ohjeita??

roopeli

haluaisin tehdä meidä koiralle itse ruokaa jota vois antaa aina vaihteeks. mitä voisin tehdä esim. hauesta? kanasta? tai naudan munuaisista?? eli sekotanko niitä riisin kanssa ja mitä vihanneksia voisin laittaa sekaan?

4

424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

riisi ei ole hyvä pohja koiran kotiruualle. Kokeileppa googlella etsiä ohje Yrjölän puuro, erittäin paljon sitä käytetään kotiruuan pohjana, johon sitten sekoitetaan lisänä raakaravintoa, mm. porkkanaraastetta ja raakaa lihaa. Raaka kala käy myös hyvin mutta hauki on aika kuivaa ja rasvatonta, joten lisänä suositellaan jotain öljyä. Kana kannattaa antaa raakana, samoin munuainen mutta aloita munuaisen antaminen pienissä erissä, voi tottumattoman koiran vatsan laittaa sekaisin.

Hyvin vihannes/kasvisvinkkejäkin saat googlella, eli laita hakusanaksi barf. Tässä vielä pari linkkiä:

http://laaninen.net/evrk/mosso.htm
      http://www.koirakopla.com/koiratietoa.html#ruokinta

• pari kysymyst

itse mietin juuri tänään että annanko kanan raakana vai en..paistoin sen sitten uunissa.
        olen ehkä tyhmä mut tuli mieleen ehkä mahdollinen salmonellavaara??
        ja eikö kanankoivissa ole niin pieniä ne luut että voi jäädä koiran kurkkuun?

• '*'*'*'

Teen koiralle kaiken ruuan itse mutta en barffaa varsinaisesti koska se on hieman hankalaa. Meillä siis kasvikset keitellään, ainoastaan jäävuorisalaatti tulee raakana, lihat ja munat ja omenat samoin. Raaka-aineet vaihtelee mutta esim. tässä eilen tekemäni satsin ainekset:

-3 prk öljyistä tonnikalaa (oli tarjouksessa, todella halpaa)tämän vuoksi öljyä ei enää lisätä, muuten voi laittaa kylmäpuristettuja öljyjä
      -1 kg koiran jauhelihaa kaupan pakasteesta
      -500 g naudan mahapaloja kaupan pakasteesta
      -1 kg kana-riisi-porkkana seosta samoin pakasteesta kaupoista, voi tehdä itsekin mutta olen laiska...
      -herneitä
      -parsakaalia
      -kukkakaalia
      -omenoita
      -kananmunia, keltuainen raakana, valkuaiset keitän tai viskaan pois koska raaka valkuainen heikentää biotiinin saantia ja sitä ei saisi antaa paljon
      -jäävuorisalaattia iso kerä
      -porkkanaa
      -jonkun verran hirssi-tattari seosta keitettynä

Vihannekset siis keitetään ja soseutetaan, samoin soseutan omenat ja jäävuorisalaatin joka tulee raakana joukkoon. Mössöön sitten kaikki sekaisin ja tasapainotetaan kalsiumsuhde sopivalla määrällä kalsiumvalmistetta tai kananmunankuorijauhetta. Tuohon omaan mössöön tuli n. 3 tl kananmunankuorijauhetta. Liha/kala/muna suhde vihannes/viljaan on 50%/50%. Liha siis raakana. Tuo jaetaan pikkupussukoihin ja pakastimeen. Koira syö myös raakoja broilerin siipiä ja kalkkunankauloja. Henki ei haise lainkaan ja koira voi todella hyvin. En vaihtaisi nappularuokintaan...

Hauessahan on lihassakin lapamatoja joten sitä ei voi sellaisenaan antaa... ensin pitää pakastaa tai sitten kypsentää. Itse jauhaisin sen lihamyllyn läpi ja laittaisin uunipuuroon sekaan missä olisi hirssiä tattaria ja porkkanaraastetta sun muuta kasvista. Keitetty hauki haisee todella pahalle, yök...

• roopeli

kiitos ohjeista. meidän koiran henki ainaki haisee aika lailla välillä. syönyt pelkkiä nappuloita tähän asti. nyt aion kokeilla ja etsiä jonkun oma tekosen ruuan/sekotuksen mikä sopisi sille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5445
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2286
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1840
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      145
      1761
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1565
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      30
      1477
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1368
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1107
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1078
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      219
      989
    Aihe