nivelet naksuu

ja unettomuutta

Onko muilla raskauden jälkeen nivelten naksuminen lisääntynyt? Itselläni joka paikka niksuu ja naksuu, eikä ennen raskautta tällaista ollu. Oli tarkotus tänään kysyä vauvan 4kk-lääkärineuvolassa vinkkiä, mutta oli niin mitäänsanomaton lääkäri etten viittiny alkaa kysellä. Onko jotain neuvoa tähän tai kannattaisiko siihen erityisesti kiinnittää jotenkin huomiota?
Entä unettomuutta? Joskus nukun kuin tukki sen ajan kuin vauvakin, mutta joskus taas jään eritoten yöllä valvomaan kun vauva on syönyt ja minä tai isä nostanut vauvan omaan sänkyyn. Parikin tuntia saatan pyöriä ja odotella seuraavaa imetystä. Vauva syö 1-2 krt/yössä (klo 2 ja 6 tai ainoastaan klo 4~5), joten siinä ei ole ollut stressaamista! Tapaan juoda illalla kamomillateetä ja otan joskus homeopaattistakin kamomillaa ajatusten rauhoittumiseksi.

5

2099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fysioterapeutti ja äiti

on ihan normaalia raskauden aikana ja jälkeen, koska nivelsiteet löystyvät ympäri kehoa, eivät vain lantiossa. Joillekin tulee jopa tosi pahoja kipuja eri niveliin.
      Itselläni myös naksuvat mm. olkapäät ja rintaranka ja alaselässä on jomotusta ajoittain. Apuna tähän on lihastreeni. Kun nivelet ovat "löysemmät" on tärkeää vahvistaa lihaksia niiden ympärillä. Ryhti myös muuttuu nopealla tahdilla ensin kasvavan mahan takia ja sitten synnytyksen jälkeen taas uudelleen.
      Itselläni on 3kk poika ja yritän joka päivä toteuttaa jonkin kehonosan jumpan vauvan unien aikaan. Se on nopeaa eikä tarvitse tehdä mitään tunnin jumppaa. Naksuminen vähentyy takuulla treenin avulla, mutta myös aika auttaa, kun keho palautuu normaaliin. Hyvä jos sinulla ei ole naksumiseen liittyen kipuja.
      Unettomuudesta on itsellänikin samoja kokemuksia. Erityisesti aamuyöllä saatan jäädä valvomaan, vaikka vauva nukahtaa yleensä syönnin jälkeen heti. Itselläni tätä tapahtuu ehkä 5 yönä kuukaudessa, enkä ole siitä huolissani kunhan se ei rupea tihentymään. Samaa oli raskauden aikana ja pistän sen osittain hormoonien piikkiin. Mukavaa kesän jatkoa sulle ja tsemppiä vauvan kanssa!=)

• ontuva erikson

Sinä kun olet fysioterapeutti, niin kysyn minäkin. Onko mahdollista, että vielä vuosienkin päästä synnytyksen jälkeen nivelkivut vaivaavat? Minulla ei naksu kuin toinen nilkka, mutta se taas on aina naksunut. Mutta ennen synnytystä ja sen jälkeen lonkkani olivat niin kipeät, etten voinut/voi edelleenkään nukkua samalla kyljelläni kovin kauaa.
        Kipu tulee jopa uniin ja herättää minut. Joskus jalkani ovat paremmat, joskus huonommat, mutta ennallaan ne eivät ole. Ensin ajattelin, että kipu johtuu hormoneista tai kulumista, mutta nyt olen ruvennut miettimään sen todellista syytä. En ole kovin ylipainoinen, olen ollut samanlainen jo kauan, en lihonut enkä laihtunut. Voiko tuollaisilla kivuilla olla jotain yhteyttä esim. vaihdevuosiin?

• Fysioterapeutti ja äiti
        ontuva erikson kirjoitti:

Sinä kun olet fysioterapeutti, niin kysyn minäkin. Onko mahdollista, että vielä vuosienkin päästä synnytyksen jälkeen nivelkivut vaivaavat? Minulla ei naksu kuin toinen nilkka, mutta se taas on aina naksunut. Mutta ennen synnytystä ja sen jälkeen lonkkani olivat niin kipeät, etten voinut/voi edelleenkään nukkua samalla kyljelläni kovin kauaa.
        Kipu tulee jopa uniin ja herättää minut. Joskus jalkani ovat paremmat, joskus huonommat, mutta ennallaan ne eivät ole. Ensin ajattelin, että kipu johtuu hormoneista tai kulumista, mutta nyt olen ruvennut miettimään sen todellista syytä. En ole kovin ylipainoinen, olen ollut samanlainen jo kauan, en lihonut enkä laihtunut. Voiko tuollaisilla kivuilla olla jotain yhteyttä esim. vaihdevuosiin?

Oletko minkä ikäinen? Ajatellen tuota vaihdevuosiasiaa ja kulumia...? Kyllä se on mahdollista, että erilaisia kipuja tuntuu kehossa liittyen raskauteen ja synnytykseen vielä kauankin, koska keho muuttuu tavallaan lopullisesti erilaiseksi kuin ennen raskautta. Sinun kipusi voivat johtua löystyneistä nivelsiteistä lonkkanivelissä ja esim. pakara- ja lantionalueen lihaksiston heikkoudesta. (mikä on hyvin yleistä varsinkin naisilla). Lonkkanivelten sivuilla on myös limapussi, mikä voi ärtyä helpostikin.
        Itselläni lonkat kipuilivat raskauden aikana juuri samoin, mutta synnytyksen jälkeen oireita ei ole ollut. Esim. kuukautisten aikana tai vähän ennen lonkka/selkäsärky voi pahentua, joten kyllä myös hormonivaihteluilla on vaikutusta.
        Minkälainen patja/kuinka vanha sinulla on? Sekin on tärkeää lonkkia ajatellen että patja joustaisi lantion kohdalta.

• ontuva erikson
        Fysioterapeutti ja äiti kirjoitti:

Oletko minkä ikäinen? Ajatellen tuota vaihdevuosiasiaa ja kulumia...? Kyllä se on mahdollista, että erilaisia kipuja tuntuu kehossa liittyen raskauteen ja synnytykseen vielä kauankin, koska keho muuttuu tavallaan lopullisesti erilaiseksi kuin ennen raskautta. Sinun kipusi voivat johtua löystyneistä nivelsiteistä lonkkanivelissä ja esim. pakara- ja lantionalueen lihaksiston heikkoudesta. (mikä on hyvin yleistä varsinkin naisilla). Lonkkanivelten sivuilla on myös limapussi, mikä voi ärtyä helpostikin.
        Itselläni lonkat kipuilivat raskauden aikana juuri samoin, mutta synnytyksen jälkeen oireita ei ole ollut. Esim. kuukautisten aikana tai vähän ennen lonkka/selkäsärky voi pahentua, joten kyllä myös hormonivaihteluilla on vaikutusta.
        Minkälainen patja/kuinka vanha sinulla on? Sekin on tärkeää lonkkia ajatellen että patja joustaisi lantion kohdalta.

No, enhän minä mikään eilisen teeren tyttö enää olekaan :) En nyt viitsi laittaa ikääni, vaikka ei minulla siitä mitään kompleksiakaan ole. Tuota limapussijuttua olen itsekin miettinyt. Muistan lukeneeni, että esim. juoksija Anne-Mari Sandellilla olisi tuollainen vaiva mennyt niin pahaksi, että hänet piti peräti leikata! Ja aikaisemmin, kun kuukautiset vielä olivat säännölliset, huomasin kyllä vaivojen aina vähän pahentuvan...Kävin lääkärissäkin selittämässä näitä, silloin otettiin kaikki mahdolliset kokeet, reumat ja hormonitasot ym. eikä missään ollut mitään vikaa. Reumakokeet otettiin, kun sanoin isäni suvussa sitä olevan. Minulla on ihan tavallinen runkopatjasänky, ei kovinkaan uusi enää, kuvittelisin sen kyllä joustavan lantion kohdalta. Mutta kai se on sitten niinkin, ettei vanhuus tule yksin (vanhaksi en todellakaan itseäni tunne...)!
        Ai, niin, tuosta pakara- ja lantioalueen lihaksistosta tuli mieleen, että olen tosi pitkään
        noussut montakin kertaa päivittäin neljä kerrosta portaita ylös, kun talossamme ei ole hissiä. Uskoisin, etteivät lihakseni ole ihan rapakunnossa. Mutta kun kuljetan ostokset ym. repussa selässäni (jäänne kuopuksen vauva-ajoilta), tuntuu joinakin päivinä etten kerta kaikkiaan jaksa! Jos painoa tulee vähänkin enemmän, niin jalkani tuntuvat sadan kilon rautapunteilta...

• ÄÄK

onko normaalia jos n. 13 vuotiaalla on naksumista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      132
      2853
    2. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      56
      1865
    3. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      90
      1820
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      301
      1780
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      20
      1634
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      29
      1332
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      29
      1299
    8. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      116
      1205
    9. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1102
    10. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1052
    Aihe