Cold Turkey

nikotinisti

Moi,

olen ajatellut lopettaa tupakoinnin ilman nikotiinikorvaustuotteita. Kuinka kauan fyysiset vieroitusoireet kestävät ja mitä ne yleisimmin ovat?

Kokemukseni on, että esim. nikotiinipurkalla pystyn olemaan polttamatta, mutta eikö se ole vähän sama kuin lopettaisi viinan juomisen siirtymällä kaljaan? Eli tuosta riippuvuudesta olisi tarkoitus päästä lopullisesti.

Poltan aika paljon, noin 30 kessua päivässä.

5

1091

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiatjeps

vaikka poltinkin vähemmän kuin sinä niin neuvoisin että aika monet tupakat on kuitenkin niitä mitkä poltetaan tavasta, ei nikotiinista.

tapatupakoista kannattaa opetella ensin pois ja polttaa nikotiinitupakat. nimenomaan nämä tapatupakat langettavat helposti. tietysti tavasta on vaikea opetella irti ,mutta hyvin usein tulee sytytettyä esim autosta noustessa tai ovesta ulos mennessä, niistä ensin irti.. polttaa vasta sitten kun nikotiinin tarve on. sitten kun tavoista on oppinut irti ja tietää paljonko nikotiinitupakka tarvitsee niin sitten jätetään nekin pois. näin tein itse.

itselläni ei ollut muita oireita kuin pieni keskittymisen puute ja tapatupakoinnin jättämisen tuoma tyhjyyden tunne.

se vanha totuus on oikein että 2-4 ekaa päivää on vaikeita, sen jälkeen helpottaa kummasti. itse ajattelen että voin jatkaa polttamista jos haluan, mutta teen sen myöhemmässä elämässä sillä juuri nyt haluan kokeilla miltä savuton elämä tuntuu koska olen sen unohtanut jo.

lankeamishetkillä muistan että voin palata savuttomasta savulliseen helposti mutta jos sytytän ja kadun niin paluu ottaa taas 3 päivän vieroitusoireet joten ei kannata. himo menee nopeesti ohi.

• Vanamo Linnea

Korvaustuotteiden idea käsittääkseni on siinä, että kun tupakoitsija on koukussa SEKÄ tupakointitapaan ETTÄ nikotiini-nimiseen aineeseen, korvaustuotteilla tehdään tuo tavasta luopuminen helpommaksi.

On totta, että monet korvaustuotteita käyttäneet eivät ole onnistuneet pääsemään eroon niistä, vaikka tupakointitapa on loppunut jo jopa vuosia aikaisemmin. Se on kuitenkin huomattavasti vähemmän vaarallista kuin tupakansavun vetäminen keuhkoihinsa, koska tupakan vaarallisimmat ainesosat ovat savussa, sikäli kuin olen asian oikein ymmärtänyt.

On kauhean yksilöllistä, mitä vieroitusoireita kukin kokee ja kuinka kauan. Itselläni ei tällä kierroksella ole minkäänlaisia, koska poltin melko vähän enkä esimerkiksi loman aikana ollenkaan. Edellisellä kerralla 15 vuotta sitten koin kaikki mahdolliset ja muutaman mahdottomankin oireen - nikotiinituotteita ei silloin saanut vielä ilman lääkärin reseptiä. Olin polttanut puolitoista askia päivässä toistakymmentä vuotta.

Levottomuus, hermostuneisuus, lyhytpinnaisuus, unettomuus, ilmavaivat ainakin tulevat mieleen.
      Parhaiten oireita lievitti liikunta. Kun oikein otti päähän, läksin lenkille, ja helpottihan se sitten ajan myötä. Ensimmäiset kaksi viikkoa hypin kirjaimellisesti seinille ja kaikki ärsytti ja otti päähän.

Kuten huomaat, kertomani oireet ovat suurelta osin psyykkisiä. Fyysisiä en enää muista, mutta katso vaikkapa Tohtori.fi:stä, mitä voi olla odotettavissa, siellä on osio tupakasta ja ohjeita lopettajille.

• loppu tuli

Itse tumppasin viimeisen röökin 30.7. "laaki ja vainaa" periaatteella ( siis ei korvaushoitoja ) , joten 5. savuton päivä menossa, vieroitusoireet ovat siis HYVIN muistissa. Tupakka on mielessä jatkuasti, torstai oli sellainen päivä, että ihan itketti kun teki röökiä niin paljon mieli, ja olen todella ärtynyt! Mies kehotti eilen polttamaan, kun oon kuulema niin kauhea ;), vaan einpä polttanu, enkä polta! Vieroitusoireet menevät kyllä ohi aikanaan.
      Itse olin polttamatta 2.4.2001-11.12.2006, sorruin siis viime jolukuussa, lähes 6:n savuttoman vuoden jälkeen! Mutta kokemuksesta tiedän, että tähän tuskaan auttaa liikunta! Lykkyä pyttyyn lopettamiselle, kyllä onnistut, kun vaan päätät onnistua!

• nikotinisti

Stumppasin eilen n. klo 19.30 viimeisen kerran, eli ensimmäinen savuton päivä siis menossa. Toistaiseksi en ole muuta huomannut kuin että tupakka-asiat tosiaan pyörii koko ajan mielessä.

• Vanamo Linnea

Olen, "loppu tuli", kohtalotoverisi sikäli, että minäkin olin vuosia polttamatta. Sitten ajattelin, ettei satunnainen juhlatupakointi nyt niin kauhean vaarallista voi olla, ja harrastin sitä muutaman vuoden. Kolmisen vuotta sitten aloin polttaa päivittäin töissä, ensin yhden - kaksi, sitten kolme-neljä, viime aikoina jo 7-8 eli pari askia viikossa. Kotona, lomalla, viikonloppuisin jne. en ole polttanut 15 vuoteen, ja varmaan siitä syystä tämä kolmas lopettaminen onkin tuntunut niin helpolta.

Tänään tulee tasan kuukausi siitä kun viimeksi poltin, mutta töissä on menossa vasta seitsemäs päivä ilman tupakkaa. Tupakka on edelleen mielessä aika usein, mutta ei enää koko aikaa niin kuin viikko sitten, eikä varsinaista mielitekoa ole tullut kuin kerran. Tein äsken yhden hauskan, mutta intensiivisen työrupeaman, ja kun sain sen loppuun, tuli mieleen: "Nyt kyllä maistuisi tupakka!" - mutta sillä tavalla vähän niin kuin nostalgiamielessä, ei pakonomaisena hinkuna, jos ymmärrät, mitä tarkoitan.

Meillä on se etu ensi kertaa lopettaviin verrattuna, että tiedämme jo, kuinka vaarallista on vuosienkin jälkeen ruveta leikkimään tupakan kanssa. Ainakin minä yritän nyt olla ihan kokonaan ilman, ja onneksi lainlaatija on helpottanut sitä kieltämällä ravintolatupakoinnin.

Sinnitellään, muista, että jokainen päivä on edellistä helpompi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      49
      3807
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      61
      3724
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2851
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      52
      2589
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1739
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1639
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe