Sormet halkeilee

hankala soittaa

Onko kellään kokemusta sormien sivustojen/sormenpäiden halkeilusta? Välillä ovat ihan ok mutta sitten yhtäkkiä joku sormi on päästä tai sivusta halki. Ja sitten kohta toinen ja kolmas. Ihotautilääkäri ei osaa hoitaa muilla kuin Diprolen 0,05% ja Dermovat 0,05% rasvoilla, jotka aikanaan auttoivat mutteivat enää. Markkinoille on kuulemma tullut suht. arvokas Protopic 0,1% lääke, joka kuulemma saattaisi tehota. Kaikenlaisilla yleisrasvoilla olen myös yrittänyt hoitaa huonolla menestyksellä.

10

4025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmg

      Kyllä tuo kuulostaa siltä että ravitsemuspuolella on jotain selvästi päin mäntyä. Joku tai joitakin ravinteita jää puuttumaan.

      • Toinen samasta asiasta

        ajoittain kärsivä täällä vaan ihmettelee.

        Mielestäni tämä on työperäistä, tai liittyy vähintään siihen mitä käsillään tekee. Mekaaninen ärsytys, kosteus ja sormenpäiden rasitus saa aikaan sormenpäiden kuivumisen, ihon ohenemisen tai vaihtoehtoisesti paksuuntumisen, jolloin iho halkeaa. Halkeamat voi olla syviä ja todella kipeitä. Aina ei esim. suojahansikkaiden käyttökään auta.
        Hoitaminen on vaikeaa. Itse laitan yöksi paksun kerroksen hajusteetonta paksua rasvaista perusvoidetta ja pumpulihanskat päälle. Työssä sama ja vielä vedenpitävä hansikas suojaamaan.


      • Liskoihminen

        Atopia perussyynä. Ihmisen elimistöstä puuttuu tiettyjä rasvahappoja- gammalinoleenihappoa mm. ja- etenkin talvi, joka kuivattaa ihoa, korostaa asiaa. Hilseily runsastuu, halkeamia risahtelee kämmenalueenkin yläpuolen ohentuneeseen ihoon. Sormenpäät saavat syviäkin huonosti parantuvia halkeamia. Astmataipumus kulkee tässä kaverina usein. Pakkasen kiristyessä hengitys ulos vaikeutuu ulkoilmassa.

        Kyse ei ole pelkästään työstä. Itse atoopikko, siivooja. Lasteni isällä astma, aikuiset pojat yhä atoopikkoja, allergisiakin monelle asialle. Gla eli helokinkukan siemenöljy... Ainoa ravintolisä josta iloa.


    • Sign

      Itse olen kärsinyt atooppisesta ihosta vauvasta saakka ja nuorempana minulla oli sama ongelma. Sormenpäät täynnä kuivia kipuilevia hitaastiparanevia haavoja. Näin 20 ikävuoden lähestyessä ovat kadonneet, tosin kuiva iho vielä jäljellä. Käytin kortisoneja suht pitkään, autto vähän, mutta niiden lopettaminen taas sai tilanteen pahenemaan. Nykyään käytän vain perusvoiteita, Aqualan L on ihan hyvä yöksi tai vaikka siivoamisen jälkeen. Rasvaan erittäin usein niin että käteni eivät pääse kuivaksi. Kuiva ja pingoittunut iho halkeilee todella helposti. Tosin, kokoaikaisen rasvaamisen seurauksena oma ihoni ei tuota enää rasvaa, joten nyt pyrin olla rasvaamatta muuta kun kerran päivässä. Saas nyt nähdä alkaako itselläkin oireilemaan pahemmin.

    • Almatuulia

      Kipeitä ovat. Välillä parempi välillä huonompi vaihe. Löysin apteekista silikonisormitupen halkeilevaan peukalooni. Kahtena päivänä tupen alle reseptillä saatava voide Terra-Cortril P, sen jälkeen Vitalista runsaasti ja tuppi päälle. Viikossa parani. Ihme! Nyt käytän pelkkää Vitalista ja tuppea kahtena-kolmena yönä. Vaikka yksilöllistä parantaminen onkin, suosittelen kokeilemaan.

    • Auttaa

      Osta apteekista Cano Derm voidetta ja sivele sitä aluksi koko ajan ja kun alkaa vaikuttamaan, aina kun olet veden kanssa tekemisissä.

    • Sieniihottuma

      Minulle tuli vuoden verran haavoja sormenpäihin. Kun yksi parani toinen tuli. Kokeilin vaikka mitä. Lääkäri suositteli jotain voidetta ja apteekki sinkkiä. Meillä oli kaapissa Nizoral reseptivoidetta sieni- ja hiivaihottumien hoitoon, laitoin sitä ja haavat paranivat. Sieni ja hiivaihottumiin saa varmaan apteekista voidetta ilman reseptiä.

    • Anonyymi

      Sinkin ja raudan puute. Itsellä vaivaa oli vuosia, laastareita sormet täynnä. Yksi haava kun paranee, tulee toinen viereen. Suolisto kuntoon. Mulla auttoi sinkin syöminen reilulla annoksella, ja myös raudanpuute todettiin. Nyt ei ole haavoja ollut enää pitkään aikaan.

    • Anonyymi

      Hanki vahvaa kuusenpihkavoidetta. Laita sitä yöksi kunnolla hiroen se halkeamiin.
      Tehoaa hyvin,viikonkin kun käytät,homma on jo kohta kuosissa. Jos sinulla on omia kuusia,eli metsää,etsi palokärjen koloama kuusi. Tee voide itse,vaikkapa vesihateessa lämmitellen esim sian rasvaan.
      On haavoihin,hiertymiin,halkeiluun,atopiaan hyvä. Ja pihkalla nousevat tikutkin ihosta,jopa metalliset. Laitat vaan pihkaa teipin kanssa yöksi: aamulla tikku on pihkassa,tulehdus poissa.

    • Anonyymi

      sinkkisitraattia 2-3 15 mg tablettia päivässä auttaa ainakin minua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      55
      2973
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1606
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1368
    Aihe