Kuka oli ensimmäinen kristitty

kertokaa

Kuka oli ensimmäinen kristitty ja miksi kristinusko perustettiin?

17

460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lue Uusi Testamentti, niin kaikki selviää tai jos tahdot suppeamman version, niin lue Luukaksen evankeliumin loppu ja sen perään Apostolien teot.

• Se tulisi ensin määritellä.

• kiinni

Hyvä! Tuosta tulee aloittaa. Pelkäsin ettei kukaan takerru asiaa alusta vaan ryntää loppuun niinku täällä usein käy

• kiinni kirjoitti:

Hyvä! Tuosta tulee aloittaa. Pelkäsin ettei kukaan takerru asiaa alusta vaan ryntää loppuun niinku täällä usein käy

mutta se poistettiin. Kaipa se oli liian hyvä. Se romutti perinteisen ja pinnallisen käsityksen siitä, mitä kristitty tarkoittaa.

• poistamiset
        Tapani1 kirjoitti:

mutta se poistettiin. Kaipa se oli liian hyvä. Se romutti perinteisen ja pinnallisen käsityksen siitä, mitä kristitty tarkoittaa.

Olan pannut merkille että tietyt hyvät ja asialliset ketjukkin katoaa. Joissakin toki on joku liian asiaton kanta ilmaistuna mutta voisivat poistaa sellaisen asattomuuden eikä koko keskustelua.

• karusti
        poistamiset kirjoitti:

Olan pannut merkille että tietyt hyvät ja asialliset ketjukkin katoaa. Joissakin toki on joku liian asiaton kanta ilmaistuna mutta voisivat poistaa sellaisen asattomuuden eikä koko keskustelua.

niin se menee että jos totuus on liian paljastava ja karu eikä sovi joidenkin pirtaan niin se
        blokataan ja poistetaan.

• kvarttus

Eeva, jolle lupaus syntien sovittajasta annettiin.
      Sanahan vakuuttaa, että Jumala on ensimmäisen ja viimeisen luona sama, muuttumaton Jumala. Hän on alku ja loppu.

(ilm 1:8) "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.

• Trubaduuri

Jos asiaa lähestytään tosiasiallisin näkemyksin
      , niin voi jopa sanoa näin. Kristus oli ihan ensimmäinen, sillä hänet luotiin ensiksi ja hänen kauttansa on jokainen ihminen luotu, kristinusko on siis näin myös ensimmäinen ja alkuperäisin uskonto maan päällä, se vanhin, ikuinen.
      Hän (Kristusta vapaasti lainaten) itse sanoi asiasta erikoisen upeasta ja erittäin lyhyesti jotakuinkin täten: "Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, eikä minua ennen ole ollut ketään, eikä minun jälkeeni tule enää ketään". Elikä hyvä Paimen ja Opettaja oli ensiksi, sitten vasta luotiin oppilaat. :) Hänen, Kristuksen alkuperä on muinaisuudesta.

Uskoa ei perusteta erikseen, vaan sitä joko omataan tai sitten ei. Elikä, joko uskova ihminen tottelee ja on kuuliainen kaikessa Luojalleen, taivaalliselle Isälle sekä luottaa Häneen täysin, tai sitten ei.

• uskomattoman ihmisen

Uskoa ei perusteta erikseen, vaan sitä joko omataan tai sitten ei. Elikä, joko uskova ihminen tottelee ja on kuuliainen kaikessa Luojalleen, taivaalliselle Isälle sekä luottaa Häneen täysin, tai sitten ei.

luettelostasi?

• -------------

Mutta eihän Jeesus ollut edes kristitty vaan ristitty!
        Jeesus ei alkanut palveleen kristinuskon uskon herraa jumala vaikka piru kyllä kiusasi häntä.

• Trubaduuri
        uskomattoman ihmisen kirjoitti:

luettelostasi?

Tottelematonhan on ei uskova, elikä uskoton ja uskomaton ! Joten, en unohtanut yhtään ketään.

• Voihan plistuksen kiusaus.
        ------------- kirjoitti:

Jeesus ei alkanut palveleen kristinuskon uskon herraa jumala vaikka piru kyllä kiusasi häntä.

Niinkö se olikin, jotta juuri sinä se aina tiedät Jeesuksenkin asiat paremin kuin Jeesus itse. Ni ni, on se hienoo, sanon vaan.

• no jaa...?
        ------------- kirjoitti:

Mitä sillä on väliä? Opetuslapset saivat tietää että Jeesus oli noussut kolmantena päivänä kuolleista, joten aika monta taisi olla siinä yhtä aikaa? Ihan ekä joka näki Jeesuksen oli se Maria josta Jeesus oli poistanut seitsemisen pahaa henkeä, joten on aika vaikeaa sanoa että kukahan se olisi ollut se ensimmäinen?

• apostolit ole...

Jeesus oli ainakin juutalainen eikä kristitty, joten eiköhä sitte joku apostoleista ole ensimmäinen kristitty?

• kvarttus

ihmiset nimittelemmää Jeesuksen seuraajia kristityiksi. Se oli uskovia kohtaan suunnattu haukkuma nimi. Joka sitten tuli yleiseksi Jeesukseen uskovien nimeksi.

• joo no joo...!

Kyllä mutta rakkaus joka vaikutti seurakunnassa, ja oli myös Jeesuksen käskynäkin, hyväksyi senkin kutsumanimen.

• .
        joo no joo...! kirjoitti:

Kyllä mutta rakkaus joka vaikutti seurakunnassa, ja oli myös Jeesuksen käskynäkin, hyväksyi senkin kutsumanimen.

Juudas oli ensimmäinen Kristitty ja perusti kristinuskon. Ilman Juudaksen tekoja ei olisi koko kristinuskoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      1731
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      55
      1338
    3. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      192
      1103
    4. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      52
      1071
    5. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      76
      1029
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      37
      965
    7. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      60
      891
    8. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      64
      859
    9. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      210
      855
    10. Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0

Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali
      Luterilaisuus
      155
      820
    Aihe