Olohuoneessani on takkasydän. Olen huomannut, että sydämiä myydään myös sähköllä toimivilla ilmapumpuilla, jonka avulla kiertävän ilman määrää saadaan lisättyä sydämen sisällä ja näin lämmöntuotto huonesitoon tehostuu.
Onko kellään tietoa, miten voisin asentaa tuollaisen omaani (Kastor) jälkikäteen? Saako ilmapumppuja (lämmönkestäviä) ostettua erikseen?
Sähköpuhallin takkaan
3
2404
Vastaukset
- Kimalainen
Kyllä taitaa olla hieman vaikea homma. Ilmankiertoa voinee lisätä kaksikerroksisen takan välitilassa mutta ei suoraan tulipesään. Jos takkasydämessä ei ole tehdasvalmisteista ja normihyväksyttyä kiertoa niin unhoita koko homma.
Joissakin takkasydämissä kierto tapahtuu sydämen ulkopuolella olevassa tilassa, eli väljää pitää olla. Hormiliitos on tiivistetty siten ettei lämpö karkaa ulkopinnoilta piippuun. Mikäli hormiliitos on oikein tehty ja sydämen ympärillä on sopivasti kiertotilaa, niin kyllä lämpö pursuaa huonetilaan.
Sitten kannattaa muistaa, että ilmatilaa kiertoa varten pitää olla myös takkasydämen alla. Tässä voisi olla vinkkiä Sinullekkin, eli voitko nostaa takkasydämen 3 cm irti takan pohjasta, että lämpö pääsee kiertämään.
En vain tiedä mikä on tuon Kastorin asennussuositus, mutta tässä jotakin tietoa muista. Joissakin Italialaisissa takkasydämissä tiedän olevan kiertoilman tehosteet moottorilla, mutta itse epäilisin noita italiaanoja palvelun suhteen. Kyllä lämmin ilma kietää jos vain on tilaa siihen ja kanavat auki ja olemassa. - JP vaan
Kastorin mallit on muistaakseni sellaisia, joissa tulipesän ja ulkokuoren välissä on ilmakanava. Kylmä ilma menee luukun alapuolelta sisään kanavaan ja tulee kuumana ulos luukun yläpuolella olevasta väliköstä.
Mikäli takkasydän on asennettu vanhaa avotakkaan jossa on ollut myös reilun kokoinen tuhkapesä. Takkasydän asennuksen jälkeen tuosta tuhkapesästä on tullut tarpeeton. Sen voi ottaa käyttöön siihen puhallin tarkoitukseen.
Takkasydämmen alle pitää rakentaa metallilevystä takkasydämmen pohjanmuotoinen kotelo, joka on esim. 5cm korkea. Tämän kotelon pohjasta tehdään putkiyhde vanhan arinan läpi tuhkäpesään. Ja vastaavasti tuon kotelon etuosaan, (lasiluukun alle) tehdään yhde siihen takkasydämmen ilmanotto aukkoon. Sitten vain sellainen soppelin kokoinen kanavapuhallin sinne vanhaan tuhkapesään ja sähköt mielellään vielä sellaisen säätimem kautta jolla voi säätää puhallus nopeutta. Näitä kanavapuhaltimia on LVI-liikkeissä niin monenlaisia, että löytyy varmasti sopiva. Ilma siis kiertää nyt vanhan tuhkapesän kautta siihen levystä rakennetuun koteloon, josta edelleen itse takkasydämmeen ja yläpuolelta ulos. - Ittelle kans
laitoin tuollaisen kastorin ja olen jo suunnitellut siihen puhallinta. ainoa haaste on se ilmanottoaukon muoto siellä alhaalla. Sehän on melkein koko lasiluukun levyinen mutta alle kaksi senttiä korkea ja sijaitsee vähän kuin sen tuhkalaatikon alla, joten puhallusilman johtaminen sinne ei ole helppoa. Itse ajattelin tehdä ensin pahvista mallisuulakkeen ja sitten vain peltiä leikkaamaan ja taivuttamaan. Itse puhallin tulee sitten takan eteen lattialle kotelon sisään. täytyy vain löytää sellainen säädettävällä nopeudella oleva, pienikokoinen ja äänetön puhallin. Hyvä puoli tuossa puhallinasennuksessa on, että ilmankierto on sitten myös helppo sulkea kokonaan kesäksi, jolloin ei tarvii lämmintä, mutta olisi kiva polttaa takassa puita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841