Voiko askelten töminästä valittaa...?

Emma

Yläkerrassani asuu pariskunta, jolla on noin 13-vuotias poika. He ovat eloisaa sakkia ja meteliä kuuluu aika ajoin. Kerran yöllä kävin huomauttamassa asiasta. Pahinta kuitenkin on päivittäinen askelten töminä. Poika ravaa ympäri asuntoa ja jokainen askel kuuluu asuntooni kunnon tömähdyksenä. Nyt alkaa olla pinna jo melko kireällä. Mutta voiko tuollaisesta asiasta valittaa? Saako päivisin vaikka hypätä koko päivän hyppynarua jos sattuu huvittamaan? Onko kukaan valittanut tömistelijälle ja mikä on ollut vastaanotto?

22

11825

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama vitutus

täälläkin.
      Seinän takana eukko kävelee päivät pitkät jytistäen, tuntuu kuin talo tärähtäis sen joka askeleella. Ja se kävelee paljon (eikö oo mitään tekemistä), vielä öisinkin jaksaa jysäyttää kantapäänsä lattiaan.

Mitenköhän tosta nyt sanois.. että täytyy laittaa telkkariin ääntä lisää, kun muuten ei kuule, koska joku hakkaa kumilekalla lattiaa.

• Emma

Mulla on se hankaluus, että kirjoitan juuri lopputyötäni enkä oikein osaa ajatella jos musiikki soi :) En siis voi lisätä peittävää ääntä vaan olen yläkerran asukkaiden armoilla. Jos minulle tultaisiin huomauttamaan metelistä ottaisin kyllä onkeeni, mutta joku voi suuttua ja kostaa valituksen entistä pahemmalla jyskeellä...

• miusku75

Tosiaan jos joku tietää vastauksen tähän kysymykseen niin minäkin olen kiinnostunut tietämään, mitä järjettömälle tömistämiselle voi tehdä....itse kävelen todella hiljaa ettei vaan alakerran naapurini joudu kuuntelemaan moista! Eikö ihmisillä järki sano mitään!?

• Tömistelijät

ei ehkä itse tajua mitä jytinää naapuri joutuu sietämään.
        Minäkin kävelen hiljaa ja olen muutenkin hiljanen.
        No naapurit tietysti luulee, että tää talo on niin hyvin äänieristetty, kun mistään ei kuulu mitään.
        Tekis mieli ruveta hakkaamaan niitten seinään kumivasaralla aina ja joka kerta ja samaan tahtiin kun ne itse tallustaa.

• voisit ottaa

asian puheeksi, tyyliin "tämä on noloa, mutta..." Sinällään asiasta tuskin auttaa valittaa esim isännöitsijälle, mutta jos asiallisesti ja kiltisti kysyy naapurilta, olisiko asialle mahdollista tehdä jotain niin ei pitäisi normaalin ihmisen suuttua. Itse hoidin vastaavaa asiaa viemällä yläkerran postiluukusta "tassuja" tuolien alle ja kerroin, että kun alas kuuluu tuolin jalkojen kirskunta selvästi ja ehdotin, että jos tassuista olisi apua, kiitos. Loppui kirskuminen ja muutenkin hiljeni, ystävällinen naapuri kun on. Tuskin kukaan normaali haluaa toisia häiritä.

Yksi juttu on tosin se, että joskus tehdään remontteja ja asennetaan uusi lattia vanhan päälle ilman asian mukaista askelmattoa väliin, silloin voi olla isännöinnin asia jos remontti tehty väärin...

• Emma

Hyvä idea tuo pehmusteiden antaminen :) Olen jo kirjoittanut omasta mielestäni oikein ystävällisen lapun postiluukusta tipautettavaksi. Nyt vain kerään rohkeutta sen viemiseen. Ehkä minunkin pitäisi liittää mukaan villasukat tai jotkut pehmotossut...

• Sohvia9
        Emma kirjoitti:

Hyvä idea tuo pehmusteiden antaminen :) Olen jo kirjoittanut omasta mielestäni oikein ystävällisen lapun postiluukusta tipautettavaksi. Nyt vain kerään rohkeutta sen viemiseen. Ehkä minunkin pitäisi liittää mukaan villasukat tai jotkut pehmotossut...

Varmaan meiltäkin kuuluu askelten ääniä. Itse asun 7-vuotiaan naperon kanssa. Kotonamme on parketti ja luulen, että meidän askeleet kuuluu joskus alakertaan. Ostin jopa uuden pörrö-maton olohuoneeseen, jos se vaikka vaimentaisi ääniä?

• ::DD
        Sohvia9 kirjoitti:

Varmaan meiltäkin kuuluu askelten ääniä. Itse asun 7-vuotiaan naperon kanssa. Kotonamme on parketti ja luulen, että meidän askeleet kuuluu joskus alakertaan. Ostin jopa uuden pörrö-maton olohuoneeseen, jos se vaikka vaimentaisi ääniä?

hypelkää matolta matolle niin ei parketti kopise. Minimoidaksesi lapsen aiheuttaman häiriön voit kantaa 7-vuotiasta kotona ollessanne. Näin eivät lapsen, ah niin ärsyttävät tömisevt kantaskeleet kuulu alakertaa;)

• ..........
        ::DD kirjoitti:

hypelkää matolta matolle niin ei parketti kopise. Minimoidaksesi lapsen aiheuttaman häiriön voit kantaa 7-vuotiasta kotona ollessanne. Näin eivät lapsen, ah niin ärsyttävät tömisevt kantaskeleet kuulu alakertaa;)

sulta sinäänsä, mutta oletko itse asunut koskaan talossa jossa kaikuu kaikki äänet? itse muutin sellaisesta pois, koska kantapää-astujien töminä kuului korvatulppienkin läpi ja herätti aamu 6! muutin asuntoon jossa paremmat äänieristeet..nyt ei kuulu mitään.. :)

• Vaikutat mennees päästäs...
        .......... kirjoitti:

sulta sinäänsä, mutta oletko itse asunut koskaan talossa jossa kaikuu kaikki äänet? itse muutin sellaisesta pois, koska kantapää-astujien töminä kuului korvatulppienkin läpi ja herätti aamu 6! muutin asuntoon jossa paremmat äänieristeet..nyt ei kuulu mitään.. :)

Syytitkö siitä naapuriasi kun asunnon äänieristys on luokatonta?

• Matoton mies
        Sohvia9 kirjoitti:

Kiitos sinulle. Hyvä idea jos alapuolella on asukkaita. Itselläni ei ole mattoja ollenkaan kun asun ensikerroksessa. Iso plussa sinulle huomaavaisuudesta alapuolella asuvaa kohtaan ja onhan huone mukavampi katsella kun siellä on matto pehmeänä yksityiskohtna.

Paljon se pörrö matto maksoi? Jos vaikka itse ostaisin kanssa jonkinlaisen maton kodikkuutta tuomaan.

• Naapurit ovat kuvottavia

Tömistely on kieltämättä ikävää kuunneltavaa. Valitettavasti siihen on vaikea puuttua kun se voidaan tulkita normaaliksi toiminnaksi vaikka olisikin kiusalla tehtyä. Nykyäänhän on kaikenlaisia kuntoiluneininkiä kotosallakin.

• käyttänyt korvatulppia

ja sitten jos joku naapuri illalla bilettää, niin on kuulosuojaimet lisävarusteina.
        Aika ikävää tuo tömistely, yläkerrasani asuu varmaan norsu. Ennen nykyistä asukasta siinä asui remonttireiska, joten tämä norsu on sittenkin siedettävämpi.
        En kyylää, en edes tiedä minkänäköinen tyyppi on, eikä kiinostakkaan tietää.

• mielestäni

voi valittaa jos on todellakin jatkuvaa. Naapurissa asuu perhe jossa kaksi lasta. Ilmeisesti eivät niitä lapsiaan ulkoiluttaneet kun töminä oli jatkuvaa. Aamusta iltaan. Ensin huomautin asiasta kohteliaasti lapulla, ei tehonnut. Kun olin töminää kuunnellut yli puoli vuotta meni hermot:
      Soitin puoli tuntia Metallicaa täysillä ja menin itse keittiöön! Tulos: töminä hävisi. Joidenkin päivien kuluttua töminä taas alkoi. Sama juttu. Metallicaa täysillä soimaan. Sen jälkeen töminät ovat vähentyneet huomattavasti. En tiedä onko hyvä konsti mutta se on todella sietämätöntä tuo jatkuva töminä! Eikä tämä naapurini uskonut kun ystävällisesti huomautin asiasta. Jos hän ei tajunnut että ei ole yhtään mukavaa jos naapurissa mölytään jatkuvasti. Nyt tajusi.
      Eikö niiden lastenkaan ole pakko juosta koko ajan. Jonkin verran sitä töminää ja huutoa täytyy sietää mutta ei vähän väliä.

• Alakerran kärsijä

Laitoin aikaisemmin ketjun otsikolla Laukkaava lapsi. Jotkut vastanneet reagoivat kuin lapsiperheet olisivat jotenkin "pyhiä" : lapsesta lähtevä ääni EI SAA häiritä naapuria.

Olemme tässä hyvän aikaa heränneet raivokkaaseen ravaamiseen, joka kestää KOKO päivän. Odotan itsekin lasta ja keskenmenoriskin vuoksi olen joutunut viettämään aikaa paljon kotona ja makuullaan. Kysymys ei ole mistään söpöstä pikkujalkojen kipityksestä vaan vasaraniskun kaltaisista tömähdyksistä, jotka toistuvat satoja kertoja päivässä!

Minua kehotettiin ketjussa tietysti muuttamaan muualle. Ostin asunnon, ja remontoin sen kodikseni,joten minä en ole lähdössä vielä minnekään.Laitatin uusien parkettien alle asianmukaiset äänieristeet. Kun lapseni kasvaa kävelyikään, muutamme isompaan, pois täältä. Miksi tömistysiässä olevan lapsen vanhemmat valitsevat asuinpaikakseen kerrostalon yläkerran, jos ovat noin kertakaikkisen kyvyttömiä juoksuttamaan lastaan leikkipuistossa??

• Emma
        Alakerran kärsijä kirjoitti:

Laitoin aikaisemmin ketjun otsikolla Laukkaava lapsi. Jotkut vastanneet reagoivat kuin lapsiperheet olisivat jotenkin "pyhiä" : lapsesta lähtevä ääni EI SAA häiritä naapuria.

Olemme tässä hyvän aikaa heränneet raivokkaaseen ravaamiseen, joka kestää KOKO päivän. Odotan itsekin lasta ja keskenmenoriskin vuoksi olen joutunut viettämään aikaa paljon kotona ja makuullaan. Kysymys ei ole mistään söpöstä pikkujalkojen kipityksestä vaan vasaraniskun kaltaisista tömähdyksistä, jotka toistuvat satoja kertoja päivässä!

Minua kehotettiin ketjussa tietysti muuttamaan muualle. Ostin asunnon, ja remontoin sen kodikseni,joten minä en ole lähdössä vielä minnekään.Laitatin uusien parkettien alle asianmukaiset äänieristeet. Kun lapseni kasvaa kävelyikään, muutamme isompaan, pois täältä. Miksi tömistysiässä olevan lapsen vanhemmat valitsevat asuinpaikakseen kerrostalon yläkerran, jos ovat noin kertakaikkisen kyvyttömiä juoksuttamaan lastaan leikkipuistossa??

Ensin: kiitos kaikille kirjoittajille! Ensin ajattelin että saan ihmisten vihat niskoilleni kun uskallan valittaa niin sanotuista normaaleista äänistä kerrostalossa. Mutta kun ne eivät ole normaaleja ääniä. Yläkerrassa on asunut monia ennen nykyistä perhettä eikä ongelmia ole ollut koskaan ennen. Ja kyllä lapsiakin voi opettaa kerrostaloasumisen säännöistä. Jos ei siihen pysty kannattaa harkita omakotitaloa.

Minä sitten kävin äsken valittamassa töminästä. Olin kirjoittanut jo lapunkin valmiiksi mutta ajattelin kuitenkin että kasvotusten nämä asiat on fiksumpi hoitaa. Ainakin vielä tässä vaiheessa. Kyllähän äidin naama pikkuisen mutristui kun hän kuuli asiani. Kysyivät jopa olenko varma että äänet ei tule jostain sivulta, heh heh... Sitten vetosivat siihen ettei tuon ikäisiä (poikia olikin kaksi) voi koko aikaa hillitä. Totta, mutta edes joskus olisi alkuun ihan hyvä. Lupasivat pitää asian mielessä. Saa nähdä miten käy, elän toivossa.

• minäx
        Emma kirjoitti:

Ensin: kiitos kaikille kirjoittajille! Ensin ajattelin että saan ihmisten vihat niskoilleni kun uskallan valittaa niin sanotuista normaaleista äänistä kerrostalossa. Mutta kun ne eivät ole normaaleja ääniä. Yläkerrassa on asunut monia ennen nykyistä perhettä eikä ongelmia ole ollut koskaan ennen. Ja kyllä lapsiakin voi opettaa kerrostaloasumisen säännöistä. Jos ei siihen pysty kannattaa harkita omakotitaloa.

Minä sitten kävin äsken valittamassa töminästä. Olin kirjoittanut jo lapunkin valmiiksi mutta ajattelin kuitenkin että kasvotusten nämä asiat on fiksumpi hoitaa. Ainakin vielä tässä vaiheessa. Kyllähän äidin naama pikkuisen mutristui kun hän kuuli asiani. Kysyivät jopa olenko varma että äänet ei tule jostain sivulta, heh heh... Sitten vetosivat siihen ettei tuon ikäisiä (poikia olikin kaksi) voi koko aikaa hillitä. Totta, mutta edes joskus olisi alkuun ihan hyvä. Lupasivat pitää asian mielessä. Saa nähdä miten käy, elän toivossa.

Juu samaa hel*ettiä ollaan mekin tässä jo marraskuusta asti eletty kun yläkertaan muutti norsulauma-kiljusen herrasväki. Meidänkin yläkerrassa suurimman osan tömistelystä aiheuttaa leikki-ikäinen penikka joka juoksee asunnossa jatkuvasti edeskahtaalle. Yleensä tömistely senkun pahenee mitä myöhäsempi ilta on. Iltapäivät sekä klo 22-24 ovat pahimmat, ja lapsi on 3v! Luulisi että sen ikäisen lapsen pitäisi olla siihen aikaan jo nukkumassa, vaan ei! Tömistelyiden lisäksi nämä naapurit elävät muutenkin kuin pellossa eivätkä osaa kyllä ottaa muita huomioon millään tavalla.

Onnekkaita ovat ne, joiden metelöivät naapurit osaavat edes ottaa valitusksista vaarin, kun nuo meidän eivät osaa. Kun olemme joutuneet valittamaan on vastauksena ollut päätöntä huutamista kuinka heitä pitää ymmärtää ja kuinka olemme v*maisia kun viitsimme heistä valittaa. Tapojaan he eivät voi muuttaa siitä ja siitä syystä. Tosiaan, tuntuu että lapsiperheet ovat pyhiä ja heille on sallittua ihan mikä vaan. *Kunpa olisi rahaa ostaa omakotitalo keskeltä eimitään*

• Korot
        minäx kirjoitti:

Juu samaa hel*ettiä ollaan mekin tässä jo marraskuusta asti eletty kun yläkertaan muutti norsulauma-kiljusen herrasväki. Meidänkin yläkerrassa suurimman osan tömistelystä aiheuttaa leikki-ikäinen penikka joka juoksee asunnossa jatkuvasti edeskahtaalle. Yleensä tömistely senkun pahenee mitä myöhäsempi ilta on. Iltapäivät sekä klo 22-24 ovat pahimmat, ja lapsi on 3v! Luulisi että sen ikäisen lapsen pitäisi olla siihen aikaan jo nukkumassa, vaan ei! Tömistelyiden lisäksi nämä naapurit elävät muutenkin kuin pellossa eivätkä osaa kyllä ottaa muita huomioon millään tavalla.

Onnekkaita ovat ne, joiden metelöivät naapurit osaavat edes ottaa valitusksista vaarin, kun nuo meidän eivät osaa. Kun olemme joutuneet valittamaan on vastauksena ollut päätöntä huutamista kuinka heitä pitää ymmärtää ja kuinka olemme v*maisia kun viitsimme heistä valittaa. Tapojaan he eivät voi muuttaa siitä ja siitä syystä. Tosiaan, tuntuu että lapsiperheet ovat pyhiä ja heille on sallittua ihan mikä vaan. *Kunpa olisi rahaa ostaa omakotitalo keskeltä eimitään*

Meillä muutti yläkertaan äiti 2 lasta. Lasten äänet vielä ymmärrän, mutta tämä mamma kävelee aina aamuisin ulkokengillä asunnossa. Nyt olen lomallakin herännyt joka aamu klo 07-08 mukavaan kopinaan....prkl!
        Tuntuu pöllöltä mennä sanomaan tästä em.henkilölle - en vain voi käsittää kuinka joku ei ymmärrä mikä ääni noista kengistä tulee parketilla kävellessä....Argggg!! Minä en ainakaan kävelisi omassa asunnossani ulkokengillä - entä te??

• asdjkasjkdkasdj
        minäx kirjoitti:

Googleta hakusanalla ADHD, tulosta ja pistä postiluukusta sisään.

• PenelopeLuluLeGeggo
        minäx kirjoitti:

kuvittellan että yläkerrassanne asuu siis teidän mielestänne "norsulauma"...
        jos pienimmälle "norsulle" olisi todettu esim. ADHD niin tuskin muut "norsut" sitä paljoakaan hidastaisivat...
        asiat täytyisi jutella läpi napureidenne kanssa...
        osalla ihmisistä voi olla todellisia vaikeuksia ja se ei heitä norsuiksi muuta.. jos tuntuu kamalalta voitte tietysti yrittää kysyä jos he pitäisivät pehmeitä sukkia illalla... kerrostalo elämä on varmasti jos kus rasittavaa mutta kyllä se täytyisi tajuta kaikilla..

• liisibiisi
        Emma kirjoitti:

valittaminen?
        Mulla kans asuu yläkerrassa NORSU! Miten voi joku kävellä jatkuvalla syötöllä kämppäänsä ympäri? En usko, että on lapsia, koska kyseessä on yksiö.
        En ole uskaltanut valittaa vielä...

• Loistohomma 23

Lannattaa ainakin selvittää asia lakia opiskelleen tuttavan, sukulaisen tms. helposti lähestyttävän henkilön kautta asiaa. Yksi viahtoehto voisi olla isännöitsijä, omien kokemuksien mukaan isännöitsijän esimies.....riippuu isännöitsijästä ja aluuesta missä asut. Jos asut nk. herrat on perseestä alueella niin mitään ei tapahdu jos taas asut herrojakin tarvitaan alueella niin asioiminen saattaa onnistua.

Aina kannattaa tehdä asialle muutakin kuin vain kuunnella hiljaa. Ei pitkäkestoinen ongelma siitä poistu, turha kärsiä sairaudesta pelkästään vaan etsiä oikeaa lääkettä siihen.

"Kerran yöllä kävin huomauttamassa asiasta."

Onko kukaan valittanut tömistelijälle ja mikä on ollut vastaanotto?

Millainen oma saamasi tömistelijän antama vastapalaute oli?

" voiko tuollaisesta asiasta valittaa? "

Kaikesta saa valittaa, mutta ei häiriön aiheuttajalle suoraan. Talonmiehen voi unohtaa, isännöitsikälle suoraan ja sitten isännöitsijän esimiehelle. Jälkimmäinen usein auttaa jos asiaan on saatavissa molempaa osapuolta tyydyttävää ratkaisua.

Itsekin kuulen toisinaan yläkerran naapurin askeleet mutta otan sen asiaankuuluvana asiana enkä anna sen häiritä mua. Äänieristys on ihan ok tasoa täällä Käpylässä 1974 valmistuneessa kerrostalossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe