Luvat liminganlahdelle -ryöstöä

Joupsan koikka

Olen kotoisinin Oulunsalosta ja ihmettelen sorsaluvan hintaa joka nousee vuosivuodelta kotipaikkakuntalaisilla.Myös vierasluvan hinta kohoaa jatkuvasti. Kausi paikkakuntalaisella maksaa 50 euroa tällähetkellä ja viraskausilupa 80 euroa. Lupa koskee vain ja ainoastaa vesialueita, ei peltoalueita, jotka kuuluvat metsästysseuralle. Metsästysseura käärii silti rahat itselleen. Metsästäjiä on vuosittain useita satoja ellei tuhansia ja rahaa siis kertyy vuosittain useita kymmeniä tuhansia euroja. Mihin sitten seura käyttää rahansa??? Se ostaa lomamökkejä seuran eliitin käyttöön.(pieni ryhmä). Riistanhoito työnä seura jakaa heinää jäniksille. Onko tässä enää mitään järkeä. Kun kysytään lupamaksujen noususta, luvan myyjä sanoo, että mitäs tuo sulle kuuluu. Ihmettelen vain kun vesialueet ovát kuitenkin jakokunnan maita....

19

5364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vain kerran

      vuodessa niin pitää ryöstää ja rosvota mahdollisimman suuria summia ja se seuranne johtoporras on arvatenkin sellainen kuppikunta
      joka ei vaihdu perseelle potkimallakaan.
      kyllä vastaavanlaista nylkemistä harrastetaan muuallakin eikä ryöstörahastus näy missään seuran toiminnassa, rikollista toimintaahan tuo on laillisessa muodossa jos ei mitään pysty todistamaan.

      • Joupsan koikka

        Ydinporukkaan kuuluu vain kourallinen keski-ikäisiä miehiä. Osa jopa kunnallispoliitikkoja. Hienot Mökit on seuralla, mutta vain ydinporukan käytössä. Ihmeellistä vain ku luvilla ei pääse pelloille metsästämään. Seuran jäsenyys on mahdoton saavuttaa ilman tiluksia. Itse olen kuitenkin jäsen yli-iissä, jossa luvan hinta kohtuullinen 12 euroa, sisältäen kaiken pienriistan metsästyksen, eikä seuralla siltikään ole taloudellisia ongelmia. Metsästysseuran kokouksessakaan ei kehtaa asiasta mainita, koska porukka kuumuu tosi helposti. Roistoja mitä roistoja ja maksettava kai se on.


      • Sorsajoutsen
        Joupsan koikka kirjoitti:

        Ydinporukkaan kuuluu vain kourallinen keski-ikäisiä miehiä. Osa jopa kunnallispoliitikkoja. Hienot Mökit on seuralla, mutta vain ydinporukan käytössä. Ihmeellistä vain ku luvilla ei pääse pelloille metsästämään. Seuran jäsenyys on mahdoton saavuttaa ilman tiluksia. Itse olen kuitenkin jäsen yli-iissä, jossa luvan hinta kohtuullinen 12 euroa, sisältäen kaiken pienriistan metsästyksen, eikä seuralla siltikään ole taloudellisia ongelmia. Metsästysseuran kokouksessakaan ei kehtaa asiasta mainita, koska porukka kuumuu tosi helposti. Roistoja mitä roistoja ja maksettava kai se on.

        maksamaan vielä enemmän, kun noin hinkuna haluat tappamaan luonnon eläimiä. Maksaahan se harrastaminen. Esim. golfaus, laskettelu jne on todella kallista. Miksi sinun pitäisi ilmaiseksi saada tuhota luontoa. Ja pöljähän sinä olet, jos lasket kilohintaa ampumillesi sorsalihoille ja siksi ajattelet sen olevan kallista. Jos jotain haluat ilmaiseksi harrastaa niin mene vaikka luontoretkelle katselemaan luonnon ihmeellisyyksiä (ilman asetta).


      • vähäjärkinen
        Sorsajoutsen kirjoitti:

        maksamaan vielä enemmän, kun noin hinkuna haluat tappamaan luonnon eläimiä. Maksaahan se harrastaminen. Esim. golfaus, laskettelu jne on todella kallista. Miksi sinun pitäisi ilmaiseksi saada tuhota luontoa. Ja pöljähän sinä olet, jos lasket kilohintaa ampumillesi sorsalihoille ja siksi ajattelet sen olevan kallista. Jos jotain haluat ilmaiseksi harrastaa niin mene vaikka luontoretkelle katselemaan luonnon ihmeellisyyksiä (ilman asetta).

        tukki haisevan turpansa sinne mihin se varmasti viimeiseksi kuuluu, painele perkele hortoilemaan sinne metsään hörhön ajatuksinesi ennen kuin metsästyskausi alkaa.


      • Sorsajoutsen
        vähäjärkinen kirjoitti:

        tukki haisevan turpansa sinne mihin se varmasti viimeiseksi kuuluu, painele perkele hortoilemaan sinne metsään hörhön ajatuksinesi ennen kuin metsästyskausi alkaa.

        olen nähnyt sorsastajia, että tiedän sorsanlihan olevan sivuseikka heidän harrastuksessaan. Hinku on päästä tappamaan ja pois perheen luota, olla miesten kesken. Ja joidenkin mielestä pitäisi vielä ilmaiseksi saada tiputtaa sorsatkin taivaalta. Eihän tässä ole mitään järkeä. Mitä pahaa se sorsa on sinulle tehnyt?


      • Joupsan koikka
        Sorsajoutsen kirjoitti:

        olen nähnyt sorsastajia, että tiedän sorsanlihan olevan sivuseikka heidän harrastuksessaan. Hinku on päästä tappamaan ja pois perheen luota, olla miesten kesken. Ja joidenkin mielestä pitäisi vielä ilmaiseksi saada tiputtaa sorsatkin taivaalta. Eihän tässä ole mitään järkeä. Mitä pahaa se sorsa on sinulle tehnyt?

        Rahasta harrastus ei jää kiinni. Kismittää vain se, että jotkut tekevät bisnestä luvilla, vaikka heillä ei asiassa ole kiinni minkäänlaisia omia varoja. Kyllähän kuule laskettelusta kuuluukin maksaa, onhan siellä yrittäjällä kuitenkin kulujakin ihan erilailla kuin metsästysseuran johtokunnalla. Mitä taas metsästykseen tulee, vahingoittaa varmasti vähemmän luontoa kuin jonkin laskettelukeskuksen pykkääminen keskelle kauneinta luontoa. Toisekseen mielestäni puusta tehdään paperia ja riista on tarkoitettu syötäväksi. Voit kyllä köyttää itsesi jonkin hirvenselkään suojellaksesi eläintä, saas nähä jäisikö hirvi ampumatta. Luulen että ei.
        Metsästäjän ovat ainoa riistanhoitoa harjoittava taho Suomessa.


      • KILLER / BLOOD
        Sorsajoutsen kirjoitti:

        maksamaan vielä enemmän, kun noin hinkuna haluat tappamaan luonnon eläimiä. Maksaahan se harrastaminen. Esim. golfaus, laskettelu jne on todella kallista. Miksi sinun pitäisi ilmaiseksi saada tuhota luontoa. Ja pöljähän sinä olet, jos lasket kilohintaa ampumillesi sorsalihoille ja siksi ajattelet sen olevan kallista. Jos jotain haluat ilmaiseksi harrastaa niin mene vaikka luontoretkelle katselemaan luonnon ihmeellisyyksiä (ilman asetta).

        TAPPAMINEN ON NIIN HAUSKAA JA KIVAA:

        BLOOD
        BLOOBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOODD


      • BLOODYHELL
        Sorsajoutsen kirjoitti:

        olen nähnyt sorsastajia, että tiedän sorsanlihan olevan sivuseikka heidän harrastuksessaan. Hinku on päästä tappamaan ja pois perheen luota, olla miesten kesken. Ja joidenkin mielestä pitäisi vielä ilmaiseksi saada tiputtaa sorsatkin taivaalta. Eihän tässä ole mitään järkeä. Mitä pahaa se sorsa on sinulle tehnyt?

        SORSANNLIHA MAISTUU RAHALLE: HYVÄLLE :)


      • Sorsajoutsen
        KILLER / BLOOD kirjoitti:

        TAPPAMINEN ON NIIN HAUSKAA JA KIVAA:

        BLOOD
        BLOOBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOODBLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOOD BLOODD

        selvä osoitus siitä, että tiedän mistä puhun.

        Sulla pitää kuitenkin malttaa vielä jonkin aikaa. Ja lisäksi pyytäisin, että jos kohtaat kissoja jahtisi aikaina niin et surutta tappaisi niitä. Tiedän kuitenkin tämän olevan turha pyyntö. Kokemukseni perusteella sorsastajat ovat yhtä paljon kissajahdissa kuin sorsajahdissa. Kaikki muukin elävä kelpaa, on vain niin mukava tappaa.


      • Sorsajoutsen
        Sorsajoutsen kirjoitti:

        selvä osoitus siitä, että tiedän mistä puhun.

        Sulla pitää kuitenkin malttaa vielä jonkin aikaa. Ja lisäksi pyytäisin, että jos kohtaat kissoja jahtisi aikaina niin et surutta tappaisi niitä. Tiedän kuitenkin tämän olevan turha pyyntö. Kokemukseni perusteella sorsastajat ovat yhtä paljon kissajahdissa kuin sorsajahdissa. Kaikki muukin elävä kelpaa, on vain niin mukava tappaa.

        siis nähnyt lukuisia kissoja, jotka rämpivät veri poskella ja puolikuolleena metsästäjien jäljiltä. Ja vieläpä samoilla seuduilla missä ketjun aloittaja metsästelee.


      • O-Salolainen..

        Joo, hinta nousi viime vuonna 40 -->50€! joka on minusta melko kohtuutonta, kun ei saa metsästää muuta kuin sorsaa ja hania(jos ei kuulu seuraan) ja esim ranualla on tietääkseni vastaava maksu noin 10€! Viime vuonna itse sain n. 1700:nnen luvan, joten rahaa kertyi yli 85 000. Eräs lähituttuni kysyi ostaessaan, että miksi hinta nousi ja mihin rahat käytetään : "Vaikka ryyppäämiseen, mitä se sulle kuuluu!"


    • KILLER _ BLOOD :)

      Sais kyllä perkule laskee noita lupa hintoja. Mutta ei se kyllä rahasta jää kiinni.

      Pakko päästä tappamaan ja näkemään verta. Verta on niin muka katsella.

      Ja kaikista mukavinta on repiä suolet puoli elävältä sorsalta.

      No joo..heheh..kyl tuol noita tolloja riittää jotka ei ymmärä tämän hienon harrastuksen päälle mitään.

      Kasvisyöjät are weak and die fast :)

      Metsästys on PARAS TAPA HOITAA LUONTOA

      MONI METSÄSTÄJÄ HOITAA LUONTOA MONELLA MUULLAKIN TAVALLA KUIN METSÄSTÄMÄLLÄ.

    • Maksaa

      Liminganlahdellekin on ammuttu aikojen kuluessa niin paljon lyijyä, että saisi laittaa lupamaksuihin pari nollaa perään.. . Ai mutta eihän saastuttaja maksaa periaate koskekaan kaikkia.

    • Iso Poika

      että pikkupoikien hommaa koko sorsastus. Sehän on vain leikkiä, jossa räiskitään sinne sun tänne. Joskus näissä leikeissä vain sattuu vahinkoja, kun ase ei kuiteskaan oikeasti ole pikkupoikien leikkikalu.

      • että väärässä

        ne päättömät räiskijät ovat yleensä nuorempaa ikäluokkaa ensimmäisiä syksyjä sorsastamassa eikä heillä riitä järki tai arviointikyky asialliseen toimintaan mikä kehittyy vasta iän ja kokemuksen mukana, muistakaa että näitä aloittelijoita riittää joka vuosi. mielestäni nuorten kannattaisikin perehtyä touhuun varttuneemmassa seurassa mutta yleensä sinne lähdetään kaveriporukassa. itse olen sorsastanut vasta 23 vuotta mutta nyt jo olen oppinut sen että parempi harkita kuin hätiköidä turhia, ei se saalis saa olla kaikki kaikessa.


      • Sorsajoutsen
        että väärässä kirjoitti:

        ne päättömät räiskijät ovat yleensä nuorempaa ikäluokkaa ensimmäisiä syksyjä sorsastamassa eikä heillä riitä järki tai arviointikyky asialliseen toimintaan mikä kehittyy vasta iän ja kokemuksen mukana, muistakaa että näitä aloittelijoita riittää joka vuosi. mielestäni nuorten kannattaisikin perehtyä touhuun varttuneemmassa seurassa mutta yleensä sinne lähdetään kaveriporukassa. itse olen sorsastanut vasta 23 vuotta mutta nyt jo olen oppinut sen että parempi harkita kuin hätiköidä turhia, ei se saalis saa olla kaikki kaikessa.

        Itse olen viettänyt nuoruuteni tuolla Liminganlahdella, parhailla metsästyspaikoilla.

        Se vain tuntuu sairaalta. Yhtämonta autoa tienvarrella kuin sorsaakin ja hirveä räiske. Kun joskus silloisen tyttökaverini (90-luvulla) kanssa lähdimme vartavasten elämöimään jahdin alkuaikoina ryteikköön mankkoinemme ja muine äänitehosteinemme, niin voin sanoa että olen kohdannut raivoa. Tarkoitan, että olen kohdannut oikeaa raivoa yrittäessäni häiritä sorsastusta. Tietysti suurin osa täällä ajattelee, että raivon olisi pitänyt saavuttaa kliimaksinsa, mutta yhäpä täällä vikisen.

        Onko oikeasti (mielessäsi) hyvänmakuista ruokaa kun saat syödä lihaa, johon on keskimäärin roiskittu saman verran lyijyä luontoon kuin sorsakiloosi ja vielä lisäksi haavoittuneitten ja löytämättömien lintujen kärsimykset lukuunottaen? Etkö jo tunne olevasi kuin peto, joka raivoissaan tappaa himossaan. Onko oikeasti sorsa näin hyvän makuista? Ja vaikka olisikin, niin mikä sinä olet tappamaan näitä luonnonotuksia. Sulle välttää makkarakin, johon saat lihanhimosi tyydytettyä.

        No ei kuiteskaan ollut ihan sulle tarkoitus vastata kun tunnut olevan näistä jahtimiehistä järkevimmästä päästä, vastaus oli vain yleisellä tasolla.


      • aloittaja
        Sorsajoutsen kirjoitti:

        Itse olen viettänyt nuoruuteni tuolla Liminganlahdella, parhailla metsästyspaikoilla.

        Se vain tuntuu sairaalta. Yhtämonta autoa tienvarrella kuin sorsaakin ja hirveä räiske. Kun joskus silloisen tyttökaverini (90-luvulla) kanssa lähdimme vartavasten elämöimään jahdin alkuaikoina ryteikköön mankkoinemme ja muine äänitehosteinemme, niin voin sanoa että olen kohdannut raivoa. Tarkoitan, että olen kohdannut oikeaa raivoa yrittäessäni häiritä sorsastusta. Tietysti suurin osa täällä ajattelee, että raivon olisi pitänyt saavuttaa kliimaksinsa, mutta yhäpä täällä vikisen.

        Onko oikeasti (mielessäsi) hyvänmakuista ruokaa kun saat syödä lihaa, johon on keskimäärin roiskittu saman verran lyijyä luontoon kuin sorsakiloosi ja vielä lisäksi haavoittuneitten ja löytämättömien lintujen kärsimykset lukuunottaen? Etkö jo tunne olevasi kuin peto, joka raivoissaan tappaa himossaan. Onko oikeasti sorsa näin hyvän makuista? Ja vaikka olisikin, niin mikä sinä olet tappamaan näitä luonnonotuksia. Sulle välttää makkarakin, johon saat lihanhimosi tyydytettyä.

        No ei kuiteskaan ollut ihan sulle tarkoitus vastata kun tunnut olevan näistä jahtimiehistä järkevimmästä päästä, vastaus oli vain yleisellä tasolla.

        Koirakin on keksitty noutamaa ja etsimään haavakot. Makkara tehdään kotieläimen lihasta. Tämä koti eläin elää keskimäärin 18 kuukautta. siitä ajasta yli 95 prosenttia sisätiloissa. Nauti vain makkaroistasi, itse syön riistaa.


      • Tarkista tietouttasi
        aloittaja kirjoitti:

        Koirakin on keksitty noutamaa ja etsimään haavakot. Makkara tehdään kotieläimen lihasta. Tämä koti eläin elää keskimäärin 18 kuukautta. siitä ajasta yli 95 prosenttia sisätiloissa. Nauti vain makkaroistasi, itse syön riistaa.

        "Olen kotoisinin Oulunsalosta ja ihmettelen sorsaluvan hintaa joka nousee vuosivuodelta kotipaikkakuntalaisilla.Myös vierasluvan hinta kohoaa jatkuvasti. Kausi paikkakuntalaisella maksaa 50 euroa tällähetkellä ja viraskausilupa 80 euroa. Lupa koskee vain ja ainoastaa vesialueita, ei peltoalueita, jotka kuuluvat metsästysseuralle. Metsästysseura käärii silti rahat itselleen. Metsästäjiä on vuosittain useita satoja ellei tuhansia ja rahaa siis kertyy vuosittain useita kymmeniä tuhansia euroja. Mihin sitten seura käyttää rahansa??? Se ostaa lomamökkejä seuran eliitin käyttöön.(pieni ryhmä). Riistanhoito työnä seura jakaa heinää jäniksille. Onko tässä enää mitään järkeä. Kun kysytään lupamaksujen noususta, luvan myyjä sanoo, että mitäs tuo sulle kuuluu. Ihmettelen vain kun vesialueet ovát kuitenkin jakokunnan maita...."

        No, sulla on varmaan näyttää yksikin lomamökki jota se eliitti sitten käyttää?
        Jakokunnan kanssa voi tehdä metsästysvuokrasopimuksen jolla metsästysoikeus alueella siirretään metsästysseuralle.


    • Järki hoi älä jätä!!

      Kyllähän nämä keskustelut on huvittavaa ja ärsyttävää luettavaa. Teille jotka yritätte suojella luontoa ja eläimiä estelemällä metsästystä, mitä tapahtuisi jos esim vesilintukantoja ei rajoitettaisi metsästyksellä, kohta olisi jokin influenssa joka tappaisi suurimman osan koko kannasta jne ja sitten ei olisi juuri suojeltavaakaan..
      Ja teille jotka raivoatte luonnonsuojelijoille joiden puheidenkin takana jokin järki on. Jostakin ovat nämä luonnonsuojelijat saaneet päähänsä sen että sorsastus on teurastusta ja että luonto myrkytetään hauleilla ja roskilla, haavakot jäävät piiloihinsa kitumaan jne. Tämä johtuu joidenkin metsästäjien huonoista tavoista ja välinpitämättömyydestä, jättävät roskat luontoon ja haavakot kitumaan kun saalis on pääasia.

      MINUN mielipiteeni on tämä.
      Luonnonsuojelijoiden ja metsästäjien tulisi kulkea käsikädessä YHTEISEN asian eteen. Metsästäjät rajoittavat kantoja JÄRKEVÄSTI, ampuvat vain järkevissä tilanteissa joista linnut VARMASTI saadaan talteen, koira tässä hyvä apuväline, pienpetokannat pidetään myös kurissa, ja roskat kerätään mukaan lähtiessä (kaiken minkä jaksat kantaa passiin jaksat kantaa sieltä poiskin).
      Luonnonsuojelijat lopettaisivat metsästyksen estelemisen ja häiriköinnin ja esim kannanseurannalla voivat vaikuttaa kannansäätelyyn jne edelleen esim tietyllä alueella tietyn lajin kausirajoituksiin.
      Vanhempien metsästäjien tulisi opastaa nuorempia jahtikäyttäytymisen suhteen eikä estellä nuoria aloittamasta hyvää harrastusta kun eivät huoli näitä seuroihin jossa oppia voisi saada. Joissakin paikoissa myös lupien hinnat päätähuimaavia. Tällaisten summien pitäisi yleisesti näkyä luonnonsuojelussa ja alueiden hoidossa, ja jos nyt jotain mökkejä rahoilla seurankäyttöön rakennetaan niin kyllä niiden pitäis olla koko seuran käytössä eikä vain jonkin tieyn ydinporukan.
      Näitä metsästäjiä en ymmärrä jotka pakkaavat jahtiin lähtiessään reppuun 500panosta ja korin olutta(eivät kuulu yhteen). Sitten on molempien hylsyt pitkin rantoja ja vesiä. Enkä sitä yletöntä räiskimistäkään tajua, kassit täynnä lintuja ja saman verran hukassa haavakoina. Lailliset panokset, harkitut laukaukset, järkevät saalismäärät, omien jälkien siivoaminen ja muutenkin käyttäytymistavat!!!

      Itsekin metsästäjä olen, metsästänyt 15vuotiaasta ja ikää nyt 23v. Sorsastus metsästysmuodoista lähinnä sydäntä. Saalismäärät sorsien osalta pysyneet aina alle 35 linnun vuosimäärää (viimekaudella peräti 4sorsaa) eli kohtuullisina. Laukaukset harkittuja ja ainoastaan hyvistä tilanteista, linnut kerään talteen koiraa apuna käyttäen (kuluneella kaudella ei yhtään hukkalintua kaikenkaikkiaan kaikkia lintuja yhteensä saaliiksi 51). Pienpetoja kaikenkaikkiaan eräksi 17, joista vierasperäisiä suomen luonnolle HAITALLISIA minkki ja supikoira) 15. Patruunoita ei ikinä mukana yli 50 ja lähes aina kotiin tultaessa on patruunoita tästä määrästä reilusti jäljellä. ja kaiken minkä olen jahtiin mukaan ottanut olen kyllä aina sieltä poiskin tuonut, ja joskus vähän ylimääräistäkin kun muiden jälkiä siivonnut(yhtenäkin iltana jonkun rantapassista muovipussillisen hylsyjä keräsin).

      Lopettakaa tuollainen ilmanaikonen tappelu täällä palstoilla ja tehkää yhteistyötä tai antakaa edes toisten harrastaa rauhassa.

      Kiitän ja kuittaan tältä erää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe