Tammen leikkaus

Tumpelo

Hei!

Osaako joku neuvoa, milloin tammen oksia tohtisi lähteä leikkaamaan niin ettei puu muutoin kärsi?
Mulla on pihassa noin 3m korkea tammi, jonka oksat ylettyvät ulkorakennuksen katolle ja niitä haluaisin hieman saksia.

5

3281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkausta

      Leikkaa vaikka heti,omaani leikkasin tänään.

      • smaragd2

        Voi voi tammiparkaa kun on saanut huonon paikan kasvaa kun autotalli tulee eteen.Kai tiesit,että tammi on kookoas puu joka tyypillisesti avoimella paikalla on erittäin leveä ja oksisto alkaa alhaalta.Ettei tullut väärä kasvia väärään paikkaan istutettua...?
        Vaikka tehdäänhän tammesta ihan leikattua pensasaitaakin paremmissa piireissä.Oman kokemukseni mukaan jatkuva kurittaminen aiheuttaa melkoisen härmänpuuskan tammelle.Sitten se vasta epäkiitollisen näköinen on.


      • Enhän se mä
        smaragd2 kirjoitti:

        Voi voi tammiparkaa kun on saanut huonon paikan kasvaa kun autotalli tulee eteen.Kai tiesit,että tammi on kookoas puu joka tyypillisesti avoimella paikalla on erittäin leveä ja oksisto alkaa alhaalta.Ettei tullut väärä kasvia väärään paikkaan istutettua...?
        Vaikka tehdäänhän tammesta ihan leikattua pensasaitaakin paremmissa piireissä.Oman kokemukseni mukaan jatkuva kurittaminen aiheuttaa melkoisen härmänpuuskan tammelle.Sitten se vasta epäkiitollisen näköinen on.

        "Ettei tullut väärä kasvia väärään paikkaan istutettua...?"

        Kuules kun tuon tammen istutti kakskytä vuotta sitten ihan eri ihminen ku mie, enkä siihen kylkeen edes tuota lapinkotaa valinnu, joten sillee täytyy jotenkin hoitaa tammee ja rakennulsen kattooki.


      • rusalkaa
        Enhän se mä kirjoitti:

        "Ettei tullut väärä kasvia väärään paikkaan istutettua...?"

        Kuules kun tuon tammen istutti kakskytä vuotta sitten ihan eri ihminen ku mie, enkä siihen kylkeen edes tuota lapinkotaa valinnu, joten sillee täytyy jotenkin hoitaa tammee ja rakennulsen kattooki.

        Isompia tammia on pihassa minulla, mutten ajatellut leikkaamisen ajankohtaa sen kummemmin. Leikkelin alaoksat pois...kun tosiaankin kasvattaa leveetä.

        Nyt huomaan, että kasvattaa rungostaan uusia alaoksia... jotenka ei se kasvu ainakaan paljon häiriintynyt. Tietääkseni lehmus on myöskin semmoinen puu, joka versoo uutta oksaa rungostaan, kun edelliset leikattu pois. En tiedä onko muita sellaisia.


      • asiallisesta
        rusalkaa kirjoitti:

        Isompia tammia on pihassa minulla, mutten ajatellut leikkaamisen ajankohtaa sen kummemmin. Leikkelin alaoksat pois...kun tosiaankin kasvattaa leveetä.

        Nyt huomaan, että kasvattaa rungostaan uusia alaoksia... jotenka ei se kasvu ainakaan paljon häiriintynyt. Tietääkseni lehmus on myöskin semmoinen puu, joka versoo uutta oksaa rungostaan, kun edelliset leikattu pois. En tiedä onko muita sellaisia.

        ... viestistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe