiedekään vielä kaikkea tiedä :)
- asioita
"syö sitä"
Ei kai?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401420Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2901255- 1091115
- 191061
- 651038
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161019- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841