Kätilöistä

kyssäriä...

Hyvä ystäväni synnytti tässä kuukausi sitten ja nyt kun itselläkin syksyllä edessä niin hänen kertomukset saivat minut (jo muutenkin pelkäävän) vielä suurempaan paniikiin.

Kaveri olisi muuten pärjännyt ehkä ok, mutta kätilö oli ollut niin tyly, ettei synnytys meinannut sen takia edetä.
Oli kuittaillut kaikkea.. mm. kaverini valituksesta ja siitä kun pyysi kivunlievitystä, sekä USKOKAA TAI ÄLKÄÄ niin hänen alapään karvoituksesta. Tarviiko olla itse jotenkin 'trimmannut' ennen kuin menee synnyttämään?? Tästä ei ainakaan haluaisi kuulla sillä hetkellä...

Kätilö oli myös pitkittänyt anestesia lääkärin paikalle kutsumista ja tämä olikin sitten kaveriltani kysynyt että miksi ei aiemmin pyytänyt kun on noin kovat kivut.
Olihan hän pyytänyt, mutta kätilön kommentti oli ollut 'koita nyt kestää vielä, kerkeet kuolla vielä ennenku lapsi on pihalla jos nyt on jo noin vaikeeta'.
Oli myös jossain vaiheessa sanonut siitä kuinka HÄN oli itse synnyttänyt kaikki lapsensa ilman lääkitystä.

Nyt on kauhea kammo mennä itse synnyttämään. Menen samaan paikkaan ja voi tulla sama ämmä vastaan.

Voiko kätilöistä tehdä valituksia mihinkään? Kuka on loppuviimein vastuussa siitä että kätilö kohtelee kaikkia synnyttäjiä hyvin ja kunnioittavasti??
Ihan kauheeta......

20

3154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huijaa...

      olipa kamalaa käytöstä kätilöltä. mutta sinulla on oikeus vaihtaa kätilöä jos mahdollista. tuttavani (synnyttänyt jo muutaman) sanoi kätilölleen että saisinko jonkun toisen kätilön tähän käymään ja kun se toinen oli tullut niin oli sanonut että voisitko hoitaa loppuun tämän...

    • tuheroni

      ajeltiin sairaalassa. Eikä valitettu. Elikä ei mun mielestä tarvi trimmailla. En oo tollaista ennen kuullutkaan.

      Kuitenkin kaikki meni hyvin, niin mitäpä noista vittumaisista kätilöistä. Kunhan osaavat synnytyksen hoitaa, vaikka olisivat puheissaan kuinka ilkeitä ja typeriä.

      • se joillekkin

        vaikeuttaa itse synnytystä jos ei saa tukea/kannustusta/tarvittavaa apua kätilöltä. Eikö ne hyvänen aika sitä varten sielä ole???

        Mielestäni kätilöiden koulutukseen tulisi sisältyä jakso siitä, kuinka synnyttämään tulleita naisia kohdellaan. Moni on peloissaan, eikä tiedä miten toimia. Kätilön kuuluisi tässä tilanteessa olla se, joka pystyy rauhoittamaan ja olemaan tukean. Tai mistä tiedän vaikka sisältyisikin - monet eivät vaan osaa/halua toimia sen mukaisesti.

        Vaikka sinua ei kätilö haitannut niin monia haittaa. Itse en ainakaan halua synnyttää minkään hirmu-akan avustuksella!


    • pikkupojan mutsi

      itsellänikin oli aika epäystävällinen kätilö, uhkaili poistua salista jos en osaa ponnistaa ja sanoi että minä olen mahdoton, kun en pystynyt hallitsemaan itseäni ja itkin.

      vuodeosastolla kerroin kätilöstä hoitajille, kävi tuo sitten pahoittelemassa asiaa. kiire ja stressi heijastuu valitettavasti kätilönkin työstä, vaikkei tietysti saisi.

      tosin, mullakin ehti olla 2 kätilöä ja eka oli tosi kiva! myös vuodeosastolla henkilökunta oli kivaa. todennäköisesti prosentuaalinen osuus töykeistä kätilöistä on samaa luokkaa kuin muutenkin ihmisistä, ihmisiähän hekin ovat. eli suurin osa lienee ihan mukavia.

      mulla kesti jonkin aikaa että sain miellettyä synnytyksen positiiviseksi kokemukseksi. mutta ehdottomasti nyt ajatellessani synnytystä jälkikäteen, se oli positiivinen kokemus! joillakin se on sitä kätilön ansiosta, mulla ehkä enemmän kätilöstä huolimatta, mutta kumminkin...

    • Killerihiiri

      Ikävä puoli onkin, että et voi valita millaisen kätilön saat. Itse olen saanut totaalikammon Seinäjoelta, kätilö pilasi mun synnytykseni täysin kun en ensisynnyttäjänä osannut tehdä mitään oikein. Synnytys ei edennyt ja sehän oli tietty mun vikani. Kätilö ei kuitenkaan vaivautunut kertomaan kuinka sen olisi saanut nopeammin etenemään. Ajatteli että ilmeisesti musta oli mukavaa siinä maata tuskissani ja pitkittellä tahalleni ko. prosessia.

      Äsken katselin vanhoja valokuvia synnäriltä ja siinä oli se ämmäkin työntäny pärstänsä yhteen kuvaan. Mietin että tästä kuvasta sais kyllä hienon tikkataulun.

      Ethän sä voi muuta kun toivoa parasta ja pelätä pahinta...

    • Koto-Suomessa..

      Asun ite ulkomailla ja minulla oli koko raskauden ajan sama kätilö (kotikäynnit kuului asiaan) ja kun synnytyksen aika tuli niin hän tuli sinne kätilöksi. Synnytyksen jälkeen jälkiseuranta myös kotikäynnein.

    • kaupungissa?

      Mitä kaupunkia tarkoitat?
      Itse synnytin Pohjois-Karjalan keskussairaalassa, ja omalle kohdalleni sattui myös todella töykeä kätilö josta tein jälkikäteen valituksen osastonhoitajalle.

      • olen

        tampereella, ja onhan TAYS sen verran suuri sairaala että onhan se epätodennäköistä että juuri se sama eukko on vastassa.

        Kuitenkin vaan koko asia ahdisti, kun nyt kaverini on menossa juttelemaan jonkun 'ammattilaisen' kanssa kokemastaan sillä hänelle jäi kovat traumat.
        Odotti ensimmäistä lastaan kuin kuuta nousevaa, ja jäi vaan huonot muistot mieleen. Oli vielä tikkaus vaiheessakin tönäissyt ja sanonut että lakkaa nyt jo se poraaminen kun mukula on jo kainalossa. Kaveri oli vaan onnesta ja vihasta sekaisin.

        Miten tämä valitus prosessi menee? Oletko saanut mitään vastausta? Vai onko sellaista edes tulossa. Ystävä kyllä sanoi ettei jaksa sellaista ruveta vääntämään vauvan kanssa. On kuulemma nyt parempaa tekemistä. Sen kyllä sanoi, ettei uskalla enää synnyttämään mennä...


      • äiti 3:lle
        olen kirjoitti:

        tampereella, ja onhan TAYS sen verran suuri sairaala että onhan se epätodennäköistä että juuri se sama eukko on vastassa.

        Kuitenkin vaan koko asia ahdisti, kun nyt kaverini on menossa juttelemaan jonkun 'ammattilaisen' kanssa kokemastaan sillä hänelle jäi kovat traumat.
        Odotti ensimmäistä lastaan kuin kuuta nousevaa, ja jäi vaan huonot muistot mieleen. Oli vielä tikkaus vaiheessakin tönäissyt ja sanonut että lakkaa nyt jo se poraaminen kun mukula on jo kainalossa. Kaveri oli vaan onnesta ja vihasta sekaisin.

        Miten tämä valitus prosessi menee? Oletko saanut mitään vastausta? Vai onko sellaista edes tulossa. Ystävä kyllä sanoi ettei jaksa sellaista ruveta vääntämään vauvan kanssa. On kuulemma nyt parempaa tekemistä. Sen kyllä sanoi, ettei uskalla enää synnyttämään mennä...

        Hoitoonsa tyytymätön voi tehdä muistutuksen tai kantelun.

        Muistutus tehdään hoitoyksikön johtajalle, eli jos kyseinen synnytys oli TAYS:ssa, synnytyssalin osastonhoitajalle (Anne Kalvas, puhelin: (03) 311 65406, sähköposti [email protected]). Sairaalan henkilökunta, erityisesti sosiaalityöntekijä ja potilasasiamies auttavat tarvittaessa muistutuksen tekemisessä.

        PSHP:n nettisivuilta:
        "Hoitoyksikön johtaja antaa asiaan kirjallisen ratkaisun, josta käyvät ilmi mahdolliset muistutuksen johdosta toteutettavat toimenpiteet. Annetusta ratkaisusta ei voi valittaa. Mikäli potilas on tyytymätön ratkaisuun, hän voi kannella asiassa terveydenhuoltoa valvoville viranomaisille kuten oman alueensa lääninhallitukselle tai Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle."


    • saa aina

      Ikävä kyllä kätilöissäkin on ihmisiä, joille työ ei maistu, on kiire, omat murheet ressaa jne. jne. Ihan niinkuin kaikilla meillä muillakin. Aina ei natsaa! Joku vastaaja jo sanoikin, että oli kesken synnytyksen kysynyt toista kätilöä, ei vain kertonut onnistiko. Toki kannattaa pyytää jotain muuta, jossei yksinkertaisesti kestä omaa kätilöä. Myös asiallisesti sanomalla voi kätilön saada tajuamaan, että hän on ollut kohtuuton. Jälkikäteen voi pyytää, että saisiko palautelapun ja kirjoittaa RAKENTAVAA palautetta. Mikään ininä ja kitinä ei jatka matkaansa mihinkäan.Yleensä on syyt toimenpiteiden tekemisille/tekemättä jättämisille ja niitä ei perustallaajan kannata mennä arvioimaan.

      PS: Karvojen ajelu helpottaa epparin/repeämän ompelua! Ja anestesialääkäriä ei aina saada puuduttamaan juuri hetsilloin kun tarvis olis.

    • mapee

      potilas on asiakas ja hoitajat j alääkärit, kätilöt jne on tavallaan palveluammatissa eli asiallisuus ja ammatillisuus on kaiken avain. Jos joku käyttäytyy työssään epäammatillisesti tai asiattomasti niin siitä tehdään muistutus. Potilasasiamies auttaa sen teossa jos itse on epävarma. Tällöin palaute kohdistuu juuri tiettyyn henkilöön eikä vain yleisesti jolloin se ei kamalasti hyödytä. Asiasta ei jää papereihin mainintaa eikä sitä saa edes kuljettaa potilastietojen kanss ayhdessä joten sikäli voi tola tuvallisin mielin että seuraavalla käynnillä kukaan ei asiasta tiedä, salassapito hoitaa lopun.

      Mutta, mutta.. Kun se kätilökin on ihminen ja joskus on huono päivä vaikka ei pitäisi. Ja jos kemiat ei synkkaa niin asia pahenee entisestään. Mulla on aina tuuria; on kivat neuvolan tädit niin äitiys kuin lastenneuvolassa, on kivat kätilöt ja hoitajat osastolal jne. Tähän kyllä joku sanoi että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Voi olla vaikea ja voi ola vaativa jne mutta turhanaikainen natina jne jolle toinen ei voi mitään ärsyttää vain. Siitä ei ole ollut kyse. Kätilön pitäisi olla se paras yhteistyökumppani siellä salissa..

      Varsinaisesti synnytyksen etenemiseen kätilö ei kyllä pysty vaikuttamaan ainakaan hidastavasti joten sikäli on pielessä. on myös kyse yhden ihmisen aika intiimistä kokemuksesta jolloin on its eaika suojaton jne joten hieman voi väritystäkin aina olla mukana..

      Kivunhoito on ihan rutiinia ja niin sen tulee olla. Kokenut kätilö neuvottelee ja ohjaa sekä opastaa synnyttäjää heti alusta asti. Mitä paremmin synnyttäjä tietää vaihtoehdot niin sitä paremmin niitä pystytään oikea-aikaisesti käyttämään ja tarkoituksellisesti. Puheyhteys on siis kaiken sujuvuuden tärkein osa. Lisäksi kipuhan uuvutta aihmisen aika nopeaan joten väsynyt synnyttäjäkään ei ole kätilön etu. Vähän omaa kuoppaa kaivoi siis..

      Karvoitukselle ei nykyisin tehdä mitään ellei ole todella runsas tai laaja niin voi olla tarpeen hieman ruokota.. Se on kätilön perushommaa joten anna olla.

      Olen its esynnyttänyt ilman lääkityksiä vain ilokaasu kaverinani. Onneni on ollut titava ja kokenut kätilö joka opasti ja osasi lukea reaktioitani niin että homma hoitui hienosti. Seuraava kätilöni oli aktiivisynnytyksen kannattaja joten homma toimi hienosti. Aktiivisynnyttäjäksikään ei voi pakottaa vaan se on lähdettävä synnyttäjästä itsestään. Oman kehon tuntemukset ja niihin reagointi on siinä tärkeää ja jos sanoo että sattuu niin se on uskottava jne.

      Toivotaan että oli paha päivä ja se ei toistu, vaikka tuttavallesi se oli ainoa päivä jonka tuo kätilö pilasi. Ehsottomasti tekisin vielä siitä muistutuksen, jos tuo nimittäin hänellä tapa niin se ei kiiri kenenkään tietoon eikä johda muutokseen ilman toimia potilaiden taholta. Eli hiljaisuus merkitsee että valtakunnassa kaikki hyvin..

    • ja kätilöt kuriin!

      Moinen kätilö pitää laittaa kuriin tai komentaa välittömästi salista ulos! Tämän lisäksi välittömästi synnytyksen jälkeen ottaa sekä tämä kätilö että hänen esimiehensä puhutteluun ja laatia potilasasiamiehelle valitus kätilön käytöksestä. Kätilöt ovat synnytyssaleissa äitejä varten eikä toisinpäin.

      • juma

        tätä narinaa täällä. Synkkaako teillä aina itsellä kaikkien kanssa hyvin. Niin se metsä vastaa ku sinne huudetaan.
        Eikö kelleen saa enää sanoa mitään? Mistä tiette vaikka se olis jonkun huumoria, sitäkin on niin monenlaista ei vaan sovi kaikki samaan muottiin.
        Ja täällä on turha kenenkään sanoa mitään ennenkuin on itse paikalla, voihan olla että äiti on vaan ollut hormoneineen vähän herkässä tilassa eikä se sanominen ole ollut niin pahaa miten se on otettu.
        Paras on tämä; kätilö pilas mun synnytyksen.
        Todellakin kätilöt ovat äitejä ja vauvoja varten.....miettikää syvällisesti sitä.


      • Onneton Oili
        juma kirjoitti:

        tätä narinaa täällä. Synkkaako teillä aina itsellä kaikkien kanssa hyvin. Niin se metsä vastaa ku sinne huudetaan.
        Eikö kelleen saa enää sanoa mitään? Mistä tiette vaikka se olis jonkun huumoria, sitäkin on niin monenlaista ei vaan sovi kaikki samaan muottiin.
        Ja täällä on turha kenenkään sanoa mitään ennenkuin on itse paikalla, voihan olla että äiti on vaan ollut hormoneineen vähän herkässä tilassa eikä se sanominen ole ollut niin pahaa miten se on otettu.
        Paras on tämä; kätilö pilas mun synnytyksen.
        Todellakin kätilöt ovat äitejä ja vauvoja varten.....miettikää syvällisesti sitä.

        "Ja täällä on turha kenenkään sanoa mitään ennenkuin on itse paikalla, voihan olla että äiti on vaan ollut hormoneineen vähän herkässä tilassa eikä se sanominen ole ollut niin pahaa miten se on otettu. "

        Tälläne yleine forum on just sitä varten että sanotaan mielipide siitä, mitä yhden luetun kirjoituksen perusteella ymmärretään. Poliisilaitoksella sitten selvitellään vähän tarkemmin, että kuka sanoi ja mitä ja kuinka pahasti ja kenelle ja oliko aiheellista. Täällä ei tarvita kätilön puolustusasianajajan kommenttia, jos sellasta kaipaat niin poikkeeppa vaikka oikeustalolla.


        Synnyttäjät on taatusti itsekin vaikeita, ja joskus voi olla ettei kätilö jaksa sitä ulinaa ja voihketta kimpaantumatta kuunnella. Onhan hoitotyöntekijät aika ahtaallakin nykyään. Ehkä se työuupumus voi jossain vaiheessa ajaa kätilön pilaamaan jonkun synnytyksen.


      • mapee
        juma kirjoitti:

        tätä narinaa täällä. Synkkaako teillä aina itsellä kaikkien kanssa hyvin. Niin se metsä vastaa ku sinne huudetaan.
        Eikö kelleen saa enää sanoa mitään? Mistä tiette vaikka se olis jonkun huumoria, sitäkin on niin monenlaista ei vaan sovi kaikki samaan muottiin.
        Ja täällä on turha kenenkään sanoa mitään ennenkuin on itse paikalla, voihan olla että äiti on vaan ollut hormoneineen vähän herkässä tilassa eikä se sanominen ole ollut niin pahaa miten se on otettu.
        Paras on tämä; kätilö pilas mun synnytyksen.
        Todellakin kätilöt ovat äitejä ja vauvoja varten.....miettikää syvällisesti sitä.

        siviilissä voi leikkiä niiden kanssa kun tahtoo ja olla leikkimättä jos ei tahdo. Kätilö on palveluammatissa sen lisäksi että on kutsumusammatissa (suom. ei makseta..). Asiakas eli potilas on siis periaatteesssa aina oikeassa ja jos ei ole niin oikaistaan ja ohjataan, mutta ei kiukutella eikä kiusata.

        Hoitotyössä on oltava pitkä pinna ja venyvä vieteri. Monet kerrat pitää niellä ja kuunnella ja sitten mennä nurkan taa potkimaan roskista jos ei muu auta. Asiakkaaseen sitä ei voi purkaa.

        Jokainen tiena apalkkansa tavallaan ja jos on valinnu ttyön jossa ollaan ihmisten kanss atekemisissä niin sitten on tultava toimeen niiden kanssa oli päivä mikä tahansa ja mieliala mikä vain. Kotonaan voi kiukutella ja täällä, ei töissä!


      • ..........
        juma kirjoitti:

        tätä narinaa täällä. Synkkaako teillä aina itsellä kaikkien kanssa hyvin. Niin se metsä vastaa ku sinne huudetaan.
        Eikö kelleen saa enää sanoa mitään? Mistä tiette vaikka se olis jonkun huumoria, sitäkin on niin monenlaista ei vaan sovi kaikki samaan muottiin.
        Ja täällä on turha kenenkään sanoa mitään ennenkuin on itse paikalla, voihan olla että äiti on vaan ollut hormoneineen vähän herkässä tilassa eikä se sanominen ole ollut niin pahaa miten se on otettu.
        Paras on tämä; kätilö pilas mun synnytyksen.
        Todellakin kätilöt ovat äitejä ja vauvoja varten.....miettikää syvällisesti sitä.

        Ihmeellistä, miten juuri hoitoalalla on niin paljon törkeästi käyttäytyviä naisia. Hoitajan tulee kuitenkin ymmärtää olevansa palveluammatissa. Aivan törkeitä kommenttejahan tuo kätilö oli sanonut naiselle. Anestesialääkäri oli sitä vastoin asiallinen. Jos ei kestä kätilön ammatin vaativuutta, on syytä vaihtaa toiseen ammattiin tai harkittava mielialalääkitystä.

        Huumori ei ole koskaan sellaista, joka loukkaa toista. Synnyttämisessä pitää huumorin olla vielä erityisen positiivista ja hauskaa, koska asia on ainutkertainen ja vakava.

        Toiset ihmiset ovat kiukkuisia toisille, vaikka heille olisi kuinka ystävällinen tahansa. Kätilön tulee ymmärtää, että synnyttävällä on kipuja ja kärsimystä ja hänen tulee empaattisesti kestää sitä ja tarjota lievitystä.


    • : )

      kannattaa ottaa: Minä menen synnyttämään ja minä synnytän. Itse olen mielummin paikalla kahden mieheni kanssa. Sitten vasta kätilöpaikalle, kun oikeasti tarvii...
      Samalla mitalla vaan takaisin v-maisille kätilöille ja valitusta perään. Niile maksetaan siitä, että ne hillitsee hermonsa.
      Kun taas synnyttäjä on sellaisessa tilassa, että ammattitaitoisen kätilön pitäis tajuta käyttäytyä.
      Kyllä minäkin asiakaspalvelu työssä kohtaan päivittäi v-maisia asiakkaita, mutta silti vaan hymyilen.

    • -kätilö-

      ... että kyllä meitä mukavia kätilöitäkin on olemassa.

      • alkup.

        Kyllä varmasti on, ja olen muutamiin törmännyt eikä mitään pahaa sanottavaa.

        Synnytys vaan hiukan pelottaa jo muutenkin ja pelko siitä että on joku pahaa päivää viettävä kätilö vastassa joka tuiskii ja kiukuttelee (tai kommentoi karvoista) aiheuttaa vielä suuremman paniikin.

        Haluan pitää mielessä sen että harvassa kait noin törkeät tapaukset ovat ja kiitos teille mukaville kätilöille :)

        Kiitos myös kaikille vastanneille!


    • sisaretvankatkalpeat

      Hoitsut kypsyy orjan asemaansa (hierarkia), lääkärit ei pidä kuin piikoinaan ;) hymyilyt ja pakkohymyilyt hyytyy ajan mittaan. Mielensäpahoittajahoitsut lopulta puhuvat alvariinsa tauolla ja pukukopilla itsestään, lapsistaan, äidistään, isästään, sukulaisen sisarenkersoista ja kesämökeistään, ruoasta (monet on lihavia) ja tätä rataa.... joulusta, juhannuksesta, ALEPA:n tarjouksista, LIDL:in tarjouksista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe