Yanaha 50 2t ilma/polttoaine seoksen säätö?

Vinnarkki

Yamaha 50 2t vm -87. Voiko seosta säätää rikkaammalle, tällä palstalla kun semmosta on esitetty?
Vehje on läppäkaasuttimilla varustettu ja mun mielestä siinä on vain tyhjäkäyntiruuvi ja läpän asennon rajoitin.
Näyttää tuolta
http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

Kulkee vajaalla kaasulla paremmin, kuin täydellä kaasulla => saa liikaa ilmaa kaasuttimen ollessa kokonaan auki. Ryypystä sopivasti vetämällä menee täydellä kaasulla hyvin. P-pumpun kalvot on jo vaihdettu.

17

9967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vinnarkki
      • Ykä2

        Toi nyt vähän riippuu. Pääsuutin on kiinteä, joten jos meinaat seosta ajokierroksilla rukata, niin menee suuttimen vaihdoksi, mutta miksi?
        Hidaskäynnin seos on säädettävissä siit ruuvista 25, jos oikein tunnistin. Sepustukset eivät kuvassa näy.
        Väärinkäsitysten välttämiseksi, se ei säädä pelkkää ilmaa, vaan sekä ilmaa että bensaa siten, että seos rikastuu kun ruuvia kierretään auki.


    • ...

      taitaa olla sellanen roska, ettei ole kokonaan tukossa. Suuttimia ei kannata vaihtaa. Seosruuvi on se toinen ja vaikuttaa tyhjäkäynnillä, jos vaikuttaa tyhjäkäynnillä säätäminen, silloin on tyhjäkäyntikanavat puhtaat.

    • heh

      Kuten tuossa on todettu, ei tehokäynnillä ole seossäätöä, mutta tyhjäkäynnillä on.

      Jos tehokierroksilla käy laihalla, on jossakin vikaa kuten ilmavuoto kaasarin jälkeen tai sitten ei saa bensaa riittävästi. Suutin tuskin on tukossa, mutta jossakin kaasarin bensakanavassa voi olla köntsää. Uimurikammioon yleensä kertyy myös sakkaa.

      Jos kone on seosbensakone, ei paljon kannata laihalla käyttää koska voitelu heikkenee. Toki seos on kunnossa silloin kun käy hyvin.

      • Vinnarkki

        Ei näy vuotoa, kaasuttimet on hyvin paikallaan ja niitä on siis kolme kappaletta. Tuskin kaikissa kolmessa on sama vika, ja toisaalta vuodon pitäisi häiritä/vääristää seos tasaisesti kierrosalueen läpi.

        Miten tämä kahden suuttimen systeemi toimii? Onko molemmat auki täydellä kaasulla. Jos pilotti puolen seos on säädettävissä, mahdollisesti sen rikastaminen muuttaa asiaa myös täysillä kierroksilla?

        Bensaletkut tuli putsattua, ei löytöjä ja suodatin oli täysin puhdas. Todellakin ihmettelen ettei vika ollutkaan kalvopumpussa. Tosin en ole kalvoja ennen vaihtanut. Pitäisikö ne saada venytettyä jotenkin mahdollisimman tiukalle tai liimata?

        Kaasuttimet on vielä avaamatta, pitänee yrittää. Samalla näkee ne tiivisteet ja sulkea pois vuodon mahdollisuus. Jos ei mitään löydy niin täytynee uskoa, että pääsuuttimia voi kasvattaa.


      • heh
        Vinnarkki kirjoitti:

        Ei näy vuotoa, kaasuttimet on hyvin paikallaan ja niitä on siis kolme kappaletta. Tuskin kaikissa kolmessa on sama vika, ja toisaalta vuodon pitäisi häiritä/vääristää seos tasaisesti kierrosalueen läpi.

        Miten tämä kahden suuttimen systeemi toimii? Onko molemmat auki täydellä kaasulla. Jos pilotti puolen seos on säädettävissä, mahdollisesti sen rikastaminen muuttaa asiaa myös täysillä kierroksilla?

        Bensaletkut tuli putsattua, ei löytöjä ja suodatin oli täysin puhdas. Todellakin ihmettelen ettei vika ollutkaan kalvopumpussa. Tosin en ole kalvoja ennen vaihtanut. Pitäisikö ne saada venytettyä jotenkin mahdollisimman tiukalle tai liimata?

        Kaasuttimet on vielä avaamatta, pitänee yrittää. Samalla näkee ne tiivisteet ja sulkea pois vuodon mahdollisuus. Jos ei mitään löydy niin täytynee uskoa, että pääsuuttimia voi kasvattaa.

        Yksi mahdollisuus on vuotava kampiakselin stefa tai stefat. Saa sitä kautta ilmaa.

        Vaikea kuvitella, että kesän tässä vaiheessa kaikissa kaasareissa olisi vielä talven jäljiltä hartsia eli niissä ei vikaa varmaan ole. Enpä ajatellut tuota 3:n kaasarin mahdollisuutta ollenkaan tuossa edellisessä pohdiskelussa.


    • ...

      olen sitä mieltä, että kannattaa ottaa kohokammion pohjat irti ja tutkia pääsuuttimet ja ota huomioon myös kohokammion pohjassa olevat kanavat.

      Onko muuten kaasarit balansissa, eli että ei joku kaasari esim. aukea täysin auki? Tyhjäkäyntiin se ei vaikuta.

    • jööö homotja kaikki

      vetäkää käteen homot

      • Tu.pi kul.ille

        Ei auttanut käteenvetokaan. tuo turpas lähemmäs, niin näytän kunnon vedon.


      • löysäreiälle
        Tu.pi kul.ille kirjoitti:

        Ei auttanut käteenvetokaan. tuo turpas lähemmäs, niin näytän kunnon vedon.

        Olen aina ollut sitä mieltä, että ne jotka homottelee, ovat kateellisia meille, kun emme ole homoja, ja pystymme kunnon tiukkoihin pieraisuihin, eikä sellaisiin löysiin
        "pollen lörötyksiin"
        >Se joka pierun ilmoittaa, on pierun Isä< Pätee homottelussakin.


    • Balansointi

      Balansoi kurkut, pumppaa nänninstä pensaa, käynnistä moottori.
      Anna käydä jouten. Tsekkaa et juoru pelaa. Kierrä 2-3 kierrosta auki
      ruuveja. Tsekkaa et viisariboksi on myös ajoituksessaan. Kierrosalue rikastuu
      kononaisuudessaan.

      • "äimänä"

        Olipas yksinkertaiset sekä selkeät neuvot koneen käynnistämiseksi !!!
        Olen monta kertaa yrittänyt ns. "mäkistarttia" soutamalla, tuntuu nuo niksisi aika älykkäiltä, joten taidampa kokeilla. Kiersin niitä ruuveja auki, putosivat järveen, sekä tuli öljyt ulos ???


    • Vanhaa muistia raapiessa mieleen palautui japanilaisten kaasuttimien erikoisuus, eli ylimääräinen kanava uimurikammiossa.
      En tunne kyseistä kaasutinta, mutta varsinkin joissain 2-kurkkuisissa on uimurikammion pohjalla alipaineella toimiva lisäkanava, jonka toimintahäiriö saattaisi aiheuttaa juuri kuvaamasi ongelman. (ellei akoitus ole pelkkä vedätysyritys).
      Suuttimia ei kannata ruveta suurentelemaan, yhden ongelman korjaaminen toisella ei johda kuin lisäongelmiin, kaasareiden siivous yleensä on paras korjausohje.

    • jammu setä

      Tsekkaa tyhjäkäynnillä nännistä pensaa(pallopumppu) samalla pumpaten.
      Jos käynti muuttuu niin siun neulaventtiilit falskaa.

      • väliä ??

        Onko väliä kummalla kädellä "pumppaa"???


    • Anonyymi

      Auttakaa mistä voi ostaa 2kpl seosruuveja 2t 50h perämoottoriin merkki on jonsson ! Perkeleen varkaat!

    • Anonyymi

      Seosruuvit vois löytyä fiksaa.fi sivuilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      29
      2304
    2. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      370
      1952
    3. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1451
    4. Pelkään suunnattomasti

      Että olet toiseen ihastunut. Se on lähes sietämätön ajatus koska koen että meidän tilanne on auki, selvittämättä. Eikä k
      Ikävä
      49
      840
    5. Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaik

      Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaikki muutkin. Se on ed
      Maailman menoa
      6
      796
    6. Mies, etko ole miettinyt

      että voit menettää yhteytemme ja minut lopullisesti, jos et tee mitään?
      Ikävä
      52
      743
    7. Shellin omistajan vaihdos.

      Uutta tuulta purjeisiin.Uuden yrittäjän toimesta .
      Kuhmo
      18
      680
    8. Olet ihan sairaan

      Kylmä mua kohtaan.
      Ikävä
      52
      662
    9. Mitä kuuluu

      Elämänirakkaus, sielunkumppani, peilikuvani 😘
      Ikävä
      24
      637
    10. Olette kyllästyneet

      Mutta hyvää huomenta kuitenkin. Mukava päivä tämäkin. 😊⚜️🦌🎄✨❤️
      Ikävä
      135
      613
    Aihe