Pustuloosi

onko muilla kokemuksia

Sairastuin alkuvuodesta tosi ikävään ihosairauteen, palmoplantaariseen pustuloosiin (PPP), jonka kanssa eläminen on kohtuullisen hankalaa. Jossain vaiheessa, kun ihottuma oli pesiytynyt jalkapohjiin, ei juuri minkäänlaisia jalkineita voinut käyttää kotitossuja lukuun ottamatta. Nyt se paholainen on levinnyt käsiin. Hoidan ihottumaa voiteilla, alussa söin myös pitkän antibioottikuurin. Aurinkoa mahdollisuuksien mukaan jne, mutta eipä tunnu asettuvan. Tupakan poltosta varoiteltiin, että se ensimmäisenä kannattaisi lopettaa, mutta lääkäri ei luvannut, että tauti siitäkään talttuisi.

Joka tapauksessa inhottava vaiva, avojaloin kulkeminen hävettää, koska jalat näyttävät täysin hoitamattomilta ja epäesteettisiltä.

9

718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taavitar

Minulla on hyvin paljon samankaltainen sairaus, krooninen ekseema. PPP ja tämä ovat melkein sama asia. Jalat ovat mullakin koko tämän vuoden olleet auki; ensin rakkuloita, sitten kun puhkeavat, tulee haavoja ja nahka kuoriutuu.
      Kuureja kuurien perään, rasvoja joka lähtöön eikä mitään toivoa paranemisesta.
      Mulla on koko ajan ollut ongelmana nuo kengät. Kotona sukat jalassa jotenkuten menee, mutta annas kun pitäis lähtee ihmisten ilmoille, niin ihan toivotonta, kun kaikki kengät koskee ja jalat on tulehtuneet ja turvoksissa, niin ettei mikään kenkä oikein mahdukaan. Ainoat on pehmeät ”läskipohjaiset” umpikengät ja sit tosiaan pehmeät kotitossut. ..

Vedessä olen liotellut, vaikka kuivattaakin, silloin pääsee vajaaksi tunniksi jonnekin ilman hirveetä tuskaa.

Nää on pitkäaikaisia ja todella vaikeita sairauksia.
      Tupakka kyllä pahentaa näitä, syytä ei tiedetä. Itsekin poltan ja olen huomannut, että varsinkin kämmeniä alkaa kirveltää kun poltan. Toisaalta taas pinni on välillä niin tiukilla, ettei oo tähän samaan syssyyn helppo alkaa lopettelemaan.

Tiedän kyllä, millaista elämäsi on ja toivon vain, että saat edes suht aisoissa pidettyä. Helppoa ei ole.

Tsemppiä!

• ***'

Minulla on auttanut Neo-Amisept desinfointiaine, käytän sitä useamman kerran päivässä kämmeniin ja jalkapohjiin. Lisäksi rasvauksia tarpeen mukaan. TOIVOTTAVASTI AUTTAA MUILLEKKIN!

• taavitar
        ***' kirjoitti:

Minulla on auttanut Neo-Amisept desinfointiaine, käytän sitä useamman kerran päivässä kämmeniin ja jalkapohjiin. Lisäksi rasvauksia tarpeen mukaan. TOIVOTTAVASTI AUTTAA MUILLEKKIN!

Eikö tuo Neo kirvele, varsinkin jos iho on rikki?
        Käytätkö sitä ihan ”raakana”, vai sekoitatko esim. liotusveteen vai mitenkä?
        Mulla on ollut käytössä vähän samantapainen, eli LV:n desinfioiva käsipesuneste. Sitä lotraan käsiin ja pumppailen liotusveteen, kun ei kärsi ihan suoraan laittaa ja jalkapohjiin, kun on haavoja ja nahat irti...

• ***'
        taavitar kirjoitti:

Eikö tuo Neo kirvele, varsinkin jos iho on rikki?
        Käytätkö sitä ihan ”raakana”, vai sekoitatko esim. liotusveteen vai mitenkä?
        Mulla on ollut käytössä vähän samantapainen, eli LV:n desinfioiva käsipesuneste. Sitä lotraan käsiin ja pumppailen liotusveteen, kun ei kärsi ihan suoraan laittaa ja jalkapohjiin, kun on haavoja ja nahat irti...

Kirvelee ainakin aluksi. Olen laittanut Neon raakana suihkupulloon sillä on helppo levittää. Olen käyttänyt vielä "varmuuden vuoksi" vaikka kädet ja jalkapohjat ovat melkein terveet. Kun rupeaa näkymään punaisia näppylän alkuja niin heti Neo:a vaan.Samoin suihkutan jalkapohjiin sitä aina pesulta tulon jälkeen, ja usein ennen rasvauksia. Ainakin mulla auttanut.

• vaiva PPP

Lopetin tupakanpolton melko pian sairastuttuani viime syksynä. Suosittelen muillekin.

Kämmeniin olen käyttänyt Teatree-öljyä (teepuu) sellaisenaan laimentamattomana muutaman tipan, saatavana terveyskaupasta. Tuntui auttavan, kuivattaa kovasti, pitää rasvata jatkuvasti, mutta kämmenet ovat nyt niin hyvät, ettei muut tiedä taudista mitään.

Jalkapohjiin, varpaisiin ja jalkaterien sivuihin käytän apteekin Vichy-jalkavoidetta. Omien kokemusteni mukaan paras rasva jalkoihin. Schollilla on myös hyvä uutuusjalkavaahto.

Vahvat kortisonivoiteet olen lopettanut kokonaan, enkä suosittele muillekaan. Eivät tuo apua.
      Nostivat vain verensokerin diabeetikon tasolle.
      Kortisoni on niitä ainoita mitä lääkäri ymmärtää ehdottaa tietämättä PPP-sairaudesta tuon taivaallista. Pitkät antibiootikuurit kokeneena tiedän, ettei niilläkään kannata elistöään myrkyttää.

Näiden lisäksi terveyskaupassa myytävä Valmarin-liuos korjaa elimistösi happo-emästasapainon kuntoon, jolloin jostain kumman syystä PPP huomattavalla tavalla paranee n. 2 kuukauden kuluessa. Usko tai älä, kokeilla kannattaa !

Minulle auttoivat nämä keinot.

Ei tauti toki täysin parantunut ole (vielä?), mutta nyt sen kanssa on jo aivan helppoa elää.

Kesä on tehnyt jaloille hyvää, kun on kulkenut ilman sukkia ja uinut paljon.

• ***'

Unohdin mainita että minulle on myös auttanut kun olen vaihtanut kaikki jalkineet sellaisiin missä ei ole sisäpuolella nahkaa. Hankala vain löytää sellaisia kenkiä!

• kesäkengät
        ***' kirjoitti:

Unohdin mainita että minulle on myös auttanut kun olen vaihtanut kaikki jalkineet sellaisiin missä ei ole sisäpuolella nahkaa. Hankala vain löytää sellaisia kenkiä!

Parhaat kesäkengät PPP-tautisen jaloille ovat muodikkaat Crocsit (kevyet muovikengät) ilman sukkia käytettyinä. Värejä löytyy monia.

Tämän kesän niillä kävelleenä suosittelen ehdottomasti.

• ***'
        kesäkengät kirjoitti:

Parhaat kesäkengät PPP-tautisen jaloille ovat muodikkaat Crocsit (kevyet muovikengät) ilman sukkia käytettyinä. Värejä löytyy monia.

Tämän kesän niillä kävelleenä suosittelen ehdottomasti.

Kyllä, omistan sellaiset. Oli vain liian kovat pohjat. Laitoin kaksipuolisella teipillä pohjalliset niihin. Suosittelen kans kyseisiä kenkiä.Aina ilman sukkia (myös talvella) jos vain mahdollista.

• AP-kirjoittaja

Tulipa paljon hyvää tietoa ja sympatiaa, kiitos vinkeistä kaikille kommentoijille.

Lisäyksenä vielä, että vasemmassa jalassani, jossa pustuloosi oli pahimmillaan, todettiin alkukesästä molempien kehräsluiden murtuma. Sen seurauksena koko komeus paketoitiin kolmeksi viikoksi umpikipsiin ja sen jälkeen vastaavaksi ajaksi avattavaan kipsiin. Voitte varmasti kuvitella, mitä umpikipsin aikainen huono hygienia teki ihottumalle. Onneksi sillä jaksolla oli suhteellisen viileää, muuten olisin ollut tosi pulassa ppp:n kanssa, joka muhi siellä kaikessa rauhassa..

Tupakointia pitänee ainakin rajoittaa, mieluiten lopettaa kokonaan..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      236
      4600
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3035
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      25
      1613
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1439
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      938
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe