Yanaha 50 2t ilma/polttoaine seoksen säätö?

Vinnarkki

Yamaha 50 2t vm -87. Voiko seosta säätää rikkaammalle, tällä palstalla kun semmosta on esitetty?
Vehje on läppäkaasuttimilla varustettu ja mun mielestä siinä on vain tyhjäkäyntiruuvi ja läpän asennon rajoitin.
Näyttää tuolta
http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

Kulkee vajaalla kaasulla paremmin, kuin täydellä kaasulla => saa liikaa ilmaa kaasuttimen ollessa kokonaan auki. Ryypystä sopivasti vetämällä menee täydellä kaasulla hyvin. P-pumpun kalvot on jo vaihdettu.

17

11335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vinnarkki
      • Ykä2

        Toi nyt vähän riippuu. Pääsuutin on kiinteä, joten jos meinaat seosta ajokierroksilla rukata, niin menee suuttimen vaihdoksi, mutta miksi?
        Hidaskäynnin seos on säädettävissä siit ruuvista 25, jos oikein tunnistin. Sepustukset eivät kuvassa näy.
        Väärinkäsitysten välttämiseksi, se ei säädä pelkkää ilmaa, vaan sekä ilmaa että bensaa siten, että seos rikastuu kun ruuvia kierretään auki.


    • ...

      taitaa olla sellanen roska, ettei ole kokonaan tukossa. Suuttimia ei kannata vaihtaa. Seosruuvi on se toinen ja vaikuttaa tyhjäkäynnillä, jos vaikuttaa tyhjäkäynnillä säätäminen, silloin on tyhjäkäyntikanavat puhtaat.

    • heh

      Kuten tuossa on todettu, ei tehokäynnillä ole seossäätöä, mutta tyhjäkäynnillä on.

      Jos tehokierroksilla käy laihalla, on jossakin vikaa kuten ilmavuoto kaasarin jälkeen tai sitten ei saa bensaa riittävästi. Suutin tuskin on tukossa, mutta jossakin kaasarin bensakanavassa voi olla köntsää. Uimurikammioon yleensä kertyy myös sakkaa.

      Jos kone on seosbensakone, ei paljon kannata laihalla käyttää koska voitelu heikkenee. Toki seos on kunnossa silloin kun käy hyvin.

      • Vinnarkki

        Ei näy vuotoa, kaasuttimet on hyvin paikallaan ja niitä on siis kolme kappaletta. Tuskin kaikissa kolmessa on sama vika, ja toisaalta vuodon pitäisi häiritä/vääristää seos tasaisesti kierrosalueen läpi.

        Miten tämä kahden suuttimen systeemi toimii? Onko molemmat auki täydellä kaasulla. Jos pilotti puolen seos on säädettävissä, mahdollisesti sen rikastaminen muuttaa asiaa myös täysillä kierroksilla?

        Bensaletkut tuli putsattua, ei löytöjä ja suodatin oli täysin puhdas. Todellakin ihmettelen ettei vika ollutkaan kalvopumpussa. Tosin en ole kalvoja ennen vaihtanut. Pitäisikö ne saada venytettyä jotenkin mahdollisimman tiukalle tai liimata?

        Kaasuttimet on vielä avaamatta, pitänee yrittää. Samalla näkee ne tiivisteet ja sulkea pois vuodon mahdollisuus. Jos ei mitään löydy niin täytynee uskoa, että pääsuuttimia voi kasvattaa.


      • heh
        Vinnarkki kirjoitti:

        Ei näy vuotoa, kaasuttimet on hyvin paikallaan ja niitä on siis kolme kappaletta. Tuskin kaikissa kolmessa on sama vika, ja toisaalta vuodon pitäisi häiritä/vääristää seos tasaisesti kierrosalueen läpi.

        Miten tämä kahden suuttimen systeemi toimii? Onko molemmat auki täydellä kaasulla. Jos pilotti puolen seos on säädettävissä, mahdollisesti sen rikastaminen muuttaa asiaa myös täysillä kierroksilla?

        Bensaletkut tuli putsattua, ei löytöjä ja suodatin oli täysin puhdas. Todellakin ihmettelen ettei vika ollutkaan kalvopumpussa. Tosin en ole kalvoja ennen vaihtanut. Pitäisikö ne saada venytettyä jotenkin mahdollisimman tiukalle tai liimata?

        Kaasuttimet on vielä avaamatta, pitänee yrittää. Samalla näkee ne tiivisteet ja sulkea pois vuodon mahdollisuus. Jos ei mitään löydy niin täytynee uskoa, että pääsuuttimia voi kasvattaa.

        Yksi mahdollisuus on vuotava kampiakselin stefa tai stefat. Saa sitä kautta ilmaa.

        Vaikea kuvitella, että kesän tässä vaiheessa kaikissa kaasareissa olisi vielä talven jäljiltä hartsia eli niissä ei vikaa varmaan ole. Enpä ajatellut tuota 3:n kaasarin mahdollisuutta ollenkaan tuossa edellisessä pohdiskelussa.


    • ...

      olen sitä mieltä, että kannattaa ottaa kohokammion pohjat irti ja tutkia pääsuuttimet ja ota huomioon myös kohokammion pohjassa olevat kanavat.

      Onko muuten kaasarit balansissa, eli että ei joku kaasari esim. aukea täysin auki? Tyhjäkäyntiin se ei vaikuta.

    • jööö homotja kaikki

      vetäkää käteen homot

      • Tu.pi kul.ille

        Ei auttanut käteenvetokaan. tuo turpas lähemmäs, niin näytän kunnon vedon.


      • löysäreiälle
        Tu.pi kul.ille kirjoitti:

        Ei auttanut käteenvetokaan. tuo turpas lähemmäs, niin näytän kunnon vedon.

        Olen aina ollut sitä mieltä, että ne jotka homottelee, ovat kateellisia meille, kun emme ole homoja, ja pystymme kunnon tiukkoihin pieraisuihin, eikä sellaisiin löysiin
        "pollen lörötyksiin"
        >Se joka pierun ilmoittaa, on pierun Isä< Pätee homottelussakin.


    • Balansointi

      Balansoi kurkut, pumppaa nänninstä pensaa, käynnistä moottori.
      Anna käydä jouten. Tsekkaa et juoru pelaa. Kierrä 2-3 kierrosta auki
      ruuveja. Tsekkaa et viisariboksi on myös ajoituksessaan. Kierrosalue rikastuu
      kononaisuudessaan.

      • "äimänä"

        Olipas yksinkertaiset sekä selkeät neuvot koneen käynnistämiseksi !!!
        Olen monta kertaa yrittänyt ns. "mäkistarttia" soutamalla, tuntuu nuo niksisi aika älykkäiltä, joten taidampa kokeilla. Kiersin niitä ruuveja auki, putosivat järveen, sekä tuli öljyt ulos ???


    • Vanhaa muistia raapiessa mieleen palautui japanilaisten kaasuttimien erikoisuus, eli ylimääräinen kanava uimurikammiossa.
      En tunne kyseistä kaasutinta, mutta varsinkin joissain 2-kurkkuisissa on uimurikammion pohjalla alipaineella toimiva lisäkanava, jonka toimintahäiriö saattaisi aiheuttaa juuri kuvaamasi ongelman. (ellei akoitus ole pelkkä vedätysyritys).
      Suuttimia ei kannata ruveta suurentelemaan, yhden ongelman korjaaminen toisella ei johda kuin lisäongelmiin, kaasareiden siivous yleensä on paras korjausohje.

    • jammu setä

      Tsekkaa tyhjäkäynnillä nännistä pensaa(pallopumppu) samalla pumpaten.
      Jos käynti muuttuu niin siun neulaventtiilit falskaa.

      • väliä ??

        Onko väliä kummalla kädellä "pumppaa"???


    • Anonyymi

      Auttakaa mistä voi ostaa 2kpl seosruuveja 2t 50h perämoottoriin merkki on jonsson ! Perkeleen varkaat!

    • Anonyymi

      Seosruuvit vois löytyä fiksaa.fi sivuilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      251
      4535
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      127
      2971
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2732
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1700
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1553
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1451
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      54
      1302
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1216
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1072
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1065
    Aihe