Allergisten meikit?

Linkit, vinkit, kokemukset

Millä tuotteilla te allergiset meikkaatte?

Olen käynyt muutamia vuosia sitten kattavissa testeissä ihottumien vuoksi, enkä kuulemma kuitenkaan ole allerginen muulle kuin nikkelille. Kuitenkin olen itse huomannut esim. kosmetiikan hajusteiden aiheuttavan ihottumia ja rakkuloita. Niitten hoitamisessa on aina kova työ, että saa ihon takaisin kuntoon. Hiusten hoitoon löytyy tuotteita (harmittavan vähän kyllä), mutta meikki on iso kysymysmerkki!

Hajusteet, talkki(?), nikkeli. Mistä meikkiä? Edes jotakin sieltä, jotakin täältä. Meikkipohja, ripsiväri, poskipuna? Ihotyyppi aikuinen, ärtyvä sekaiho.

18

16179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain...

      En ainakaan suosittele, että meikkisientä käytät. Se on tehty luonnonkumista ja jos olet herkkäihoinen, se aiheuttaa allergisia reaktioita.

      No tietääkseni ainaki yves rocherin tuotteet käy, ja ripsareita saa allergiatestattuna ja herkkäsilmäisille ihan normaaleista marketeista.

      Yleensä kosmetologi-liikkeissä on myynnissä meikkejä jotka sopivat hyvin allergikoille.

      En kyllä suosittele myöskään meikkivoidetta, itellä se sai aikaan ihottumaa ja punoitusta.

      Muuten käytän ihan normaalia ripsi-ja luomiväriä sekä huulipunaa, muuta en tarvi.

    • Biologi

      Ihan ensimmäiseksi pitäisi tietää mille olet allerginen. Meikeissä on yleisesti 10-40 eri kemikaalia/tuote levittämiseen käytettyjen sienten kemikaalit. Periaatteessa voit olla allerginen mille tahansa näistä kemikaaleista joita on yhteensä kymmeniä tuhansia. Allargiatestit eivät ole erityisen luotettavia ja jos kemikaali puuttuu testaussarjasta, ei positiivista tulosta voida saada.

      Täytyy tehdä salapoliisi työtä. Tee eksel taulukot niistä meikkien kemikaaleista joille et ole allerginen: Aloita listaamaan tuotteista, joista ei tule mitään oireita. Sitten rupeat etsimään yhteisiä kemikaaleja niistä tuotteista mistä oireita on tullut. Googleta kemikaalit niin saat tietää niiden rinnakkais nimet. Yhdellä aineella voi olla useita nimiä.

      Yleisimmin allergiaa aiheuttavat: lanoliini, kynsilakka hartsi, säilöntäaineet, luonnon kumi, riskikukkaisöljy/uute, hajusteet.

      Mineraalimeikit sopivat osalle. Tosin useat saavat oireita niissä olevasta mica (katikulta) jauheesta, kun se on aika terävää.

      • meikkejä

        saa apteekista. Siellä on parikin eri sarjaa, joissa ei ole käytetty hajusteita lainkaan ja ovat muutenkin allergiaystävällisiä. Kokeile niitä. Hajusteettomia ovat myös esim. useimmat Isa Doran tuotteet, ne sopivat mulle, ja ainakin Stockmannilla on myös eräs toinen hajusteeton merkki, en muista nimeä. Yves Rocher kuulostaa musta lähinnä paikalta, jota kartan jo sen voimakkaiden hajusteiden takia, eli jos olet niille allerginen niin sieltä tuskin kannattaa ostaa, jos oireilet jo hengitysilmanhajuista niin kuin minä..


      • mirdalii
        meikkejä kirjoitti:

        saa apteekista. Siellä on parikin eri sarjaa, joissa ei ole käytetty hajusteita lainkaan ja ovat muutenkin allergiaystävällisiä. Kokeile niitä. Hajusteettomia ovat myös esim. useimmat Isa Doran tuotteet, ne sopivat mulle, ja ainakin Stockmannilla on myös eräs toinen hajusteeton merkki, en muista nimeä. Yves Rocher kuulostaa musta lähinnä paikalta, jota kartan jo sen voimakkaiden hajusteiden takia, eli jos olet niille allerginen niin sieltä tuskin kannattaa ostaa, jos oireilet jo hengitysilmanhajuista niin kuin minä..

        ois ainaki jotain.

        Olet todennäköisesti herkkä hajusteille niin kuin minäkin. Mulla on hajusteallergia vaikka ei testeissä olekaan sitä selvinny. nikkeliallergia myös mulla ja jotku meikit sisältää tätä.

        Jätä siis pois mahdollisimman paljon hajusteita shampoot, hiuslakat, voiteet, meikit, saippuat ym.

        Isa Doralla ei ikävä kyllä löydy hajusteettomia tai ainakaan en ole löytäny vaikka olen etsinyt.
        kaikki mitä saa marketeista ja tavarataloista on ns.käyttökelvotonta meikkiä paitsi Lumenen hajusteeton ripsiväri ja lorealin mineraalimeikkivoide jota Penelope Gruz mainostaa.

        Älä siis osta sellaista mistä ei ole varmuutta sisältääkö allergiatunnuksen.

        Joudut turvautumaan kalliisiin meikkeihin mutta huomattavasti parempiin :)

        Sokokselta ja Stokmannilta sekä kauneushoitoloista joilla on myynnissä Make up Storen sarjaa(kaikki kauneushoitolat ei myy näitä).

        merkit siis ovat Joe Blasco(jolla on melkein kaikki käyviä), Ben Nye ja Yuong Blood(nämä kaksi viimeistä ovat parhaat, koska kaikki hajusteettomia ja allergiatunnuksen saaneita).

        tässä pari linkkiä

        www.allergia.com
        Tässä on lueteltu kaikki allergiatunnuksen saaneet tuotteet.

        ja sitten

        www.cosme.fi
        On nettikauppa jossa myydään Ben Nyen ja Joe Blascon meikkejä sekä paljon muuta hyvää.

        toivottavasti näistä on apua


      • Yksi vain
        mirdalii kirjoitti:

        ois ainaki jotain.

        Olet todennäköisesti herkkä hajusteille niin kuin minäkin. Mulla on hajusteallergia vaikka ei testeissä olekaan sitä selvinny. nikkeliallergia myös mulla ja jotku meikit sisältää tätä.

        Jätä siis pois mahdollisimman paljon hajusteita shampoot, hiuslakat, voiteet, meikit, saippuat ym.

        Isa Doralla ei ikävä kyllä löydy hajusteettomia tai ainakaan en ole löytäny vaikka olen etsinyt.
        kaikki mitä saa marketeista ja tavarataloista on ns.käyttökelvotonta meikkiä paitsi Lumenen hajusteeton ripsiväri ja lorealin mineraalimeikkivoide jota Penelope Gruz mainostaa.

        Älä siis osta sellaista mistä ei ole varmuutta sisältääkö allergiatunnuksen.

        Joudut turvautumaan kalliisiin meikkeihin mutta huomattavasti parempiin :)

        Sokokselta ja Stokmannilta sekä kauneushoitoloista joilla on myynnissä Make up Storen sarjaa(kaikki kauneushoitolat ei myy näitä).

        merkit siis ovat Joe Blasco(jolla on melkein kaikki käyviä), Ben Nye ja Yuong Blood(nämä kaksi viimeistä ovat parhaat, koska kaikki hajusteettomia ja allergiatunnuksen saaneita).

        tässä pari linkkiä

        www.allergia.com
        Tässä on lueteltu kaikki allergiatunnuksen saaneet tuotteet.

        ja sitten

        www.cosme.fi
        On nettikauppa jossa myydään Ben Nyen ja Joe Blascon meikkejä sekä paljon muuta hyvää.

        toivottavasti näistä on apua

        Allergiatunnuksen saa, jos tuotteessa ei ole käytetty tavallisimpia allergiaa aiheuttavia aineita. Toki tuotteeseen jää vielä 5-20 muuta kemikaalia, joille voi aivan yhtä hyvin olla allerginen! Esimerkiksi luonnonhartsi on hyvin tavallinen kemikaali ja sitä on 90% meikeistä ja suurimmassa osassa ns. allergiamerkin saaneista meikeistä. Luonnonhartsi aiheuttaa allergiaa ihan samalla lailla kuin hajusteetkin. Aine on mitä ilmeisimmin todella vaikea korvata muilla kemikaaleilla.


    • anskutin_89

      En itse juurikaan meikkaa, mutta apteekista saa Eyecare ja ACO merkkisiä tuotteita. Lumenet on ihoystävällisemmästä päästä, SOkoksesta ainakin saa Clinique tuotteita, mutta ne on sikakalliita.

      • haksahtaa

        tekstiin allergiatestattu tai dermatologisestitestattu. Ne kun kertovat vain siitä, et ne on testattu, ei testien tuloksista mitään!!

        Allerginen voi olla mille tahansa, eli vain kokeilemalla löytää itselleen sopivan tuotteen. Ite voin käyttää oikeestaan mitä ripsaria tahansa mut muitten meikkien kanssa on ollut hakemista..


      • 92tyttölahestheidaa

        itse olen ACO tuotteille allerginen.... kasvoihin tuli pientä näppyä ja meinasin tukehtua kun laitoin aurinkorasvaa.... luulen olevani allerginen siinä rasvassa olevalle akryylille ehkä koska en voi käyttää ripsiliimaakaan.


      • Anonyymi

        Tämä tulee nyt vuosia myöhemmin. Mutta niin olen minäkin allerginen acolle. Meinasin tukehtua, kun ostin kasvorasvaa, jotain hoitavaa sen piti olla. Ja pää oli niin kipea, etten nähnyt eteeni. Jos todellakin ovat apteekkikamaa, miten tämä voi olla mahdollista. Ja hajusteita ei pitäisi olla. Voiteet ovat jotenkin ummehtuneita. Aion laittaa suoraan palautetta acolle.


    • MeikkaajaMaskeeraaja

      Valitse tuotteita, missä ei ole hajusteita tai lanoliinia (fragrance/parfum ja lan-alkuiset tuoteselosteessa) tai niitä mille olet herkistynyt. Lue itse tuoteseloste, ÄLÄ USKO KEMPPARIMYYJIEN SANAAN! He eivät usein ole tietoisia allergisen ihon vaatimuksista... Ei munkaan meikkikoulussa puhuttu allergiahommista, saati sitten raaka-aineista yms. Kosmetologitkaan eivät yleensä kovin valveutuneita ole - poikkeuksia on, en siis halua yleistää! Omia kokemuksia on vaan 15-v. ajalta. Usein kuulen, et "ihan pikkaisen vaan on hajustetta". Miksi valita sellainen tuote, kun on tarjolla ihan hajusteettomiakin! :)

      Itse olen meikkipohjista löytänyt tuotteita Kanebolta (meikkipuuteri, Liquid Finish norm. sekaihon versio - meikkivoide on ihan sairaan hyvä. Paljon parempi mun kuivalle/yliherkälle iholle kuin varsinainen kuivan ihon vastaava tuote Kanebolla. Liquid Finish ei tunnu miltään iholla, on ihan vedenohutta pullossa) ja halvemmista Revlonilta, No1 (Sokokselta vaan) ja Isadoralta. Näitä on varsin yleisesti saatavilla. Make Up Storella on myös yksi sopiva värivoide ja sikahyvä meikkipuuteri. Hyvät värivaihtoehdot, mutta usein vajausta saatavuudessa.
      Jos pidät 'pakkelipohjista', niin Joe Blascolta löytyy. Niillä on pätevät omat myyjät, jotka osaavat katsoa oikean värin; ainakin mulla on hyvät kokemkset. Clarinsin valokynä on hyvä. Blascolla myös peitevärit.
      Lumeneen älä koske missään ihotuotteessa! Niiden omista oireilevat useat, joilla ei ole allergiatyyppistä taipumusta edes!

      Itselleni sopii Kanebon 38' ripsari, joka ei takuuvarmasti vesisateessa liukene. Varsinaiset vedenkestävät eivät sovi. Halvemmista Rimmelillä on ok ripsareita. Haista testeriä; jos on voimakas tuoksu, niin älä osta.

      Poskipunista lue tuoteseloste, niin kuin kaikista tuotteista. No1, Isadora, Revlon varmaan käyvät (käytän aurinkopuutereita lähinnä, et en muista enää tarkasti noita ;) ). Clinique on "allergiasarja", mutta saattavat sisältää lanoliinia, mikä on outoa, sillä lanoliini on varsin yleisesti reagointia aiheuttava...
      HM:ltäkin saattaa löytyä tuotteita. Niin, ja Blasco on hyvä sarja! Isadoran mineraalimeikkituotteet pitäisi sopia ja olla oikeesti allergisoimattomia.

      Itse tilaan paljon ulkomailta/briteistä meikkejä, koska Suomessa on aika rajallisia valikoimia. Mineraalimeikkeihin olen rakastunut! L'Orealin mineraalimeikkivoide ei ole sellainen kylläkään... Bare Mineralsin mineraalimeikkivoide on paras (ei saa Suomesta)! Ihan kuin ei tuntisi iholla mitään meikkiä olevankaan. Jos tarvii peittää alta esim. couperosaa, niin laitan ohuelti Kanebon meikkivoidetta alle tarvittaviin kohtiin ja sit hyvin ohuina kerroksina jättisudilla Bare Mineralsia. On toiminut loistavasti myös muiden ihoilla kuin omillani.
      Youngblood ja Jane Iredals on mainoksissa "allergiatuotteita", mut itse en ole kokeillut.

      Ihonhoitoon käytän Dermalogican tuotteita, joita saan briteistä tilattua halvemmalla kuin olisi Suomesta ostettuna.
      Apteekin rasvatuotteista Avene on loistava sarja kokonaisuudessaan. Samati A-Derman Exomega. Ovat hyviä meikin allekin.
      Pohjustustuotteista tulee mieleen nettikauppa Ms Chic:n Smooth Operator. Sen firman mineraalituotteista en tiedä, koska tuoteseloste ei ole näkyvillä - vastaavat kysyttäessä tarkasti varmaan?! Hypoallergeeniseen lupaukseen ei kannata luottaa...

      Eli opettele lukemaan tuoteseloste! Se pari minuuttia on lyhyt aika, jos joutuu vahinko-ostoksesta kärsimään montakin päivää... Nykyään on kerran pakollista ilmoittaa raaka-aineet - itse aikanaan Kanebon tuoteselosteet piti tilata muistaakseni Sveitsistä saakka... =)

      • MeikkaajaMaskeeraaja

        Meikkisieniä on saatavilla synteettisinä, eli kaikki sienet eivät sisällä luonnonkumia.
        Muista välineiden pesu yms hygienia.


    • nuunuu30

      Mulle ainakin sopii hyvin meikkisarja Young blood. Sitä saa ainakin Kauppatorin apteekista Hgissä ja varmaan netistä. Ei ihan halpa sarja, mutta tuotteet ovat riittoisia ja kaikki allergia- ja astmaliiton hyväksymiä. Itselläni on käytössä ripsiväri, rajauskynä ja meikkivoide. Mulla on kans nikkeliallergia ja esim. Lumenen tuotteet eivät käy.

      • Kerrotko

        Hei, kerrotko mitä tuo mainostamasi meikkisarja Young Blood apteekissasi maksaa, paljonko siinä koostumuksessa on tuotteita...?

        harkitaan


    • herkkisccc

      Tunnetuista sarjoista itselleni (ärtyvä sekaiho, couperosa, hajuste- ja kemikaaliallergioita, käyvät esim. Kanebo, Lancome ja Clinique. En tiedä mille kaikille olen allerginen, mutta itselleni pahimpia ovat merkeistä Elizabeth Arden, Biotherm, Helena Rubinstein ja Dior, kokskee sekä värikosmetiikkaa että hoitotuotteita.

      • sasukka

        Herkistyin pikku hiljaa myös kanebolle...


    • Modelfashion
    • hkh76

      Mä olen hajusteille allerginen ja olen vuosia käyttänyt Cliniquen tuotteita. Ovathan ne kalliita, mutta myös todella pitkäkestoisia. Paitsi aurinkorasva. Se on ihan eri laatua kuin esim. apteekkien hajusteettomat. Imeytyy hyvin, suojaa ja kestää pitkään, mutta miinuksena on se, että sitä kuluu paljon.

    • Piia1974

      Allergia-ja astmaliiton tunnuksen saanut Dermosil on ainoa, mitä pystyn käyttämään, todella edullisia tuotteita, kannattaa tutustua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe