Yanaha 50 2t ilma/polttoaine seoksen säätö?

Vinnarkki

Yamaha 50 2t vm -87. Voiko seosta säätää rikkaammalle, tällä palstalla kun semmosta on esitetty?
Vehje on läppäkaasuttimilla varustettu ja mun mielestä siinä on vain tyhjäkäyntiruuvi ja läpän asennon rajoitin.
Näyttää tuolta
http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

Kulkee vajaalla kaasulla paremmin, kuin täydellä kaasulla => saa liikaa ilmaa kaasuttimen ollessa kokonaan auki. Ryypystä sopivasti vetämällä menee täydellä kaasulla hyvin. P-pumpun kalvot on jo vaihdettu.

17

9622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vinnarkki
      • Ykä2

        Toi nyt vähän riippuu. Pääsuutin on kiinteä, joten jos meinaat seosta ajokierroksilla rukata, niin menee suuttimen vaihdoksi, mutta miksi?
        Hidaskäynnin seos on säädettävissä siit ruuvista 25, jos oikein tunnistin. Sepustukset eivät kuvassa näy.
        Väärinkäsitysten välttämiseksi, se ei säädä pelkkää ilmaa, vaan sekä ilmaa että bensaa siten, että seos rikastuu kun ruuvia kierretään auki.


    • ...

      taitaa olla sellanen roska, ettei ole kokonaan tukossa. Suuttimia ei kannata vaihtaa. Seosruuvi on se toinen ja vaikuttaa tyhjäkäynnillä, jos vaikuttaa tyhjäkäynnillä säätäminen, silloin on tyhjäkäyntikanavat puhtaat.

    • heh

      Kuten tuossa on todettu, ei tehokäynnillä ole seossäätöä, mutta tyhjäkäynnillä on.

      Jos tehokierroksilla käy laihalla, on jossakin vikaa kuten ilmavuoto kaasarin jälkeen tai sitten ei saa bensaa riittävästi. Suutin tuskin on tukossa, mutta jossakin kaasarin bensakanavassa voi olla köntsää. Uimurikammioon yleensä kertyy myös sakkaa.

      Jos kone on seosbensakone, ei paljon kannata laihalla käyttää koska voitelu heikkenee. Toki seos on kunnossa silloin kun käy hyvin.

      • Vinnarkki

        Ei näy vuotoa, kaasuttimet on hyvin paikallaan ja niitä on siis kolme kappaletta. Tuskin kaikissa kolmessa on sama vika, ja toisaalta vuodon pitäisi häiritä/vääristää seos tasaisesti kierrosalueen läpi.

        Miten tämä kahden suuttimen systeemi toimii? Onko molemmat auki täydellä kaasulla. Jos pilotti puolen seos on säädettävissä, mahdollisesti sen rikastaminen muuttaa asiaa myös täysillä kierroksilla?

        Bensaletkut tuli putsattua, ei löytöjä ja suodatin oli täysin puhdas. Todellakin ihmettelen ettei vika ollutkaan kalvopumpussa. Tosin en ole kalvoja ennen vaihtanut. Pitäisikö ne saada venytettyä jotenkin mahdollisimman tiukalle tai liimata?

        Kaasuttimet on vielä avaamatta, pitänee yrittää. Samalla näkee ne tiivisteet ja sulkea pois vuodon mahdollisuus. Jos ei mitään löydy niin täytynee uskoa, että pääsuuttimia voi kasvattaa.


      • heh
        Vinnarkki kirjoitti:

        Ei näy vuotoa, kaasuttimet on hyvin paikallaan ja niitä on siis kolme kappaletta. Tuskin kaikissa kolmessa on sama vika, ja toisaalta vuodon pitäisi häiritä/vääristää seos tasaisesti kierrosalueen läpi.

        Miten tämä kahden suuttimen systeemi toimii? Onko molemmat auki täydellä kaasulla. Jos pilotti puolen seos on säädettävissä, mahdollisesti sen rikastaminen muuttaa asiaa myös täysillä kierroksilla?

        Bensaletkut tuli putsattua, ei löytöjä ja suodatin oli täysin puhdas. Todellakin ihmettelen ettei vika ollutkaan kalvopumpussa. Tosin en ole kalvoja ennen vaihtanut. Pitäisikö ne saada venytettyä jotenkin mahdollisimman tiukalle tai liimata?

        Kaasuttimet on vielä avaamatta, pitänee yrittää. Samalla näkee ne tiivisteet ja sulkea pois vuodon mahdollisuus. Jos ei mitään löydy niin täytynee uskoa, että pääsuuttimia voi kasvattaa.

        Yksi mahdollisuus on vuotava kampiakselin stefa tai stefat. Saa sitä kautta ilmaa.

        Vaikea kuvitella, että kesän tässä vaiheessa kaikissa kaasareissa olisi vielä talven jäljiltä hartsia eli niissä ei vikaa varmaan ole. Enpä ajatellut tuota 3:n kaasarin mahdollisuutta ollenkaan tuossa edellisessä pohdiskelussa.


    • ...

      olen sitä mieltä, että kannattaa ottaa kohokammion pohjat irti ja tutkia pääsuuttimet ja ota huomioon myös kohokammion pohjassa olevat kanavat.

      Onko muuten kaasarit balansissa, eli että ei joku kaasari esim. aukea täysin auki? Tyhjäkäyntiin se ei vaikuta.

    • jööö homotja kaikki

      vetäkää käteen homot

      • Tu.pi kul.ille

        Ei auttanut käteenvetokaan. tuo turpas lähemmäs, niin näytän kunnon vedon.


      • löysäreiälle
        Tu.pi kul.ille kirjoitti:

        Ei auttanut käteenvetokaan. tuo turpas lähemmäs, niin näytän kunnon vedon.

        Olen aina ollut sitä mieltä, että ne jotka homottelee, ovat kateellisia meille, kun emme ole homoja, ja pystymme kunnon tiukkoihin pieraisuihin, eikä sellaisiin löysiin
        "pollen lörötyksiin"
        >Se joka pierun ilmoittaa, on pierun Isä< Pätee homottelussakin.


    • Balansointi

      Balansoi kurkut, pumppaa nänninstä pensaa, käynnistä moottori.
      Anna käydä jouten. Tsekkaa et juoru pelaa. Kierrä 2-3 kierrosta auki
      ruuveja. Tsekkaa et viisariboksi on myös ajoituksessaan. Kierrosalue rikastuu
      kononaisuudessaan.

      • "äimänä"

        Olipas yksinkertaiset sekä selkeät neuvot koneen käynnistämiseksi !!!
        Olen monta kertaa yrittänyt ns. "mäkistarttia" soutamalla, tuntuu nuo niksisi aika älykkäiltä, joten taidampa kokeilla. Kiersin niitä ruuveja auki, putosivat järveen, sekä tuli öljyt ulos ???


    • Vanhaa muistia raapiessa mieleen palautui japanilaisten kaasuttimien erikoisuus, eli ylimääräinen kanava uimurikammiossa.
      En tunne kyseistä kaasutinta, mutta varsinkin joissain 2-kurkkuisissa on uimurikammion pohjalla alipaineella toimiva lisäkanava, jonka toimintahäiriö saattaisi aiheuttaa juuri kuvaamasi ongelman. (ellei akoitus ole pelkkä vedätysyritys).
      Suuttimia ei kannata ruveta suurentelemaan, yhden ongelman korjaaminen toisella ei johda kuin lisäongelmiin, kaasareiden siivous yleensä on paras korjausohje.

    • jammu setä

      Tsekkaa tyhjäkäynnillä nännistä pensaa(pallopumppu) samalla pumpaten.
      Jos käynti muuttuu niin siun neulaventtiilit falskaa.

      • väliä ??

        Onko väliä kummalla kädellä "pumppaa"???


    • Anonyymi

      Auttakaa mistä voi ostaa 2kpl seosruuveja 2t 50h perämoottoriin merkki on jonsson ! Perkeleen varkaat!

    • Anonyymi

      Seosruuvit vois löytyä fiksaa.fi sivuilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      151
      2942
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      95
      1594
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1507
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      365
      1390
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      121
      1381
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1195
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      15
      921
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      840
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      258
      806
    10. 55
      764
    Aihe